Ո՛վ մտաբերեց իր արարքները՝ ու չխարշատվեց, Ծածկություններն իր տեսավ՝ չխնդրեց մահ ու կործանում, Գաղտնիքներն հիշեց՝ ու չխորովվեց, Աներևույթներն երևակայեց՝
Եվ ամոթահար չհակվեց գետնին:
ՄԱՏՅԱՆ ՈՂԲԵՐԳՈՒԹՅԱՆ,
Բան ԻԹ, Բ
Հիշողությունն ինքնաճանաչումի այն կենսաէներգիան է, որով կայանում և իմաստավորվում է մարդկային ինքնությունը որպես տիեզերական բանականությամբ շարժվող հոգևոր երևույթ: «Գուցե մի օր գիտնականները բացահայտեն հիշողության առեղծվածը, և այդ ժամանակ հիշողության հետ կապված բոլոր պրոբլեմները կլուծվեն մեկ անգամ և ընդմիշտ: Ամեն մարդ ունի մտապահելու՝ միայն իրե՛ն հատուկ միջոցները: Ի՞նչն է ազդում հիշողության վրա: Հիշողությունը թուլացնում կամ ուժեղացնում են տարբեր գործոններ, որոնցից առաջինը ինֆորմացիայի կարևորությունն է: Ինչքան մեզ համար կարևոր է ինֆորմացիան, այնքան լավ ենք այն մտապահում: Բայց միշտ չէ, որ այդպես է» («Մի ժամ հիշողություն»): 2013 թ. դրամատուրգ Կարինե Խոդիկյանը գրել է «Մեկ ժամ հիշողություն» պիեսը, որի գլխավոր հերոսը, իբրև մարդու կենսակերպ-բանականություն, հիշողությունն է, իր կա-ն ու չկա-ն միաժամանակ:
Հիշողության նշանային համակարգը: Կարինե Խոդիկյանի «Մեկ ժամ հիշողություն» երկու գործողությամբ պիեսը հայոց պատմության առանցքային եղելության՝ Եղեռնի և նրանից բխող պատճառահետևանքային իրավիճակի հոգեբանական անդրադարձ-բացահայտումն է հիշողություն անվանմամբ մի նշանային համակարգում, որտեղ աշխարհը մոդելավորված է ընտանիքի մոդուլով: Նրա արմատը Ադամի և Եվայի միասնական առաքելական հանգամանքն է այնպիսի սնուցող հուշավիշով, որն ապահովում է շարունակականությունն անցյալից ապագա ժամանակի տեսանելի ու անտեսանելի «100 գումարած մեկ ժամ» ամբողջությունում: Կարինե Խոդիկյանի պիեսի գործողություններն սկսվում են վերոնշյալ մոդուլի երկու բաղկացուցիչ մասերը ներկայացնող տղամարդու և կանացի ձայների միմյանց լրացնող «խուլ գիտաժողովային» հնչեղությամբ. «ՏՂԱՄԱՐԴՈՒ ձայն – «Մարդկային հիշողությունը եզակի երևույթ է: Հիշողության որոշ տարրեր ունեն անգամ միաբջիջ պարզագույն օրգանիզմները: Բայց միայն մարդիկ են հիշողության թուլանալուց բողոքում: Ինչպե՞ս պահպանել ու բարելավել հիշողությունը»: ԿԱՆԱՑԻ ձայն – «Պատմություն ունենալու համար պարտական ենք հիշողությանը: Ու թեև ամեն մի մարդու հիշողության կենսաբանական մեխանիզմները նույնն են, ինչ մնացած ողնաշարավորներինը՝ արհեստական հիշողությունը ազատագրում է մեր ուղեղն ու նշանակալի չափով որոշում, թե ինչ է մեզ անհրաժեշտ, և ինչ կարող ենք մենք մտապահել»: Բեմի դեկորացիոն նկարագրություն-լուծումը պարզ է ու հստակ, ոչ մի ավելորդություն, իդեալական տարածություն Արիստոտելի եռամիասնության օրենքով պիեսի գործողությունները զարգանալու համար. «Բեմը դահլիճի նախասրահն է: Դիմացը՝ բեմի խորքում, դահլիճ տանող դուռն է: Աջ կողմում՝ սեղան զովացուցիչ ջրերով, քիչ այն կողմ ելքի դուռն է: Ձախ կողմում այգի նայող լայն պատուհան է»: Ահա այս անպաճույճ տարածքում է, որ առողջ, առանց այլևայլության շարժվում են միտքն ու զգացումները՝ հասունացնելով ճշմարտության ասելիքը. «Նոր ժամանակներում, երբ արվեստը մշակույթում և հասարակական գիտակցաձևերում լրիվ ինքնուրույն կարգավիճակ է ձեռք բերել, միտումնավոր սխեմատիզմն ու պատկերների պարզեցումը դառնում են գեղարվեստական ոճի առանձնահատկություն, ստեղծագործության զգացմունքային արտահայտչականության ուժեղացման հնարք («Արվեստի նշանագիտական սահմանները», Սլավի-Ավիկ Հարությունյան): «Մեկ ժամ հիշողություն» պիեսի ասելիքը խորքային պոտենցիալ ունի, քանի որ տեքստային լեզուն աշխատում է նշանային համակարգի լեզվի համատեքստում: Իրականության վերացական ընկալումը, ուր ռեալությունը լուրջ վերապրում է հիշողության նշանային համակարգով ուղղորդված, վերածվում է կյանքը շարժող կենսական ուժի. «Հետևաբար, կարևոր է ոչ թե նշագրի բնույթը (ի՞նչ հիմքով էլ ուրվագծված լինեն, էական է միայն այն, որ դրանք կարելի լինի ճանաչել), այլ այն մենթալային կապը, որ սուբյեկտը ստեղծում կամ դիտարկում է նշանների (նշանակիրների) ու նրանց նշանակության միջև» («Արվեստի նշանագիտական սահմանները», Սլավի-Ավիկ Հարությունյան):
Չորս թիվը պիեսի հիշողության նշանային համակարգում բանալիային կարևորություն ունի և աշխարհի (բեմի դեպքում՝ դահլիճի նախասրահ, երկու դռներ և մեկ պատուհան, աշխարհականների դեպքում՝ Ժան, Մարի, Անդրե, Ֆիլիպ) նշանն է: Կարինե Խոդիկյանի «Մեկ ժամ հիշողություն» պիեսի սկիզբը (առաջին գործողություն) չորս նշանի խորհրդով է կայանում: Այն, իբրև աշխարհի չորս ծագեր, զգայորեն և տրամաբանորեն հիշեցնում է Վարուժանի «Անդաստանը» (Հարավային կողմն աշխարհի, հյուսիսային կողմն աշխարհի, արևելյան կողմն աշխարհի, արևմտյան կողմն աշխարհի), դրամայի բնաբանով ողողված՝ «մի բուռ բարություն» (Վ. Սարոյան): Հենց անդաստանյան զգացողությամբ է, որ հասարակական աշխարհի մոդելավորման ակունքը աներկբայորեն համարվում է ընտանիքի մոդուլը, որում էլ համապատասխան իրավիճակին ու տեղին յուրահատուկ զարգացումներ են տեղի ունենում` ժառանգական և անհատական հիշողություններով պայմանավորված: Պիեսի վերջում (երկրորդ գործողություն) նշանային համակարգն աղի գաթայի (կեցությունը երկրային աղ) և ընտանեկան կենդանի նկարի (լինելիության հավերժությունը) նշանով է հիմնակայանում: Տեքստի զարգացումներում իրականից պայմանական, պայմանականից իրական աշխարհներ անցումների սահունությունն ապահովում է «հիշողության հոգեբանական» գործոնը, որտեղ «առօրեական և նշանային յուրահատուկ աշխարհների միջև եղած սահմանները ինչ-որ կերպ նշելու անհրաժեշտությունը հոգեբանորեն է զգացվում» (Բ. Ուսպենսկի): Կ. Խոդիկյանին հաջողվել է պիեսի սկզբի և վերջի խնդիրը լուծել անձնական և հասարակական փորձի նշանագիտական հարաբերություններում, որոնք կողմնորոշված են կյանքով և մահով:
Անունները՝ նշանակիրներ: «Մեկ ժամ հիշողություն» պիեսի հիշողության նշանային համակարգի կարևոր նշաններից են անունները. աղջկանը՝ Զապել, նեյրովիրաբույժինը՝ Անդրե, պապենական քաղաքինը՝ Կարին, և օտարներինը՝ Մարի, Ֆիլիպ, Ժան: Առանցքային նշանակություն ունի Զապել անունը, քանի որ պիեսի գործող անձինք գործառույթ են ձեռք բերում ու պայմանավորվում Զապել անունը կրող աղջնակով, ով հիշողության գլխավոր նշանակիրն է: Ուշագրավ է, որ Անդրե Արսենի ընտանեկան մոդուլն իմաստավորված է Մեծ Մայր Զապելով. «ԱՆԴՐԵ – Օդանավակայանի ճանապարհին… մեքենայից դուրս էի նայում` քաղաք էր անծանոթ, օտար… Ու հանկարծ, ինքս էլ չիմացա՝ ինչու, հիշեցի մեծ տատիս ու նրա անունը՝ Զապել: «Զապել» անվան պահին ընտանիքի անդամները վերջապես ի ցույց պիտի դնեն իրենց հուզմունքը: Անդրեն լռում է և արդեն ոչ թե զարմացած, այլ խորիմաստ զննում է հերթով բոլորին ու հատկապես Աղջնակին: ԱՆԴՐԵ – Այո՛, Զապել, լավ անուն է, չէ՞… Հենց ասացի նրա անունը՝ նույն պահին քաղաքը իմը դարձավ: Ու գիտեմ, որ այս մասին ձեզ պիտի ասեմ»:
Զապել աղջնակի միջոցով 36 տարեկան Անդրեն հանդիպում է իր ընտանիքին, որի 22 տարեկան ԱՎԱԳ ԵՂԲԱՅՐԸ համարյա թե իր պատճենն է՝ նույն հոգեխառնվածքը, անգամ նրանց երկխոսությունները մենախոսության երանգ ունեն՝ նույն գենի միտքն ու հոգին է՝ ժամանակի հոլովույթում: Ընդհանրապես գործող անձանց հեղինակը կարևորում և բնութագրում է Զապել աղջնակով, այսպես՝ Մեծ Մայր-Զապելի տատը, Հայր-Զապելի հայրը, Մայր-Զապելի մայրը, Ավագ եղբայր-Զապելի ավագ եղբայրը, Ավագ քույր-Զապելի ավագ քույրը: Պիեսում ակամայից Զապել անունը զուգորդվում է Կիլիկիո թագուհի Զապելի հետ, ով հայոց թագուհի հռչակվեց ծննդյան օրից մի փոքր անց Լևոն Մեծագործի հրովարտակով. «Հնագույն ժամանակներից սկսած՝ հայոց գահատոհմերում արքաների հերթագայության մեջ սա երկրորդ դեպքն էր, երբ երկրի տիրակալ է հռչակվում կին արարածը: Առաջինը Էրատո թագուհին էր, որ վերջաբանեց Արտաշեսյանների գահատոհմը, երկրորդը Զաբելն էր» («Կիլիկյան Հայաստանի երևելիները», Հայկ Խաչատրյան): Ահա թե ինչու պիեսում աղջնակ Զապելն իսկական արքայադուստր է, որ կա: Մեծ Մայրը աղջնակ Զապելին, ով կենդանացնող «հիշողություն» գործոն է, համարում է իր անուշիկ թոռնիկը այս մեծ ու անգութ աշխարհում, որը և իր մորմոքն է. «Խեղճ որբուկս, անբախտ ձագս, թևը կտրած, մենակ հավքս»: Քանի որ նրան դեռ հասկանալը դժվար է, ուստի՝ նրա մասին զգուշավոր է կիսաձայնում. «Ինչ էլ ասես՝ քիչ է: Նա մեր տան լույսն է, միակ լույսը: Նա մեր հույսն է, նա մեր բոլորի միակ հույսն է…»: Ասել է թե՝ հիշողությունը հույս է, լույսի պես ամենատարած ու բազմավեկտոր: Դրանցից մեկն էլ մշտամնա գենային հիշողությունն է, որն աղջկա լեզվով հորդորում է Անդրեին, որ նրա ծնվելիք աղջիկը անվանակոչվի իրենց պապենական քաղաքի անունով՝ Կարին (քաղաքը հիշողություն ունի): Այդպես էլ խոստանում է անել Անդրեն. այլ կերպ չէր էլ կարող լինել, քանզի հիշողությունը նաև հայրենիք է: Անդրեն ինչքան էլ կյանքի կեռմաններում չհասկացվելուց հոգնել է ետ նայել. «Խոսքը սովորական հիշողության մասին չէ… Գիտե՞ք՝ որն է եղել իմ ընտանիքի փորձությունը. երբ մեզնից մեկն ու մեկը փորձել է պատմել կատարվածի մասին: Մեծ պապս, պապս, հայրս, հետո՝ ես… Մեկս մյուսին ենք փոխանցել այդ անիմաստ ցանկությունը՝ կողքիդ ապրողներին՝ հարազատ լինի թե պատահական մեկը, պատմել ու դեմ առնել անհասկացող հայացքի կամ, լավագույն դեպքում՝ րոպեական կարեկցանքի: Իսկ ավելի հաճախ տեսնել, թե ինչպես են նրանք թոթվում ուսերն ու մտքում իրենց հարց տալիս՝ ինչքա՞ն կարելի է ետ նայել՝ այսօրն ու վաղը թողած…», սակայն լավ գիտակցում է, որ ապրել նշանակում է ապացուցել. «Մեծ պապս անգլերեն չգիտեր, փոխարենը տան մեջ միայն երկրի լեզվով էին խոսում: Նրա որդին՝ իմ պապը, ազատ խոսում էր անգլերենով ու մի քիչ՝ իր լեզվով: Մեծ պապիս թոռը՝ հայրս, մի քանի բառ ու նախադասություն գիտեր ու դրանք էլ ինձ չսովորեցրեց, հիմա մտածում եմ, գուցե պատճառը անգլուհի մա՞յրս էր… Ու ես ոչինչ չգիտեմ: Այնպես որ, ես ինձ լավ գիտեմ»: Թերևս նա ենթագիտակցական ձևախեղված հիշողությամբ իրեն լավ գիտե, քանի որ ճանապարհից դուրս գալը չի ենթադրում ճանապարհ չվերադառնալ (նրա մտքով չի անցնում, որ այդ ենթագիտակցությունում իր անունը Անդրանիկ է, պարզապես հանգամանքների բերումով աշխարհիկ կյանքում այն հնչյունափոխվել է Անդրեի), ու նա իր համար բացահայտել է, թե որտեղով է անցնում կյանքի ճիշտ ուղին. «Երկու տարի առաջ կասեի՝ մարդկային միտքն եմ վիրահատում: Հիմա փորձում եմ վիրահատել մարդկային հիշողությունը»: Եվ Անդրեն առաջին հերթին ինքն իր համար բացահայտում է, որ Ամերիկայում ապրող իր ընտանիքը 50 տարվա պատմություն չունի, ինչպես ներկայացնում էր կոլեգաներին, այն գալիս է ժամանակի խորքից: Մարին, Ժանը, Ֆիլիպը այսպես թե այնպես (նայած ով ինչպես է ընկալում), տիպիկ եվրոպական «ԽԱՐԱԿՏԵՐԻ» նշաններ են աշխարհը ներկայացնող, մի ժամանակաշրջանի, երբ թուրքերի կողմից իրագործվել է Հայոց ցեղասպանությունը, ու ցավոք մինչ օրս չեն փոխվել:
Զգայական և տրամաբանական զուգորդումներ: Զուգորդումները պիեսում երկու խումբ են կազմում, առաջինն անմիջապես բեմից կամ նրանում կատարվող գործողություններից է առաջանում, երկրորդը՝ զրույցներից և երկխոսություններից: Պիեսում հիշողության տեսարաններ չկան. հիշողությունը զրույցներով և երկխոսություններով է հայտնվում ու հառնել տալիս անցյալը, որի ձևից և բովանդակությունից էլ ածանցվում են զգայական և տրամաբանական զուգորդումները: Պիեսի արտաքին խաղաղ ընթացքի տակ ներքին բռնկում տանող լարվածություն կա, և այս ծիրում զգայականն ու տրամաբանականն իրար փոխլրացնող գործոններ են: Բերենք օրինակներ զրույցներից և երկխոսություններից ածանցվող զուգորդումներից. ապահովագրական գործակալի տեսքով թուրքին ներկայացնելը բավականին դիպուկ ու զուգորդումներով հարուստ հնարք է: Անդրեի և նրա հանդիպումը կյանքի գնացքում որքան պատահական, նույնքան էլ բնական է, որովհետև ոճրագործը երբեք չի կարող փախչել ոճիրից, որը կատարել է, ու քանի չի զղջացել, պարբերաբար կանգնում է և կանգնելու է բարոյահոգեբանական դատարանի առջև: Թուրք ապահովագրական գործակալի պատմությունը պիեսում փոխհատուցային անհույս խարդավանքի և սարկազմիկ զուգորդումներ է առաջացնում, որի սլաքի սուր ծայրն ուղղված է աշխարհի դեմքին, քանի որ ապահովագրական գործակալը դեռ մնում է հարազատ իր ցեղասպան նախնիների ոճրագործային հոգեբանությանն ու անբարոյականությանը, որի մեջ նա լոկ քաղաքականություն է տեսնում, այնինչ բժիշկ Անդրեն արդարություն է որոնում այնտեղ, որտեղ կեղծիք է, անամոթություն, ուր ամեն թշվառական ապահովագրական գործակալի պես կարող է ասել. «Իսկ ես ասում եմ, որ սո՜ւտ է, հերյուրա՜նք, դուք եք հորինել՝ ձեր ազգի պատմությունը մեզ վրա բարդելու համար»: Այո՛, Հիպոկրատի գլխարկի պես ծանր է արդարության գլխարկը:
Պիեսում ազգային դիմագիծը բացող առանձնակի զուգորդումների բույլ է աղի գաթան և նրա պատրաստման գործընթացը. «…մենք շաքարի փոխարեն աղ ենք լցնում, ու չափը լավ պիտի իմանաս՝ ո՛չ շատ աղի լինի, ո՛չ անալի: Սա է մեր գաթայի գաղտնիքը: Հետո խմորը բարակ շերտով բացում եմ ու վրան շաղ տալիս խորիզը»: Բնականաբար աղի գաթա պատրաստողի տնից, որն ավանդական հայի օջախ է, ոչ ոք առանց քաղցր հյուրասիրության դուրս չի գնա:
Բերենք օրինակ զուգորդումների առաջին խմբից. հյուրասենյակի տեսարանում ընտանիքի մեծ հայրը օվալաձև սեղանի շուրջ նստողների շարքում չէ. «Աջ կողմի գլխավերևում նստած է Հայրը, նրա դիմացի՝ ձախակողմյան գլխավերևի աթոռն ազատ է»: Բոլորը լուռ են, ու սպասումը զուգորդվում է նարեկյան հոգու «ի խորոց սրտի» անձայն մրմունջի հետ. «Անկարկատելի ձորձերով ահա / Նույն հանցավորն եմ, կանգնած քո առաջ: / Եվ դո՛ւ, միայն դո՛ւ, իսկապես գթա՜ծ, օրհնյալ, մարդասեր, / Անայլայլելի քո ներողությամբ / շտապեցիր ինձ փրկելու համար աջ կողմս կանգնել» (ՄԱՏՅԱՆ ՈՂԲԵՐԳՈՒԹՅԱՆ, Բան, ԻԲ, Գ):
Վերջնախոսք: Խոսքիս ավարտին ինքնաբերաբար մտքով ետուառաջ, վերուվար եմ անում, անդրադառնում վերնագրին և ինձ «բռնում» Դավիթ Անհաղթի պես խորհելիս. «Չբավարարված տենչանքները ծնում են մեծ թախիծ», ու յուրովի սկսում եմ ընկալել պիեսը՝ «Մի ժամ»-ը ավելի շուտ ինքնամաքրող հիշողությունների եկեղեցու խորան է նշանակում, քան ժամանակի տևողություն, իսկ հիշողություններն էլ անցյալի, ներկայի և ապագայի եռամիասնությամբ գոյն իմաստավորող արտացոլանք են:
Հ.Գ. Պիեսի վերջին տողը՝ «Բեմում Անդրեի ընտանիքն է՝ դահլիճին նայող», խմբագրելով դարձնում եմ գրիս վերջին տողը՝ «Կյանքում Անդրանիկի ընտանիքն է՝ աշխարհին նայող»: