Քաղաքի ծայրամասային հին թաղամասերից մեկում, որտեղ գրեթե բոլորն իրար ընտանիքներով և անգամ անուններով գիտեին, լուր տարածվեց, թե թաղամասի ամենաունևոր ու անվանի մարդկանցից մեկը՝ Հայրոն, սնանկացել է և կորցրել ամբողջ ունեցվածքը։ Անգամ եռահարկ տունը, որ թաղեցիների հիացմունքի ու նախանձի առարկան էր, գրավ է դրված։ Զավակները, որ նախկինում փողը սանտիմետրով էին վերցնում և աջ ու ձախ անխնա վատնում, խեղճացել ու սրանից-նրանից պարտք էին խնդրում՝ մի բաժակ օղի կամ գարեջուր գնելու համար։ Ասում էին նաև, թե հարսն ու աղջիկը Թուրքիա են գնացել ու իբր հայ տարեց մարդկանց են խնամում…
Դժվար, խառը տարիներ էին. 1990-ական թվականներին խորհրդային հասարակարգի փլուզումով շատերի համար փակվեցին անաշխատ եկամուտների աղբյուրները, դադարեց նաև 8-ամյա կրթությամբ բավական բարձր պաշտոններ զբաղեցրած Հայրոյի եկամուտների հոսքը… Ճոխ կյանքով ապրած ընտանիքի անդամները շատ արագ սպառեցին կուտակած փողերն ու քանի որ սովոր չէին սեփական քրտինքով ապրուստ վաստակելուն՝ հայտնվեցին անմխիթար վիճակում։
Աշնանային մի օր էլ լուր տարածվեց, թե Հայրոն անհետացել է… Մարդիկ հազար ու մի ենթադրություն էին անում ու անորոշ վեր գցում ուսերը…
Նույն օրերին, քաղաքի կենտրոնում, հինգհարկանի գեղեցիկ շենքերից մեկի շքամուտքի աստիճանաշարերից մեկի վրա բնակիչները զարմանքով տեսան դրապե երկար վերարկուն հագին, մորթե եզրերով գլխարկը մինչև աչքերը քաշած, մռայլ ու չսափրված դեմքով անծանոթի։ Դատելով հագուստի թանկ տեսքից՝ մարդիկ կարծում էին, թե անծանոթը հավանաբար վատ է զգացել ու նստել աստիճաններին՝ շունչ առնելու համար։ Շատերը կանգնում, հարցնում էին, թե կարո՞ղ են որևէ բանով օգտակար լինել, սակայն անծանոթը խոժոռ դեմքը շրջում էր պատի կողմն ու լռում… Մեկ-երկու օր հետո նրա կողքին ջրի շշեր և ուտելիքի կտորներ հայտնվեցին, որոնք արագ անհետանում էին՝ ոտնաձայները հեռանալուն պես… Երեխաներն էլ սկզբում զգույշ ու վախվորած էին անցնում անծանոթի կողքով, բայց կամաց-կամաց վարժվեցին նրա ներկայությանը ու երբեմն կարկանդակ կամ միրգ էին դնում աստիճանին ու արագ հեռանում…
Սակայն հետզհետե անծանոթի ներկայությունն անտանելի էր դառնում… Նրա վրայից փչող տհաճ հոտը, արդեն տեսքից ընկած ու կեղտոտված հագուստը, երկար, անխնամ մորուքն ու մազերը գթության համար տեղ չէին թողնում, ու մարդիկ նրա կողքով անցնում էին զզվանքից ծամածռված դեմքով, փակելով քիթ ու բերան։ Հատկապես շենքի բնակիչներին հյուր եկողները, մանավանդ երեկոյան կիսամութի մեջ, սարսափած ու նողկանքով էին անցնում, թեև հյուրընկալները հաճախ զգուշացրած էին լինում, ինչպես արդեն նրան կոչում էին՝ «բոմժի» ներկայության մասին… Զարմանալիորեն, անգամ ցերեկները փողոց դուրս չէր գալիս՝ ո՛չ զբոսնելու, ո՛չ էլ գոնե փող մուրալու: Միայն աղջամուղջին, երբեմն-երբեմն գողունի սողոսկում էր դուրս՝ ինչ-որ անհայտ տեղերում բնական պետքերը հոգալու: Պատահում էր, որ տղամարդիկ փորձում էին խոսակցության բռնվել, հարցուփորձ անել, ծերանոց տեղափոխվելու առաջարկ անել, սակայն անտունը կտրուկ ու անհաղորդ՝ շրջում էր դեմքը դեպի պատը։ Մեկ-մեկ էլ պառկած տեղից բարձրացնում էր գլուխն ու ներքևի աստիճանահարթակի պատուհանից դիտում դրսում ընթացող կյանքը… Այդ պահերին նրա մթամած, պղտոր աչքերի անկյուններում թաց փայլատակումներ էին երևում, որոնք թեև արցունքի չէին վերածվում, սակայն մատնում էին, որ հոգում ինչ-որ տվայտանքներ են արթնանում… Մի անգամ միայն ընդոստ վեր թռավ տեղից, երբ վերևի հարկից լսվող մանկական մի ձայն, որ այնքա՜ն նման էր թոռան ձայնին, զրնգուն ու պահանջկոտ բղավում էր. «Պապի՜կ, պապի՜կ, դուռը բաց, շուտ արա, պապի՜կ, ոտքերս սառել են»… Փութանցիկ հիշեց յոթ տարեկան թոռանը, որին մայրը տարել էր անհայտ ուղղությամբ… Այս անգամ արդեն անտունի աչքերի անկյուններում փայլատակող թացությունները արցունքների վերածվեցին, որոնք սառեցին-կպան նրա խռիվ մորուքին: Մի անգամ էլ դիմացի կիսաբաց դռնից քթին հասած տոլմայի ախորժալի հոտը հիշեցրեց նիհար, գեղեցիկ դիմագծերով վաղամեռիկ կնոջը, որին կոպտում էր տեղի-անտեղի, հաճախ նաև արհամարհական արտահայտություններ անում։ Արցունքներ չերևացին աչքերում, բայց մի անծանոթ, անհասկանալի զգացում, որ ուրիշները կարոտ կկոչեին, սեղմեց սիրտն ու խոր, ծանր տնքոց պոկեց հոգուց։
Գնալով օրերը ցրտում էին, իսկ անտունն, արդեն հնամաշ դարձած վերարկուի օձիքը մինչև գլխարկը բարձրացրած՝ շարունակում էր իր գոյությունը աստիճանաշարի վրա։ Միջանցիկ քամուց հաճախ ուժեղ դող էր անցնում մարմնով ու կողքից վերուվար անող կանաց տեսնելով՝ հազիվ լսելի ձայնով քրթմնջում. «Թեյ, թեյ եմ խնդրում»։ Հիմնականում անպատասխան էր մնում նրա խնդրանքը, երբեմն միայն ավելի փափուկ սրտի տեր կանայք եռացրած ջուր ու հաց էին դնում կողքը և քթները բռնած՝ արագ հեռանում: Աստիճանաբար, սակայն, գթասրտության այդ դրսևորումներն էլ սակավադեպ դարձան…
Երբ առատ ձյուն տեղաց և օրերն ավելի ցրտեցին, անտունը անկարող դարձավ դիմանալ. նա կծկվեց, ոտ ու ձեռ խոթեց վերարկուի տակ ու գրեթե անշարժացավ։ Լսելի էին միայն ատամների կափկափոցն ու ծանր շնչառությունը, իսկ մի քանի օր անց, երբ արդեն շորերի կույտ հիշեցնող այդ գոյացությունից միայն զառանցանք հիշեցնող քրթմնջոցներ էին լսվում, այլևս հասկանալի էր, որ անհրաժեշտ է դիմել համապատասխան ծառայություններին…
Շտապ օգնության մեքենան սառած, կյանքի նշաններ ցույց չտվող անտունին հիվանդանոց տեղափոխեց վաղ առավոտ: Բժիշկների ձեռնարկած միջամտություններն այլևս ավելորդ էին. անտունը հավերժորեն անշարժացել էր։ Վերարկուի գրպանում սառած աջ ձեռքում հայտնաբերվեց ճմռթված ու խունացած անձնագիրը, որտեղ հազիվ կարդացվում էր նրա անուն-ազգանուն-հայրանունը, ծննդյան թվականը, հասցեն, իսկ պոլիէթիլենային կազմի արանքում գտնվեց թմփլիկ թուշիկներով, ժպտուն աչուկներով փոքրիկ մի տղեկի լուսանկար…
Երբ թաղամասում հայտնի դարձավ, որ մայրաքաղաքի շենքերից մեկի աստիճանավանդակում գտնվել է Հայրապետ Հայրապետյանի անշնչացած մարմինը, նրա եռահարկ տունն արդեն վաճառվել էր, որդիները գնացել էին անհայտ ուղղություններով, իսկ հարսն ու աղջիկը դեռևս չէին վերադարձել Թուրքիայից… Այնպես որ, մի քանի հարևանների օգնությամբ Հայրոյին հուղարկավորեցին թաղամասին հարակից գերեզմանոցի հայրական շքեղ, մարմարապատ դամբարանում…
Սեյրանուհի ԳԵՂԱՄՅԱՆ / ԱՆՏՈՒՆԸ

Սեյրանուհի Կեղամյանի ՈՍԿԵ ԳՐԻՉԸ…Ինչի մասին էլ,որ գրելու լինի խորությունը,ճաշակն ու բարձր պրոֆեսիոնալիզմն անպակաս է…Այս պատմվածքն էլ բացառություն չէր…