Կարևոր է առաջին տպավորությունը, շատ կարևոր: Պոեզիա: Տպավորություն: Կարոտ: Տարվեցի Կարոտով, որը միաժամանակ երեք ուղղություններով է մեկնարկում, զարգանում՝ առ Մանկություն, առ Հայրենիք և առ սեփական Ես, որը նաև ակունք է, Նա ինքը Աստված: Աստված ևս Ես է, Սեր՝ մեր կատարյալ տեսակը: Աստված մեր մեջ է, և մենք՝ Աստծո:
Քիչ են հանդիպում բանաստեղծներ, ում խորախոր տառապանքը միաժամանակ շողշողոցի է, երջանկաշաղ, ապրեցնող ու մի տեսակ հաճելի՝ հոգևոր քիմքի համար: Նինա Գաբրիելյանը այսպիսի բանաստեղծ է: Նինան խորը տառապող է, միաժամանակ՝ խորքից լուսավորված, խորքում գերերջանիկ և խորքից լուսավորող-լուսավորիչ-լուսաբացող:
Մարդ-արարածիս մեջ ի սկզբանե դրված է ինքնահաղթահարումը: Սակայն ամենքս Շիլիոնի կալանավորներ ենք մեր սիրտ-մատուռում: Երբ գալիս է պահը, երբ արդեն ազատ ես, պետք է ազատագրվես տվյալ գերությունից, վերադառնալով ինքդ քեզ, դու հապաղում ես, վերադառնում բանտ, հրաժարվում առերես-ազատությունից: Սա ինքնադավաճանություն չէ, այլ՝ ինքնաճանաչում: Անզորությունդ և զորությունդ ինքնահաղթման մեջ ես տեսնում.
Տարօրինակ երեխաներ են ապրում// Այս երկրային տանը, այս աշխարհի գրկում://Գիշերը, երբ քուն է մտնում բնակարանը,// Փախչում են նրանք ծնողներից և հեռանում այն տեղը,//Որտեղից լույս աշխարհ են եկել վերջերս,//Եվ այնտեղ իրենց սկզբնական տեսքն են ստանում,// Տեսքը նրանց, որոնք դեռ չեն ծնվել…
Հաջորդ տպավորությունը բանաստեղծի (գեղարվեստական, պատկերային մտածողության հարուստ անցումներով ու բանաձևումներով) շնչառության անդրադարձումն է: Լսում եմ տողատակի լռությունն անգամ և հանձնվում բանաստեղծական արարողակարգերին:
Փակում ես կոպերը, և լողում են աչքերիդ առաջ պաստառները արևային,//Իսկ սեղանին կապույտ ջրով լի ջրաման է երկնագույն://Արևն իր շողերից ծիածանագույն հյուսքեր է հյուսում.//Նժույգները կիջնեն նկարում, գետից ջուր կխմեն…//Մայրիկը, խաղողը ձեռքին, ներս կգա//Երկար, մանուշակագույն խալաթով,//Հայրիկը պարուսինե պիջակով անկողնու եզրին կնստի, և սենյակը ծիծաղով կլցվի…//Մահդ վարագույրներից դեպի քեզ կգա ու քնքուշ կժպտա…
Հարաբերական երրորդ կամ վերջին տպավորությունը Նինա Գաբրիելյանի լուսանկարված կտավներն են: Որքան որ մգաֆոն և զգաստացնող, նույնքան էլ՝ պայծառ և հանդարտեցնող, հատկապես՝ ասելիքի առումով: Որքանով էլ հենց պայծառ են նրա բանաստեղծությունները:
Լույսի, Արևի պաշտամունքը մեր եսերից երբևէ դուրս չի գա, ըստ Նինայի՝ նույնպես:
Ամեն ինչ լուծվում էր արևի շողերում,//Եվ միայն Լույսն էր, որ անուն ուներ://Եվ անունը նրա Թիանեթի էր…
Մենք՝ ամենքս, հաճախ ճողոպրում ենք իրականությունից, Օձի նման և Մողեսի, մինչդեռ մեր մարդ-արարած լինելու շնորհիվ, մեծ իմաստով՝ մարդ, մեզ դուր է գալիս արևի շնորհիվ խլրտուն, շարժուն, գնացք ու ընթացք ունեցող դառնալը, Արևի գոյությունը, Լույսի հայտնությունը:
…Մի՞թե չես տեսնում՝ այդ մողեսը չէ,//Այլ ես եմ փախչում քարերով մենության…//Եվ արցունքը լայնացնում է ակամա//Նեղ ակնաբիբը իմ օձանման:
Եվ նաև եսում անջնջելի է այն կատարելությունը, որ արյուն է կոչվում և արևից էր այդպես կարմրել:
«Մողե՛ս, ոսկեգույն մողես, ահա թե ինչպիսին ես դու:
…Մողեսը՝ կրակագույն-ոսկե,//Մեր պատուհանին է նայում:
Դա իմ երակն է, մուգ կապույտ երակն է,//Կապույտ գետը՝ հավասարաչափ, ծանր հոսքով://Եվ նրա հունով դարերի, մահերի միջով անփոփոխ//Իր կարմիր զորությունն է անհատնում գլորում Արևելքը://Որտե՞ղ է ակունքը նրա: Եվ ես նրա ո՞ր դարերում կկորչեմ://Հինավուրց այդ գետի ո՞ր ավազներում կտոչորվեմ://Բայց հոսում է և հոսում այդ հրե կանչը,//Ե՛վ քունքիս է զնգում, և՛ բազկիս՝ այդ ուժեղ կամքը դարավոր»:
Բանաստեղծական կտավներում կան բոլոր գույները: Մեկ՝ շագանակագույնը չգտա, դա էլ այն գույնն է, որը որպես բիբ տեսնում է աշխարհը, ներսից և դրսից, Նինայի ակնագույնը:
Ինչ պաղ է այս արևը աշնանային://Մողեսը նայում է լուռ մեր միջով//Իր գորշ անզգայությանը,//Ուր փակ է ճանապարհը լույսի,//Ուր ոչ ոք չի կարող տաքացնել// Հինավուրց արյունը հոգնած…
Բնապաշտությունը ևս առատ է Նինայի Ընտրանիում:
Կրակե զարկերակով Արեգակը//Անկանգ բաբախն է երկնակամարի//Դեղին սարսուռով ծագող…//Բողբոջում է հողը համր ձայներից…//Դա մանուշակագույն ճախրն է գիշերաթիթեռի…//Դանդաղ հալվեց օրը: Կակաչը շիկնեց,//Օ՜, դա կյանքն է թեթև, հանց թոթովանք…
Խորքում եթե սեր ունենք, մի քիչ հեթանոս, բնապաշտ, երբեմն Աստված ենք (մի քիչ՝ անհավատ): Ո՞ւմ է աղոթում Աստված և ո՞ւմ հավատում, մի՞թե ինքն իրեն:
Բոլոր կրոնները մերձենում-մտերմանում են, նույնիսկ նույնանում, երբ մարդկային սրտերը բաբախում են հանուն խաղաղության:
Կռվախնձոր Հայաստանը, դարեդար խաչմերուկ և խաչուղի եղած Երկիրը հինավուրց և արևով եփված ու փորձություններով էլ կոփված Հայաստանը, մի Սիրտ, բաբախում է ուժգին: Եվ բանաստեղծը, չտրվելով իր հայրենիքի մասին պաթոսով խոսելուն, ակնարկելով ու շեշտելով միայն իր Հայն ու Հայաստանը, էլ հայեցի է՝ չասած առավելագույնի չափով:
Ստեղծագործում է ռուսերենով, բայց թարգմանությունը, հանձին բանաստեղծ-թարգմանիչ Սուրեն Դավթյանի, կարողացել է հաղորդել ամենակարևորը, շնչառությունը: Նինան չի շեշտում նաև իր մարդ-արարած լինելը, մեկ՝ հեթանոս Աստվածների հետ է, մեկ՝ Բնության… Այդ հոգեբանությունից իմ մեջ մի այնպիսի գլխապտույտ է բռնում, որ գրիչս վար եմ դնում: Մի պահ լռելու: Հա՛: Հանձնվում եմ: Մենք հեռու չենք և՛ սաղմոսներից, և՛ իրարից, և՛ Աստծուց՝ ավելի, քան ինքներս մեզնից ու մեր եսերից:
Եվ այս գրքում ամեն մի բանաստեղծություն հենց այդ է հուշում, հենց այդ է գուժում, հենց այդ է ուժավորում նաև մեր մեջ, ի՛մ, քո՛, նրա՛՝ Տո՛ւն, տո՛ւն վերադառնալ: Սեփական եսին ձուլվելու և Աշխարհին ու մարդկությանը: Բնությանն ու արարածներին սիրազեղվելու, Աշխարհի քո անկյունից, քո սիրտ-խորանից:
Սա զգացմունքային պոեզիա է, միևնույն ժամանակ՝ բանական: Ավելի ճիշտ ձևակերպմամբ՝ բանական-զգացմունքային: Պոեզիայի հայրենիքը տիեզերքն է, սեռն՝ աստվածային, տարիքը՝ համաժամանակյա… Պարզապես սկսվում է մի կետից և լուսաբացվում անվերջաբար: Նինան՝ հայուհի Նինան, սկսվում է հենց այդ լուսակետից, հետն էլ ջանում է ջնջել սեռ ու տարիք, բայց ոչ՝ ազգություն, բայց ոչ՝ տեսակ: Ընթացքում դառնալով մի սուրբ, մի հրեշտակ՝ նա համառում է… Բանաստեղծության աշխարհում կարողանում է և հայտարարել.
Ի՜նչ դանդաղ է հոգին ուղղվում մարմնում://Նա ո՜նց չի ուզում արթնանալ այգի ցուրտ շնչում…
Եվ Լույսի անունն է Թիանեթի, կրկնում եմ և ես, Լեռնահոն տաճարներից անձեռակերտ նույնպես ՝ երևելի և զգյուտ:
Մի՞թե երբևէ կմոռանամ,//Թե ինչպես երկնակամարին հեղեղով//Հորդացին գագաթներից բոլոր//Ծառերը կարմրադեղնավուն պսակով://Ինչպես շրջապատեցին մեզ//Լեռնահոն տաճարները անձեռակերտ,//Ասես հեթանոս մոգերի մի խումբ,//Ծաղիկներն էին երգում արնագույն օխրայով:
Շատ բանաստեղծություններ անվանական նվեր են: Դրական էներգիա, ջերմ վերաբերմունք մերձավորների և հեռավորների նկատմամբ՝ տա՛լ, նվիրել, պարգևել, ձոնել, վերցնելիս անգամ լինել արևանման, լինել անձրևանման, ինքդ քո նման, սողունի նման նույնիսկ և «թխկենու նման կորամեջք աշնանը», մայրամուտին, լուսաբացին նույնիսկ, միայն թե՝ լինել, լինել, լինել…
Մեծն Հովհաննես Թումանյանն ասում էր՝ Լույս տալով եմ սպառվել…
Լույսը և մեր սպառե՛լ անվերջաբար, հույսով, որ «…Շողը քիվերից է կախվել,//Որ Հոգին, ինչպես դժնի թավամազ,//Կառչի շողշողուն շողերից երկնահաս…»:
Ժամանակները միշտ աճում են միայն դեպի ապագա: Ինչքան դժվար է դառնում կյանքը, ինչքան քայքայիչ՝ հոգեվիճակը, նույնքան լուծումներն ու բանալիները, ծաղկած խաչերի հանգույն կատարյալ դարձած բանալիներ, մղում են մեզ, միայն մղում Լինելիության:
Նինայի պոեզիան տառապալից է և լավատեսական: Տառապանքը նրբահյուս է, ինչպես փշրվող մազանոթներ, սիզախոտերի արմատաթելեր, գուղձեր ու փեթակ: Լավատեսության մեջ կենարար աղբյուր է հեթանոսությունը, պեղվող լուսուղիները, նույնպես Արարչին հանգեցնող Լույսի՝ մեղեդիով հարուստ պորտալարը… և՛ բնապաշտական, և՛ բանապաշտական.
Հեռանում են ծառերը,//Հեռանում արմատներ… և //Բայց դու ինչ զգույշ, ինչ անշտապ//
Քայլերով ինձ տարար Թիանեթի, կամ //Դեղին մոմ կվառեմ//Կապույտում Էջմիածնի,//Մոմս կամաց կլացի/Աստվածամոր գրկում://Ինչ ծանր է Ուրարտու երազը բազալտե…//Արևի շողը դաղեց լեզուն գետի…//Ոլոր տվեցին կանաչն ու կարմիրը//Իմ մազերի մեջ, երգեցին քամիները,//Եվ իմ մայր Դեմետրան//Ձեռքերը դեպի ինձ երկարեց…
Նինան լինի Երևանում, Ղրիմում, Մոսկվայում թե այլուր, մեր այս Երկիր-Երկինք խաչմերուկում, նրա Լույսը ունի սկզբնակունք, ընթացք և տրամաբանություն, մեկ խոսքով՝ մուտք ու ելք…