Մարդուն ծնում է իր ժամանակը, բայց ծնվում են մարդիկ, իհարկե, շատ հազվադեպ, որոնք շատ ավելի մեծ են, քան իրենց ժամանակը և առհասարակ ժամանակները, և այդպիսի երևույթ է նաև մեծ հայուհի Սոնա Վանը:
Մարդկության մեջ ամենահավասարակշռված մարդը մեծ բանաստեղծն է: Այն, ինչ գրոտեսկային է, տարօրինակ կամ անիմաստ, ոչ թե նրա մեջ է, այլ՝ նրանից դուրս: Մեծ բանաստեղծը չգիտի՝ ինչ է սահմանափակությունը և տափակությունը: Նա կանգ չի առնում՝ ենթարկվելու ամեն մի կանոնի: Նա ինքն է կանոններ ստեղծում: Նա անցյալին ասում է՝ վեր կաց, քայլիր իմ առջև, որ կարողանամ հասկանալ քեզ: Երբ կարդում ես Սոնա Վանի պոեզիան, ավելի մոտ ես զգում քեզ քո արմատներին, քանզի ինքը՝ գրողը թեև ապրում է արտերկրում, հասկանում ես, թե որքան ամուր է կանգնած հայրենի հողին և ապրում է հայրենիքի զարկերակին համընթաց: Գրողը մարդկության բեռնակիրն է, և զարմանալի չէ, որ Սոնա Վանը չէր կարող անտարբեր մնալ իր հայրենիքի հանդեպ դաժան ոտնձգությունների և ցավի կողքով, ինչը հատկապես արտացոլվում է «Լիբրետո անապատի համար» գրքում: «Ամեն անգամ, երբ երևակայությանս լարումով խառնվում եմ Դեր Զորով քայլող մահվան քարավանին, երբ զգայարաններիս հմտությամբ ինձ հաջողվում է կրծքիս վրա զգալ հաշմված պտուկների պատճառով սովամահ նվացող մանկան՝ հետզհետե անշարժացող, մարմնի սառնությունը կամ էմոցիոնալ հիշողությանս հաշվին կարողանում եմ հևալ յաթաղանից փախչող կույսի շնչառության ռիթմով` զայրույթով լիցքավորված ինքնագոհ գրիչս օձապարույր շարժվում է ավազի դեղին հիշողության միջով, մինչև բախվում է առաջին ոսկորին և կանգ առնում»,- ասում է Սոնա Վանը: Բանաստեղծը չի բարոյաբանում կամ բարոյական նորմեր հաստատում: Նա հոգին գիտե: Գրականությունը գործ ունի անցողիկի հետ, սակայն իսկական արվեստագետը՝ հավերժականի, և երբ կարդում ես Սոնա Վանին, ավելի ու ավելի ես զգում, թե որքան խորն է նա կառչած իր արմատներից և այն բոլոր երևույթները, որոնք նուրբ, թվում է՝ իրոնիկ կերպով է մատուցում իր ընթերցողին, իրականում ավելի խորքային և միևնույն ժամանակ ծանրակշիռ մտքեր են: Առհասարակ բառերը գաղափարներ են և կարդալով Սոնա Վանի շքեղ պոեզիան՝ զգում ես նրա հոգու նուրբ թրթիռներն ու հույզերը, իսկ երբ կարդում ես Սոնա Վանին նվիրված Դավիթ Գասպարյանի «Հրե Վարդ» գիրքը, քեզ համար նորովի բացահայտում ես շքեղ կնոջ պոեզիան, որը լի է կանացի սեթևեթանքով և ուրույն ճաշակով.
Աշունը թափթփված կին, տերևներ հատակին ու ջրի վրա,//կկուն իր ձուն տանում է մեկ ուրիշ տեղ։ // Անարդար է, չէ- մտածում եմ աստվածների մասին // Օլիմպոսի, որ դուրս շպրտվեցին մեկ օրվա մեջ // Հանց վարձը ուշացրած վարձակալներ…// Աշուն է… («Հայրս Ասում էր» ժողովածուից)
Արվեստը միշտ ծառայում է գեղեցիկին, իսկ գեղեցիկը ձևին տիրապետելու երջանկությունն է, ձևը՝ գոյության օրգանական միջոցը: Սոնա Վանի պոեզիան իր մեջ ներառում է աշխարհի գեղեցիկը յուրովի բացահայտելու միջոցները:
Ես սիրում եմ քո բացակայությունը, որն ինձ փրկել է մենակությունից…//Այն միշտ ինձ հետ է…//Սիրում եմ նույնիսկ լռությունը քո բացակայության այն, որ նշանն է նրա //Անկաշառ համաձայնության…
Բանաստեղծը ոչ միայն երաժիշտ է, այլ նաև Ստրադիվարիուս, որը մտահոգված է «տուփի» ունկնդրի խառնվածքի համամասնությունների հաշվարկմամբ: Այդ համամասնություններից կախված՝ աղեղնահարվածը կա՛մ լիահունչ է արքայաբար, կա՛մ էլ հնչում է անվստահ ու խղճուկ: Բայց երաժշտական երկը գոյություն ունի անկախ այն բանից, թե ո՛վ է կատարում, ի՛նչ դահլիճում և ի՛նչ ջութակով: Սոնա Վանի պոեզիան սիրո և հոգու սիմֆոնիա է, որը դառնում է սպեղանի յուրաքանչյուրի համար:
Տեսնում ես սեր իմ կանաչ խոտի վրա, ցանկությունից ճկված անշարժ //Կորը օձի, մանկան գլխից ընկած ժապավենի նման և կաղացող ամպն այն դեղին ու ծեր… հավատա ինձ ընկեր հանուն ներկա օրվա ես պատրաստ եմ զոհել հավերժությունն անձև լուծված սահմաններով և անցյալս ամբողջ, ինչպես հսկա մի օր սխալ հերթադրված փարթամ ծիածանով այսօրը… («Չընդհատված Շահրեզադե» գրքից):
Էզրա Փաունդը իմաժիզմը սահմանում էր. «Դա այն է, ինչը մտավոր և էմոցիոնալ համակարգը ներկայացնում է ժամանակի մի ակնթարթում»: Սոնա Վանի գողտրիկ տողերում, որը մի ակնթարթ է թվում, թաքնված է գափարախոսության մի ողջ հավերժություն:
Դու էլ… Դու էլ //Ես եմ Աստված հայելու մեջ երկնի //Հենց նոր… քիչ առաջ եմ //Հայտնաբերել //Գիտեմ… Սակայն ուշ է //Ափսոս Նարցիսի պես //Սիրահարված եմ ես ինձ //արդեն բարձունքներում…
Պոեզիան իր մեջ ներառում է տիեզերքի ու աշխարհի կապը, այն ամբողջական, միասնական համակարգը, որ խտանում է Աստծո ստեղծարար ուժի գաղափարի մեջ և փոխանցվում մարդուն, և այդպիսի մի մեծ ուժ է փոխանցվում Սոնա Վանի անկրկնելի պոեզիայի շնորհիվ:
Մարիամ ՍԱՐԳՍՅԱՆ
ՍՈՆԱ ՎԱՆԻ ՄՈԳԱԿԱՆ ԱՇԽԱՐՀԸ
