Ժամանակին հայտնի դերասան, բանաստեղծ, ռեժիսոր, դրամատուրգ Գրիգոր Չալիկյանի «Անլռելի սիրահարը» գրքում կարդալով Պարույր Սևակի՝ Սուլամիթային գրած նամակների մասին՝ ակամա հիշեցի 1984 թվականը: Պարույրը վաղուց մահացել էր, նրա հանճարեղ հոգին սավառնում էր երկնքում՝ իր բանաստեղծությունների թևերով.
Եվ ուզում եմ ես փորձս մոռանալ,
Ահավոր փորձը իմ ամբողջ կյանքի,
Եվ ի հակառակ՝ անկասկած ասել,
Որ կմոռանա շունը իր տիրոջ,
Ծառն՝ իր ծաղկելը,
Ցուլն՝ իր բառաչը,
Եվ ժամապահն՝ իր նշանաբանը,
Սակայն ոչ ես քեզ,
Իմ սուլ…
Սուլամի…
Սուլամիթա…
Սևակի մտերիմ ընկեր Գրիգոր Չալիկյանն իր հուշերի գրքում շարունակում է.
– Քո երեկվա սերն է լուսավորում դեռ ինձ,
Բայց և մեր բաժանման շուքն է ընկել վրաս,
Եվ զգում եմ ես ինձ այն վիճակում ծանր,
Որ պատահում է արեգակին նույնիսկ,
Եվ (քանի դար արդեն) «խավարում» է կոչվում…
Կարդալով այս տողերը՝ շոշափելիորեն հասկացա, որ սիրո հոմանիշը բարեկամությունն է, անխառն, իսկական բարեկամությունը, որ շատ թանկ է ձեռք բերվում և ենթակա չէ վաճառքի: Այդ նամակներն անպայման արժանի են ուշադրության, որոնց լույսընծայումը, ըստ բարոյական չգրված կոդեքսի, պատկանում է Պարույրի միջնեկ որդուն՝ տաղանդաշատ գրականագետ, գերազնիվ Արմենին:
Իսկ այդ ի՞նչ նամակների մասին էր խոսքը: Այդ տարիներին ես աշխատում էի «Աերոզոլ» կոնստրուկտորատեխնոլոգիական բյուրոյում՝ որպես նախագծող ինժեներ: Սակայն իմ աշխարհն արվեստի տարածքն էր. բանաստեղծություններս ու արձակ գործերս տպագրվում էին ժամանակի մամուլում, և ինչ-որ չափով ճանաչված գրող էի համարվում… «Աերոզոլի» աշխատակազմն անընդհատ փոխվում էր. որոշները նոր, ավելի հարմար աշխատանք գտնելով` հեռանում էին, նորերն էին գալիս: Եվ, ահա, մի աղջիկ եկավ նախագծային բաժին, որի հետ մեր ստեղծված բարեկամությունը շարունակվում է մինչև այսօր: Թեև Հասմիկ Պողոսյանը բանաստեղծություն չէր գրում, բայց հոգով բանաստեղծ էր: Դա էր պատճառը, որ կապվեցինք անկեղծ ու գեղեցիկ ընկերությամբ: Հաճախ էինք «թաքնվում» գծագրական «տախտակի» ետևում, բանաստեղծություններս կարդում, զրուցում տարբեր թեմաներով: Մի օր էլ, առավոտ շուտ, Հասմիկը մոտացավ ինձ՝ գեղեցիկ ու խորհրդավոր ժպիտը դեմքին, և ես զգացի, որ կարևոր ասելիք ունի: Ինչպես միշտ, առանց նախաբանի հայտնեց, որ իր մոտ են Պարույր Սևակի՝ Սուլամիթային գրած նամակները: Ինքն էլ գիտեր, որ այդ լուրն ինձ մոտ անբացատրելի զգացմունք կառաջացնի, և շարունակում էր խորհրդավոր ժպտալ: Այնքան անսպասելի ու անհասկանալի էր, որ լեզուս պապանձվել էր, չէի կարողանում կողմնորոշվել: Վերջապես «ո՞ւր է» ասացի, չէի հավատում, կարծում էի՝ կատակում է: Նա ի՞նչ գործ կարող էր ունենալ Սևակի հետ, առավել ևս՝ նրա նամակների:
Զգալով իմ կասկածամտությունը՝ նա գնաց ու մի պարկ՝ լիքը նամակներով, բերեց-դրեց սեղանիս: Կարծես կախարդված լինեի, ձեռքս չէր բարձրանում, որ բացեի այդ սրբությունը… Վերջապես բացեցի պարկը: Նամակնե՜ր, նամակնե՜ր… Սուլամիթային գրած մտքեր, խոսքեր, բանաստեղծական տողեր, բանաստեղծություններ… Մի քիչ նայելուց, շոշափելուց հետո Հասմիկի ժպիտը նորից ծաղկեց շուրթերին.
– Տալիս եմ քեզ, մինչև վաղն առավոտ:
Անմիջապես միտք եկավ՝ արտատպել, ունենալ այդ հարստությունը: Բայց Հասմիկը, կարծես կարդալով միտքս, շատ խիստ զգուշացրեց.
– Ոչինչ չպետք է արտատպվի, ոչ մի էջ չպետք է պակասի, խոսք եմ տվել:
– Ո՞ւմ,- այնքա՜ն մշուշոտ ու խորհրդավոր էր այդ ամենը: Մտածում էի՝ որտեղի՞ց Հասմիկին այդ նամակները, իր հետ ի՞նչ կապ կարող են ունենալ Սևակը կամ Սուլամիթան: Սևակը վաղուց չկար, իսկ Սուլամիթան իր հայրենիքում էր…
Իհարկե, ես խոստացա և, իր նման, խոսքի տեր էի: Նրան տվել էին մի քանի օրով և խնդրել՝ չբազմացնել, ոչինչ չփոխել, նույնությամբ վերադարձնել:
Այդ գիշեր չքնեցի, կարդացի պայուսակի ողջ պարունակությունը, ըմբոշխնեցի: Առավոտյան հարբածի նման էի: Սիրային զեղումներ, բանաստեղծությունների տողեր, քառատողեր… Ինչ նամակ գրելու պահին բոցավառվել էր՝ մի ամբողջ հեքիաթային հարստություն…
Կարծես մի գիշերում ուրիշ մարդ էի դարձել: Չէի ցանկանում բաժանվել այդ հրաշքից, վեպս ուրվագծվում էր: Մտածում էի Հասմիկին համոզել, նամակները պատճենել, մի վեպ գրել Պարույր Սևակի ու իր պաշտելի Սուլամիթայի մասին: Բայց այդպես էլ չկարողացա համոզել. ինքն էլ խոստացել էր, ու խոսքի տեր մարդ էր: Սակայն ինձ մի միտք էլ հանգիստ չէր տալիս՝ վերջապես ինչպե՞ս էին այդ նամակները հասել Հասմիկին: Իմ հարցը նորից ծաղկեցրեց նրա կախարդական ժպիտը, և մենք «թաքնվեցինք» իմ գծագրական տախտակի՝ կուլմանի ետևում:
– Ընկերուհուս բարեկամուհին աշխատում է կենտրոնական փոստի ցպահանջ նամակների բաժնում, նամակները նրանից է վերցրել:
Նա ասաց այդ կնոջ անունը, բայց ես արդեն մոռացել եմ: Հասմիկը պատմեց, որ փոստատան աշխատակցուհուն հետաքրքրում է, թե այդ ի՞նչ հաստափոր նամակներ է ստանում այդ հաստաշուրթ, տգեղ դեմքով մարդը, որ չի համբերում, անմիջապես բացում, կարդում է: Երբեմն այնքան է հուզվում, որ անզուսպ արտասվում է, արցունքները ողողում են դեմքը: Օրեր, ամիսներ շարունակվում է այդպես: Վերջապես աշխատակցուհու հետաքրքրասիրությունն այնքան է բորբոքվում, որ որոշում է բացել, կարդալ ու նորից փակելով՝ հանձնել Սևակին: Սովորություն է դառնում, ամեն անգամ կարդում է և ապրում մեծ բանաստեղծի կախարդական աշխարհում: Մի օր էլ շփոթվում է, բազմաթերթ նամակի մի էջը դուրս է թողնում, ծրարը փակում, սոսնձում է ու դնում տեղը: Սևակի պատասխան նամակից Սուլամիթան զգում է՝ ինչ-որ բան այն չէ, որովհետև բացակա էջում շատ կարևոր բան էր գրել, ինչին Սևակը չէր կարող չպատասխանել: Հասկանում է, որ նամակը մինչ նրան հասնելը բացում են: Հաջորդ նամակում գրում է. «Երբ նամակը բացում, կարդում եք, նորից բոլոր էջերը տեղը դրեք, նոր ծրարը փակեք»: Երբ Պարույր Սևակը գալիս է ստանալու հերթական նամակը, կինը ներողություն է խնդրում ու ամեն ինչ խոստովանում է: Արդյունքում՝ Սևակը, Սուլամիթան և աշխատակցուհին բարեկամանում են: Նամակագրական կապ է հաստատվում, զանգահարում են միմյանց…
Այսպես, մինչև Պարույր Սևակի ողբերգական վախճանը: Տարիներ հետո, երբ Սուլամիթան պատրաստվում էր աղջկա հետ տեղափոխվել հայրենիք, այդ նամակներն ուղարկում է կենտրոնական փոստի աշխատակցուհուն.
– Այս նամակները պահպանության եմ տալիս քեզ: Ես չեմ կարող ինձ հետ տանել, որովհետև սա քո ազգի հարստությունն է և պետք է ձեզ մոտ պահպանվի:
Տարիներ անց, չեմ կարող ասել՝ ինչպես, այդ նամակներն անցան գրականագետ Հովիկ Չարխչյանի ձեռքը, և նա հիանալի գիրք գրեց. արեց այն, ինչ ես երազում էի անել, եթե այդ հարստությունը մնար ինձ մոտ: