Պատճառահետևանքային կապերի գեղեցիկ վրձնահարվածների վարպետ էր Նորայր Ենգիբարյանը, և այդ վրձնահարվածները պետք է դիտարկել մեկ ընդհանուր ամբողջականության մեջ: Նրա մտքի շփումն սպիտակ թղթի հետ նույնն էր, ինչպես կյանքի մի ակնթարթը նույն կյանքի մեջ, ինչպես մարդկային շնչառությունից վերցված մի հևքը նույն շնչառության մեջ, ինչպես ծովի մի կաթիլ, որի մեջ ծովն էր իր բոլոր հուզումներով ու հանդարտությամբ:
Երկրագունդը պտտվում է իր առանցքի շուրջը: Հայելային անդրադարձման մեջ պատճառը հետևանք է դառնում, հետևանքը` պատճառ: Ամեն ինչ իր սեփական էության դրսևորումն ու կրկնությունն է… Խոր փիլիսոփայությունը պարզ բառերով ու մտքերով թղթին հանձնելու շնորհ էր տրված Նորայր Ենգիբարյանին: Այդ մասին մենք համոզվում ենք` թերթելով նրա բանաստեղծական ժողովածուները:
Պատճառը հետևանքի և հետևանքը պատճառի մեջ տեսնողների միտքը խառնաշփոթ իրավիճակներ չի կարող ընկալել, նրանց համար ամեն ինչ այնքան իր տեղում է և այնքան կանոնակարգված` իբրև երկրային կյանքի համար ամրագրված հաստատուն ու անշրջելի օրինականություն` իջեցված Տիեզերքի խոր խորհուրդներից: Եվ մարդն ապրում է՝ ենթարկվելով նրան, որպեսզի չքանդի Տիեզերքի միտքը, չխանգարի նրան` հարցերն ու պատասխանները դնելու իրենց ճիշտ տեղերում: Եվ այդ մարդը Նորայր Ենգիբարյանն էր, նա, ում գրվածքները խոսում են այն մասին, որ իսկապես, այս լուսնի տակ ոչ մի բան նոր չէ:
Գիշեր է, ուշ -//քնած են քաղաքը, քամին, ամպը://Լույս, դուրս արի սենյակից-//հանգցնում եմ լամպը:
Պարզ ու մտերմիկ իրավիճակի մասին է խոսքը, որտեղ, սակայն, տիրապետում է Երկիր մոլորակը՝ իր հաստատուն կարգ ու կանոնի մեջ տեսնելով, նրա նույն կարգի հետ համագործակցելով արարչագործության փառաբանումը և նույն արարչագործության վեհության խոստովանությունը:
Եթե պատճառը հավասար է հետևանքին և հակառակը, ուրեմն՝ ճիշտ էր Նորայր Ենգիբարյանի կողմից իմաստասիրական այս թեմայով արված վրձնահարվածների կենտրոնում հավասարության նշան տեսնելը:
Ինչ գեղեցիկ է խնձորը-
կատարված խոստումը ծաղկած ծառի:
Ծաղկած ծառը պատճառն է, գեղեցիկ խնձորը՝ արդյունքը, և որքան հմայիչ են ծառի ծաղիկները, որքան գրավիչ ու առողջ է խնձորի ծառն ինքը, որքան հրաշալի են մի օր զրուցել ծառն ու ծաղիկը, ինչպես են շիկնել, ինչպես են բուրել, երբ պտղավորման համաձայնությամբ խոստումներ են տվել իրար: Այդ ամենն արվել էր Նորայր Ենգիբարյանի անմիջական ներկայությամբ, բայց վերջինիս հրաշք ապրումների միջից նրա հուզաթաթախ շնչառությունը մեզ համար ընդամենը մի քանի բառ է հանել, որը կրկնելն ինձ համար հաճելի է.
Ինչ գեղեցիկ է խնձորը-
կատարված խոստումը ծաղկած ծառի:
Հավասարության նշանը, սակայն, միշտ չէ, որ հաճելի ու գեղեցիկ իրավիճակներ է զուգահեռում իրար: Կյանքը լի է նաև տգեղ, սրտամաշ, տխուր, անհոգի իրավիճակներով ևս, և դրանք բոլորը հավասար ու համարժեք են իրենց ստեղծողին:
Չհասկացա`
շո՞ւնը կծեց կատվին,
թե՞ կատուն կծեց շանը:
– Եվ սակայն ի՞նչ տարբերություն,-
ասաց
հավասարության նշանը:
Ծառը կանգնած է մայթեզրին, իսկ քամիները, մարդիկ ու մեքենաները գնում են ու գալիս… Ուրեմն՝ ծառի սպասումը հավասարազոր է ընդհանուր շարժումին: Եթե նա հնարավորություն ունենար թևանցուկ անելով հեռանալու մի անցորդի հետ, ուրեմն՝ նրա սպասումը ոչ թե հավասար, այլ՝ ցածր կլիներ շրջակա շարժումից: Ո՞ւմ է սպասում մայթեզրին կանգնած ծառը: Հարցը բարձրացվել է Նորայր Ենգիբարյանի կողմից: Հարցի մեջ, սակայն, կա պատասխանը: Ծառն ընդամենը ցուցադրում է ամեն ինչից վեր իր վեհությունը:
Քամիները գնում են-գալիս,
մեքենաները գնում են-գալիս,
մարդիկ գնում են-գալիս,
և չգիտես, թե ում է սպասում
մայթեզրի ծառը:
Իրերն ու իրավիճակները կանոնակարգված են մաթեմատիկական հավասարումների մեջ, և պարզագույն մաթեմատիկայի մեջ գոյություն ունեցող պատճառն ու նրա հետևանքն է կազմում Երկիր մոլորակի պտույտի առանցքը: Կա հավասարության նշանը, կան գումարելիները, և կա գումարն իր հետևանքով, սակայն կարող է լինել նաև գերադրական արդյունքը, եթե, իհարկե, գումարելիները հավասար չեն իրար:
Սիրում եմ գեղեցիկ կանանց,
սիրում եմ խելոք կանանց,
բայց ես գեղեցիկ խելոք կանանց եմ
ամենից շատը սիրում:
Իրերի և իրավիճակների նկարագրությունների մեջ ազնիվ միջուկի պես թրթռում էր Նորայր Ենգիբարյանի մաքուր սիրտը:
Այս հարցով են այստեղ բացվում փակագծերն, ու երջանկությունն սկսում է ծորալ տողերի արանքից: Հարցը տրված է ամենավերջին տողում, իսկ պատասխանը հոսում է հարցով բացված փակագծից հետո: «…Ծիծաղում եմ, որովհետև երջանկությունն այցելել է ինձ թոռներիս տեսքով: Եգիպտացորենը նրանց շուրթերին շրթհարմոն է դարձել, ու նրանք գերագույն հաճույքով են տարուբերում այն: Նրանց նվագի մեջ իմ կյանքի շարունակվող պատմությունն է, և դու էլ, սիրելի իմ կին, ավելի շատ այդ պատմության մեջ ես, քան այս պահին կանգնած ես քո տեղում: Ծիծաղում եմ, որովհետև պահի մեջ եռակողմ երջանկություն է, երանություն է, սեր է ու վայելք: Առաջին երջանկությունը եգիպտացորենինն է: Այն հալվում է երեխաներիս շրթունքների վրա` հատիկ առ հատիկ ապրելով նվիրումի երջանկությունը: Այդ հալոցքից շողարձակում են երեխաներիս աչքերը, որոնցից ինքս էլ քաղում եմ իմ երջանկությունը` դնելով այն ծիծաղիս մեջ»:
Ահա հարցը, ահա պատասխանը, որ կարող էր ավելի երկար լինել, բայց այս պահին ուզում եմ այս քառատողի համար ասել այսքանը, որը բավական է համոզվելու համար, որ Նորայր Ենգիբարյանի համառոտ տողերում պատճառն ու նրա հետևանքը համտեսելի կորիզ ու միջուկ ունեն: Սխալված չենք լինի ասելու, որ նրանց մեջ հենց Կյանքի կորիզն է:
Իր առօրյան սիրո մեջ թաթախած ընտանիք է սա, որտեղ յուրաքանչյուրն իր գործն ունի, որտեղ երեխան թեպետ քնած է, բայց նրա անուշ քնով է պայմանավորված ընտանիքի շնչառությունը:
Այսպես, միայն իրադարձությունները վրձնելով չէր զբաղված Նորայր Ենգիբարյանը: Նա ասելիք շատ ուներ, որոնցից են` չտրվել մանր ու մղձավանջային ապրումներին, տարբերել առաջնայինը երկրորդականից, լավը` վատից և չխանգարել իրար համտեսելու բարության, գեղեցկության, ճանաչողության պտուղները:
Կյանքն ասես մարտադաշտ է, որտեղ քաջարի զինվորների նման իրար դեմ-դիմաց կանգնած են իրադարձությունների պատճառներն ու հետևանքները: Կյանքը մարտադաշտ է, այն էլ` հին:
Հողը հուշարձանն է ամենամեծ-
ահա նա` ամբողջովին
պատված ծաղիկներով:
Մարտադաշտում կամ հաղթողներ են, կամ էլ` պարտվողներ: Սակայն այստեղ փռված ծաղիկները ո՛չ մեկինն են և ո՛չ էլ՝ մյուսինը: Դրանք փռված են որպես կյանքի նկատմամբ ունեցած հարգանքի ու տուրքի նշան: Նորայր Ենգիբարյանը «հին մարտադաշտ» կոչվող Կյանքի հևացող կրծքին էր փռել ծաղիկները, ոչ թե հաղթողների կամ պարտվողների: Այդ վերջիններս էլ Կյանքի հևքի մի մասն են ճիշտ այնպես, ինչպես կաթիլը ծովի:
«Սիմֆոնիկ երաժշտության համերգը» թողնում եմ նրանց խոհին, ովքեր ուզում են մասնակցել կյանքի երաժշտության գործիքավորմանը` յուրաքանչյուրն իր նվագարանով: Միայն հիշեցնելու եմ, որ այն կարդալուց հետո նրանք փնտրելու են տողերի հեղինակին…
Ազնիվ խոհերի հետ վրձնահարվածներով ճերմակ թղթին իր գույներն ստեղծող Նորայր Ենգիբարյանը խաղաղության, լավ լուրերով իրար ավետիս տալու կողմնակից մտավորական էր: Իրերի ու իրավիճակների ահռելի ծովից ահա դեպի մեզ են գալիս նրա թռցրած «Աղավնիները».
Աղավնիները`
թռչող հիշողությունները Ջրհեղեղի,
պահում են ավետիսի քաղցրությունը: