Հրաչյա Սարուխանի ստեղածագործությունը բազմիցս վերլուծվել է գրականագետների ու լեզվաբանների կողմից, գրվել են ուսումնասիրություններ ու մենագրություններ։ Սույն աշխատանքով անդրադառնում ենք Սարուխանի խոհական սիրերգությանը։
«Գրիր աշխարհի, քո սիրո մասին –//Տողատակերի մարգը ցողելով»։[1]
Հենց «Տողատակերի մարգը ցողելով» տողում պետք է փնտրել Հրաչյա Սարուխանի պոեզիայի յուրօրինակությունը: Իսկ «տողատակերի մարգում» (իմա՝ խորախորքերում) շատ բան է ասվում, ի մասնավորի՝ շեքսպիրյան ու պլատոնյան սերը ըմբռնելու մասին («Եվ գրքեր են էլի գրվում անթիվ// Շեքըսպիրյան //սիրո// ըմբռնումով…» (46)։ «Եզրագծեր»-ի տողը «Աստծո առավոտ»-ում պոետը փոխել է «Պլատոնյան» բառով[2])։
Հրաչյա Սարուխանի գեղարվեստը բովանդակությամբ խոհափիլիսոփայական է, բացառություն չէ նաև սիրերգությունը: Մեկ նախադասությամբ այսպես կհնչի՝ դիցաբանական և աստվածաշնչյան երանգներով հարուստ խոհական սիրերգություն («Ամենանախերգ»-ից «Ամենավերջերգ» ձգվող ստեղծագործության սարուխանական սիմֆոնիա)։ Այն զորում է լինել իռլանդացի բանաստեղծ Յեթսի ձևակերպած «մեծ հիշողության» մասնիկը, միանալ բորխեսյան «անսպառ ակունքին». դրանով հեղինակը խորհում է համաշխարհի գեղարվեստի ու փիլիսոփայության մեծերի հետ։
«Ես քեզ թողեցի//Հավատարմության անձավների մեջ,//Որ ննջես մի քիչ,//Եվ տագնապները ինձ չճանաչեն://Սակայն հանդգնեց//Եվան քո ներսում//Տարփանքների մեջ սերս սակարկել,//Եվ մերկությունդ՝ վայելքը շուրթին,//Հեշտանքով պառկեց նժարի վրա»: («Թափառումների եզրագծերին», 17): Բանաստեղծությունն, անշուշտ, պատկերում է Սարուխանի անձնական սիրո ոդիսականը: Բայց չենք կարող չնկատել որքան թաքնված, նույնքան էլ թափանցիկ ակնարկն առասպելական Արիադնեի սիրո ճակատագրին: «Թեսևսը մուտքին ամրացված թելի օգնությամբ կարողանում է լաբիրինթոսից դուրս գալ: Հերոսը Արիադնեին տանում է իր հետ, բայց Նաքսոս կղզում նրան թողնում է քնած: Լքված Արիադնեն դառնում է Դիոնիսոսի քրմուհին և կինը»:[3]
Վերարծարծելով Նիցշեի գրեթե ամբողջ ստեղծագործությունը («Նոր սպարտացի (Ֆրիդրիխ Նիցշե)» (295-298)), «նաքսոսյան հիշողություններն» ու «դիոնիսյան պսակին հլուությունը»՝ Սարուխանը, ի մասնավորի, ասում է. «Իր Դիոնիսյան պսակին հլու՝//Արիադնեին վերհիշեց նորից,//Նաքսոսը հիշեց, կծիկի թելով//Լաբիրինթապուրծ Թեսևսին տմարդ…//Օ՜, ամենայն ինչ մտաբերելով՝//Նա կամբողջացնի Ուսմունքն անավարտ…» ( 296):
Սարուխանի խոցված կարոտների համար՝ «….Տիրամայրը արտասվեց//Արցունքներով բյուրեղյա…» (26)։ Բանաստեղծի սիրո երգին Հիսուսն է խաչված (105): Հանուն սիրո ինքն էլ պատրաստ է խաչվել թե՛ իբրև Հիսուս («Ես կգամ։ Խաչված Հիսուսի նման…», «Իսկ կեսգիշերին, երբ դու հեռանաս,// Ես կհամբարձվեմ Հիսուսի նման,//Ու ես կլինեմ հեռավոր, անհաս,//Ու չե՜ն չարչարի ինձ կին ու հմայք» (30, 31)), թե՛ իբրև Դիոնիսոս[4] և վստահ է իր համբարձվելուն ու հավիտենությանը. «..Իսկ ձեր ծիրանու ճյուղերն այնպիսի մի խաչ են ձևել,//Որ մարդ խաչվել է ուզում ակամա. //Խաչվել ինքնագամ.//Ինքնակամ կերպով//Եվ չխորհել իսկ համբարձման մասին…//Բայց ես խաչվեցի,//Քանի որ փրկիչ – հրեշտակները խոհերիս անտես,//Հայացքիդ ներքո չարչարանքներս տեսնելով անթիվ՝//Պիտի մոտենան, և պիտ համբարձվեմ…» (480):
«Եզրագծեր և միջուկ» հոդվածում Դավիթ Գասպարյանը գրում է. «Ամեն բանաստեղծ իր հոգեհարազատության կապերն ունի նախորդների հետ: Հրաչյա Սարուխանի բանաստեղծական հասունացման համար այս տեսակետից նպաստավոր մթնոլորտ են ստեղծել Ե. Չարենցը, Վ. Մայակովսկին, Ս. Եսենինը և Պ. Սևակը: Երիտասարդ բանաստեղծի ներքին ձայնի վերարտադրման և կերպավորման հարցում այս անուններն ու նրանց ստեղծագործությունը, միաժամանակ՝ նրանց հանդեպ սերը այն նախադրյալներն են, որոնց գոյությունը ընթացք է տալիս նրա միանգամայն ինքնուրույն խոհերին ու ապրումներին»։[5]
Սերգեյ Եսենինի հետ «իր հոգեհարազատության կապերը» Սարուխանն արտահայտել է «Եզրագծեր»-ի «Այս գիշեր» և «19 տող» բանաստեղծություններով։ Սարուխանի «Լուսինն այս գիշեր ագռավ կդառնա» (9) բանատողը հիշեցնում է Եսենինի «Լուսինը, դեղին ագռավի պես,// Պտույտ է գալիս երկրի վրա», և «Մահվանս հոտն է առել անշուշտ//Լուսին-ագռավը իր բարձունքից»[6] բանատողերը։ Իսկ «19 տող»-ի՝ «Դեռ երկար է պտտվելու այս հիմար մոլորակը։//Իսկ հիմա՝//Բարի գիշեր, աղջնակ իմ…//Թող օրհնվի ամենուր հարսանեկան պսակը…» (33) տողերը հիշեցնում են Եսենինին ընծայագրված «Հարսանեկան»-ի «Է՛հ, մոռացի՛ր, մտահանիր ամեն ինչ.//Տե՛ս, տագնապ կա աչքերի մեջ ամուսնուդ…» (97) տողերը՝ ակնարկելով Եսենինի «Հարսնահանդես» բանաստեղծությունը. «Իմ նշանածը խանդոտ է, մռայլ,//Չի թողնում նայել պատանիներին։….//Իմ նշանածը ինձ հարցեր կտա//Կուսական անմեղ իմ պատվի մասին։// Ա՜խ, անհարմար է և ամոթալի,//Վեհերոտ սիրտս սառույց է պատում»։[7]
Դ. Գասպարյանը չի տալիս Նարեկացու և Պուշկինի անունները: Մինչդեռ հենց «Եզրագծերում» Սարուխանը խոստովանում է՝ «…. Նարեկացին սակայն ինձ ձգում է» (15): Հավելենք Պուշկինի և Նարեկացու անունները կողք կողքի հիշատակելու հանգամանքը («Այդ պահերին է, որ չեմ հավատում՝//Պուշկին է եղել կամ Նարեկացի…» (39)), և արդեն նկատելի է, որ Սարուխանը իր «միանգամայն ինքնուրույն խոհերի ու ապրումների» ժամին ձգտելու է հասնել Պուշկինի ստեղծագործության առիթով Չարենցի ասած «ջինջ պարզությանը»։[8]
Եվ օրեցօր խորանում է կարոտը. մի պահ ևս՝ ու «… թվում է՝ դիտավորյալ -կարոտնե՜րս են հերձում,//Կարոտներս, որ նախապես զոհեր չէին անթերի» (165)։ Սարուխանը նրանց հաճախ զոհել է «ոչ արձակուրդ, ոչ կիրակի ունեցող մուսաների հարիֆ իր թաբունին» (228)՝ դատապարտելով ընդամենը «սին անունների հավաքածուում» հիշվելու։ Հավաքածու բառը, թերևս, քած ակնարկումն ունի. հակառակ դեպքում բառի հանդեպ բծախնդրորեն ուշադիր պոետը այլ բառ կգործածեր։ Բայց չի ուշանում մեղայականը՝ նույն բանաստեղծության մեջ. «Ձյունոտ բլուրը լուսայգի ներքո//Քեզ չճանաչեց հրաժեշտ տալիս//Ու ինձ թվում է՝ ամեն երեկո//Այս երգի առաջ մեղա եմ գալիս» (88)։ Ինչպես որ մեղա է գալիս պոեզիայի հանդեպ մեղք գործող Սարուխանը. «Մեղա եմ գալիս, բյուրհազա՜ր մեղա,//Ես՝ գինեհարս ցանցառ ու ներհուն,//Որ երբեմնակի անսթափ եղա//Չափածո խոսքի ծանծաղուտներում» (206)։
Բանաստեղծական ամբողջ հյուսվածքում, ջահելությունից մինչև ալեհեր օրեր, Լուսինը («Սիրերգ», «Ափս մոմակալ», «Անքնություն», «Այս գիշեր», «Երեկո», «Անհանգիստ երգ», «Սպասեցի», «Ագռավը» և այլն), Աշունը («Աշուն», «Աշնանային անավարտ տողեր» և այլն) և Տերևը («Տերևների տակ թող սերը քնի» (9)) ուղեկից եղան պոետի սիրո պատումին։ Հրաչյա Սարուխանի «Այս գիշեր» բանաստեղծության մեջ «գինեհացաշաղախ» մարդը՝ սիրահարն ու հավատավորը պատկերվում է իր ողջ էությամբ: «Տերևների տակ սերը քնեցնող» պոետը ձայնակցում է Լորկային. «Տերևի տակ, ես հազարի//տերևի տակ//թաքցնում եմ սերն ահավոր,//ինչպիսի տանջանք»։[9] Նրա համար «Տերևի ճիչը//Նման է տխուր անակնկալի…//-Վերջ տուր, տերև իմ://Անակնկալը//Ինքը տերևն է՝//Տխուր սրտերի երկնքին դաջված://-Տերև իմ, տերև…//Իրիկվա մթում տրորեցի քեզ,//Սիրտս ճմլվեց անակնկալից» (376):
Գիշերով դաշտ՝ իր սերը փնտրելու գնացող պոետի համար Լուսնի դժգույն ու մի պահ մոլորված ուրվականը դահիճ է կարմիր (6), և «Լուսնի մանգաղը//Հուշերիս ցանած գիշերն է հնձում» (8, 411, 413)։ Իսկ երբ «Տերևների տակ սերը քնի,//Մոմերը հալվեն կաթիլ առ կաթիլ» (9), «Քսան մոմերից ու չորս աչքերից դանդաղ կաթկթող հալված լուսինը» (8) «ագռավ կդառնա» (9), որ հետո նորից «կարմիր բարձրանա»՝ մատնելով «ցավերի բներ աչքերը» (92)։ Լուսինն ի վերջո նաև դեպի Տուն դարձի ուղեկիցն է. «Տուն կհասնեմ, պատուհանից կերևա դեմքն իմ կնոջ,//Որպես վաղո՜ւց սպասողի պաղատական տխուր կոչ,//Որպես խավար շենքին բուսած ժանյակահատ պատուհան, – //Ու հեռամերձ բոլոր կանայք հետաքրքիր կթվան…//Ու կհիշեմ. «Ձմռան ցրտին հավքը չվում է հարավ»,//Ու լուսնի տակ կալեկոծվեն ծովածոցերն իմ ծարավ» (445):
Ընդ որում, տուն էր վերադառնում ոչ միայն կանացի այդքան բույրեր ու թույրեր, այդքան համեր ճաշակած պոետը՝ «հավետ Սիրավոր» Սարուխանը, այլև իր ոդիսականը, թվում է, ավարտած Ոդիսևս-Սարուխանը: Տուն էր դառնում, որ իր «Տնից հավիտյանս փառք տա Տիրոջը». «Փա՜ռքդ շատ, Աստվա՛ծ, այսուհանդերձ//Երազում անգամ չեմ գազազում,//Ամուսին ու Հայր ու Բանաստեղծ՝//Համատեղվում են Լոռու մարզում…» (327):
«Հրաժեշտ»-ում գրկախառնումից իր հոգնածությունը պատկերող տեսարանը պոետը զուգորդում է աստվածաշնչյան ակնարկումով։ «Դու երեկ ավելին ուզեցիր։//Չունեի։ Տխուր էր թերևս։//Երազում մազերս խուզեցին…//Հոգնած են, հոգնած են թևերս» (92)։ «Այս տողերն ուղղակիորեն ակնարկում են աստվածաշնչյան Սամսոնին. նրան դավողն էլ կին էր՝ Դալիլան: Այս հիմքն ունենք ասելու, քանզի մեկ այլ տեղ հեղինակը բաց տեքստով խոստովանում է։ «Անհավատարիմ Դալիլան ջահել// Շատ անգամներ է խուզել տվել ինձ…» (206):
«Եզրագծեր»-ում Սարուխանը հստակ ուղենշել է այն ճանապարհը, որով քայլեց ողջ ստեղծագործական կյանքում։ «19 տող» բանաստեղծությունը նապոլեոնյան պատմության որոշ ակնարկումներ ունի. «Մի՛ կարծիր,//Թե ամեն ոք, ով ընկնում է Սուրբ Հեղինե,//Տանուլ է տվել պատերազմը ներկա…» (33)։
«Ժամանակավոր հրաժեշտ Երևանին» բանաստեղծության սույն տողերը՝ «Շամիրամից շա՜տ ավելի խենթ ու վավաշոտ են//Փափկամարմին տիկնայք հայաստանցի։//Սո՛ւտ է, թե գերել են մեր արքային։//Օ, աչքե՛ր իմ, ձեր արցունքը թող չերեւա։//Թող Լաուրան ների Պետրարկային… Մի աղջիկ կար -//Կառչած քո առօրյա հոգսին…» (101), գեղարվեստափիլիսոփայական իր ընդգրկուն խորախորքերում անթեղած ունի առասպելական Արա Գեղեցիկ ու Շամիրամից մինչև Լաուրա և Պետրարկա ու մինչև Սարուխանի՝ «առօրյա հոգսին կառչած Երևանի հյուրանոցային աղջիկը», որ, հավանաբար, ակրոստիքոսից հայտնի Գայանեն է. «Գեղեցիկ մի օր կհոգնի հոգիդ//Առօրյա հոգսի քառուղիներում…» (442):
Եվ քանզի՝ «Շամիրամից շատ ավելի խենթ ու վավաշոտ են//Փափկամարմին տիկնայք հայաստանցի», «…լույսն էլ է թոշնում//Շամբշոտության ձեռքից//Շան պես դիվադադար…»(228)՝ 57-ամյա Սարուխանը «Դեռ անձնատուր, ավա՜ղ,//Քամիներին քենի,//Որպես սիրասաղարթ//Քոսոտ մի կրքենի» է՝ «Շամբշոտաշունչ շոգում// Շնկշնկալով շվայտ…» (331)։ «Տարիքային տարբեր կերպեր առած» Սարուխանը թե՛ ջահելության օրոք, թե՛ օրերում իր ալեզարդ (երբ «ինքնակեղեք ջահելությունից ո՛չ նժույգ մնաց, ո՛չ հրեղեն ձի»( 264))՝ մնում է միևնույն «հավետ սիրավորը»։
«Բնույթով բարի,//Շնույթով շիտակ» պոետը ազնվորեն խոստովանում է. «Քեզնից հետո, Սե՛ր իմ,//Սնկսնկացի շան պես,//Չշնացա սակայն՝//Աշխարհաթող եղա,//Ու հարատև ձմռան//Հար ցանցնվող ձյան պես//Ցանցնվեցի անտես՝//Աշխարհափոխ եղա...» (387)։
«Թևաբախ երազի» գալուն միշտ է սպասել։ «Վկայություններում» զետեղված «Հինավուրց երգը» (190) նաև դրա վկայությունն ու արտահայտությունն է։ «Ա՜խ, մի թևաբախ երազ գար նորից//Ու լեթարգիական քունս շոշափեր» (190)։
Նույն ապրումն է Սարուխանի «Երկու երգ՝ նույն հասցեով»-ի առաջին երգում. «Գիտեմ՝ առաջին կողակիցն եմ քո,//Դու էլ նորընծա սեր ես անցողիկ…» (88) և Վարդգես Պետրոսյանի՝ «Դու նույնիսկ մի դեղնակտուց լակոտի չկարողացար հասկանալ․ գնացիր, հանձնվեցիր, համեցեք, նվեր ընդունեք իմ անմեղությունը։ Դու բնավ չէիր սիրում նրան, ինչպես կարողացար… իսկ նրան՝ այդ մյուսին ինչու մերժեցիր, չէ՞ որ նրան ավելի չէիր սիրում»[10] պատկերում։ Սրան հակադրվում է արդեն հասուն տարիքում Սարուխանի՝ ինքնագիր խնդրող «դստրաչափ» աղջկան մերժելու փաստը. «Ինքնագիր խնդրող//Դստրաչափ իմ քո՛ւյր,//Սիրելու չանես// Ինձնից խեր չկա։//.…- Իսկ էդ անաղարտ Շղարշը շնչիդ//Թող հարսնաքողի//Համ ու հոտ տա քեզ…» (260): Այսպիսի խոսքերով դիմողը հասուն տարիքի Սարուխանն է՝ ո՛չ բոհեմականը, այլ խոհեմականը։ Բոհեմական Սարուխանը դրսևորվում է որպես «ցինիկ», չի հավատում իր սիրելուն. («Զարմանալի բան է. ես սիրում եմ էլի» (20)) ու «քմծիծաղում» նորընծա-անցողիկ սերերի ապրումների առիթով, դեռ մի բան էլ՝ ակնկալելով իր պես ցինիկին միշտ ներել, իսկ սիրող խոհեմ տղերքին ծանակել երես առ երես։ «Խոհեմական» Սարուխանը վաղուց գիտակցել է. «Քառասունի շեմից դեն//Անառարկ է քոնն արդեն//Եսամեծար ոչ մի հույս՝//ՏԱՂ, ՏԱԳՆԱՊ ՈՒ ՏԱՐԱԿՈՒՅՍ» (443):
«Ամենանախերգ»-ն իր նախնականությամբ, իր անաղարտ մաքրությամբ, որպես սիրո դրսևորում ու սիրահարի գործելու կերպ, «հավետ սիրավորի» «էության մեջ բնակալել է» ի սկզբանե և ի վերուստ: Մաքուր է, զուլալված է պոետի սիրո պատումը, ամենակարևորը՝ զերծ «սիրասևեռ ու սիրատոչոր օրփեոսությունից» («Զի Օրփեոս չենք կյանքում եղել// Սիրասևեռ ու սիրատոչոր…»): Մի՞թե «խղճմտանքների խեղճ բառարանը իզուր է խոստովանում. «Որ խարդավանքով սեր չենք պեղել,//Չենք խեղել բախտ ու ճակատագիր.//Նեղել ենք իրար՝ արցունք հեղել,//Ողբերգակ եղել ու ողբակիր…»(300)։
Ոչ: Իզուր չէ այդ խոստովանությունը, քանզի «ինքնակեղեք ջահելությունից ոչ նժույգ մնաց, ոչ հրեղեն ձի» (264), ուստի՝ «Հրեղեն ոչինչ չունենք թողած,//Որ կարողանար գեթ կանթեղել//Հադեսի պատանդ մեզ Սիրողաց…» (300)։
Սարուխանի «Երգեր ձեզ համար» խորագիրը հավանաբար Իսահակյանից է գալիս՝ «Երգերս բոլոր ձեզ լինեն»[11]։ Ենթավերնագիր դարձած «Մենք շատերին ենք սիրել հենց այնպես.//Հիշենք բոլորին անուն առ անուն…» բանատողերը հուշում են, որ Սարուխանը չի մոռացել սերերից ոչ մեկին՝ մերթ աթեիստի պես հիշելով նրանց, մերթ էլ հեռու մնալու հորդոր անելով: Նա սերը չի կարող մոռանալ ո՛չ թղթախաղով տարված ժամանակ, ո՛չ էլ՝ շիրիմում. «Թղթախաղի մեջ բախտս բանում է://Թղթախաղի մեջ բախտս չի բանում://Տապանաքարիս գրված անունը//Անունդ կտա Համզաչիմանում» (96): «Ընդունիր նաև այս երգը վերջին» վերնագրի «երգ» բառը մղում է բանաստեղծության հերոսուհուն նույնացնել «Երկու երգ նույն հասցեով»-ի հերոսուհուն: Կարծում ենք՝ որոշ ընդհանրություն է նկատվում «Դու էլ նորընծա սեր ես անցողիկ…» (88) և «Հիմա դու ու՞մ ես լալ ու խնդալով// Հալումաշ եղած սերդ խոստանում» (95) տողերի միջև: Արդյոք նույնը չե՞ն «նորընծա անցողիկ սերն» ու «հալումաշ եղած սերը» խոստացողը։ Բանատողերը համեմատելիս «Ես էլ եմ հիմա անսեր թառամում»-ը (95), իբրև «հենց այնպես սիրած» ու սիրված և, ինչու ոչ, հենց «Իբրև մի Մանոն Լեսկո»[12], չի՞ հիշեցնում արդյոք «Սեպտեմբերյան սրտամեռ խոսք»-ի՝ «Որ թորթոշնած եկել,//Մանրից ձեն ես ածում…»-ը (229): Եվ այդ «անսեր թառամողը» չէ՞ արդյոք պոետի «կսկծու սրա-նրա ծոցը մտած, ամեն լածիրակի լպստած», ընդամենը «սին անունների հավաքածուում հիշվելու» դատապարտվածը: Եվ արդյոք «մեղքերը մեկ առ մեկ թված, ներման խոսքեր լուսաշխարհ հանող» (95) բանաստեղծը նրան չի՞ ասում՝ «Մեղավոր եմ, ջա՜նս,// Հազար մեղա…» (229):
Ի վերջո «ընտանեկան վկայագրի» արժեք ունեցող յասամանի ծաղկազարդության մեջ անսահման գոյանում է հավետ ուրույն փունջ. ոչ թե հավաքածու, և Ոդիսևս-Սարուխանը, հանց «արտասուքի զոհ ավերակ աչերի արցունք», «անկենսատրոփ կյանքի անձավից» (202) վերադառնում է իր Պենելոպե-Անահիտի մոտ: Մերթ «թոթովախոս նաիրյան ձոնով», մերթ «նաիրական նվագներով նորանոր» ձայնակցելով իր «Մոլորյալ ու Մեծ» եղբորը՝ Չարենցին, անուշ կարոտի խոսքերը զտած Օհանեսին, Ավոյին ու տրտում Վահանին (248)՝ Սարուխանը հյուսեց իր սիրո երգը։ «Հավիտյան դեռահաս ու ջահել հեռացած սերերին» ձոնված «Կարոտի բարբառանք»-ը, իբրև ափսոսանքի, սփոփանքի և անփարատ կարոտի երգ, զղջում – հավաստիացումների «համահավաք հուշ», կարծում ենք, զորում է պատշաճ ներկայացնել թափառ կարոտները մի տողում տեղավորած անտրտունջ հոգի (187) Հրաչյա Սարուխանի պոետական հուշերի փեթակի սիրո արծարծումները։
Անձրևներից հոգնած, լեթարգիական քունը շոշափող թևաբախ կարոտի սպասող պոետը ահա գտել է «նազելի քրոջը» և «ավերակ դրախտը նորոգելու» հրավեր է անում. «Հոգնել եմ նաև ես քո քույրերից,//Բայց գգվանքներիդ պիտի հավատամ,//Նայի՜ր, ինչպես են օրհներգում վերից//Մեր մեջ հղացվող Եվա ու Ադամ…» (190):
Թափառ լաստով լայն ջրերում դեգերող Ոդիսևս-Սարուխանին հաջողվեց միտքը դարձնել անխորտակ մի նավ և դարերի օվկիանն ակոսելով՝ աննշմար դռնից հասնել միջնադարերի մահճին, թերթել խղճի ժողովածուն։ Անգամ «Անհայտի դուռը բախեց»։ Ի մի բերեց Հոմերոսից մինչև Հորացիոս, Չժոան Ցզիից մինչև Լի-Թայի-Պո ու մինչև Ավ. Իսահակյան և մինչև ինքն ընկած մտածողների ստեղծագործական միտքը՝ «իրարահաղորդ բարեհարդար հունով ու հարեհասի հավելաշնորհով» փոխանցելով հետո եկողներին։ Եվ «….կապուտաչ ու շիկահեր մի պոետ//գլորվում է բառերի հետ անառիկ»[13]:
«Անդրադարձել է երազդ հիմա ճերակ պաստառին,//Ու կոպերիդ տակ արցունքոտվում է վարդը չինական։ -//Վարդը, որ պիտի նվեր բերեի քեզ մի երեկո,//Երբ ավարտեիր մենախոսությունն արքայադստեր…» (89)։ Սույն բանատողերն ակնարկում են Լի-Թայի-Պոյին. «Մի զինվորի կին նստած է պատուհանի առջև,//Բեկված սրտով մի ճերմակ վարդ է ասեղնագործում//Մետաքսե բարձի վրա։//Ասեղը ծակում է մատը.//Արյունը հոսում//ճերմակ վարդի վրա՝//Նրան կարմիր ներկելով։….//Եվ գլուխը կախում է բարձի վրա․//Հիմա բանում է նա իր արցունքների արծաթով,//Որ պատում է արյունոտ վարդը...»։[14]
Սերն իր խորախորքերով անհնար է պատկերել, և Սարուխանը դարձյալ Տիրոջն է դիմում. «Տե՜ր, շատ եմ քիչ, քչավուն եմ չափազանց,//Թող զա՜նց առնեմ չափուկշռին օրաբույր…//Քո Եվ-երի, Ու-երի հետ, և առանց //Այդ ամենի՝ պաչիկ մը տուր, մի համբույր» (478): Որ կատարյալ լինի Պոետի գիրը և «հավետ սիրավորի» սերը։ Եվ անէանա «ծառին ծվատող խոր ծանծաղքը» ու գոնե մի պահ վերանան (առհավետ դրանց վերացումն անհնար է) «Վայնասուն ու ողբ, ոռնոց ու վայուն,// Երբ անգամ Սիրով քո աստղաեթեր//Բողբոջ ու Պոետ իրար են նայում…» (379):
Սարուխանն իր սիրո հեքիաթը հյուսում է «շողշողուն Պոեզիայով»: Սերն ու խոհը այստեղ համընթաց են թևում։ Համաշխարհի գեղարվեստի ու փիլիսոփայության երևելիներին հաղորդակից շնչով կայանում է դիցաբանական և աստվածաշնչյան երանգներով հարուստ խոհական սիրերգությունը։ «Աստվածաշունչ Եվ-երի հետ ընկերացած» «Տիեզերք բառերից» յուրաքանչյուրը իր բազմիմաստությամբ ցուցանում է պոետի ներհունությունը։
«Սամվել Զուլոյանի ԲԱՆԱՍՏԵՂԾ հիշատակին» ձոնված «Ճգնաժամը» (288) (վերնագիրը երկիմաստ է՝ ճգնելու ժամ և բանաստեղծի մահվան բոթը) «ինքնանկար» է՝ ուղղված հենց Սարուխանին։ Նաղաշ Հովնաթանին ու Սայաթ-Նովային, և Իսահակյանին, Տերյանին ու Չարենցին խոհակից լինելը փաստող «վերառումներն» էլ՝ «… վարդ ու բլբուլ,//Անհաս ցնորք ու փերի,//Ու դարդիման սարի սմբուլ,//Ու խեղճ կարոտ թևերի…», նախ «միջնադարերի մահճին հասած», «վարդ ու երկնքին տաղեր ձոնող» Պոետ Սարուխանինն են, ապա՝ արդեն երազում երևացող Զուլոյան Բանաստեղծինը. «Ուր որ է և Զուլոն կերևա,//Եվ Վիլոն,- կհիշենք Նազարին,-//Որ աշխարհն ինչքան էլ հևհևա`//Չտրվի ամլաշունչ ազարին…»:[15]
Եվ մենք հազար երանի ենք տալիս, որ պոետը սովորել է «բառը Տիեզերք», և «հողագունդը շրջագծելով տիեզերական իր ձայնն է հոսում» (102)։ Ոչ քիչ դեպքերում Բառն այդ խղճմտորեն կույս բառարանից Իկարին ուղեկցող հավքերի հետ թևում է երկինք:
[1]Հրաչյա Սարուխան, «Վախճանից էլ պարզ», Երևան, Անտարես, 2018, էջ 40։ Այս գրքից հետագա բոլոր մեջբերումների դեպքում էջը կնշվի տեքստում՝ փակագծերի մեջ։
[2]«Աստծո առավոտ», Ե., Նաիրի, 1999, էջ 25:
[3] Դիցաբանական բառարան, «Լույս» հրատարակչություն, Երևան, 1985թ., էջ 37:
[4] Ն. տ., էջ 62։
[5]Դավիթ Գասպարյան, «Եզրագծեր և միջուկ», «Սովետական գրող» հրատարակչություն, 1980, էջ 172:
[6]Սերգեյ Եսենին, «Դե, համբուրիր ինձ, համբուրիր դու ... » (թարգմ.՝ Հ. Սահյանի), «Հատընտիր», Հայպետհրատ, Երևան, 1961, էջ 269։
[7]Նույն տեղում, «Հարսնահանդես» (թարգմ.՝ Հ. Սահյանի), էջ 51։
[8] Նախորդների հետ Սարուխանի «հոգեհարազատության կապերը» նկատելիս ավելի ուշ շրջանի ուսումնասիրողներից Գ. Խաչատրյանը հավելել է Նարեկացու և Թումանյանի, Վ. Փիլոյանը՝ Թումանյանի և Սահյանի անունները։ Տե՛ս Գուրգեն Խաչատրյան, «Բառաստեղծում և բանաստեղծում», «Հայերենագիտական աշխատասիրություններ», Վանաձոր, 2008, էջ 299։ Վ. Փիլոյան, «ժառանգորդության ավանդույթի համապատկերում. միջնադարյան անհայտ հեղինակից մինչև Հրաչյա Սարուխան», «Ակնարկներ արդի հայ գրականության, Երևան, Լուսակն, էջ 194։
[9]Ֆեդերիկո Գարսիա Լորկա, «Տերևի երգը» թարգմանությունը՝ Հ. Սահյանի, «Մեղրի Երգը», «Հայաստան» հրատարակչություն, Երևան, 1965, էջ 33։
[10]Վարդգես Պետրոսյան, «Կրակե շապիկ», Երևան, «Սովետական գրող», 1986, էջ 377-378։
[11]Ավետիք Իսահակյան, «Արձակ», «Լի-Թայի-Պո (702-763 թթ.)», Երևան, Հայաստան հրատ., 1973, էջ 52:
[12]Տես Եղիշե Չարենց, Երկերի ժողովածու, 4 հատորով, «Սովետական գրող», 1986, հ.2, էջ 225։
[13]Նորայր Գրիգրոյան, «Թղթե հանդերձանք», «Դրախտի ջրերի վրա» (Հրաչյա Սարուխանին)», Երևան, Մեկնարկ, 2023, էջ 134:
[14] «Լի – Թայի – Պո (Չին բանաստեղծ 702-763 թթ․)», Ավետիք Իսահակյան, «Արձակ», «Հայաստան» հրատարակչություն, էջ 53։
[15]«Հար վերածնունդ», «Գրական թերթ», թիվ 27(3172), 2013: