«Էդիթ Պրինտ» հրատարակչությունը «Լույս» մշակութային, գիտական, կրթական հիմնադրամի հովանավորությամբ լույս է ընծայել Արտակ Վարդանյանի «Հոգու և կարոտի ճամփաներով» խորագիրը կրող խոհագրությունների, ուղեգրությունների, հուշագրությունների ժողովածուն, որտեղ ներառված է հեղինակի շուրջ չորս տասնամյակի ստեղծագործական գործունեության ընթացքում հայաստանյան և սփյուռքահայ մամուլում հրապարակված և անտիպ էսսեների ընտրանին: Գեղարվեստական վավերագրության տեսակներից էսսեն յուրօրինակ հիշատակարան-օրագիր է՝ որևէ բնապատկերի, իրադարձության, ուղևորության, հանդիպման տպավորությունից ծնված գեղարվեստական արձակ ստեղծագործություն, որ հաճախ բնութագրվում է որպես «պատմվածք ուրույն ոճով», ոմանք էլ անվանում են «խոհավիպական արձակ» կամ «անսովոր արձակ»։
Որոշ հեղինակներ էսսեն անվանում են նաև գրական ուրվագիծ, փոքր ծավալի և ազատ կոմպոզիցիայի արձակ ստեղծագործություն, որն արտահայտում է հեղինակի անհատական տպավորություններն ու նկատառումները որոշակի հարցի մասին և չի հավակնում քննության առարկայի սպառիչ ու վերջնական մեկնաբանության:
Հետաքրքրական է Ավետիք Իսահակյանի դիտարկումը այս ժանրի վերաբերյալ. «Հուշեր գրելը մի սայթաքուն ուղի է, որ սկսվում է համեստությամբ ու վերջանում ինքնագովությամբ: Պատմությունը հուշերի վրա է հիմնված և մանավանդ երբ վավերական տվյալներից են բխում: Ես շատ եմ սիրում հուշեր կարդալ, երբ նրանք գրված են լինում պարզ, անկեղծ կերպով համեստ, խոհուն և փորձված անձերի կողմից»: Այս ժողովածուն հենց այդպիսի հեղինակի՝ գրող-հրապարակագիր Արտակ Վարդանյանի հուզաշխարհի անկեղծ բացահայտումն է։ Բազմաթիվ արձակ, չափածո և թարգմանական գրքերի հեղինակը այս անգամ մեկ ամբողջության մեջ ներկայացնում է գեղարվեստական հրապարակագրության այս հետաքրքիր ժանրին վերաբերող իր ստեղծագործությունները, որոնք յուրահատուկ հիշատակարաններ են՝ գունագեղ և հետաքրքիր դիպաշարով։
Գրքում անկեղծ տպավորություններ և հետաքրքիր մանրամասներ կան դեպի Արևմտյան Հայաստան, Արցախ, Իրան, Սուրբ քաղաք Երուսաղեմ և այլ վայրեր հեղինակի ուղևորություններից, անմոռաց ակնթարթներ իր համար թանկ և հարազատ մարդկանց հետ հանդիպումներից, իսկ ողջ ստեղծագործությունների միջով կարմիր թելի նման անցնում են հայրենի Գողթն-Նախիջևանի, Վիշապասարի, կորուսյալ ծննդավայր Ազնաբերդի պաշտելի բնապատկերների, պատմական վայրերի, հուշարձանների և մարդկանց մասին հիշողությունները։ Դրանք հայրենի եզերքի հանդեպ անանց կարոտի ու սիրո, արմատների հանդեպ պաշտամունքի յուրօրինակ դրսևորումներ են:
Ուրույն բառապաշարով, հակիրճ և անկեղծ խոսքով կառուցված էսսեներում ամենուր առկա է հեղինակը՝ իր մտորումներով ու անձնական դիտումներով. «Լուսադեմին մոտ, արթնանալով Կարսի «Թեմել» հյուրանոցում, կարծես հայտնվում եմ երկրորդ քնի և զարմանահրաշ երազների աշխարհում», «Այսօր առաջին անգամ ոտք եմ դրել հռչակավոր մայրաքաղաքի նվիրական հողին», «Անպատմելի կարոտով լեռան վեհաշուք գագաթից հայացքս սահում է դեպի հարթավայրը ձգվող փեշերը», «Ակամա մտորում եմ մարդու և մարդկայինի, բարու և չարի, անցողիկի և մնայունի շուրջ» և այլն։ Հուշագրական բնագրերը հաճախ ամբողջացվում են աղբյուրագիտական ճշգրիտ մանրամասներով, որոնք հարստացնում են նյութը։ Փոխհաջորդող հատվածներում տրամաբանական կամրջակին զուգահեռ պահպանված են «հիշում եմ», «պատկերացնում եմ», «մտածում եմ» բայերի ձևաիմաստային հատկանիշները, որոնք ժանրը բնութագրող հայտանիշեր են։ Էսսեների բնագրերին ոճական նրբիմաստ է հաղորդում հատկանունների առատ գործածությունը. դրանք տեղանուններ են՝ լեռնանուններ, ջրանուններ, սրբավայրերի անուններ, ինչպես նաև անձնանուններ, որոնք ամբողջանում են բնութագրական տարրերով։ Օրինակ՝ «Մուշը փռված է Սիմ լեռան ստորոտից իջնող աներևակայելի գեղեցիկ թեքության վրա: Օդը մեղմ է, մաքուր ու հաճելի: Պարզվում է, որ քաղաքի խորհրդանիշն էլ վարդակակաչն է, ինչպես Վանում Վանա կատուն էր… Մուշի փողոցներում այնքան շատ են սպիտակամաշկ, շիկավուն հայանման դեմքերը, որ բոլորս զարմանքից քար ենք կտրում…»:
Իր հուշագրություններում ազգագրագետ-բանահավաք-բարբառագետ գրողը քաղաբերել է նաև բանահյուսական հատվածներ՝ երգեր, տաղեր, օրհնանքներ, զվարճալի միջադեպեր, որոնք խոհական զգալի լիցք են պարունակում։ Այսպես՝ «Հետդարձին բոլորս լուռ ենք, միայն տիկին Շաքեն է ինքն իր համար կամացուկ երգում.
Սուրբ Կարապետ վանքին մոտիկ
Կար աղբուր մը խորոտիկ,
Ով որ խմեր պուտ մը ջրիկ,
Կհովանար ուր սրտիկ…
Բոլորս, իհարկե, խմեցինք սրբազան ջուրը, բայց մեր սրտիկները հազիվ թե հովանային…»:
Ժողովածուի պատմողական էսսեները ոչ միայն արտահայտում են հեղինակի վերաբերմունքը՝ իրականության նկատմամբ ունեցած հարաբերության տեսանկյունից, այլև անկեղծորեն բացահայտում են նրա զգացական ներաշխարհը։ Այստեղ երկխոսությունը՝ որպես մտքի մատուցման եղանակ, յուրահատուկ դրսևորում ունի։ Էսսեների բնորդները խոսում են ջերմությամբ, ասելիքի յուրահատուկ առոգանությամբ և շեշտադրումներով։ Այդ են վկայում նաև որոշ էսսեների վերնագրերը՝ -իմ- անձնական դերանվան առատությամբ՝ «Այնտեղ իմ արմատներն են», «Երկիրն իմ աչքերով», «Իմ ավեր պայծառությունը», «Երիցս սիրելի իմ Շուշի» և այլն:
Պատմողական խոսքի բաղադրիչներից են նաև բնապատկերները, որոնք ծառայում են հեղինակի պատկերացումների ու զգացմունքների բացահայտմանը։ Այստեղ զարմանալի ներդաշնակությամբ համադրված են նաև բնության գույները, որոնց հեղինակը տիրապետում է պատկերահանի նուրբ զգացողությամբ:
Լեզվական առումով՝ նորակազմ բառերի թարմություն, լեզվաոճական գյուտեր, շրջասույթներ, հետաքրքրական սույն ժողովածուն կարող է օգտակար լինել գեղարվեստական վավերագրության ժանրով զբաղվող մասնագետներին, ուսանողներին, ուսուցիչներին, աշակերտներին։ Այն կարող է ծառայել որպես բաշխիչ նյութ ուսումնական գործընթացում և, անշուշտ, նպաստել պատանիների ու երիտասարդների հայրենասիրական դաստիարակությանը:
Եվ վերջում՝ հուշագրության մի հատկություն ևս, որը, կարծում ենք, հետաքրքրական նշանակություն կարող է տալ այս ժանրին: Մասնագետները նշում են, որ հուշեր գրելը այսպես կոչված «թերապևտիկ» ազդեցություն կարող է ունենալ: Հայ գրող Վահրամ Ալազանը հիվանդության ծանր շրջանում հոգենյարդաբան պրոֆեսոր Գրոյի խորհրդով զբաղվել է հուշագրությամբ, որը թուլացրել է պրկված նյարդերը, առողջություն պարգևել նրան: Բացի այս, նշանավոր մարդկանց կյանքի մատենաշարերը հաճույքով են կարդում ընթերցողները: Նրանց կյանքի մանրամասները անչափ հետաքրքրական են և ուսանելի: Ինչպես նշում է Պարույր Սևակը, «վերհիշել անցյալը չի նշանակում տեղափոխվել անցյալ, այլ անցյալը տեղափոխել ներկա»: Վարդգես Պետրոսյանն էլ իրավամբ նկատում է, որ համաշխարհային գրականության «ամենակենսական երակներից մեկը վավերական ուղղությունն է, և թող ոչ ոք չկարծի, թե սա երկրորդ կարգի գրականություն է»:
Բարի երթ մաղթենք Արտակ Վարդանյանի «Հոգու և կարոտի ճամփաներով» խոհագրությունների, ուղեգրությունների և հուշագրությունների այս հոգեբուխ ժողովածուին։
Աշոտ ԳԱԼՍՏՅԱՆ
Բան. գիտ. դոկտոր, պրոֆեսոր