Արմինե Բոյաջյանի «Նկարում եմ նապաստակ (location-ծառի տակ)» գեղարվեստավավերագրական վիպակն ընթերցելուց առաջ պետք է մի քանի հարց ունենաս մտքում՝ ինչո՞ւ է մեր մանկությունը կարճ տևում, ինչպե՞ս ենք այն զգում և հետո ինչպե՞ս կարելի է հիշել։ Այս հարցերի խտացումը, նաև պատասխանները տալիս է Արմինեն՝ անձնական ապրումների, քայլերի, մտածելակերպի վերաիմաստավորմամբ։ Որտեղից է սկսվում աշխարհը և որտեղ ենք տանում այդ նույն աշխարհը… այդօրինակ ի՛ր աշխարհն է Արմինեն բացում ու փակում, ներսուդուրս անում՝ մի պահ մտածելով՝ մանկության մեջ է, որովհետև հիշողությունները քաղցրանում են, կոփվում, ուժ առնում և նորից ու նորից ձգտում ապրել, երկար ապրել։
Մերօրյա իրականության ընդհանուր համապատկերի վրա գոյության ու ազատության կապը կարող է մի քանի տարբերակով մեկնաբանվել։ Բայց երբ գեղարվեստորեն վավերագրման տարբերակը սկսում է գրականության տիրույթում գործել, նոր ընկալում ու հոգեբանություն է ստեղծվում՝ լեզվամտածողության ու ներքին կոմպոզիցիոն տարրերը հասցնելով մի կետի, որտեղ ապրում է կյանքի նպատակը՝ մարդն իր բոլոր տրամադրություններով։
«Իմ մայրը հերոս է: Նա վաղուց թաղել է իրեն ու ապրում է մեզ համար»,- գրում է Արմինեն։ Հոգևոր աշխարհընկալումը նրա տողերի առհավատչյան է։ Եվ ժամանակային հոլովույթում անցյալը, ներկան ու ապագան միանգամայն իրարից հեռու են, մեկը՝ բարձրության վրա, մյուսը՝ հեղհեղուկ, այն մեկը՝ անորոշ ու տագնապալի։ Հեղինակի վիպակից պարզ է դառնում, որ հոգու կեցության տարածությունն անսահմանության մեջ է, որտեղ կյանքն ու ճակատագիրն առերեսվելով հաճախ են սեփական հասցեներ որոնում։
Բացարձակ հեղինակություն փնտրելու համար հեղինակը փնտրտուքների մեջ չի հայտնվում. «Իմ հայրն ինձ համար բացարձակ հեղինակություն է. նրանով եմ չափել աշխարհում ամեն ինչ»։ Այստեղ լռության ներքին էներգիան է գործում, որը հնարավոր է մարդու գիտակցականի ներքին հետևանքն է շոշափում։ Նմանօրինակ ասելիքի բովանդակային շերտով կարող ենք առանձնացնել հետևյալ տողերը. «Տիեզերքի ամենակարևոր կետն Աստծո բնակության տեղն է: Աստված ամենուր է»: Բայց սա երևակայական ընկալում չէ, այլ՝ մարդու ներքին աշխարհի բացահայտում, ինքնաճանաչում։ Որովհետև եթե չես ճանաչում քեզ ու երևույթները, կյանքում չես ճանաչի ճիշտ ճանապարհն ու քայլերիդ հերթականությունը։ Սա հեքիա՞թ է։ Ամենևին ոչ։ Ինչպես հեղինակն է գրում. «Բոլոր հեքիաթներն էլ վախեցնում ու տխրեցնում են ինձ»։ Իսկ այն տարածքը, որն Արմինեն է վերցրել ու դարձրել տող, կարոտի ու ազատության հասցե է, պարզություն, իրականությունը չխավարելու, հակառակը՝ ավելի լուսավորելու ուրվագծված գաղափար։
Իրականությունը նաև էություն է։ Այդ էության մեջ հեղինակը բանաստեղծվում է մի նոր ու գեղեցիկ աշխարհի հետ, որը թեև ցավեր է պատճառում, բայց բառեր է «ներարկում» ապրելու համար։ Ամենալավ բառերը հիշողություն ունեն, ինչպես մարմինը, որն իր ներսում է կրում հիշողությունը և որը «կաղապար չէ, այլ՝ գործելու միջոց», իսկ հոգին՝ ճիշտ ճանապարհ հուշող։
Մայրը, որ ապրում է հիշողությամբ՝ Արսեն որդուն պահելով իր մեջ, տագնապում է՝ երանի տալով այն պահին, երբ նորից կտեսնի նրան։
«- Արմի՛ն, երկնքում հիշողություն կլինի՞:
– Իհարկե, մա՛մ,- նախազգալով հարցի բուն էությունը:
– Որ Արսենին տեսնեմ, կճանաչե՞մ:
– Անպայմա՛ն:
– Երանի՜ երկինք գնայի:
– Երկինք ես գնալո՛ւ, մա՛մ:
– Հիմա՛»։
ԻՆՉՊԵՍ Է ԱՊՐՈՒՄ ՄԱՆԿՈՒԹՅՈՒՆԸ…/ Վովա ԱՐԶՈՒՄԱՆՅԱՆ
