Հայտնի է, որ Կոլումբոսը չի եղել Ամերիկա մայրցամաքում, այլ նրան հարող մի շարք կղզիներում՝ իր չորս ուղևորությունների ժամանակ: Այդ կղզիներից մեկը Կուբային է պատկանում, հաջորդը Դոմինիկյան Հանրապետությունն է, վերջինը՝ Պուերտո Ռիկոն: Նախորդ երկուսում եղել եմ, և ահա այս ամառ երկու շաբաթով մեկնում եմ Պուերտո Ռիկո: Պուերտո Ռիկո իսպաներեն նշանակում է հարուստ նավահանգիստ: Փոքրիկ կղզի է, երեք անգամ փոքր Հայաստանի Հանրապետության տարածքից: Լեռնային կղզի է, հաճախակի երկրաշարժեր են լինում, իսկ 2017-ին խիստ տուժել է Մարիա փոթորկից: Կղզին շատ կանաչապատ է, բազմագույն ծաղկած ծառերով, լեռները կորած են անտառների մեջ: Մայրաքաղաքը Սան Հուանն է, նշանակում է Սուրբ Հովհաննես Մկրտիչ: Տեղանունն անվանել է Կոլումբոսը: Քաղաքը գեղեցիկ է, բազմագույն շենքերով, մաքուր, կանաչապատ: 2021-ի հունիսին նշվել է քաղաքի հիմնադրման 500-ամյակը: Դեռ ամենուր պահպանված են այդ տոնակատարության պաստառները: 2017-ի ավերումից հետո քաղաքը վերականգնված է, և շենքերը թարմ տեսք ունեն:
Ճարտարապետական ոճն իսպանական է՝ որոշ արաբական ազդեցությամբ: Շատ գեղեցիկ է հատկապես պառլամենտի շենքը՝ սպիտակ մարմարից, հունահռոմեական սյունաշարերով: Մաքուր է Սան Հուանը, բնակիչները՝ խիստ բարյացակամ: Զբոսաշրջիկներ քիչ կան, բայց հանդիպեցինք երկու հայուհիների, որոնք լսելով իմ ու աղջկաս հայերեն խոսքը, ջերմորեն ողջունելով ասացին, որ Լոս Անջելեսից են: Սան Հուանում տեսարժան վայրերից են իրարից հեռու գտնվող երկու մեծ ամրոցները՝ կառուցված Ատլանտյան օվկիանոսի ափին՝ 16-րդ դարում: Իսպանացիները կղզին ապրելու համար նպաստավոր են գտել, որովհետև հարմար է եղել նավահանգստի համար և ունեցել է խմելու ջուր: Բնականաբար, երկու ամրոցները դիտելուց հետո, պետք է այցելեինք թանգարանները: Դրանցից մեկը Կասա Բլանկան է, նշանակում է Սպիտակ տուն: Այն դեռևս 16-րդ դարում կառուցված իսպանացի Պոնսե դե Լեոնեի ընտանիքի տունն է, որը երկար տարիներ բնակեցված է եղել, իսկ հիմա թանգարան է: Մեզ չի հաջողվում տեսնել Սան Հուանի պատկերասրահը. այն վերանորոգման մեջ է: Ամբողջ օրը քայլում ենք քաղաքի նեղ փողոցներով, արևն այրում է. հնարավոր չէ ո՛չ հովանոց բռնել և ո՛չ էլ գլխարկ դնել, որովհետև ողջ օրը քամի է փչում: Օրվա վերջում, երբ հազիվ գտած վճարովի կայանատեղիից վերցնում ենք մեր վարձած ավտոմեքենան, արդեն այրվել ենք, մեր մաշկը խաշած խեցգետնի կարմրությունն է ստացել:
Հյուրանոցը մայրաքաղաքից հեռու է՝ օվկիանոսի ափին: Այն շքեղ Հիլտոն դորադո է Ատլանտյան օվկիանոսի ափին հարմարավետ լողափով: Սակայն հանգստացողները, որոնք մեծ մասամբ տեղացիներ են, նախընտրում են հյուրանոցի լողավազանը: Միայն ես ու աղջիկս գնում ենք իսկական լողափ: Քիչ անց հայտնվում է երիտասարդ սևամորթ զույգ՝ երկու փոքր աղջիկներով: Կինը բարեկազմ, գեղեցիկ, երեկոյան շքեղ զգեստով է: Նա անմիջապես մտնում է ջուրը, դիրք ընդունում, իսկ ամուսինը լուսանկարում է: Հետո փոխում է զգեստը, և ամուսինը նրան նկարում է ջրի մեջ, արմավենու տակ, քարերի վրա: Այդ ամենը կատարվում է մեկ ժամում, սակայն ըստ նկարների նա 10 օր եղել է ծովափում: Պարզ է, որ նա մեր օրերի «ինֆլուենսեր» է, այսինքն՝ այն մարդկանցից, որոնք ազդում են սոցիալական ճաշակների վրա:
Պուերտո Ռիկոյի շատ վայրերում եղանք, գրեթե ամենուր գիտեին Հայաստանի ու հայերի մասին: Այս երկրի պաշտոնական լեզուներն են իսպաներենը և անգլերենը, սակայն գրեթե բոլորը խոսում էին իսպաներեն: Պուերտո Ռիկոն մտնում է ԱՄՆ-ի մեջ որպես տարածք, բայց ոչ որպես նահանգ: Դրամն ամերիկյան դոլարն է: Պուերտո Ռիկոյի քաղաքացիներն ազատ ելումուտ ունեն ԱՄՆ, այնտեղ սովորելու և աշխատելու իրավունք, սակայն չեն կարող մասնակցել ընտրություններին:
Շատ հյուրընկալ, ուրախ մարդիկ են: Ավելի երջանիկ տեսք ունեն, քան ամերիկացիները, մեծ մասն ունի բարձրագույն կրթություն:
Պուերտո Ռիկոյի լողափերը վայրի են, չնայած ափերին կան ընտիր հյուրանոցներ: Այն սպասարկումը, որ կա Կուբայում, Մեքսիկայում, Դոմինիկյան Հանրապետությունում, այստեղ չկա: Դու լողափ պետք է գնաս քո աթոռով, քո հովանոցով: Ի պատիվ Պուերտո Ռիկոյի բնակիչների, ասեմ, որ լողափերում գողություն չկա: Մարդիկ գալիս են ընտանիքներով, նույնիսկ գերդաստաններով: Իրենց հետ բերում են վրաններ, աթոռներ, խորովածի հարմարանք, անպայման անիվավոր սառնարաններ: Ուտում են, խմում, երգում, պարում: Վերջում ամեն ինչ խնամքով հավաքում են աղբի մեծ տոպրակներում և հեռանում: Շատ կուզեի, որ հայերս էլ այդքան ուշադիր լինենք բնության նկատմամբ: Յոթ օր հանգստացանք Կոմբատե հրաշալի լողափում, և ամեն օր նույն պատկերն էր: Այն տպավորությունն է, որ պուերտոռիկոցիների համար լողափում ժամանակ անցկացնելը կյանքի իմաստն է:
Պուերտո Ռիկոյի երկրորդ քաղաքը Պոնսեն է, որն ունի հիանալի պատկերասրահ: Այն հիմնել է ծագումով ֆրանսիացի Լուի Ֆեռեն իր տիկնոջ հետ՝ հավաքելով եվրոպական ու ամերիկյան տարբեր նկարիչների կտավները: Նրա կարծիքով, իսկական արվեստը համամարդկային է՝ չունի ազգային ու կրոնական սահմաններ: Թանգարանը կատարել էր այսպիսի փորձ. հրավիրել էր տեղացի երեք նշանավոր նկարիչների, խնդրել ընտրել թանգարանի երեք կտավ և նրանց տպավորությամբ ստեղծել նույն թեմայով իրենցը: Օրինակ, ֆրանսիացի Գուստավ Մորոյի «Դալիլա» կտավի հիման վրա ստեղծվել էր նորը, և դրանք ցուցադրվում էին կողք կողքի:
Ասեմ նաև, որ Պոնսեի պատկերասրահ ընկանք դժվարությամբ, այն մասնակի վերանորոգման մեջ էր, ընդունում էր սահմանափակ մարդկանց: Սակայն երբ աղջիկս բացատրեց, որ հեռավոր Հայաստանից ենք, բացառության կարգով ոչ միայն թույլատրեցին մտնել պատկերասրահ, այլև գիդերի խմբի ղեկավարը՝ մի համակրելի կին, մեզ դիմավորեց և ասաց, թե զգացված է, որ Հայաստանից մարդիկ են եկել՝ իրենց երկիրն ու իրենց արվեստը տեսնելու: Այդ ջերմ խոսքերը մենք լսեցինք տարբեր քաղաքներում:
Շատ տպավորված եմ Մայա Գուեզ քաղաքի հրապարակով, որի կենտրոնում Կոլումբոսի արձանն է, և այդ տարածքում մարդկության քաղաքակրթությունը ներկայացնող արձաններ են՝ եգիպտական, անտիկ հունական, հռոմեական, Վերածննդի և այլն: Իսկ Սան Հերման քաղաքի 1513 թվականին կառուցված եկեղեցում ցուցադրվում են Հարավային Ամերիկայում պահվող քրիստոնեական սուրբ մասունքներ: Եկեղեցին վերածված է թանգարանի: Պուերտո Ռիկոյում եկեղեցիները չունեն այն շլացուցիչ շքեղությունը, ինչը կարելի է տեսնել լատինամերիկյան որոշ երկրներում՝ Էկվադորում, Բրազիլիայում, Արգենտինայում: Դա հավանաբար կապված է այն իրողության հետ, որ կղզին խիտ բնակեցված չի եղել:
Պուերտո Ռիկոյի հրաշալիքներից մեկը. Լահաս քաղաքում երեկոյան լաստանավը 50 հոգու տանում է ծովի խորքը, լողորդի առաջացրած ջրի շարժումից ինչ-որ միկրոօրգանիզմներ սկսում են կայծկլտացող լույս արձակել: Այդ ուղևորության վերջում դու ստանում ես անձնագիր, որ տեսել ես հրաշքը և փոքրիկ սրբիչ: Ճիշտն ասած, այդ հրաշքն այն չէր, ինչ սպասում էինք, և երկու հոգի չծափահարեցին հրաշքի ավարտին՝ ես և աղջիկս:
1930-ականներին Իսպանիայից Պոնսե է եկել Սեռայես ընտանիքը, և հիմա նրանց դղյակը, որ քաղաքի բարձունքում է, թանգարան է: Այն մեծ է, կահավորված XVI-XVII դարերի ոճի կահույքով ու պարագաներով: Շրջապատված է Լյուդովիկոս XIV-ի վերսալատիպ պարտեզով: Այդ ընտանիքի անդամները տարբեր տեսակի ռոմ են արտադրում: 1980-ականներին ընտանիքը տունը վաճառել է պետությանը:
Պուերտո Ռիկոն կարող է զարգացնել հիանալի գյուղատնտեսություն, սակայն մրգերը ներմուծում է. խաղողը՝ Կալիֆոռնիայից, խնձորն՝ Արգենտինայից, սալորն ու կեռասը՝ Չիլիից, մանդարինը՝ ՀԱՀ-ից և այլն: Արտադրում է սուրճ, որը համեղ է և ունի մատչելի գին: Վերջին երկու օրը վերադարձանք մայրաքաղաքի մոտ գտնվող Հայաթ գրանդ ռեզերվ հանգստյան տունը, որն իր շքեղությամբ հիշեցնում էր Ֆոռ Սիզընսը Հավայան կղզիներում:
Բոստոնում այս անգամ ինձ համար անակնկալ էր քաղաքի կենտրոնում միջնադարյան ամրոցի ձևով կառուցված շենքի արվեստի սրահում բացված Մոնեի, Ռենուարի, Դեգայի և նրանց ընկեր իմպրեսիոնիստների գործերի լուսապատկերների ցուցադրությունը XIX և XX դդ. ֆրանսիացի կոմպոզիտորների երաժշտության ուղեկցությամբ:
Այս անգամ եղա Վոթերթաունի Ամերիկայի հայկական թանգարանում, որը հիմնադրվել է 50 տարի առաջ: Հարուստ թանգարան է, ունի 5000 հայկական դրամների հավաքածու՝ Երվանդունիների, Արտաշեսյանների և Կիլիկյան հայկական թագավորության: Ցուցադրված են հին ձեռագրեր, գորգեր: Առանձին սրահ է նվիրված 1915-ի ցեղասպանությանը: Ցնցող է Դեր-Զորում նահատակված, ցնցոտիների վերածված պատանու զգեստը: Թանգարանի առանձին սրահ նվիրված է կանադահայ մեծատաղանդ լուսանկարիչ Քարշի գործերին՝ Է. Հեմինգուեյ, Ու. Չերչիլ, Մայր Թերեզա… Երրորդ հարկը նվիրված է ժամանակակից արվեստին ու ցուցադրված է Ջոն Աղաջանյան Քուինի արվեստի հավաքածուն: Այդ նկարները ստեղծված են 1970-90-ական թվականներին՝ հատկապես Լոս Անջելեսի նկարիչների ձեռքով:
Թանգարանի պատին կարդացի հայերին տրված հետևյալ բնութագիրը, որը մեջբերում եմ նույնությամբ՝ թարգմանված հայերեն. «Հայաստանը աշխարհի քաղաքակրթության բնօրրաններից մեկն է՝ նույն մակարդակի վրա, ինչ Միջագետքը, Եգիպտոսը, Հունաստանը և Իտալիան: Ով որ հաց է թխում կամ ուտում, օգտագործում մետաղյա գործիքներ կամ զարդեր, կամ շոր ու կոշիկ հագնում, անտեսանելի կապերով կապված է Հայաստանի մշակութային ժառանգությանը: Այս իմաստով մենք բոլորս հայեր ենք»:
Նախկին դեսպան Մայքլ Գֆոլլեր
Հ.Գ. Պուերտո Ռիկոյում բոլոր բնակիչները դիմակով էին, այդ թվում՝ նաև մենք: