(Մտորումներ Վահան Սաղաթելյանի «Երկու դարի արանքում»
ժողովածուն ընթերցելուց հետո)
Գյուղը մնաց հեռվում: Դարձավ կարոտ ու սպասում: Ամեն նոր հանդիպումը՝ Երևան սիրուն քաղաքի պետական համալսարանի մեխմաթ ֆակուլտետի հերթական քննաշրջանից հետո, որ տանջալիորեն երկար էր ձգվում: Հայրական տան պատը շոյելու անդիմադրելի ցանկությունը, Մեծ հայրենականում զոհված համագյուղացիների հիշատակը հավերժացնող աղբյուրը, անտառը, ուր հեռավոր թրթռում ու հիմա էլ կանչում են մանկության զուլալ օրերի մեղեդիները, ուղղակի անդիմադրելի ցանկություն էին առաջացնում թողնել ամեն ինչ ու վերադառնալ դեպի այն տաք վայրերը, որ մեկ էլ հանկարծ աչքերի առջև սահում էին դասաժամին, տեսիլքի պես հայտնվում ու կորչում շարունակ։ Ուսանողական օրերի զվարթ աղմուկի մեջ թախիծը երբեմն պարզապես խեղդում էր, և այն, ինչ հայրենի Դամալայում դպրոցական տղայի համար թաքուն զբաղմունք էր, հետզհետե ավելի ու ավելի անհրաժեշտություն դարձավ. այն, ինչ կոչվում է կարոտ, դառնում էր գրականություն: Կես դար է անցել այդ օրերից: «…Իսկ հետո եղաւ և սէր, և կյանք, և գինի. և ուրիշ շատ բաներ,- այսպես մի օր իր «Սևը և սպիտակը» հրաշալի պատմվածքում գրեց սփյուռքահայ մեր ավագ ու տաղանդավոր գրչընկեր Հակոբ Կարապենցը,- եղաւ հողի վիթխարի տնքոցը և երազը անկարելի ճամփաների»։ Այ թե որն է գրողի առաքելությունը։ Այ թե ինչը և ինչպես պիտի հասցնել ընթերցողին։ «Տիեզերական սարդոստայն» էսսեում փայտահատն, ուրեմն, ձմեռային ցուրտ օրվա մեջ սառել մնացել էր անտառում և տաք բուխարիի մոտ քեֆի նստած կիսամերկ արքան, տեղեկանալով այդ մասին, շինծու կամ իրականում զարմացել էր` էս շոգին մարդ կսառի՞: Ամառային առավել քան տապ օրվա իրիկնային մի ժամի Վահան Սաղաթելյանի՝ այս պահին ձեր ձեռքի «Երկու դարի արանքում» գրքի հերթական էսսեն կարդացել ու տողերի արանքից դեմքիս խփած այրող հոսանքից ես էլ իմ տանն էի սառել մնացել: Եվ մտքումս նաև օրեր առաջ մեկ այլ առիթով կարդացած տողն էր՝ եթե մարդն իր մարմնին հասցված մեծ կամ փոքր ցավն զգում է, բանական արարած է, եթե զգում է ուրիշի ցավը՝ մարդ է: Մեր կողքին մարդուն ու ցավին անտարբեր վխտացող քանի՜-քանի արարածների, փաստ ու դիպված կարող ենք հիշել: Իսկ գրողն, ահա, ոչ միայն նկատել, այլև իր սրտով անցկացրել և պատմվածք կամ հրապարակախոսական կենդանի, թրթռացող գեղեցիկ մի գործ է պարզել մեզ, որ նույնպես տեղ է գտել այս ժողովածուում, որ գիրքն ընթերցելու օրերին անպայման կհանդիպեք: Ընդհանրապես պիտի ասեմ, որ այս գիրքը բնավ մեկ-երկու օրվա ընթացքում սահելով անցնելու համար չէ, ճիշտ հակառակը. օրը մեկ գործ կարդալ-մտորելով, գրողի հետ քեզ ստուգելով և այդպես միայն առաջ գնալու համար է: Այս գրքում մեր կյանքն է՝ առանց գունազարդումների, այսպես ու այստեղից մինչև այն պահը, երբ արդեն կմնաս մենակ՝ մտքում իր հետ զրուցելով ամեն գործի մասին առանձին, փորձելով ստույգ հասկանալ՝ գրողը մեր հայացքն ո՞ւր է ուղղում, ի՞նչ ձևերով է մեզ օգնում կողմնորոշվել գլխավորի ու երկրորդականի բավիղներում: Ծանոթանանք մյուս էսսեին` «Հավատի աստիճանացույց»։ «Ինձպեսների համար կյանքը հիշողության կրճոն է և հույսի մոխրակույտ»՝ մտորում, մորմոքում է հացի որոնումի հույսով օտարության ճանապարհները բռնած հեղինակի հին ծանոթը՝ օդանավակայանի խեղդող մթնոլորտի մեջ։ Մարդը գնում է նոր հավատ որոնելու, մինչդեռ, այ թե ինչ է գրում հեղինակը. «Հավատը մեծ, թե հավաքական ոգին դարձյալ մեզ գտնելու է, ժամանակի մեր չափման և ներման ու մեծ սիրո տիրույթում դարձյալ հավատի տոն է լինելու։ Ու հավատի խոստում է լինելու. հավաքական անխոցելի հայրենիք ենք ունենալու, և եթե մենք չփորձենք գտնել մեր հավատը մեր հողի վրա, միևնույն է, ուշ թե շուտ, մեր հավատն է մեզ գտնելու»։
Վահան Սաղաթելյանի հրաշալի, պիրկ, հյութեղ արձակը, բառն իր տեղում, վերնագիրը ճիշտ գտնված, մեկը մեկից խորն ու ցնցող պարբերություններ, որ միաձուլվում ու դառնում են հաստատուն գիր, այն, ինչ հատկապես անհրաժեշտ է իրեն որոնող-փորձող ու այդպես էլ իրեն չգտնող մարդուն։ Ու վերստին կախվում է հարցականը՝ հայի հայրենիքը ինչո՞ւ է երազանք, թշնամուն՝ հող ու ջուր։ Ազատության հրապարակում փոքրիկ աղջիկը թիթեռ է նկարում, անցյալի ցավոտ օրերից անտեղյակ, պայծառ ու խաղաղ օրվա մեջ իր գործի կարևորության գիտակցությամբ։ Նա չի տեսել ալիքված հրապարակը, բայց այնպես է թվում, որ հրապարակից հավերժություն գնացած մեծ նահատակին պիտի պարզվի մեր հոգիների հայրենիքը, և հրաշքով թիթեռը պիտի կենդանանա և նվիրյալ զինվորի իրականություն դարձած երազանքը տանի նրան հասցնի։ Այս գրքում նաև հատվում են արձակի ու հրապարակախոսության սահմանները, երկու դեպքում էլ հստակ գծագրվում է իր հայրենիքի ու մարդու տագնապներով ապրող գրողը, ով լիարժեք վաստակել է մեզ գեղարվեստական խոսքի միջոցով և՛ մտածել տալու, և՛ օգնելու իրավունքը: Վահան Սաղաթելյանի այս գրքի հետ իմ ծանոթությունը մի փոքր ավելի շուտ է սկսվել, երբ, չնայած իր ծանրակշիռ գրական վաստակին, անհանգստանում էր հերթական գրքի տպագրության համար, ինչն իր հերթին է վկայում, որ գործ ունես բառի, տպագիր խոսքի հանդեպ խորքով պատասխանատվության զգացում ունեցող ճշմարիտ գրողի հետ:
Ինքն իր գրածի արժեքը վստահաբար գիտե, բայց ոչ պակաս կարևորում էր թուղթն ու տառատեսակը, շապիկի ձևավորումը: Սա հստակ հուշում է հեղինակի դիրքորոշումն ու հարգանքը ընթերցողի հանդեպ, պատասխանատվությունը նրանց առջև, ում հասցեագրել է գիրքը` տառապանքի ժամեր ու օրեր անցկացնելով գրասեղանի առջև: Վստահ եմ, որ բոլոր նրանք, ովքեր տուն կտանեն այս գրքի իրենց օրինակը, այն էլ հեղինակային ընծայագրով, անպայման իսկական և ոչ մեկանգամյա օգտակար զրուցընկեր կունենան, միաժամանակ կգտնեն և մտատանջող հարցի պատասխանը` «Ինչպես պատահեց, որ այսպես հեշտացավ մարդու անկումը» («Խեղված ճակատագրերի հետնախորշերում»): Այ թե ինչն է այրում գրողին: Ահա թե ինչու են գրվել շիկացած, ցավով ու մարդու հանդեպ հավատով լի այս էսսեները:
Գրականությանն անմնացորդ նվիրումի արդյունքը սիրով, գինով, կյանքով լեցուն այն հրաշալի գրքերն են, որ համեստ ու տաղանդավոր մեր գրչընկերը հասցեագրել է բոլորիս, ի գնահատում՝ Դերենիկ Դեմիրճյանի և Մկրտիչ Սարգսյանի անվան մրցանակներն են, ընթերցողների սերը, որ այնպես ընդգծված նկատվում է գրական հանդիպումների ժամանակ: Առաջինը «Տոհմի կանաչ ծառը» գիրքն էր, որ ընդունված չափանիշներով լույս տեսավ բավականին ուշ՝ 1988-ին։ Բայց դա իր աներկբա առավելությունն ուներ. այս գրքով հեղինակը միանգամից պատասխանում էր «Ո՞վ է ինքը, որտեղի՞ց է գալիս և ի՞նչ է ցանկանում ասել» հարցերին, որոնց պատասխանները սովորաբար գտնվում են երկրորդից չորրորդ գրքերում։ Հայ գրի համեստ մշակ, նա եկավ իր երևելի երկու հայրենակիցներից` Դերենիկ Դեմիրճյանից և Մկրտիչ Սարգսյանից հետո իր խոսքն ասելու և հաջողեց։ Թեկուզ ժամանակները մարդուն ավելի ու ավելի էին հեռացնում գրից ու մշակույթից։ Ինչ էլ լինի ու ինչպես էլ լինի, «Արնախաչ», «Կարմիր մայրամուտ», «Ու կյանքը ձգվում է մահվան միջով», «Երեք վիպակ», «Տասներկու պատմվածք», «Ջիվանի» գրքերը մնալու են սպասված ու սիրելի։
Հրաշալի, իմաստուն ու խոհուն տարիքի է հասել մեր գրչեղբայրը: Յոթանասունը ոչ միայն արածին ևս մեկ անգամ անդրադառնալու, ծանր ու թեթև անելու, այլև տարիների ընթացքում կուտակած-իմաստավորածը նոր գրքերով ընթերցողների հետ հանդիպելու առիթ ու հնարավորություն է:
Եթե ես կորցնեի այս երեկոյի կարևորության գիտակցումը, կշարունակեի մեջբերումներ անել այս կամ այն գործից, որը, անկեղծ ասած, բավականին դժվար է՝ այնքան գեղեցիկ են պարբերություններն ու այնքան խորը՝ ասելիքը։ Բայց ես նաև հրաշալի հասկանում եմ, որ ձեզանից յուրաքանչյուրին հրաշալի հանդիպում է սպասվում, և ընդմիջում եմ իմ խոսքը պարզ մի պատճառով՝ չզրկելու ձեզ գրքի էջերում միմյանց հաջորդող հրաշալի էսսեների հետ հանդիպման հաճույքից։
Ես սրտանց շնորհավորում եմ իմ գրչեղբորը, հոգեհարազատ ու նրբանկատ ընկերոջս՝ այսպիսի մի գիրք մեր սեղանին ու գրապահարանում մշտապես ունենալու համար:
Շնորհակալություն նաև մեր գրչեղբայր Արտաշես Արամին՝ փայլուն առաջաբանի և «Սպիկա» հրատարակչության աշխատակազմին, որոնց ջանքերով է նաև, որ այս գիրքը հիմա գտնվում է ձեր ձեռքին։