ՍԵՐԻԱԼԱՅԻՆ ՄՂՁԱՎԱՆՋ
«Ով ուրախությամբ չի նայում, թող նախանձի»… Սրանք «հեռուստասերիալների «աստղային սցենարիստ» Դիանա Գրիգորյանի բառերն են մի հարցազրույցի ժամանակ, որ գրեթե «մարգարեկան» են: Այո՛, ես անձամբ ոչ թե ուրախությամբ, տխրությամբ, ոչ էլ ցավով եմ նայում մեր «հայրենական» սերիալների օր օրի տարածվող մետաստազներին, այլ՝ միայն տագնապով: Եվ քիչ է մնում նախանձեմ այս ինքնամեծար ինքնասիրահարվածներին, հաջողությունից գլուխները կորցրածներին…
Սցենար գրելուց առաջ մեր Հրանտ Մաթևոսյանի, Ռուբեն Հովսեփյանի նման գրողները Մոսկվայում երկամյա դասընթացներ էին անցել: Իսկ մեր «սցենարիստ աստղերը», իրենց «ֆեյերվերկային» երեխայամիտ ինքնամոռացության մեջ, չեն էլ ուզում մի պահ կանգ առնել ու հասկանալ. «Ինչի՞ համար ենք եփել այս շիլան, ո՞րն էր մեր նպատակը, իմմմմաստը (ինչպես վերջերս սիրում են կրկնել «խոսակցական նոր լեզվին» տիրապետողները): Եվ ինչի՜ վրա են ծախսվել այդ հսկայական միջոցները, ժամանակը, մարդկային էներգիան… ոչ մի լավ տեղ չտանող ամենօրյա տափակաբանություններ, տունտունիկներ նկարահանելու համար: Մինչդեռ շատ ավելի սուղ միջոցներով և մի քիչ ուղեղը աշխատեցնելու դեպքում կարելի էր սերիալներ նկարահանել, որոնցով ոչ թե կնսեմանար մեր հասարակության մաս կազմող անդամը՝ ծերունուց մինչև մանկապարտեզի երեխա, այլ կտեսներ, կառնչվեր, կապրումակցեր իրենից բարձր ինտելեկտ, վեհանձնություն, բարոյական վեհ մղումներ ունեցող ազգակիցներին, կփորձեր նմանվել նրանց: Հասարակությունը կգնար մաքրման ուղիով, ներդաշնակությունը և ոչ թե քաոսը կդառնար տիրապետող:
Երբ մեր ղեկավարները քովիդի սկզբնական շրջանում տագնապահար մեզ հորդորում էին դիմակ կրել, ձեռքերը հաճախակի լվանալ, միմյանցից մեկ ու կես մետր հեռավորություն պահպանել, չգիտեին երևի, որ քովիդից ավելի մեծ չարիք կա մեր հասարակության մեջ՝ սերիալներ, որ ամեն օր, առանց դուռը ծեծելու մուտք ունեն դեպի մեր տները:
Շուտով ոչ միայն այս սերիալներին անհամբերությամբ սպասողներին, այլև մեզ՝ մշակույթի մշակներիս կարող է թվալ, որ մենք ոչ թե Հայաստանում ենք ապրում, որի գլխավոր քաղաքներում մարդիկ մինչև ուշ գիշեր կարող են ապահով զբոսնել փողոցներում, այլ՝ Կորսիկայում: Եվ որ մենք՝ հասարակ մահկանացուներս, եթե մաֆիայի պարագլուխ կամ գոնե շարքային անդամ չենք, սերիալային աստղ չենք, եթե փողոցային լեզվով չենք խոսում ու գրում, եթե թանկարժեք զարդեր կրելու, «գեղեցիկ կյանքով» ապրելու համար չենք «ծախում» մեր ընկերներին ու մեր ընտանիքի անդամներին, եթե մեր ընտանիքներում փոխադարձ հարգանք, սեր, վստահություն կա, ուրեմն ետ ենք մնացել ժամանակի սլացքից: Իսկ Կոմիտասը, Բախը (նաև՝ Ռիչարդ Բախը), Բեթհովենը, Րաֆֆին, Տոլստոյը, Դոստոևսկին, միայն մեզ պես կյանքից բան չհասկացողների համար են իրենց տառապանքից հունցել վեհ ու արժանապատիվ կյանքի մասին պատկերացումները: Մենք էլ, դե, մնացել ենք այս երկու համակարգերի միջև՝ օդային պարաններից կախված:
Երբ սկսեցին նվաստացնել հայ ժամանակակից գրողին ու նրա կատարած գործն արհամարհել, հենց այդ պահից էլ ամբարտավանների մի հոծ խումբ սկսեց խլրտալ, գլուխ բարձրացնել և ի վերջո տերն ու տիրականը դառնալ մի ամբողջ համակարգի, որի դերն ու նշանակությունը մեր առանց այն էլ բազում հոգսերից գլուխը կորցրած հասարակության համար շատ ավելի վտանգավոր են, քան քովիդը, խոլերան, ժանտախտը և անգամ մեր ազգի թշնամիները: Եվ սրանք իրավունք են ստացել ոչ մի պատասխանատվություն չկրելու մշակույթի իսկական մշակ – գործիչների առաջ: Իսկ եթե հաշվի չես նստում քո երկրի բազմավաստակ, հարգված մտավորականների հետ, կարող ես քեզ թույլ տալ ինչ ուզես՝ որպես կապը կտրած ընտանիքի անդամ կամ ընտանիք չունեցող, վատ շրջապատ ընկած դուրսպրծուկ:
Իսկ հիմա ստացվում է՝ ունենք մի լայնատարած դաշտ, որի վրա հատուկենտ համառորեն բսնող ցորնածիլերը ուղղակի խեղդված են որոմի ագրեսիվ մոլեգնումներից:
Մինչ ժամանակակից փայլուն գրողները ստեղծագործելիս ճգնում, մտածում, ճշգրտում են իրենց աշխարհաճանաչողությունից, ապրումներից ու վերջապես Վերից ժամանած մուսայից թելադրված խոսքը, մտածում են անգամ միջակետի, ստորակետի, առոգանության նշանների մասին, սերիալային ինքնակոչ «աստղերը» վերվարում են՝ մոռացած, թե ինչ վտանգավոր աշխարհում ենք ապրում, և որ բոլորս էլ կոչված ենք ոչ թե ամեն ինչ ավելի խոտորելու ու խառնակելու, այլ ներդաշնակություն, միասնականություն, բարոյական բարձր արժեքներին հավատարմություն հաստատելու համար: Սերիալային «աստղերն» իրենց այնպես են պահում, կարծես երբևէ չեն առնչվել ու չեն տեսել այս արժեքներն իրենց շրջապատում: Հիմնականում նկարահանվում է այլանդակություն, ժահր սփռող 10-15-30… սերիա, որպեսզի 300-րդ սերիայում վերջապես բացատրվի, որ այն ամենը, ինչ մինչև հիմա տեսաք՝ վատ է, խոտելի է, տեսա՞ք չարը ոնց պատժվեց:
Վերջերս դուրս պրծած «Կույր աշխարհ» սերիալը փորձում է կարամազովյան ինտրիգների մեջ խոթել քիթը, առանց պատճառահետևանքային որևէ հիմնախնդիր դնելու, առանց հոգեբանական գոնե չնչին գիտելիքի: Այս ամենի փոխարեն, անհասկանալի պատճառներով բոլորը ստում են, բոլորը բոլորին ատում են, բոլորը բոլորին սիրում են երբ և ինչպես ուզեն՝ պայմանավորված սցենարիստի այդ գիշեր տեսած բանդագուշանք-երազով:
Թեև այս «սցենարիստների», «շոումենների, դերասանների, ռեժիսորների», նրանց առատորեն բուծող հովանավորների բազմության դեմն առնելը այսօրվա-վաղվա խնդիր չէ, այնուամենայնիվ, որպես գրող, համարձակվում եմ բոլոր վազքուղիներն զբաղեցրած այս «ամենագետներին» խորհուրդ տալ, որ իրենց իսկ օգուտն է՝ եթե մասնագիտական կրթություն չունեք, մի՛ խորշեք գիտակ մարդկանց կարծիքը լսելուց: Ձեր «մատից ծծած» սյուժեներն անգամ կարող են օգտակար լինել սերիալամոլներին, եթե էկրանային ժամանակը չլցնեք տափակ, սյուժեն մի կերպ, հրմշտելով առաջ մղող երկխոսություններով, որ հաճախ երկու տգետ մարդկանց հանպատրաստից դատարկախոսություն է (եթե նույնիսկ դերում իրենք դատավոր են, վիրաբույժ են, ուսուցիչ են), և որոնց նման հազարավորները կարող է մոգոնել ցանկացած գրաճանաչ և խիղճը կորցրած մեկը: Երկխոսություններ կազմելը մեծ շնորհ է, արվեստ է. հրավիրե՛ք պրոֆեսիոնալների: Տեղեկացե՛ք ու տեղյա՛կ պահեք ձեր հովանավոր ու ձեր գործընկեր «աստղերին», որ մարդկանց աչքին երևալու հնարավորությունից օգտվելուց առաջ պետք է յուրաքանչյուրս լուրջ աշխատանք կատարենք մեր՝ հասարակական մարդ, առհասարակ մարդ լինելու գիտակցության ուղղությամբ:
Ասում են, երբ կատուն քնած է, մկները պար են բռնում: Բայց իմացա՛ծ եղեք, մենք՝ հասարակությանը դեպի բարձր նշաձողեր ուղեկցելու գործին լծված, էվոլյուցիոն գեղեցիկ հեռանկարներ փայփայող մշակույթի գործիչներս, կատուներ չենք և քնած էլ չենք, պարզապես չգիտենք, թե ո՞ր կողմից մոտենանք մեր այս մոլորված զավակներին, որ չվնասենք, այլ ստիպենք ոչ միայն կանգ առնել, այլև ետ նայել՝ իրենց անցած ուղուն. ի՞նչ եք սերմանել և ի՞նչ հունձք ունեք: Մտածե՛ք, թե ինչ եք քարոզում՝ ատելությունից, ստախոսությունից, դավաճանությունից, գռեհկաբանությունից, վրիժառությունից, անաշխատ շքեղությունից բացի… և ոչ մի խոսք իսկական սիրո, ազնվության, հոգևոր աճի, գեղեցիկի, վեհի մասին…