ՃԱՆԱՊԱՐՀ
1958 թվականին ավարտեցի ԵՊՀ ժուռնալիստիկայի բաժինը և շատերի պես աշխատանքի նշանակում չստացա որևէ շրջանում, քանի որ ամուսնացած էի, ամուսինս էլ՝ ուսանող: Թողեցին ՀԿԿ պրոպագանդայի և ագիտացիայի բաժնի տրամադրության տակ (այսպես էր կարգը)՝ մամուլի որևէ օրգանում հաստիք լինելու դեպքում: Հաստիք 6-7 ամիս չեղավ, իմ հարցմանը մի պատասխան էր՝ սպասեք, լինելու դեպքում ձեզ կկանչենք… Համակուրսեցի ընկերուհուս խորհրդով սրտահույզ նամակ գրեցի Սևունցին… Եվ օրեր անց նրա հրավերով գնացի Միություն: Սկզբնական շրջանում փոխարինեցի քարտուղարուհի Բյուրեղին, քիչ ուշացումով էլ եկավ «հեղինակ դառնալու» օրը:
Գրողների միությունը, հիրավի, և՛ համալսարան էր, և՛ ակադեմիա, որտեղ աշխատում, հաճախակի այցելում էին ժամանակի նշանավոր գրողները, լինում էին գրքերի քննարկումներ, հանդիպումներ սփյուռքահայ և արտասահմանցի գրողների, գիտնականների, ուսուցչական կոլեկտիվների, քաղաքական և հասարակական գործիչների, արվեստագետների հետ: Մանավանդ 1965-ին Ցեղասպանության 50-ամյակի առիթը հասարակական լայն հնչեղության արժանանալուց հետո մթնոլորտը փոխվեց. հայրենասիրության, պատմական դաժան իրողության հզոր ալիքը թևածում էր ամենուր, և հայ գրողները դարձան գաղափարական վերածննդի առաջնորդներն ու առաջամարտիկները, երկրի սահմանապահները: Անգնահատելի էր պաշտոնաթերթի՝ «Գրական թերթի» դերը. համարյա ամեն համարում տպագրվում էին մինչ այդ յոթ կողպեքի տակ պահվող փաստաթղթեր, Չարենցի անտիպները, աքսորական գրողների հուշերը, պատմաբանների հոդվածները, ցեղասպանությունը վերապրած մարդկանց սահմռկեցուցիչ խոսքերը և այլն: Թերթի տպաքանակը աննախադեպ բարձրացավ, հեղինակությունը՝ նույնպես: Ամեն ուրբաթ մինչև կեսօր կրպակներում չէր մնում թերթի մի օրինակ անգամ:
Միությունում գրական և այլ թեմաներով տեղի ունեցող միջոցառումների մասին լրատվության ապահովումը հանձնարարվում էր ինձ, ես էլ ամենայն բարեխղճությամբ մասնակցում, գրում ու տալիս էի պատասխանատու քարտուղար Հենրիկ Թումանյանին, առանց ստորագրության: Կարևորը հոնորարն էր: Եկավ նաև ստորագրելու պահը:
1963 թվականի հուլիսի 7-ին լրանում էր Խորհրդային Ադրբեջանի կազմում հայկական Լեռնային Ղարաբաղի ինքնավար մարզի գտնվելու 40-ամյակը: Բնականաբար, պիտի նշվեր: Թերթի խմբագիր Վահագն Դավթյանը (խոր հարգանք նրա հիշատակին) ինձ կանչեց և ասաց՝ կարո՞ղ եմ մի նյութ գրել իմ հայրենիքի մասին: Սրտի տրոփով խոստացա. կգրեմ իմ ծննդավայր, Հադրութի շրջանի Մեծ Թաղեր (այն ժամանակ՝ Մեծ Թաղլար) գյուղի մասին: Պիտի տպագրվեր հաջորդ՝ հուլիսի 12-ի համարում:
Հանգիստս կորցրի. որտեղից սկսեմ, որտեղ ավարտեմ, կկարողանամ ներկայացնել կենցաղով խեղճ, էությամբ հարուստ, բարի, աշխատասեր, հայրենասեր, կատակասեր, դառը քրտինքով ընտանիք պահող, զավակներ մեծացնող իմ հայրենակիցներին, բնության աննման գեղեցկությունը և այլն: Ի վերջո, տվայտանքներից ծնվեց մի լուսավոր ակնարկ, որը տպագրվեց «Գրական թերթի» 1963 թ. հուլիսի 12-ի համարում, «Մեր գրողը» վերնագրով և, անհամեստություն չլինի, արժանացավ համընդհանուր հավանության: Ախր, այն ժամանակներում Ղարաբաղի մասին մարդիկ շատ բան չգիտեին, չկար «հայաստանցի-ղարաբաղցի» ներմուծված թունավոր հակամարտությունը, որբ հարազատի, հարամու լծի տակ գտնվող հայրենակիցների մասին ասող-գրող չկար, եղած քչերին էլ զանազան պիտակներ էին կպցնում՝ նացիոնալիստ, դաշնակ և այլն: Հիմա չեմ կարող, չեմ ուզում նկարագրել, թե ինչ է մնացել Հադրութի շրջանի ամենամեծ, ամենագեղեցիկ, շեն, մարդաշատ, երկրին տասնյակ հայտնի հրամանատարներ, հասարակական գործիչներ, անվանի մանկավարժներ, աշխատանքի հերոսներ տված գյուղից: Ավերված տներ, պատմական, ճարտարապետական հուշարձաններ, եկեղեցի, այգիներ: Անօդ, ամայի մի տարածք, անտեր շներ, տերով շներ, մարդանման բորենիներ՝ իրենց արգահատելի բառապաշարով:
Մասնագիտությամբ աշխատելու իմ երազանքը վերջապես իրականացավ 1965 թ. մարտի 1-ին, երբ գրական աշխատող Հրանտ Մաթևոսյանը մեկնեց Մոսկվա՝ ուսումնառության, և խմբագիր Վահագն Դավթյանն ինձ ընդունեց նրա փոխարեն: Այդպես գրական միջավայրում ստացածս բաժինքը՝ ամենօրյա շփումները ժամանակի տաղանդավոր գրողների հետ, գրական ճաշակի ձևավորումը, գաղափարական անփոփոխ ու հստակ կողմնորոշումները նպաստեցին, որ անմնացորդ նվիրումով 34 տարի աշխատեմ իմ սիրելի, հարազատ թերթի խմբագրությունում և ստորագրեմ բազում հոդվածներ, ակնարկներ, պատմվածքներ, դիմանկարներ, հարցազրույցներ, թարգմանություններ և այլն: Այս շարքում կուզեի հստակ նշել 1981թ. հոկտեմբերի 16-ի համարում տպագրված «Հրաշք երկիր, Ղարաբաղ» մեծադիր երկու էջերում զետեղված նյութաշարը, ինչը կարելի է համարել (ես չեմ ասում) խորհրդային ողջ տարիներին Արցախի հանդեպ հայաստանյան մամուլի մարդավարի վերաբերմունքի եզակի նմուշ: Այն արժանացավ հանրության և գրական միջավայրի ջերմ վերաբերմունքին, ինչի համար ես համարյա հպարտ էի…
Չմոռանամ հիշել նաև, որ 1983 թվականի սեպտեմբերին խմբագրության իմ գործընկերներ Ռազմիկ Դավոյանի, Ռուբեն Հովսեփյանի, Ֆելիքս Մելոյանի և բանաստեղծ Արամ Արմանի հետ մեկնեցինք Մեծ Թաղեր՝ մեր գյուղը, երեք օր վայելեցինք ծնողներիս, հարևանների ջերմ, սրտառուչ ընդունելությունը, հրավիրվեցինք ծառայաթող զինվորի հարսանիքին, ինչի մասին տղաները հաճախ էին սիրով ու ոգևորությամբ պատմում Ղարաբաղը չտեսած գրողներին: Է՜հ, ինչ ասեմ այսօրվա մասին, երբ ճակատագրի չար հեգնանքով Արցախը նորից (հուսամ՝ վերջին անգամ) հայտնվել է բորենիների ճանկերում, նրա բնակչության մի մասը բնավեր, մոլոր ու վիրավոր սրտով արդարության փակ դուռն է բախում, մյուս մասի ճակատագիրը անորոշ ու դառնաղի է: Բայց ես աներեր հավատ ունեմ, որ Աստծո ողորմածությամբ գալու է բաղձալի օրը, երբ Հարավային Կովկասի անգին մարգարիտը նորից գտնելու է իր արժանի տեղը հայոց թագամատյանում, և որևէ անարգ մարդ Երևանի փողոցներում անհույս, դեգերող, անտուն արցախցուն թշնամանքով չի ասելու՝ գնա՛ քո Ղարաբաղը… «Մեր գյուղը» ակնարկը ավարտվում է այսպես. «Տքնաջան, ստեղծագործ աշխատանքից հետո հանգստանում է գյուղը, որ երրորդ աքլորականչի հետ արթնանա ու ցրվի չորս ուղղությամբ: Ու այսպես ամեն օր, մինչև հավիտենականություն»: