Ազատ ԵՂԻԱԶԱՐՅԱՆ
ԻՄԱ՞ՍՏԸ
Ինձ համար այս գաղափարը հենց սկզբից տարակուսելի էր։ Աստվածներին արձաններ էին կանգնեցնում անտիկ աշխարհում, նաև հեթանոսական Հայաստանում։ Այդպես էին պատկերացնում իրենց աստվածներին հին աշխարհում։ Բայց մենք արդեն հազար յոթ հարյուր տարի հեթանոսներ չենք։
Քրիստոսը մեզ համար հոգևոր էություն է, քրիստոնյա հայերը խոնարհվում էին ոչ թե քարե, մարմարե կամ բրոնզե աստծուն, այլ քրիստոնեության ոգուն։ Խաչն էր այդ կրոնի գլխավոր խորհրդանիշը, և, փառք Աստծու, ամբողջ Հայաստանը ծածկված է խաչքարերով։ Ի՞նչն է ստիպել այդ գաղափարի հեղինակին մտածել Քրիստոսի արձանի մասին։ Համենայնդեպս, ոչ քրիստոնեական ջերմեռանդությունը։ Նա երևի ցանկանում է այդ արձանի միջոցով փառաբանել իր անունը։ Ուրիշ ազդակ ես չեմ տեսնում։ Այդ ցանկությունն էլ կարելի է հասկանալ։ Բայց նա պետք է արձանը կանգնեցնի իր կալվածքում կամ իր տարածքում, իր միջոցներով, առանց հավակնելու պետական կամ ժողովրդական աջակցության։ Մենք հայտնվել ենք անպտուղ և անիմաստ վեճերի մեջ։ Ես ուզում եմ հիշեցնել Թումանյանի մի քառյակը.
Աստծու բանտն են տաճարները աշխարհքներում բովանդակ,//Իբր էնտեղ է ապրում տերը, պաշտողների փակի տակ։//Հարկավ ազատ նա ժպտում է ամենուրեք ամենքին,//Բայց դու նայիր խեղճ ու կըրակ մարդու գործին ու խելքին։
Խոսքը եկեղեցու մասին է, բայց ընդհանրապես այն ուղղված է հավատի նյութականացման, պարզունակացման, գռեհկացման դեմ։
Բայց, այս ամենից բացի, կա ևս մի դժվարին հարց՝ տեղի հարցը։ Խոսում են Հատիս սարի մասին։ Սա էլ մի փորձանք է։ Հատիսը բնական հուշարձան է և հնավայր, որտեղ դեռ պեղումներ պետք է կատարվեն։ Հանուն ինչի՞ ավերել այդ հուշարձանը։ Միանգամայն հասկանալի է ԿԳՄՍ և Շրջակա միջավայրի նախարարությունների, Երկրաբանության ինստիտուտի բացասական վերաբերմունքը գաղափարի հանդեպ։
Նորայր ԱԴԱԼՅԱՆ
Մեր ճարտարապետությունը հակաթամանյանական է. վկան՝ նրա օպերային տաճարի հարևանությամբ ֆշշացող «Հյուսիսային պողոտան», որն ազգային ճարտարապետություն չէ, ինչպես և ներկայիս շատ կառույցներ, այլ՝ շինարարություն: Ժամանակին Պարույր Սևակը ցավով նկատեց՝ «այսօր ընդամենը շինարարություն ունենք, ոչ ճարտարապետություն»:
Աբովյան քաղաքում Գ. Ծառուկյանը Էջմիածնից առավել ծանր ու շքեղ եկեղեցի է կառուցել իր անունով, սակայն այնտեղ չի զգացվում Աստծո շունչն ու շնչառությունը, ծաղկաձորյան Կեչառիսի փոքրիկ-համեստ տանն է Աստված ավելի ներկա: Հիմա էլ մտահղացել է Հատիսի գագաթին կանգնեցնել Քրիստոսի ահռելի մեծության արձանը: Սակայն քրիստոնեությունը շուկա ու բիզնես չէ, օրհներգ է ու օրհնություն:
Հակոբ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ
ԱՂԵՐՍԱՐԱՆՆԵՐ ՄԵԶ ՊԵՏՔ ՉԵՆ
Օտարացել եմ ընտանությունից իմաստուն մարդկանց։
ՄԱՏՅԱՆ ՈՂԲԵՐԳՈՒԹՅԱՆ, ԲԱՆ ԺԵ, Բ
Մայրս երբ ուզում էր իր անկեղծությունն ավելի հավաստի դարձնել, ասում էր. «Ես աստվածավախ մարդ եմ»: Ես էլ եմ աստվածավախ և Քրիստոսի արձանի հետ կապված մեծամանրախոսական այս շիլաշփոթում չեմ կարող չասել, որ բոլորն էլ սեփական ճաշակի ու կարծիքի իրավունք ու ազատություն ունեն, միայն թե մեղք է այն ուրիշի աչքը կոխել կամ վզին փաթաթել, այո՛, մեղք է հոգևոր արժեքը տուրիստների նետած մանրադրամին հավասարեցնելը, մեղք է էլի հազար ու մի բան, բայց թվարկումս սահմանափակեմ հարցով՝ արդյո՞ք այսօր Հայաստանն այն վիճակում է, որ տեղին ու ժամանակին է նմանատիպ մեգածրագրի իրագործումը՝ անտեսելով աստվածային պատվիրանը. «Վերևում՝ երկնքում, ներքևում՝ երկրի վրա, և երկրի խորքի ջրերի մեջ եղած որևէ բանի նմանությամբ քեզ կուռքեր չպիտի կերտես (Ելից. 20.4)»: Ես, որ ամենօրյա շփման մեջ եմ, մեր պապերի լեզվով ասած, շինականների հետ, մեջբերեմ նրանցից մեկի խոսքը. «Ամեն խաղ խաղացինք, մնացել էր Հատիս սարի սմբուլը»: Ծրագրի հեղինակը եթե անհանգստացած է և որոշել է հոգևոր միջավայր ապահովել Քրիստոսի՝ այլամշակույթ, երկնասլաց արձանով, ապա նպատակի անկեղծությանն անձամբ խիստ կասկածում եմ, քանի որ Կոտայքի մարզի հոգևոր- մշակութային միջավայրն առողջացնելու և զարգացնելու մեր առաջարկած ծրագիրը երկու անգամ մերժվել է, իսկ ծրագիրը պարզ էր ու հասարակ. ընդամենը Կոտայքի մշակութային օջախների համար ամեն ամիս բարեգործը պետք է գներ ՀԳՄ Կոտայքի մարզային բաժանմունքի հրատարակած «Ոգու կանչ» թերթից 300 օրինակ, ինչը նման մեծանուն բարեգործի համար ֆինանսական առումով լումայական էր, բայց մարզային հոգևոր-մշակութային ոլորտում զգալի աշխուժություն կապահովեր: Ոչինչ չեմ ավելացնում, ինչպես ասում են՝ հասկացողը հասկացավ: Կուզեի խորհուրդ-խնդրանքով դիմել բարեգործին. թե բարեգործական գումարներ ունեք, ուղղորդեք Հայաստանի Հանրապետության ծակուծուկերը փակելու, եթե մի բան էլ մնա, լավ կլինի հայկական բերդերից կամ ամրոցներից մեկը վերանորոգվի ու աշխարհին պարզվի. այստեղ հաստատ գոնե մի փոքրիկ մատուռ կգտնվի հայկական եկեղեցական ճարտարապետության ոգուն համապատասխան (արտաքինից անշուք, ներքինից վեհաշուք), որում վառվող մոմերը Ձեր անկաշառ ձայնը երկինք կհասցնեն՝ ի փառս Հայոց աշխարհի: Ճիշտ է, այս երկու խոսքը գրեցի, բայց երկմտում եմ՝ որքանով իմաստ ուներ արձագանքս Հայաստանում ծավալվող հերթական սերիալին:
Բաբկեն ՍԻՄՈՆՅԱՆ
ԱՐՁԱՆՆԵՐ ԿԱՆԳՆԵՑՆԵԼՈՒ ՓՈԽԱՐԵՆ ՀԶՈՐԱՑՆԵՆՔ ՄԵՐ ԲԱՆԱԿԸ
Այս օրերին, երբ հայ ժողովուրդը, մասնավորապես արժանապատիվ մտավորականությունը մտահոգված է Հայաստանի ապագայով, երբ Հայաստանը օտարված մի կղզյակ է դարձել, ու երբ հոգսաշատ ժողովուրդը ծանրացած է իր օրախնդիր բազում հարցերով, փորձում եմ վերլուծել խոհերս, թե որքանով է մեզ հարկավոր Քրիստոսի մեծադիր արձանը, և որքանով այն կարող է փրկել ներկայիս իրավիճակը, որում հայտնվել է հայ ժողովուրդը: Անցած ավելի քան երեսուն տարիները, որոնք մեր նորագույն պատմության մեջ վավերացվեցին մարտիրոսությամբ, տառապանքներով ու արտագաղթով, նաև նշանավորվեցին հաղթանակներով ու հերոսական էջերով, դաս պիտի լինեին բոլոր նրանց համար, ովքեր այդպես էլ չընկալեցին մեր հաղթանակների խորհուրդը:
Այսօր, երբ հաղթանակած հայ ժողովուրդը պատմական դժվար ժամանակներ է ապրում և մենակ է մնացել, ինչպես ահասարսուռ 1915-ին, երբ սառնասիրտ աշխարհը համր ու խուլ էր ձևանում, ինչպես այսօր, դարձյալ դասեր չենք քաղում անցյալից: Դարձյալ կրկնում ենք անցյալի սխալները, որի հետևանքով հայտնվել ենք դժվար կացության մեջ: Իրար սատարելու, պատերազմներից արնաքամ եղած ու մեր վնասված ողնաշարը շտկելու փոխարեն արձաններ ու այլ շինություններ ենք կանգնեցնում, մինչդեռ մեր ոխերիմ, քոչվոր ու անհայրենիք թշնամին, ով ընդամենը հարյուր տարվա պատմություն ունի, մինչև ատամները զինված՝ ստով ու կեղծիքով բարբաջում է՝ թոզ փչելով միջազգային հանրության աչքին՝ հայոց արյան անհագուրդ ծարավը սրտում:
Իսկ մենք… ի՞նչ ենք անում մենք՝ արձաններ, շքեղաշուք շենքեր, դղյակներ ու զվարճատեղիներ կառուցելու փոխարեն: Մի՞թե այդքան դժվար է հասկանալ, որ մեր փրկության միակ հանգրվանն ու փարոսը հայոց բանակն է, որը պիտի լուսավորի մեր ապագան, և որն անցած երեսուն տարիներին ցույց տվեց աշխարհին իր արծվասիրտ որդիների անկոտրում ոգին:
Հայաստանը պիտի հառնի, դրանում կասկած անգամ լինել չի կարող, բայց պիտի հառնի, առաջին հերթին, իր երբեմնի համբավավոր բանակի ու տնտեսության հզորացմամբ, իր մտավորական ներուժի հանդեպ ունեցած հոգատարությամբ ու վերաբերմունքով: Ուրեմն՝ արձաններ կանգնեցնելու փոխարեն, սատար լինենք հայոց պետականության հզորացմանը, որպեսզի Հայաստանը չմնա օղակված ու օտարված մի կղզի, այլ բազում ուղիներով կապվի աշխարհին: Իսկ աշխարհն էլ պիտի հասկանա, որ առանց Հայաստանի Երկիր մոլորակը զուտ տիեզերական մարմին է, ուրիշ ոչինչ: