Յուրաքանչյուր թարգմանիչ, ո՛ր լեզվից ուզում է թարգմանի, ո՛ւմ ուզում է թարգմանի, ազգային գրականությունն է հարստացնում: Միշտ էլ խանդ եմ զգացել, որ Լեոն Բլուայի նման ֆրանսիացի խոշորագույն արձակագիրը, բանաստեղծը, խոհագիրը (1846-1917 թթ.) հայտնի չէ հայ ընթերցողին (հավանաբար թարգմանական բարդության պատճառով), ում մասին Նիկոլայ Բերդյաևը գրել է. «Նա ողբերգական իրապաշտ է, մարգարե է՝ չարակամի դիմակի ներքո… Լեզվի ուժով, յուրահատկությամբ, սրությամբ, կրքոտությամբ, բնորոշման դիպուկությամբ բացառիկ, անկրկնելի գրող է»:
Հիրավի, գրական վավերական արժեքներն անկորնչելի են:
ԹԱՐԳՄԱՆԻՉ
…Այն ամենից, ինչ ժամանակն անհետացնում կամ նշավակում է, ոչինչ ավելի հեղհեղուկ ու վաղանցիկ չէ, որքան զարմանքը: Չորս դարերի հեռավորությունից ո՞ր բանաստեղծի երևակայությունն ի վիճակի կլինի նկարագրել Բարեփոխության (1) մռութով դեռևս չարատավորված քրիստոնեական ավանդական հանրության աննախադեպ ապշահարությունը մինչ այդ անհայտ աշխարհամասի հայտնագործման կապակցությամբ՝ աշխարհամաս, որի մասին Քրիստոսն ու իր Առաքյալները ոչինչ չէին կանխատեսել: Տասնհինգերորդ դարի՝ Բաբելոնի նմանությամբ կայացած, Բարձրյալին անմատչելի հանրությունը, որ ընկղմված էր միլիոնավոր նահատակների արյամբ եռեփվող, Աստվածաբանության ու Ավանդապաշտության կրկնակի՝ անանցանելի բերդապարսպով պարփակված առեղծվածային մի վիհում, պետք է որ խառնահախուռն անակնկալի եկած լիներ սույն ցնցող հայտնությամբ, հայտնություն, որի նախադեպը միամտություն կլինի որոնել մարդկային պատմությունում:
Ժամանակի մտավորականության ընտրանին ըստ երևույթին վախենում էր, որ Եկեղեցին իր եռաճյուղ պսակազարդով ու անխախտելիության խոստումներով, ինքնիրեն կփլուզվի: Քրիստափոր Կոլումբոսի առաքելության հայտնությունը բազմաթիվ հիմնարար առումներով նսեմացնում էր այն մեկնության քարացած ու սխոլաստիկ բռնամտությունը, որով Սուրբ Գրքի գրությունները կաշկանդում էին Աստվածային Միտքը: Կաթոլիկական գիտությունը, որը կարծրացած էր իր իսկ Ուսմունքի իմացաբանությամբ ու խրատաբանությամբ, ի վերջո կարողացավ սրբազատել Ավանդությունը՝ այն հիմնաշրջեց աստվածային երևույթների հայեցողականությունից՝ ամեն ինչ քաղաքական հիմունքի ու բնական իրականության հիմունքի պարտադրանքով բացատրելու համար:
Սույն անհավակնոտ ու անկողմնակալ գիտությունը ճնշում էր մարդկային էությունն ու Աստվածային Իմաստնության հանդեպ հանդես էր գալիս իբրև Օվկիանի ախոյան, որպեսզի այդ Իմաստնությունն «ավելի հեռու չգնա» ու «ճոռոմաբանության ալիքների» հետևաբանության գրանիտին բախվելով՝ չփշրվի:
Հայտնագործության ու Բացահայտման անսպասելի լուրը մի հասարակությունում, որ վերջնականապես համոզված էր աստվածային բոլոր հայտնությունների սպառված լինելուն, անկասկած, մեծ թվով ինքնաբավ մտայնությունների համար ահավոր փորձություն դարձավ…
Հարկ է նշել սակայն, որ մարդկային միտքը ճշմարտության բնույթն ընկալելու զարմանալիորեն սահմանափակ կարողությամբ հազիվ թե ի վիճակի լիներ ըմբռնելու նորույթը: Սա մարդկային հանրության առնվազն կեսի առեղծվածն է, որն ավելի քան հինգ հազար տարի բացառել էր իր մասնակցությունը Հին աշխարհի ժողովուրդների մտավոր կյանքին: Նման պարզ իրողությունը վհատեցնում է մտածողությունը:
Անանվանելի, աներևակայելի ի՜նչ ոճիր պիտի արժանանար ոչ թե մի ժողովրդի, այլ հարյուրավոր ազգությունների երկարատև, տանջալի քավությանը, որպեսզի մի մասի համար դեռևս շարունակվեր: Այս ի՞նչ եմ ասում: Մեծ մասը չնկատեց արշալույսի ճառագումն, ու այդ թշվառ խառնամբոխին արևելյան քաղաքակրթության լույսը Ատլանտյանի ալիքների վրայով մոտեցող արյան հեղման, հրկիզման բռնկման ազդակ թվաց: Մինչդեռ երկրային՝ մինչ այդ անհայտ կիսագունդը, որն այնքան նման էր առեղծվածային՝ պարբերաբար անտեսանելի կիսալուսնին, արդեն երկու միլիոն օր մնացած աշխարհի հետ պտտվում էր տիեզերքում: Իզուր էր Հայտնության աշտանակը Արևելքից Արևմուտք տեղաշարժվում: Աբրահամից, որ գալիք Փրկչի ոտքերի տակ մեկնվել էր որպես մարդկային սրտերից ճառագող հրաշափառ ուղի, քսաներկու դար շարունակ հետագա բոլոր աստղուղիներից, Հիսուսից՝ Մահը հաղթողից, Մուհամմեդից՝ Բյուզանդիային հաղթողից ի վեր բազմաթիվ՝ խավարամիտ կամ պայծառամիտ սերունդներ ողողել էին հողն իրենց արցունքով, քրտինքով ու արյամբ: Հզոր քաղաքակրթություններ էին իրենց ազդեցությունը տարածել մարդկային մտքի ամենատարբեր ոլորտներում: Իմաստնության հրաշագործությունն սպառել էր իր բոլոր հնարավորությունները: Սուրբերը, Նահատակները, անգամ Առաքյալները, որոնց Փրկիչն ավանդել էր իր անունից ուսուցանել բոլոր ազգերին, իրենց գործունեությունը սահմանափակել էին երկրագնդի միայն մի կեսում՝ մյուս կեսը թողնելով Փրկության բացարձակ անգիտությունում: Տասներկուսից ամենահանդուգն ու անխոնջը՝ Թովմաս Դիդիմը (2), ով ըստ Աստծո գանձն ու աշխարհի լույսը համարվող Սուրբ Բրիջիդի (3), Տիրոջ Որդու Հարության Վկան լինելու առաձնաշնորհումն էր ունեցել, իր ճանապարհի մյուս փոշիների հետ ետևում թողնելով Ալեքսանդր Մեծին, այնքան առաջացավ, որ ծայր Արևելք հասավ: Այնտեղ, մահվանից առաջ, թերևս կանխալսելով լքված հոգիների համր ու հեռավոր աղաղակը, առաքյալի իր ձեռքերը տարածեց Խաղաղականի անընդգրկելիության՝ այն խախուտ ու խաբուսիկ արգելապատնեշի վրա, որն արհամարհում, հեգնում էր իր մղումը…
Աստվածային ու մարդկային ոչինչ չէր կարողացել հակադրվել անբացատրելիորեն դատապարտված այս ցեղախմբերի խավարամտությանը:
***
Փորձենք պատկերացնել մոտ չորս հազար մղոն՝ մի բևեռից մյուսը ձգվող ամերիկյան անսահման՝ ամեն իմաստով անչափելի աշխարհամասը, որի սոսկ ափամերձը նվաճելու համար բազմաթիվ Հռոմներ անհրաժեշտ պիտի լինեին, որն այնուհետև երեք հարյուր իննսուն տարի գիտական ամենահանդուգն արշավախմբերը լիովին ներկայացնել պիտի չկարողանային:
Ժողովուրդների այս անվերջանալի շղթայի առանձին օղակներն օտար էին իրար, տարբեր էին լեզվախոսությամբ, բարքերով ու շրջակա օդեղանակով, տարանջատված էին ժառանգական ատելությամբ ու կրոնով, որի ահավոր դաժանությունը նրանց միակ ընդհանրությունն էր: Հայտնագործման պահին դա էր միայն Չարի Ոգու բացառիկ առանձնահատկությունը:
Ինչ խոսք, մնացած աշխարհը պատկանում էր սույն ինքնակալին՝ այնպես, ինչպես ասացի քիչ առաջ: Բայց այստեղ նա բացարձակ տեր ու տիրական էր, օրենսդիր, հայր և Աստված: Փրկչից ու Ավետարանից վախ չէր կարող լինել: Հիսուս Քրիստոսի արյունը դեռևս չէր անցել Օվկիանոսը: Իսկական Աստվածը, թվում էր, հրաժարվել էր այս դժբախտ աշխարհամասի նկատմամբ ունեցած գերիշխանությունից՝ այնքան դարեր էր անօգնական թողել, որքան տևում են մարդուն ծերության հասցնող տարիները:
«Դուք սատանայի ծնունդ եք»՝ ասում էր Հիսուս Քրիստոսը հրեաներին, որոնք հպարտանում էին, որ Աստծո զավակներն են: Նման պնդումը, որը միաժամանակ թե՛ խորհրդավոր և թե՛ ակնհայտորեն ահավոր էր, այնպիսի Շուրթերից էր հնչում, որ չէր կարող միայն մի՝ թափառական ու անհնազանդ ժողովրդի վերաբերվել: Պնդումն անցնում էր խորհրդանշական Ցեղի միջով ու ծավալվելով, հասնում պարտազանց մարդկային բոլոր ցեղերին ու ընտանիքներին՝ ընդհուպ մինչև ժամանակի ու տարածության ամենավերջին հանգրվանները: Բայց նույն դատավճիռը որքան ավելի իրական, ահավոր ու խորհրդանշական կդառնա, եթե նկատի ունենանք Տիրոջ դիմագծով այս խառնամբոխի համընդհանուր լքումը, բացահայտ վտարումը, որոնց, թվում էր, կենդանի Աստվածը մեկընդմիշտ հեռացրել էր իրենից՝ խառնամբոխ, որը նման չէր Գառան վկաների բազմությանը, և որոնց մասին Տերը Հայտնությունում հիշատակում է սոսկ թվարկելու անհնարինության առումով:
Մի մեծ իմաստասեր ասել է, որ անտիկ Ստրկությունը Վեհանձնությանը ստորադասված ներունակ քրիստոնեություն էր: Անշուշտ, Ավետարանի տարածմանը նախորդ ստրկության քառասուն դարերը պետք է ծանր նստվածք թողած լինեին մարդկային հոգիներում, չնայած հեթանոսության խավարը, որքան էլ թանձր լիներ, բացարձակ խավար չէր: Եդեմական Հայտնությունները բանականության ճենակավում անհամեմատ խորունկ հետք են թողել: Հին Պատմաբանները, Հանգերգակները, անտիկ Ողբերգակները համակված էին աստվածային գերբնականությամբ ու մարգարեականությամբ: Երբեմն-երբեմն միայն շենշող ճառագայթներ էին ճեղքում այդ քաոսն ու տարօրինակ, խորհրդանշական շողերով լուսավորում պատրանքներն ու խորանները: Շռայլ խոստումը ճանապարհորդում էր աշխարհում՝ ակամա ապաշխարող պատեհապաշտների միջավայրում ու տարեցտարի որպես մարգարեական Ձայների ժխորի հեռավոր արձագանք ձևավորվում: Հավակնոտ ու դաժան օրենքներն իրենց հերթին ներթափանցում էին որպես մարդկային արժանապատվության աղոտ զգացողություն: Անշուշտ, Նեռը հաղթանակում էր, սակայն հաղթանակում էր տվայտանքով ու սարսռում իր ստրուկների առաջ…
Ամերիկայում նման ոչինչ տեղի չէր ունեցել: Ինչպես գեհենում, մշուշը համատարած, հաղթանակը կատարյալ էր եղել: Իմաստության գրքում մի բացարձակապես անհեթեթ պարբերություն կա, որտեղ մարգարեն պատմում է զարմանալիորեն կույր Եգիպտոսի՝ տագնապահարույց, իր էությամբ կռապաշտ տարածաշրջանի մասին. «Նրանք բոլորն էլ միավորված էին խավարի նույն շղթայով ու ընկղմված էին մշտնջենական խավարում… Չկար այնպիսի զորեղ կրակ, որ լույս տար, աստղերի աղոտ ցոլքերն ի վիճակի չէին նրանց լուսավորել… Մինչդեռ մնացած աշխարհը ողողված էր շլացուցիչ լույսով և անարգել անում էր իր գործը… Նրանք էին միայն այդ ճնշող խավարի ծանրության ներքո…»:
Միայն նրանք՝ ի՜նչ ահավոր ճակատագիր… ո՞ր տիրակալը կարող էր փոխարինել Աստծուն. որպես համընդհանուր աստվածաբանություն՝ խավարամտության մի շղթա ու որպես համընդհանուր օրենսդրականություն՝ գերագույն, մշտնջենական տագնապ: Հյուսիսից հարավ հնդկացիական մի ամբողջ կյանք կարելի էր քայլել, չորս հազար մղոն անցնել ու չհանդիպել Հույսին: Այդ հիասքանչ բնությունը հմայել էր կոնկիստադորներին (4), այն աստիճանի, որ մի պահ Քրիստափոր Կոլումբոսին մտածել էր տվել, թե սարսափազդու Քերովբեն իր հրե սուսերով այլևս ուղի չի հարթում, Քրիստոսի որդիները վերջապես հայտնագործելու են կորուսյալ Դրախտը՝ նոր եկվորները միայն բնությունն էին ընկալում:
Հուդզոնի ծովածոցից ընդհուպ Մեքսիկական ծովախորշը կանաչության անսահման աղոթատան նման ձգվող անծայրածիր հյուսիսային անտառներում, Ժայռոտ լեռների վայրի վեհությունում կամ Անդերի հմայիչ զառիթափերին, ապա Ամազոնների ափեզրերին ու Անտիլյան ծովի գեղեցկագույն կղզիներում՝ Լույսի աներևակայելի վետվետումներում Ամենաբարձրյալի նմանությամբ անթիվ, անհամար էակներ գալարվում էին մարդկային զոհերի արյան ճապաղիքում, հոգի էին տալիս բռնասպանության ճիրաններում՝ այն աննման լազուրե երկնակամարի ներքո, որը նրանց թշվառ հոգիներին աստվածային ոչ մի փառքի մասին չէր պատմում… Օ՜, արդարադատ Աստված՝ չորս հազար տարի նման դժոխքում (5):
Աստվածաբաններն ուսուցանում են, որ մի այլ դժոխքում Տիրոջ զրկանքի տանջանքը անհամեմատ գերազանցում է մյուս բոլոր տանջանքներն, ու Եկեղեցու ամենաերևելի Հայրերից մեկը հավաստում է, որ մարդու հոգին «բնականաբար քրիստոնեական է»: Ուրեմն այս դժբախտներն իրենց բարոյական կուրության ամենախորքերում այն ոմն տիրակալի կանխազգացումն ունեին, որը բացարձակապես անհրաժեշտ էր ու բացարձակապես անհասանելի էր: Ուստի՝ ո՞վ կհանդգներ որոշակիացնել երկու վիհերի իրարից բաժանող ճշգրիտ սահմանները, քանի որ թե՛ մեկը, թե՛ մյուսը կարող էին կոչվել «մահվան շուքով պատած թշվառության ու խավարի տարածք, որտեղ գոյություն չուներ ոչ մի կանոնակարգ ու ոչ մի քավություն, որտեղ առկա էր միմիայն հավերժական սարսափը» (6):
Մի օր, վերջապես, Տերը կանչեց մեկին, ում Ժան էր կոչում, որ ուղևորության նախապատրաստվի, ու նրան որոշ ժամանակով իր կարողությունը շնորհեց, որպեսզի նա մեկընդմիշտ վերջ դնի, այսպես կոչված, ցավատանջ հավերժությանը, որը Աստծո կապիկը հորջորջվող Սատանան փորձել էր յուրովի կապկել իր իսկ տիրության պղծման խարդավանքում:
Այս մարդը, ում կարծես թե Եսային նկատի էր ունենում ամեն անգամ, երբ խոսում էր հեռավոր կղզիների ու ծայր աշխարհի ժողովուրդների մասին, Քրիստափոր Կոլումբոսն է՝ «ամենամեղմաբարո անձը», ինչպես Սուրբ Հոգին է կոչում Մովսեսին: Բարձրաստիճան ծովակալի տիտղոսը, որի համար այնքան դատափետվել էր ամբողջ կյանքում, այլևս իմաստ չունի այն սերնդի համար, որն անտեղյակ է պատմությանը: Ամբոխը գիտե միայն նրա խիստ առեղծվածային անունն ու… այլևս ոչինչ, եթե նկատի չունենանք, որ նա Երկրագունդն անհամեմատ ծավալել է, ու մարդիկ վշտից վերացրել են նրան:
Ինչ վերաբերում է Կոլումբոսի նախախնամական ու բացառիկ առաքելությանը, որ նրան դասում է սքանչելիորեն բացառիկ եզակի այն կես դյուժին մարդկանց թվում, որոնց վրա Աստվածային իմաստնությունը դրել է իր մատը, մեծությունների ախոյան այս դարում, ո՞վ այլևս կմտածեր նրա մասին, եթե հիշողությամբ միշտ հարուստ, միշտ մեծահոգի Եկեղեցին դա չաներ…
Թարգմանությունը՝
Գրիգոր ՋԱՆԻԿՅԱՆԻ
ԾԱՆՈԹԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
1. Խոսքը բողոքականների՝ 16-րդ դարի «բարեփոխման» մասին է, որը քրիստոնեական ակունքներին վերադառնալու, միաժամանակ կրոնը հանրային կյանքից մեկուսացնելու միտում ուներ (թարգմ.)։
2. Թովմաս առաքյալը հաճախ անվանվում է նաև «Երկվորյակ», քանի որ ըստ ավանդության արտաքնապես շատ նման է եղել Քրիստոսին: Քարոզել է հարավային Հնդկաստանում, համարվում է հնդիկ քրիստոնյաների գլխավոր սուրբը (թարգմ.):
3. Սուրբ Բրիջիդը ծնվել էր 1303 -ին, Շվեդիայում, մահացել 1373-ին՝ Հռոմում: Սրբադասվել է 1391-ին, հռչակվել Եվրոպայի համահովանավորուհին (թարգմ.):
4. Նկատի ունի 16-րդ դարում Ամերիկա մայրցամաքը նվաճող իսպանացի կամ պորտուգալացի արկածախնդիրներին (թարգմ.):
5. Ամեն տարի 20 000 զոհ միայն Մեքսիկայում (հեղ.):
6. Ողբ նահատակաց՝ 3-րդ գիշերերգ (հեղ.):