Մեր ներազգային օրախնդիրներից մեկն էլ նորակերտողների դպրոցի ստեղծումն է: Ամենուր և ամեն ինչում: Ժխտող չկա: Չի էլ կարող լինել: Լինի պետական-ազգային կյանքի կառավարման համակարգում, դպրոց ու բուհում, սոցիալ-տնտեսական թե քաղաքական-հասարակական… Ցանկացած: Եվ ամենաշատ՝ ազգային-հոգևոր կյանքում:
Օրախնդիր է, քանի որ ապրում ենք այնպիսի ժամանակներում, երբ սկսած դպրոցից, ներառյալ բուհ և ամենուր՝ աննախադեպ խոցելի ենք դարձել հեռու ու մոտ օտարների թե՛ միջամտությունների, թե՛ ազդեցությունների համար: Անվերապահ գերխնդիր է ազգային պետության համար պատասխանատվություն կրող սերունդ դաստիարակելը: Ասել է թե՝ աշխարհայացքային հիմնախնդիրը պետք է վերածել ազգային կողմնորոշիչների շարքը գլխավորող գործոններից մեկի: Նման առաքելություն իրականացնելու գործում անժխտելի է ազգային գրականության անգնահատելի դերը: Շեշտելի է մի շատ ցավոտ իրողություն. այս էլ քանի տասնամյակ գրական իդեալներ ստեղծելու հնարավորություն համարյա չկա: Ազատության, հայրենապաշտության ոգու հաղթանակն ասես մեր կողքով անցավ ու գրականությանը շրջանցեց, ստեղծագործողների, ճշմարիտ գրողների, արվեստագետների, սերունդ կերտողների ներքին դաշտ չմտավ: Անհերքելի է՝ չմտավ, լավագույն դեպքում՝ կարգին չմտավ, քանի որ ժողովուրդն ինքը, մեծ հաշվով, հնարավորություն չունեցավ իր մեջ հաղթող մարդու հոգեբանություն ձևավորել և բարոյապես վայելել ազատության ու հաղթանակի գաղափարը: Ժողովուրդն սկսեց կերպափոխվել ու դիմափոխվել: Օր օրի հոծացան առնեմ-ծախեմ, խաբեմ-գցեմ-փախչեմ, քանդեմ-փախցնեմ… սեռաշեղված ներկայանամ, հայրենիքից փախչեմ… և նման չարժեքներ կրող-դավանողների զանգվածները: Երկրի բարոյական մթնոլորտը հակահերոսին իդեալականացրեց: Միտումնավոր թե ոչ՝ դրան մեծապես նպաստեցին բազմաթիվ տեղեկատվական միջոցներ, որոնց օգնությամբ որպես օրինակելի հերոսներ մատուցվեցին նրանք, ովքեր զորավոր կերպով էին «մեկը՝ ժողովրդին, միլիոնը՝ ինձ» կարգախոսով «բարերարություն ու բարեգործություն» անում:
Արդյունքում` ազատության գաղափարը կորցրեց իր հերոսականությունը, չվերածվեց մշակութային արժեքի: Հետանկախացման սկզբնական շրջանի` գրականագետների կողմից ամենաանկեղծ ու ամենաազատ որակված գրականությունը արագորեն կորցրեց իր այդ որակները: Արցախյան պատերազմում ունեցած մեր հաղթանակներին փառավորություն հաղորդած շատ հերոսներ բարոյապես ընկճվեցին, մեզանում հաղթող մարդու հոգեբանությունը հաղթող չդարձավ. իշխող դարձան ոգևորության նահանջն ու անկումը: Հոգևոր բնագավառի աղետներից մեկն էլ գրականության մեջ ոգու գեղարվեստականացման խնդրի ետնաբեմ մղվելն էր:
Անհերքելի է, որ մարդու աշխարհայացքային կանխադրույթի կայունությունը ուղիղ համեմատական է նրա աշխարհակառույցը անխաթար պահող հոգեբանական վստահությանը: Կենսական այն կողմնորոշիչները, որոնք, ի շարս մի շարք կարևոր գործառույթների, ըստ էության՝ կոչված են նաև անձի ազատության ներքին պահանջմունքը բավարարելու, այսօր դարձել են ոչ միայն անկարևոր, այլև ամեն ինչ է արվում՝ արժեզրկելու դրանք, մարդուն դարձնելու անկար, աննպատակ կենսաբանական գորշ գոյ: Բնական է, որ նման զանգվածի համար գրականության ոգեկերտ դերի կարևորությունը բնավ ընկալելի չէ. երբեմն լինում է, որ զանգվածային գորշությունից քիչ թե շատ զատվողներն անգամ ժամանակավրեպ են համարում գեղարվեստական գրականության դերի կարևորումը:
Ինչպե՞ս բացատրես, որ գեղարվեստական գրականության հերոսը նաև անանձնական արժեքներ կրող է, և կարևոր է, թե ինչքանով են այդ անձնական արժեքներն արտացոլում հասարակության ու ազգի լինելիությունը պայմանավորող արժեհամակարգային կողմնորոշիչները: Ի վերջո, դրանով են պայմանավորվում նաև անձի կենսաբանական ես-ի և ազգի՝ պատմական մենք-ի խնդիրները:
Մարդը ինքնահայեցող էակ է, ուզում է, թե չի ուզում, անկախ իր կամքից՝ երբեմն-երբեմն կատարում է վերադարձ ի շրջանս յուր, քանի որ իր հոգևոր սկզբի գաղտնագիրն անջինջ է: Ա՛յ հենց այդ գաղտնագիրն անջինջ, անխաթար ու անարատ պահելուն է կոչված գրականությունը, լա՛վ գրականությունը, ոգեկերտ գրականությունը, որն անվերապահորեն պիտի լավագույն արտացոլումը լինի ազգի և մարդկության՝ դարերով ձեռք բերած բարոյական փորձի:
Գրականությունն իր ճշմարտությունն ունի: Պետք չէ այն պատրանքներով սնել: Ազգային կեցության հիմքերի ճանաչողությամբ է հնարավոր մարդուն հեռու պահել արժեքների ժխտումից ու դրանից սկիզբ առնող կենսամերժ հոռետեսությունից: Պետք չէ արդիականությունից առավել «արդիականություն» խաղալ: Ինչքան էլ աշխարհաքաղաքացի փորձենք դառնալ, մեր միջի հային արնապիղծ ու սեռափոխ չենք դարձնելու… մայրապաշտ ու մայրամեծար ենք մնալու, շիրիմի առաջ խոնարհվող ենք մնալու… այդ շիրիմներն ամփոփող հողի համար կյանք տվողների, հայրենիքը հետ բերողների, հայրենիքի տերը լինողների սերունդներ ենք ծնելու: Եվ հենց մեր ներսի այդ հայն է ճշմարիտ գրականության հերոսը, ՀԱՅԸ՝ իր ավանդական բարոյականության կենսահաստատ համոզմունքներով, իր բաժին տիեզերքի նրբակերտ ամբողջականության հմայքով, արարատյան առեղծվածային ուժ ու զորությամբ: