ՀՀ Սահմանադրություն
Գլուխ 1
Հոդված 1. Հայաստանի Հանրապետությունն ինքնիշխան, ժողովրդավարական, սոցիալական, իրավական պետություն է:
Հոդված 15.
2. Հայոց լեզուն և մշակութային ժառանգությունը պետության հոգածության և պաշտպանության ներքո են։
ՀՀ օրենքը լեզվի մասին
Հոդված 1. Հայաստանի Հանրապետության պետական լեզուն հայերենն է, որը սպասարկում է հանրապետության կյանքի բոլոր ոլորտները: Հայաստանի Հանրապետության պաշտոնական լեզուն գրական հայերենն է:
Մեր երկրի 98 տոկոսը բնակեցված է հայերով:
Այստեղ կարող էի վերջակետ դնել:
Բայց երկու նկատառում:
Առաջինը՝ որպես գրող.
Այո՛, մեր պետությունն ու պետականությունը այսօր վտանգված են, իսկ կործանումին չհասնելու համար… Քանի դեռ թացն ու չորը, մեղավորն ու կրկնակի մեղավորը «չեն պարզաջրվել», դիվանագետը պիտի իր գործն անի, զինվորականն ու քաղաքական գործիչը՝ իր, ուսուցիչն ու բժիշկը, գյուղացին ու գործարարը… բոլորը՝ իրենց տեղերում, և ամեն մեկի համար դա պիտի լինի միակ ու վերջին բաստիոնը, որը հանձնելու իրավունք չունի՛: Հիմա իմ բաստիոնը իմ հայերենն է:
Երկրորդը՝ որպես «ԳԹ»-ի խմբագիր.
Շնորհակալ եմ գրչընկերներիս՝ արագ և ազնիվ արձագանքելու համար, անկախ տարաձայնություններից՝ մեզ միավորողը մեր երկիրն է, նրա այսօրն ու վաղվա օրը:
Կարինե ԽՈԴԻԿՅԱՆ
Դավիթ ՍԱՐԳՍՅԱՆ
Անշնորհակալ և անպտուղ գործ է լեզուների հակադրումը կամ փորձը՝ հաստատելու մեկի գերակայությունը մյուսի նկատմամբ: Ամեն պետության մեջ գերակայում է իր մայրենին` որպես պետական լեզու: Ամեն պետության ներսում բնակվող այլազգիների համար պետք է ապահովվեն կրթական բոլոր պայմանները, որպեսզի նրանք անխոչընդոտ և անխտրական սովորեն իրենց մայրենին, ճանաչեն իրենց հայրենի երկիրը, գիր-գրականությունը, մշակույթն ու պատմությունը: Միևնույն ժամանակ նրանք պարտավոր են տիրապետել իրենց բնակություն հաստատած երկրի պետական լեզվին, ճանաչել այդ ժողովրդի պատմությունն ու մշակույթը: Կարծում եմ` սրանք անքննելի իրողություններ են, երբ խոսքը վերաբերում է այլազգիների կրթությանը: Նշենք նաև այնպիսի նուրբ երևույթների մասին, որպիսիք են, հատկապես, լեզվամտածողությունը, լեզվահիշողությունը և այլն, որոնք հուշում են, որ օտար լեզվի դասավանդումը շահեկան է ազգային լեզվի իմացության հիմքի վրա, հակառակ դեպքում առաջանում են լրջագույն խնդիրներ… Դեռևս խորհրդային տարիներին Հայաստանում բացվեցին անգլիական թեքումով դպրոցներ, որոնց շրջանավարտները գերազանց տիրապետում էին հայերենին, անգլերենին, միաժամանակ ռուսերենին: Ինքս էլ մեկն եմ նրանցից: Թեքումով դպրոցների արդյունքում հնարավոր դարձավ թարգմանելու ոչ թե միջնորդ լեզվից (ռուսերեն), այլ՝ բնագրից, որը նպաստեց տեքստային տարընթերցումներից խուսափելուն: Ժողովուրդն իրավամբ բանաձևել է՝ որքան լեզու գիտես, այնքան մարդ ես: (Ես կողմնակից եմ նաև թուրքերեն, ազերիերեն թեքումով դպրոցներին. թշնամու լեզուն իմանալը առավելություն է): Լեզուների իմացությունը քաղաքակրթական կարևոր գործոն է: Չգիտեմ, թե ինչու է դարձյալ շրջանառվում ռուսական դպրոցների թեման, եթե այդ խնդիրը թեքում ունեցող դպրոցները վաղուց լուծել են: Ես կողմնակից եմ պետական հովանավորությամբ գործող ազգային դպրոցներին, որոնք կունենան որոշակի լեզվական թեքում՝ ուսումնական պատշաճ ծրագրով և որակյալ մանկավարժական կադրերով:
Գրիգոր ՋԱՆԻԿՅԱՆ
Ուրիշ բան, որ Սերգեյ Լավրովը Հայաստանում, չարաբաստիկ ասուլիսում, ուժի զազրելի դիրքերից էր խոսում:
Ուրիշ բան, որ խորհրդային տարիներին քաղքենի հայաստանահայերը ռուսական կրթությունը զավակների առաջընթացի, փայլուն ապագայի անխուսափելի գրավականն էին համարում: Տոլստոյը, Դոստոևսկին ի՞նչ մեղք ունեն: Մանավանդ որ վաղուց մահացել են: Չի՞ կարելի հայ լինել ու բոլոր ժամանակների բոլոր ժողովուրդների խոշորագույն գրողներին բնագրով ընթերցելու երանությունը վայելել: Ես Մոսկվայում՝ ռուսերեն, Փարիզում՝ ֆրանսերեն, Ստամբուլում թուրքերեն եմ խոսում ու այդ պահերին ինձ ավելի քան երբեք հայ եմ զգում:
Ու կարևորը, ամենակարևո՛րը՝ զրուցակիցներս են իմ հայ լինելն զգում:
Արծվի ԲԱԽՉԻՆՅԱՆ
Հետաքրքիր կլիներ իմանալ Լավրովի՝ այդ հայ ընկերների անունները, որոնց հաշվի առնելով՝ ինտենսիվորեն աշխատում են Հայաստանի Հանրապետությունում ռուսական դպրոցների ավելացման ուղղությամբ։ (Երանի շատ ուրիշ բաներ էլ հաշվի առներ Ռուսաստանի Դաշնության կառավարությունը)։ Իմ համոզմամբ՝ Հայաստանում ռուսական դպրոցներ պիտի լինեն միմիայն մշտական կամ ժամանակավոր բնակվող էթնիկ ռուսների (ռուսախոս այլազգիների) համար, ճիշտ ինչպես հայկական դպրոցներ են գոյատևում աշխարհի տարբեր երկրներում։ Եվ այդ դպրոցներում պարտադիր կերպով պիտի ուսուցանվի նաև հայերեն, ինչպես տեղական լեզուներն են դասավանդվում աշխարհի տարբեր երկրներում գործող հայկական դպրոցներում։
Արտակ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆ
Հայերս օտար լեզուներ սովորելու ո՛չ դժվարություն ունենք, ո՛չ էլ՝ բարդույթ: Մեր երեխաները դպրոցում պետք է կատարելապես սովորեն ոչ միայն մայրենին, ոչ միայն միջազգային շփումներին այնքան անհրաժեշտ անգլերենը, այլև պատշաճ մակարդակով տիրապետեն մեր դաշնակից և բարեկամ երկրների լեզուներին՝ ռուսերենին և պարսկերենին:
Կարևոր են, նաև անհրաժեշտ օտար լեզուների, այդ թվում՝ թուրքերենի թեքումով դպրոցների առկայությունը:
Իսկ ինչ վերաբերում է օտարալեզու դպրոցներին, մեր մտավորականները այդ հարցում միշտ էլ իրենց անփոփոխ կարծիքը ունեցել են՝ դրանք գոյաբանական վտանգ են մեր ժողովրդի համար:
Անդրանիկ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆ
Մենք մեր այսօրն արդեն կորցրել ենք: Մեր այսօրվա մասին ավելի լավ է չխոսենք, քան խոսենք ափսոսանքով: Մեզ համար շատ կարևոր է, թե մեր դիվանագիտական վեկտորը վաղը ո՞ր կողմ ենք ուղղելու: Եթե այսօրվա պես՝ հակառուսական, ապա շարունակելու ենք կորցնել: Այսօրվա մորուքավոր անգլերենը հակադրեցինք երեկվա լավ սափրված ռուսերենին. ի՞նչ ստացվեց… Եթե շարունակելու ենք մեր պետականության կորուստը որդեգրած քաղաքականություն վարել, մեր բազմաչարչար հայրենիքից արտագաղթվողների հինգից չորսը դարձյալ Ռուսաստանի ճանապարհն են բռնելու: Լավ երկիր կկառուցենք՝ ներգաղթողների հինգից չորսը դարձյալ հյուսիսից են գալու իրենց ռուսերենով: Ուրեմն՝ ուզենք թե չուզենք, ռուսերենի իմացությունը մեզ պետք է: Ամեն դեպքում ավելացող ռուսական դպրոցներն ինքնանպատակ չեն լինի: Ի վերջո, մեզ մոլի հայրենասեր ցույց տալուց առաջ եկեք նայենք մեր աշխարհաքաղաքական վիճակին ու մի պահ մտածենք. «Ուզո՞ւմ ենք թուրքի հետ մեր ունեցած սահմաններն ամուր լինեն, թե՞ այդ սահմանների կարիքն այլևս չկա»: Միգուցե սա՞ է ուզում ճշտել Լավրովը: Թվում է՝ ամեն ինչ տեղն է, մեր պետականությանը միայն մի քանի ռուսական դպրոցներն են խանգարում:
Հ.Գ. Մենք Լավրովի այս առաջարկին կարող ենք պատասխանել համարժեք պատասխանով. Ռուսաստանում ապրող մոտ երեք միլիոն մեր հայրենակիցների համար բացել հայկական դպրոցներ:
Անահիտ ԱՐՓԵՆ
Հայաստանը կարիք չունի երկրում ռուսական դպրոցների քանակն ավելացնելու: Հայաստանում հիմա ավելի շատ ռուսերեն խոսք է հնչում, քան մայրենի: Մտածել է պետք հայերենի անաղարտության ու կատարելագործման մասին, որպեսզի հերթական անգամ հայերենը չտուժի: Ավելին, Հայաստանը միջազգային լեզուների բարձրորակ մասնագետների և, վերջապես, համաշխարհային մշակույթում ինտեգրվելու անհրաժեշտություն ունի, ոչ թե տեղում դոփելու:
Արմենուհի ՍԻՍՅԱՆ
Լեզուների իմացությունը մարդու, ինչպես և ազգության կրթված լինելու չափանիշներից մեկն է: Անգամ թշնամու լեզուն իմանալն է օգտակար: Սակայն առնվազն մտավոր տկար պետք է լինել ազգային դպրոցները, առհասարակ, ամենայն ազգայինը ստորադասելու համար: Դեռևս պատանեկան տարիներից մեզ ուսուցանել են, որ մեր լեզուն և եկեղեցին են եղել հայապահպանության ու նրա շարունակականության հիմքը: Ասվածի ճշմարտացիությունն առավել զգալի է, երբ ունեցածդ սկսում է երերալ ոտքիդ տակ: Այսօր առավել, քան երբևէ պետք է դողալ ազգային կրթության, դաստիարակության վրա: Ի դեպ, մայրենի լեզվի և հայ ժողովրդի պատմության ժամերի կրճատումը դպրոցական և բուհական ծրագրերում 3 տարի է՝ վիճարկվում է և որոշ չափով արդեն իրականացված է: Ռուսական դպրոցների բացումը պետք է դիտարկել միայն դեմոգրաֆիական տեղաշարժի հարթության մեջ: 60 հազարից ավելի ռուսախոս բնակչություն է եկել Հայաստան: Նրանց երեխաներին դպրոց հարկավո՞ր է, թե՞ ոչ: Այլ հարց է, որ քաղքենի, օտարամոլ հայության մի զանգված հնարավոր է կոտորի իրեն՝ իրենց երեխաներին այդ դպրոցներում տեղավորելու համար: Ժողովրդի մեջ ապրող օտարամոլության ախտի դեմ է պետք պայքարել: Ռուսական դպրոցների բացումը չի վնասի երկրին, եթե ազգային գաղափարախոսությունն ու արժեքները ետ չմղվեն: Խնդիրը դրանք պետական քարոզչության առանցքում պահպանելու մեջ է: Ի վերջո, մեր Սահմանադրության մեջ ամրագրված է, որ հայերենը ՀՀ պետական լեզուն է: Ազգայինը և մայրենի լեզուն՝ որպես բացարձակ արժեքի առաջնայնություն ունենալու դեպքում մի քանի ռուսական դպրոցների բացումը, կարծում եմ, սպառնալիք չի լինի: Իսկ եթե հարցը տանում է դեպի օրվա բարդ աշխարհաքաղաքական տեղաշարժերի խաչմերուկներն ու կանգնեցնում ընտրանքի առջև, ապա պետք է հայացքներս ուղղենք այն ամենին, ինչը հակակշիռ կլինի «Էրմանստանի» վերածվելու, թուրքական բեռնատարների տրանզիտային կետ դառնալու իրատեսական ապագային: Էլ չեմ ասում գոյաբանական և անվտանգային խնդիրների առաջնահերթության մասին: Անշուշտ, այս ծանր ընտրանքի անհրաժեշտությունը չէր լինի ուժեղ պետություն ունենալու դեպքում: Ցավոք, այսօր ունենք այն, ինչ ունենք, և պահանջվում է քաղաքական և դիվանագիտական հմուտ ռազմավարություն: Համենայնդեպս, մեր՝ լեզվի հետ գործ ունեցողներիս պարտքը պետք է լինի առավելագույնս առաջամարտիկ լինել մայրենին գլխից բարձր պահելու և նրա գերակայությունը պահպանելու համար: Երկիր Նաիրին չպիտի՛ դառնա «ուղեղային մորմոք»:
Լիլիթ ՀՈՎՍԵՓՅԱՆ
Ազգի բնազդը մարդու բնազդի պես է. վտանգի դեպքում չի սպասում գիտակցությունն իրար գա՝ զանգերը զարկում է։ Ես չեմ հիշում մեր երկրի անկախության շրջանում ռուսական դպրոցների կապակցությամբ այս աստիճան հանրային անհանգստություն, և չէր էլ կարող լինել, որովհետև եթե խոսքը բացառապես լեզու սովորելու, կրթվելու, մտահորիզոն մեծացնելու մասին է, հաստատ հայը չէ, որ կբողոքի որևէ օտար լեզու իմանալու դեմ։ Օտա՛ր։ Օտար, ինչպես ֆրանսերենն է, շվեդերենը կամ չինարենը։ Հենց այստեղ է թաղված շան գլուխը, որի նեխած, բայց դեռ թրթռացող ուղեղում ռուսերենի «օտար» լինելը այսօր հավասարազոր է իմպերիայի վախճանին և պաշտպանվելու պատրվակով՝ հարձակման ազդակ է դառնում։ Եվ հենց սա՛ է, որ հուշել է մեր բնազդին՝ տագնապահար ցատկել զանգակատուն ու մի լավ զարկել։
Խորեն ԳԱՍՊԱՐՅԱՆ
Դեմ եմ ռուսալեզու նոր դպրոցների բացմանը: Ո՛չ, ռուսատյաց չեմ: Միշտ սիրել եմ ռուսերենն ու ռուսական մշակույթը, սիրով եմ թարգմանում ռուսական պոեզիան, կարդացածս ոչ հայկական գրականության գրեթե 90 տոկոսն էլ ռուսաց լեզվով է: Բայց համոզված եմ՝ Հայաստանում գործող ռուսական դպրոցները կամ ռուսերենով ուսուցմամբ դասարանները միանգամայն բավական են, որպեսզի ազգությամբ ոչ հայ (մեծ մասամբ ռուս) աշակերտներն ուսում ստանան այդ լեզվով: Այլ բան է, որ ռուսերենի (անգլերենի, ֆրանսերենի, գերմաներենի…) ուսուցումը դպրոցներում պետք է լինի բարձր մակարդակով, բայց դա չպետք է լինի հայոց լեզվի հաշվին: Այսքանը՝ առանց հայրենասիրական զեղումների ու առանց քաղաքականության, որի դեմ անզոր են և որի զոհն են բազմաթիվ ինձպեսները:
Սամվել ԲԵԳԼԱՐՅԱՆ
Ով ուզում է ռուսերեն կամ այլ լեզու իմանալ, դպրոցական դասաժամերն էլ լիուլի բավական են՝ գումարած արտադասարանական խմբակները, իսկ թե սիրտը շատ է ուզում, թող ուսուցիչ վարձի, այնպես որ հայազգի պարոն Լավրովին կարող եմ ասել, որ մեզանում ռուսական դպրոցներ բացելու անհրաժեշտություն բնավ չկա, նամանավանդ չեմ հիշում, թե երբևէ հայկական դպրոց բացված լինի Ռուսաստանում ապրող շուրջ 2 միլիոն հայերի համար: Նույնիսկ մեր դարավոր թշնամի Թուրքիայում հայկական դպրոցներ կան, և դեռ փառք Աստծո, որ նրանք չեն առաջարկում, մեր «քիրվասերներն» էլ համաձայնություն չեն տալիս մեզ մոտ թուրքական դպրոցներ բացելու:
Նարինե ԿՌՈՅԱՆ
Կարծում եմ, որ այս դիսկուրսը պետք է դիտարկել երկու հարթություններում: Առաջինը օբյեկտիվ հարթությունն է, այսինքն՝ որքանո՞վ են այստեղ և այսօր անհրաժեշտ այդ դպրոցները:
– Եթե հաշվի առնենք 2011 թ. մարդահամարի տվյալներն, ապա ՀՀ-ում մշտապես բնակվող և ՀՀ քաղաքացիություն ունեցող ռուս ազգաբնակչության տեսակարար կշիռը բնակչության ընդհանուր թվաքանակում կազմում է 0,48 % (կարծում եմ՝ հիմա էլ էական ոչինչ չի փոխվել): Եթե սրան էլ ավելացնենք ոչ քաղաքացի ռուսներին և ռուսաց լեզվի կրողներին, ապա այն չի գերազանցի ՀՀ բնակչության 1%-ը: Այսպիսով, եթե այս թվերը համեմատելու լինենք, մասնավորապես, Ղազախստանի, Ղրղզստանի, Բելառուսի և Ուկրաինայի հետ, որտեղ ռուսների և ռուսալեզու բնակչության միջին թիվը 30%-ից ավելի է, ապա Հայաստանում ռուսական դպրոցների բացումը կամ վերաբացումը, մեղմ ասած, կյանքի-մահի խնդիր չէ, մանավանդ որ ռադիոն և հեռուստատեսությունը ռուսերենով հաղորդումների ժամեր ունեն, ֆիլմերի մեծ մասը ռուսերեն է հեռարձակվում՝ եթերային ու կաբելային ցանցերով: Կա Ռուսական թատրոն, Ռուսական մշակույթի կենտրոն, Մոսկվայի տունը: Կինոթատրոններն են շատ հաճախ ռուսերեն ֆիլմեր ցուցադրում։ Ռունետն է հասանելի: Գրախանութներում, գրադարաններում ռուսալեզու գրականության պակաս չկա։ Հայկական դպրոցների ծրագրերում են ռուսաց լեզվի և գրականության ժամերը բավականին շատ և դասավանդվում են ուսումնառության գրեթե բոլոր տարիների ընթացքում: Նույնը բուհերում է: Այդպիսով, ռուսաց լեզվի հետ կապված՝ ՀՀ-ում խնդիրներ կարծես թե չկան։ Երկրորդը սուբյեկտիվ հարթությունն է, այսինքն՝ որքանո՞վ են այսօր մեզ անհրաժեշտ այդ դպրոցները:
– 44-օրյա պատերազմն ամեն բան փոխեց, այդ թվում՝ նաև վերոնշյալ օբյեկտիվ իրողությունները: ՌԴ-ն մեր ռազմավարական դաշնակիցն է, և աշխարհաքաղաքական այս վայրիվերումների ժամանակաշրջանում, երբ իրականում ընտրություն չունենք, և մեր ողջ «ընտրությունը» որպես երկիր (նույնիսկ պետություն չեմ ասում) լինելու և չլինելու մեջ է, այսինքն՝ այսօր կանգնած ենք խայտառակ գոյաբանական խնդրի առջև (չեմ ուզում ասել՝ ինչու. բոլորդ գիտեք), ապա մենք պիտի համաձայնենք և ընդունենք մի բան, որ պարզապես չենք կարող մերժել, եթե մեզ այդ մասին «խնդրում» են: Հետևաբար, ՀՀ-ում պետք է ռուսական դպրոցներ բացվեն: Ես միշտ եմ ասել և հիմա էլ կասեմ, որ աշխարհի հզորների այս մեծ կռվում մեր ընտրությունը Թուրքիայի և Ռուսաստանի միջև է, և լավ է լինել կուշտ արջի կողքին, քան՝ քաղցած բորենու:
Արա ՆԱԶԱՐԵԹՅԱՆ
Դարեր ի վեր, դարձյալ, կրկին, նորից ու էսօր տակավին գոյապահպանական մաքառման մեջ ենք: Թշնամիները՝ շատ, բարեկամ՝ գրեթե չիք: Ըստ երևույթին շատ մտահոգ Հայաստանի վիճակով, տեղում պարզելու, թե ինչի կարիքն ունենք, ու ինչով կարող են օգնել, մեզ անբաժանելի իրեն դաշնակցած եզակի երկրից բարեկամափրկիչ առաքելություն էր ժամանել: Տեղական հայրենափրկիչների ու մտահոգների՝ իրենց հետ հանդիպելու, ուղղագրական ու քերականական սխալներով առլեցուն պաղատագիրն ստացած՝ իսկույն կողմնորոշվեցին՝ մեզանում եթե մի բանի պակասություն կա, առաջին հերթին… ռուսական դպրոցներն են: …Չգիտեմ՝ Հայաստանում քանի ռուս, այնինչ Ռուսաստանում Հայաստանի չափ հայ է ապրում, պետական գեթ մեկ հայկական դպրոց չկա: Էս թափով որ «օգնեն», կհավասարվենք իրենց, Հայաստանում ևս չի մնա: Այնինչ մեր ազգային զարթոնքի անցյալ երեսուն տարիների մաքառման, ահռելի կորուստների ու անհամար զոհողությունների գնով թե մի բան դեռ պահպանել ենք ու չենք վաճառել, մեր ինքնությունն է, առաջին հերթին՝ մայրենի լեզուն: Նույնիսկ սովետմիության օրոք միակ հանրապետությունն էինք, որի սահմանադրության մեջ, ի նախանձելիք հարևան Վրաստանի ու մյուսների, թեկուզ ձևական, բայց գրված էր՝ Հայաստանի հանրապետությունում պետական լեզուն հայերենն է: Իսկ լեզվապահպանության առաջին պատվարն ու գրավականը դպրոցն է:
Գոհար ԳԱԼՍՏՅԱՆ
Հարյուրը բոլորած հերթական ճշմարտությունը զանց առնելով, այսօր ինքնագիտակցության նոր մոռացումի շեմը հատած՝ մենք արդեն լեզվի և լեզվամտածողության պարտադրանքով օտարի համար դպրոցներ բացելու, հանուն եկվորների՝ մեր երկրում աստիճանաբար մե՛րը բարեհաճորեն ստորադասելու վտանգի առաջ ենք։ Այս խաղը մենք մի անգամ խաղացել ենք, և յոթանասուն տարուց ավելի քիչ առ քիչ հենց ա՛յդ լեզվամտածողությամբ սերմանված օտար արժեքներով ենք անզգայության աստիճանի միամտված՝ մերը տանուլ տվել։ Այդ ինչպե՞ս է, որ ՌԴ-ում վաղուց ի վեր հաստատված ստվար հայության համար երբևէ հայկական դպրոցներ բացելու առիթ չեղավ.- գուցե դա՞ էլ կարևոր բնութագրիչ է հենց ռուսերենը և Ռուսաստանը նախընտրող հայերի համար… Իսկ Հայաստանում ռուսներին այսպես գրկաբաց՝ մե՛զ հատուկ ջերմ ընդունելության մարդասիրական կողմը աչքիս բոլոր իմաստներով արդեն խախտել է հյուրընկալության անվտանգ շեմը։ Եթե որպես բնակության ցանկալի վայր որևէ ազգության պատկանող քաղաքացի նախընտրում է իմ երկիրը, թող բարի լինի սովորել իմ լեզուն։ Այսքանը կասեմ։
Հակոբ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ
ՌԴ արտգործնախարար Սերգեյ Լավրովը Երևանում մամուլի ասուլիսի ժամանակ հայտարարել է. «Հաշվի առնելով հայկական կողմի մեր ընկերների ցանկությունը՝ աշխատում ենք Հայաստանի Հանրապետությունում ռուսական դպրոցների թվի ավելացման վրա»: Տեսնես ովքե՞ր են հայկական կողմի այս ռուսահա(ր)ճ ՏՈՎԱՐԻՇՆԵՐԸ, որոնք ուզում են նորից սովետիզմի թոկը հայերի վզին փաթաթել: Հարգելի «հայկական կողմի ընկերներ», ռուսական դպրոցները Հայաստանում մի բան էլ ավելի են, մի մոռացեք՝ լեզվամտածողությունը զենք է, և պետք չէ հայկական միջավայրն ավելի քաղաքականացնել: Հայաստանին հայկական դպրոցներ են անհրաժեշտ, որտեղ էլ թող դասավանդվեն ռուսերեն, անգլերեն, ֆրանսերեն, պարսկերեն, մի խոսքով` ինչ լեզու որ պետք է, անգամ… թրքերեն:
Սամվել ԽԱԼԱԹՅԱՆ
Ռուս բարեկամ ժողովրդին, նրա մշակույթը գրականությունն ու արվեստը, մեր ավելի քան 200-ամյա բարեկամության ջերմ առնչությունները մեծապես գնահատելով, ընդունելով հանդերձ՝ պետք է նկատել նաև ցարի ժամանակներից մինչև լենինյան դարն ու մինչև այսօր ռուսական չփոփոխվող մեծապետական շահախնդրությունները փոքրաթիվ կամ թույլ հզորություն ունեցող ազգերի և պետությունների նկատմամբ: Այդ թվում՝ նաև մեր՝ հայ ժողովրդի նկատմամբ: Ցարը քանի՞ անգամ փակեց մեր դպրոցները, ռուսիֆիկացիան ի՞նչ աստճանի էր հասել խորհրդային տարիներին, հիշո՞ւմ եք: Հիմա էլ՝ ռուսական դպրոցների քանակի ավելացում… Մեր քաղքենիները գրկաբաց ընդունեցին դա, մտավորականների մի մասն էլ, ցավոք, նաև իմ ճանաչած բարձրակարգ մտավորականներից մի քանիսը՝ նույնպես: Զարմանալի կարճատեսությամբ կրկնում են հնօրյա ճշմարիտ այն ասացվածքը, թե՝ ինչքան լեզու գիտես, այդքան մարդ ես, չնկատելով, որ խորհրդային տարիներից ի վեր այդ խոսքի ենթատեքստը հոգեբանորեն մեզ հասցրել է «Եթե ռուսերեն չգիտես, մարդ չես» կեղծ արժեքին: Հարգելի բարեկամներ, այլ հարց է, եթե Ռուսաստանն օժանդակեր հայկական, թեկուզ մի քանի տասնյակ դպրոցներում ռուսերենի խորացված ուսուցում ունենալուն: Կամ եթե ինքնիշխան ու բարեկամ պետություններ ենք, և մեր փոխհամագործակցությունը կամրջված է հավասարը հավասարի հետ սկզբունքով, փոխադարձաբար օժանդակություն ցուցաբերեր Ռուսաստանում գործող հայկական դպրոցներին՝ իր երկրում բնակություն հաստատած շուրջ 2 միլիոն հայերի ազգային դիմագիծը պահպանելու, միջնակարգ դպրոցի մակարդակով գոնե ազգային արժեքներին հաղորդակցվելու հնարավորություն ստեղծելով: Հայեցի կրթությունը ամենայն ազգայինի հիմքն է, առավել ևս այսօր, երբ առանց այն էլ ազգի քայքայման նկրտումներով այսքան շատ մարտահրավերների առջև ենք հայտվել:
Հրաչ ԲԵԳԼԱՐՅԱՆ
Հայոց ինքնությունը չորս սյուն ունի՝ Մայրենի լեզու, Հայ Առաքելական սուրբ եկեղեցի, Հայ ընտանիք և Ազգային դպրոց: Սրանցից որ մեկն էլ որ խախտվի թեկուզ դույզն-ինչ, կխախտվի մեր ինքնությունը: Մենք միշտ բաց ենք եղել աշխարհի առաջ, առել ենք ու տվել: Ամեն մի նոր մեզ համար ընդունելի է եղել, եթե այն չի վնասել մեզ: Հիմա խոսում են Հայաստանում ռուսական դպրոցների թիվն ավելացնելու մասին: Մենք ռուսական դպրոցներ ունենք, ունենք Սլավոնական համալսարան, Ռուսական դրամատիկական թատրոն, ռուսական մշակույթը մեզ մոտ է ու հարազատ: Շա՞տ են ուզում, թող ավելացնեն դպրոցների նյութատեխնիկական բազան… Մեջս ընդդիմության ալիք է բարձրանում: Ես կողմ եմ ռուսական մշակույթին ու գիտությանը, դեմ եմ ռուսականացմանը, կողմ եմ ֆրանսիական մշակույթին, բայց դեմ եմ ֆրանսականացմանը, կողմ եմ ամերիկյան, թուրքական, չեչենական չուկչիական…. մշակույթին ու դեմ եմ մեր ազգային ինքնության, թեկուզև աննշան, կորստին: Եվ կարծում եմ, որ ուրիշի շիվը միշտ պիտի պատվաստել մեր առողջ արմատին և ոչ թե նոր շիվ տնկել մեր արմատի հաշվին:
Սոնա ԱՆՏՈՆՅԱՆ
Ինքս լեզվապաշտ եմ, և հայերենի անմեկնելի կախարդանքն ու խորությունն անփոխարինելի են ինձ համար։ Հայոց լեզվի հանդեպ ակնածանքս անասելի է, բայց նաև կողմ եմ այլ լեզվական մշակույթների ուսումնասիրության գաղափարին։ Բոլոր դեպքերում հայերենն է առաջնայինը. մեզնից է կախված ամեն ինչ` թե՛ լեզվի մաքրությունը, թե՛ գրական խոսքի շրջանառությունն ու գրագետ հաղորդակցությունը։ Տարիներ առաջ, երբ մեծաթիվ էին ռուսական դպրոցները, եթերից հնչող հայերենը, համենայնդեպս, մաքուր էր, առինքնող, կամ ֆիլմերում օգտագործվող բարբառն ու գրական հայերենը համաչափ էին, իրար լրացնող, ավելին` խոսքն աղավաղված չէր անգլերենին կամ այլ լեզուներին բնորոշ հնչերանգներով։ Կարևորը ծայրահեղությունների գիրկը չընկնելն է. հավուր մակարդակի վրա պահել հայերենը, գնահատանքով և սիրով վերաբերվել մայրենի լեզվին։ Հայկական դպրոցներում էլ ռուսերենի (և ոչ միայն) ուսուցումը կարելի է լավագույնս կազմակերպել և ուսուցանել։ Վերջիվերջո Եսենինի, Տոլստոյի, Չեխովի, Բուլգակովի, Դոստոևսկու լեզուն է ռուսերենը, և նրանց բնագրով կարդալը մի ուրիշ հմայք ունի։
ՆԱՆԵ
Ազգի համար կարևոր հիմնասյուներ կան, որոնց թուլանալու, սասանվելու դեպքում աստիճանաբար վտանգվում է ազգի հետագա ընթացքը: Լեզուն դրանցից մեկն է: Լեզուն իր մեջ տվյալ ժողովրդի պատմությունն ունի, հոգու երանգները, մշակույթը: «Ի սկզբանէ էր խոսքը»… Աստծո արարչագործության բանաձևը չգիտակցողները, դրանով չառաջնորդվողները վաղ թե ուշ խավարի ծուղակներում են հայտնվում: Խորհրդային տարիներին արդեն տեսել ենք ոչ հարազատ լեզվամտածողության մարդկանց հեռու լինելը, օտարվելը հայկականությունից: Դա ճանապարհ է դեպի երկրի, ժողովրդի պարտություն: Որովհետև պատերազմներում պարտվում են խաղաղ ժամանակ արդեն «աննկատ» պարտություններով թուլացածները: Դա լավ գիտեն նրանք, ովքեր իրենց լեզուն են համառորեն պարտադրում մեկ այլ ժողովրդի, գումարներ, ջանք ու եռանդ ներդնում և դավադրաբար սողոսկում, հասնում նրա ամենասրբազան արժեքներին: Ռուսական դպրոցների վերաբացումը մեր դժվար ձեռքբերումներից մեկն էլ է զրոյացնելու: Հաշվի առնելով մեր ժողովրդի՝ օտարամոլության բացիլով «մի փոքր» հիվանդ լինելը, իսկ այս շփոթված վիճակում նաև շատերի՝ միայն «սեփական գլխի ճարը տեսնելու» մղումը՝ սպասվող չարիքը շատ անգամ ավելիով է պատուհասելու: Մեզ պարտադրված պարտությունից հետո հարկ է, որ ուշքի գանք, հնարավորինս ամրացնենք մեր ազգայինի հիմքերը, ընդառաջ չգնանք մեզ գետնելուն, թուլացնելուն միտված այս և այն առաջարկ-պահանջներին:
ՀՌԻՓՍԻՄԷ
Ռուսական դպրոցների բացումը չի խանգարի ոսկեղենիկ մեր լեզվին, մտածողությանը, մշակութային կյանքին։ Օտարալեզու ուսուցողական այս հոսքի մեջ ինձ համար այն նախապատվելի է, աշակերտական շփումների մեջ՝ նաև շահեկան։ Ընդունելով մեկը` չի նշանակում հերքել մյուսը։
Ռուսաց լեզուն օտար պատվաստ չէ մեր ավանդական ճյուղերին. այն միշտ էլ առողջ ու ծանոթ պտուղներ է տվել։
Նոնա ՊՈՂՈՍՅԱՆ
Անվիճելի է այն փաստը, որ քաղաքական, տնտեսական և կրթամշակութային հանգամանքներից ելնելով, մանավանդ, երբ ռուսաստանաբնակները վերջին շրջանում շատացել են մեր երկրում, ռուսերենը ՀՀ-ում պետք է դառնա հանրայնորորեն հասանելի, բայց ոչ ավելի, ու դասվի մնացած մատչելի լեզուների շարքին, որոնցից են անգլերենը, ֆրանսերենը, ապագայում թերևս նաև չինարենը։
Սակայն անհերքելի է նաև այն փաստը, որ Հայաստանի համար օդուջրի պես կարևոր է հայկական դպրոցի կարգավիճակը։ Այն այսօր առավել, քան երբևէ ձեռք է բերել ռազմավարական նշանակություն:
Ազգային դպրոցը ազգային գաղափարախոսության այն կարևորագույն հենասյուներից է, որի խարխլումը կարող է բերել ապազգային գաղափարախոսության և լեզվամտածողության։
Չեմ կարծում, որ խորհրդային տարիներին մոդայիկ դարձած ռուսական դպրոցն այսօր կկարողանա դիմակայել ազգային դպրոցի արժեհամակարգային լուծումներին։
Եվ ուրեմն՝ ինչո՞ւ ընդլայնել ռուսական դպրոցի տիրույթը։ Հանուն ինչի՞. ռուսերենի իմացությա՞ն, թե՞ ռուսականացման…
Կարծում եմ` լրջորեն մտածել է պետք…
Պերճուհի ԱՒԵՏԵԱՆ
Մեծ պետութեան արտագին գործոց նախարարը (որու մասին կ’ըսուի թէ երակներուն մէջ հայկական կապոյտ արիւն կը հոսի) թելադրած՝ թերեւս ալ պարտադրած է, որ Հայաստանի մէջ ռուսական դպրոցներու թիւը աւելնան…
Այս առթիւ ես ալ անդրադարձայ տգիտութեանս՝ ռուսերէն լեզուի չիմացութեանս «յանցանք»-ին: Առօրեայ ընթացիկ գործածութեամբ այնքան շատ են ռուսերէն բառերը, որ յաճախ շուարած, անճարակ, ծիծաղելի ըլլալու աստիճան կը դիմեմ ձեռքի մատնանշումներու… հետեւաբար ես եւս ռուսերէն լեզուի դասընթացքի պէտք ունիմ. ինչ սխալ բան կայ, որքան լեզու իմանաս այնքան մարդ ես: Սուրիոյ մէջ ես յաճախած եմ Հայկական վարժարան եւ Ճեմարան, լրիւ արաբերէն պետական ծրագրի կողքին կը սորվէինք հայերէն լեզու ու կրօն… յաճախ կրօնի պահերուն՝ վերահսկիչ արաբ տնօրէնին քթին տակ ալ պետական թոյլատրութիւն չունեցող Հայոց Պատմութիւն:
Հայաստանի մէջ թող ըլլան ամէն լեզուով կամ թեքումով, ինչպէս ընդունուած է ըսել վարժարաններ…
ԲԱՅՑ պէտք է յարգել մայրենին, արաբներէն կը սորվինք թէ հրեաներէն, չեմ գիտեր, կարեւորը՝ արժանավայել վերաբերմունք ունենանք մեր լեզուին ու կրթական ծրագրին հանդէպ: