ՀԱՅՐԵՆԻՔ / Շու­շա­նիկ ԹԱՄՐԱԶՅԱՆ

2016 թվա­կա­նի հոկ­տեմ­բե­րին հայ­րի­կիս թղթա­պա­նակ­նե­րը դա­սա­վո­րե­լիս մեծ, կար­միր մի տետ­րի մեջ «­Նա­րեկ­յան դպրոցն ու նորպ­լա­տո­նա­կա­նութ­յու­նը» գրքին առնչ­վող մաս­նա­գի­տա­կան գրա­ռում­նե­րի, նշում­նե­րի, գրա­բա­րով ար­տա­գրված ամ­բող­ջա­կան հատ­ված­նե­րի ա­րան­քում ծալ­ված մի թուղթ գտա: Թղ­թին «Տ­խուր կա­րու­սել» բա­նաս­տեղ­ծութ­յան հինգ տներն էին, որ հայ­րիկս ար­տագ­րել էր ձե­ռագ­րով: Բա­նաս­տեղ­ծա­կան տնե­րից եր­կու­սը հա­մա­րա­կալ­ված էին, վեր­նագ­րի տակ խնամ­քով գրված էին Տեր­յա­նի բնա­բա­նը, հե­տո՝ ըն­ծա­յա­կա­նը. Ակսե­լին, Ար­մե­նին, Մա­հա­րուն: Ինք­նա­բե­րա­բար սկսե­ցի կար­դալ ծա­նոթ տո­ղե­րը.
Հաշտ եմ հի­մա ես ար­դեն իմ եր­գե­րի, քնա­րի,
Պոե­տա­կան իմ հար­կի մե­նա­կութ­յան հետ –
Եվ չի փոխ­վում էլ ան­հուն իմ մե­նութ­յու­նը քա­րի –
Եվ չի դառ­նում հե­ռաց­ման ցան­կութ­յու­նը՝ նետ…
Վս­տահ էի՝ հայ­րիկս բա­նաս­տեղ­ծութ­յու­նը գի­տեր ան­գիր: Բայց ու­զել էր ար­տագ­րել: Անս­պա­սե­լի էր: Եր­կար մնա­ցի թղթի ա­ռաջ: Ա­սես ան­վեր­ջո­րեն դե­պի ներս խո­րա­ցող մի պատ­կե­րի: Հե­տո է­ջը ծա­լե­ցի ու նո­րից դրե­ցի կար­միր տետ­րի մեջ:
Դ­րան հա­ջոր­դող ա­միս­նե­րին հա­ճախ էի վե­րա­դառ­նում ար­տագ­րած տո­ղե­րի մտա­պատ­կե­րին: Մ­տո­վի հակ­վում էի ձե­ռագ­րի վրա, ինչ­պես գաղտ­նագ­րի, ա­կանջ դնում ջինջ մե­նութ­յուն­նե­րի ար­ձա­գան­քող ղո­ղան­ջին: Ն­ման էր լուռ, ան­վեր­ջա­նա­լի մի զրույ­ցի, որ ուղղ­ված էր նաև ինձ: Այն­քան հստակ էր ներ­հակ այդ զրույ­ցի զգա­ցո­ղութ­յու­նը: Հայ­րիկս էր մի սեն­յա­կում՝ մե­նակ, Չա­րեն­ցի ու իր տո­ղե­րի հետ: Ու օ­րե­րի եր­կա­րող ծան­ծա­ղու­տում եր­բեմն այդ սեն­յա­կի պատ­կե­րը, որ լուռ ինձ է սպա­սում ներ­սում:

***
…Ու է­լի մի պատ­կեր… Դի­լի­ջա­նի մեծ, ճեր­մակ պատշ­գամ­բում ար­ևը կանգ է ա­ռել հետ­կե­սօ­րի սե­ղա­նին: Պա­պի­կը նո­րից ինչ-որ բան հասց­րել է ա­վար­տին. մի պար­բե­րութ­յուն, մի էջ կամ մի գլուխ, ո­րով­հետև, ա­հա, աշ­խա­տա­սեն­յա­կի դուռն աղ­մու­կով բաց­վում է, ու նա իր հա­խուռն, ար­ևոտ քայլ­ված­քով հայտն­վում է պատշ­գամ­բում… Փոքր ենք. ես նոր եմ դպրոց ըն­դուն­վել, փոք­րիկ քույ­րիկս՝ Ա­նու­շի­կը, վազվ­զում է պատշ­գամ­բի անկ­յուն­նե­րից մե­կում… Պա­պի­կը խո­սում է՝ ծանր շար­ժու­մով թե­յի լի­քը բա­ժա­կը պար­բե­րա­բար դնե­լով սե­ղա­նին: Զ­րույ­ցը շու­տով վե­րած­վում է մե­նա­խո­սութ­յան, սե­ղա­նա­կից­նե­րը շունչ­նե­րը պա­հել են. թեև ա­ռանձ­նա­պես ո­չինչ չեմ հաս­կա­նում՝ բա­ցի պա­պի­կի ոգ­ևո­րութ­յու­նից, մտքովս չի անց­նում սե­ղա­նից հե­ռա­նալ: Չա­րեն­ցի՝ հա­ճախ կրկնվող ա­նու­նը՝ զրնգուն, հա­տու իր հնչյուն­նե­րով, տո­նա­կան ինչ-որ բա­նի սպա­սում է նշա­նա­կում: Ման­կա­կան իմ մտա­պատ­կեր­նե­րում այն կապ­վում է հյու­րա­սեն­յա­կի գրա­պա­հա­րան­նե­րից մե­կում դրված սև-ս­պի­տակ լու­սան­կա­րի հետ՝ թեք, լայ­նեզր գլխար­կով, պա­պի­կիս հրկեզ խնդութ­յան, հե­ռա­վոր գանգ­րա­հեր սանր­ված­քի ու օ­դում վե­րու­վա­րող վեր­նագ­րե­րի հետ. «Խմ­բա­պետ Շա­վար­շը», «­Կա­պու­տաչ­յա հայ­րե­նի­քը», «­Մահ­վան տե­սի­լը», «­Դե­պի լյառն Մա­սի­սը», «­Հար­դա­գո­ղի ճամ­փորդ­ներն» իմ մեջ ապ­րում են ծա­նոթ մե­ղե­դու պես, մինչև տա­րեց­տա­րի ար­ևոտ հնչյուն­ներն ինձ հա­մար ո­րո­շա­կի նշա­նա­կութ­յուն կստա­նան, ու ինքս կսկսեմ ան­գիր ա­սել… Հե­տո պա­պիկս սկսում է ար­տա­սա­նել ամ­բողջ հատ­ված­ներ, ար­տա­սա­նում է եր­կար, հնչյուն­նե­րը բարձ­րա­նում են, ծա­վալ­վում, պա­տե­րին հրե­ղեն հավ­քեր են նկա­րում, ու բո­լորս հուզ­վում ենք:

***
Հի­մա շատ հե­ռու է Դի­լի­ջա­նի պատշ­գամ­բը: Նո­րից 2016-ն­ է: Ամ­ռան դժվար, դա­րա­նած ա­միս­ներն են: Մի քա­նի օ­րով ե­կել եմ Ծաղ­կա­ձոր: Քա­ղա­քից ստաց­վող լու­րերն ի­րա­րա­մերժ են ու տագ­նա­պա­լից. զին­ված խռո­վութ­յուն, պա­տանդ­ներ, «­Սաս­նա ծռեր», շի­կա­ցած ե­րե­կոն ծառս է լի­նում… Մե­նակ եմ, ու գի­շե­րը մտքե­րիս ըն­թաց­քը վե­րած­վում է տեն­դա­գին շուրջ­պա­րի: Ցրվե­լու հա­մար գրա­պա­հա­րա­նից վերց­նում եմ ա­ռա­ջին պա­տա­հած գիր­քը: Պա­պի­կի Չա­րենցն է՝ ծա­նոթ մուգ կաշ­վե կազ­մով: Գիր­քը կար­դա­ցել եմ մի քա­նի ան­գամ, տար­բեր ա­ռիթ­նե­րով, բայց ան­կախ ինձ­նից՝ կլան­վում եմ: Ար­դեն լու­սա­դեմ է, երբ ինձ զար­մաց­նում է ան­կա­ռա­վա­րե­լի հուզ­մունքս միշտ նույն հատ­վա­ծում՝ նույն նա­խա­դա­սութ­յու­նը կար­դա­լիս, որ հի­մա Ծաղ­կա­ձո­րի լռութ­յան մեջ հնչում է պա­պի­կիս ձայ­նով. «­Բայց տե­ղի է ու­նե­նում ա­մե­նա­ծան­րը և ցա­վա­գի­նը, գա­լիս է մե­ծա­գույն ա­ղե­տը, հայ գրա­կա­նութ­յան ա­մե­նասև օ­րե­րից մեկը…»: Այ­գում ե­ղեր­դակ­ներն ա­մուր փա­կել են թեր­թիկ­նե­րը: Այն­տեղ՝ շատ մո­տիկ, իմ «­Կա­պու­տաչ­յա հայ­րե­նի­քում», թանկ դի­մագ­ծե­րը միահ­յուս­վում են ի­րար:

***
…Ի՞նչ է Չա­րեն­ցը ինձ հա­մար. աս­տե­ղա­յին, ան­ծայ­րա­ծիր մի կա­րոտ, որ կա­խար­դում է հա­յոց լեզ­վի բո­լոր հրե­ղեն հավ­քե­րին, աստ­ղե­րի խա­րույկ­ներ վա­ռում նրանց հա­մար իր կա­պույտ բար­բա­ռով: «­Հե­զաճ­կու­նի» և «վի­շա­պա­ձայ­նի» այդ խո­յան­քը դե­պի Խոս­քի ան­հու­նը՝ ոս­կի ու կա­պույտ: Ռիթ­մա­կան հրա­վա­ռութ­յան շան­թա­հա­րող հմա­յութ­յու­նը՝ «­Դան­թեա­կան ա­ռաս­պե­լից» մինչև «­Լե­նինն ու Ա­լին»՝ ի­րենց ան­դի­մադ­րե­լի, մագ­նի­սա­կան ու­ժով… Բա­նաս­տեղ­ծի ազն­վութ­յու­նը՝ կանգ­նած է­ջի եղ­յա­մոտ, ան­ծայ­րա­ծիր մե­նութ­յան առջև: Բա­նաս­տեղ­ծի ան­վեր­ջա­նա­լի զրույ­ցը սե­փա­կան տո­ղի հետ, որ ճեղ­քում է ժա­մա­նա­կի բազ­մա­ձայ­նող թա­տե­րա­բե­մե­րը, ներ­հակ իր հու­նով սա­հում է ա­ռաջ՝ հակ­ված ներ­քին ա­րա­րի զար­կե­րա­կին: Խոս­քի՝ միակ և­ իս­կա­կան վկա­յի ներ­կա­յութ­յան զգա­ցո­ղութ­յու­նը:
Ու նաև զար­մա­նա­լի ճշգրիտ դի­ման­կար­ներ, որ փրկվում են ժա­մա­նա­կի «սև լե­գենդ­նե­րից» բա­նաս­տեղ­ծա­կան մի քա­նի տո­ղի շնոր­հով. Չա­րեն­ցի Բա­կուն­ցը, Չա­րեն­ցի Ա­բով­յա­նը… Փրկ­վում են մե­կընդ­միշտ, սե­րունդ­նե­րի հա­մար: Բար­բա­ռող, ղո­ղան­ջող մե­նութ­յուն­ներ՝ ներհ­յուս­ված Հայ­րե­նի­քի պատ­կե­րին:
Կա­պու­տաչ­յա հայ­րե­նի­քի դի­մա­գի­ծը՝ որ­պես ներ­քին դաջ­վածք, որ­պես յու­րա­քանչ­յու­րիս հո­գու կեն­սագ­րութ­յուն:
Սե­փա­կան սկզբի խորհր­դա­վոր զգա­ցո­ղութ­յու­նը: Եր­բեք չջնջվող հաս­ցեն:
Եվ ան­վեր­ջա­նա­լի իմ զար­ման­քը. ինչ­պե՞ս է տիե­զե­րա­բաղձ այդ այ­լաբ­նա­կին, աս­տե­ղա­յին կա­րոտ­նե­րի բա­նաս­տեղ­ծին իր թռիչք­նե­րի՝ եր­բեք չսպիա­ցող ա­կո­սով հա­ջող­վում կեր­տել մի Հայ­րե­նիք՝ ի­րա­կան ու հո­ղե­ղեն, ո­րի բնա­կիչն եմ ես առ այ­սօր, ո­րից դեն ես չու­նեմ Հայ­րե­նիք…

Գրեք մեկնաբանություն

Ձեր էլ․փոստի հասցեն չի հրապարակվելու։ Պարտադիր դաշտերը նշված են * -ով։