Դավիթ Մուրադյանի գրական արվեստը ժամանակի ընթացքում չի կորցրել իր հնչեղությունը, քանզի բառը և դրանով ձևավորված միտքն ուժեղ ազդեցություն ունի նաև նույն այդ ժամանակի թոհուբոհում։ Սա կարևոր առանձնահատկություն է հատկապես գեղարվեստական արձակի համատեքստում: Այս առումով նշեմ, որ գրողն, արձակի ժանրային հնարավորություններից օգտվելով, կենդանի հիշողություն և հոգեվիճակ է պատկերում՝ մարդկային մտքի կենտրոնում պահելով այն ամենը, ինչը կարևոր է և ունի հետաքրքիր ենթաշերտեր:
Որպես երիտասարդ՝ Դավիթ Մուրադյան գրողի ստեղծագործական դիմանկարը համարձակորեն կանեմ` հույս ունենալով, որ իմ սերնդակիցների ընկալման և վերլուծական մտքի ազատասիրության պտուղը ինչ-որ չափով կբացի կարևոր չակերտներ ու կխոսի ազնիվ գրականության դիրքերից: Գուցե մեղադրվեմ գաղափարախոսության կրողը լինելու մեջ, սակայն չեմ կարող չմեջբերել Գարեգին Նժդեհի խոսքը (որը գրել և փոքր-ինչ խմբագրել է՝ հիմք ունենալով փիլիսոփա Էմանուել Կանտի նշանավոր աֆորիզմը), որը, իմ դիտարկմամբ, գրողը դարձրել է իր ստեղծագործական տարածքի գլխավոր նախապայման. «Երկու բան պետք է լցնի մարդու հոգին հիացմունքով ու հարգանքով՝ աստղալից երկինքը գլխի վերևում և բարոյական օրենքը սրտի մեջ»: Վերոնշյալ երկու միջոցները կարևորում ենք Դավիթ Մուրադյանի ստեղծագործություններում, քանզի նրա արձակի հոգեբանությունը միանգամայն տարբերվում է ոչ միայն ինքնատիպ մտածողությամբ, այլև այնտեղ կարևորվում է բարոյական օրենքը տարբեր իրավիճակներում, և հերոսի ներքին քննություն է ընթանում, որը տողերում բացեիբաց չի երևում, այլև ներքին մղում ունի՝ ներսը տեսնելու և ճանաչելու, ճանաչելի դարձնելու:
Դավիթ Մուրադյանի վերջին գիրքը՝ «Ձեռքով գրված նամակներ» վերնագրով, որում տեղ են գտել արձակ ստեղծագործություններ, էսսեներ, խոհաշարք և երկխոսություններ, հայ ժամանակակից գրականության արժեքավոր նմուշ է: Այն, որ հեղինակն իր արձակով մարդկային փոխհարաբերությունների, մտածողության, ապրելակերպի ու հիշողության կարևորագույն տարրեր է ընդգծում, փաստ է, բայց եթե ավելի խորքային ուսումնասիրենք, այնտեղ կնկատենք բուն հայ մարդուն շրջապատող երևույթների կարևոր վիճակները: Դավիթ Մուրադյանը «Հրաժեշտ» վիպակը պատահականորեն չի սկսում՝ գրելով. «Մի ժամանակ Երևանի լավագույն պաղպաղակն այստեղ էին վաճառում»: Մարդկային հիշողությունը, որպես արձակի կարևորագույն բաղադրիչ, հեղինակը գրողական հնարով հյուսում է հերոսի հետ՝ նրան ժամանակի մեջ «դասակարգելով» հիշողության կողքին: Այս վիպակում երկու դարերի սահմանագծում սեղմված հայ մտավորականի ճակատագիրն է: Այնքան թեթև ու ապրող ռիթմով է տողը գերում ընթերցողին, որ մեկ-մեկ մտածում ես՝ վիպա՞կ ես ընթերցում, թե՞ այդ նույն մարդկանց կողքին ես ապրում և տեսնում այն, ինչ կա:
Բազմահազարանոց լսարան գրաված և ընթերցողների կողմից սիրված «Ցուրտ քաղաք, տաք ծովեր», «Ասուպների ամիս», «Կամերային համերգ», «Լույսի ռեժիմ», «Կաղանդի ծառ» պատմվածքները նույնպես տեղ են գտել «Ձեռքով գրված նամակներ» գրքում: Նշենք, որ այս պատմվածքներն առանձնանում են իրենց կառուցվածքով, գաղափարական և գեղարվեստական արժեքով: Գրողն իր պատմվածքների հերոսների միջոցով արտահայտչական և պատկերավոր յուրահատուկ միջոցներով, բառամթերքի հարուստ պաշարով հաղորդում է կյանքի և մարդու անբաժանելիությունը:
Դավիթ Մուրադյան անունը վաղուց է հայտնի հայ դրամատուրգիայում: Նրա որոնումները կյանքի բազմաբովանդակ ճանապարհին անարդյունք չեն մնում, և դրա վկայությունը զգալի գրական վաստակն է, ընթերցողների, ռեժիսորների և գրականագետների համակ ուշադրությունը: «Մեր հին դաշնամուրը» առանց ընդմիջման պիեսը հեռուստատեսային բեմադրության տարբերակով 2003 թվականին է ցուցադրվել, ռադիոներկայացումը՝ 2004 թվականին, 2005 թվականին բեմադրվեց Երևանի Ստանիսլավսկու անվան ռուսական թատրոնում, իսկ 2010-ին՝ Գյումրու Վ. Աճեմյանի անվան պետական թատրոնում:
Գործողությունները տեղի են ունենում 20-րդ դարավերջին երևանյան բնակարանում: Պիեսի սկզբում դրամատուրգն ինքն է բեմական լուծում առաջարկում. «Բեմը մութ է: Ինչ-որ մեկը լուցկի է վառում, և մթությունից խլված դեղին շրջանակի մեջ մենք տեսնում ենք Միքայելի մռայլ-դժգոհ դեմքը: Հետո նա վառում է մոմերը՝ առաջինը, երկրորդը, և բեմը լուսավորվում է այնքան, որ արդեն կարողանում ենք նշմարել կենտրոնի ձվաձև սեղանը, աջ կողմում դրված հնաոճ դաշնամուրի ուրվագծերը և հատկապես սպիտակ ստեղնաշարը, քանի որ կափարիչը բաց է, ինչպես նաև բազմոց ու գրադարակներ»: Սա կարևոր դիտարկում է, որովհետև բեմը ճանաչելն ու զգալը կարևոր նշանակություն պետք է ունենա դրամատուրգի համար:
Պիեսը դինամիկ զարգացում ունի, հիմնականում գործող անձինք ապահովում են շարժուն ընթացքը: Միշտ չէ, որ պիեսները խանդավառությամբ են ընթերցվում սկզբից մինչև վերջ: Այս դեպքը ևս բացառություն էր, որովհետև դրամատուրգը նոր ձև ու բովանդակություն է առաջարկում՝ զատ հոգեհուզական զգացողություններից, ավանդույթ դարձած ինքնակրկնվող պայմանաձևերից: Դավիթ Մուրադյանը ընդհանուր միջավայրը ներկայացնում է իրական գույներով, որոնք պայմանավորում և ընդգծում են պիեսի յուրահատկությունները:
Պիեսում 90-ականների ծանր կյանքն է, երկրի անկայուն վիճակը, որն իր հերթին մարդկանց մոտ հուսահատություն է նկատում: Պիեսի գլխավոր հերոսը 45-ամյա Միքայելն է, ով որոշում է մեկնել Ամերիկա՝ դստեր մոտ: Միքայելը քաղաքի կենտրոնում գտնվող իր բնակարանը վաճառելու հայտարարություն է թողնում, վաճառվում է տան ամեն ինչը՝ սկսած 200 դրամանոց Սևակի, Տերյանի և այլ գրողների գրքերից, մինչև տան միակ ջահը, որը Միքայելը ոչ թե վաճառում, այլ նվիրում է երեխայի սպասող զույգին: Մնում է միայն 1953 թվականից բնակարանում գտնվող հին դաշնամուրը, որովհետև այն փորձում են գնել ռեստորանային դեկորացիայի համար: Դաշնամուրը ցանկանում են գնել գործարար դարձած բալետի նախկին պարուհին և դաշնամուր լարող նախկին երգահանը:
Պիեսի հետագա գործողությունները հյուսվում են տանը մնացած մոր դաշնամուրի շուրջ, որը կարծես բնորոշում է հայրենիքի հետ կապը: Միքայելը հիշողությունների հորձանքում է՝ դաշնամուրի պարապմունքներ, հայրենիքի համար կյանքը զոհած մտերիմ ընկերոջ ներկայություն… Սակայն նա չի հուսահատվում, փորձում է հաղթահարել դժվարությունները և դուրս գալ այդ վիճակից: Այս ամենին զուգահեռ դրամատուրգն այնպիսի միջավայր է ստեղծել ու գործող անձանց հոգեբանությանն այնպես է խստորեն հետևել, որպեսզի կարողանան այդ ամենի միջով անցնելիս նաև լավատեսություն փոխանցել:
Գրքի «Ձեռքով գրված նամակներ» խոհաշարքը կարծես Դավիթ Մուրադյանի ստեղծագործական հետհայացքն է՝ խտացված վառ գույներով, մտորումներով: «Անծովության թախիծ կամ խորության անչափելի բարձրությունը» վերնագրված հատվածում գրողը «օվկիանոս» բառը տարածական է համարում, որը «փռվում է քարտեզի վրա: Եվ «քարն» էլ պինդ է ու խիտ, բայց տեղավորվում է ափիդ մեջ: Ու քարի փիլիսոփայականն էլ կա: Ի վերջո նրանք, ովքեր բանահյուսել են «Սասնա ծռերը», ապրել են քարերով շրջապատված:
Այսպիսով, քո բնությունը դառնում է քո լեզուն, և հայերենը, այս իմաստով, քանդակագործական է: Իսկ հունարեն կամ իտալերեն խոսում են… ծովանույշները: Մի տեղ ալիքներ են ծփում, մեկ այլ տեղ՝ դղրդում ժայռեր»:
Խոհաշարքում տեղ-տեղ նկատվում են փիլիսոփայությանը հակվող մտքեր, սակայն դրանք այնքան առարկայական են, որ հստակ պատկերացում են տալիս, թե ինչի մասին է խորհում գրողը՝ իրականության ճանապարհին նայելով: Նկատելի է, որ Դավիթ Մուրադյանն անընդհատ խոսում է հայրենիքի մասին՝ խորհրդաբանական նոր ենթատեքստ հաղորդելով ոչ միայն գաղափարին, այլև այդ գաղափարի շարունակականությանը: Տողերում նաև ազգային հիշողությունն է մեկտեղված, քանզի Հայաստանի «համաշխարհային տեսադաշտը բացվում է Արարատ լեռան գագաթից», և այդ գագաթին նայելով էլ ծնվում է բառը՝ աստվածատուր այն մեծագույն պարգևը, որը կարողանում է խիզախել: Տողը նույնպես խիզախում է, և թյուր է այն կարծիքը, որ գրականությունը չի՛ օգնում ազգային դիմագծի պահպանման գործընթացում: Նաև գրականության միջոցով է ձևավորվում ազգային դիմագիծը, իսկ դրան խաթարողներ, իհարկե, բոլոր ժամանակներում էլ կան:
Դավիթ Մուրադյանը հայ մարդուն հետաքրքիր բնորոշումներով է ներկայացնում՝ առաջնահերթ նշելով, որ «Հայը սահմանագծային բնավորություն է: Միջին թվաբանականից դուրս: Սա դժվարացնում է նրա կյանքը, բայց… դիմադրողականություն ավելացնում»: Լայն ընդգրկում ունի այս խոհաշարքը: Այստեղ նաև մշակույթն է կարևորվում, գրողի խոսքով՝ լա՛յն մշակույթը, ոչ միայն գեղարվեստականը: Իսկ լայն մշակույթ ասելով՝ Դավիթ Մուրադյանը նկատի ունի մարդու հարաբերություններն իր անձի ու բնօրրանի հետ:
Գրքում առանձնահատուկ է «Եղանակի տեսություն» խոհը, որը, չգիտեմ մյուս ընթերցողներն ինչպես, բայց ինձ համար հայրենիքի իրական գաղափարն արտացոլող ստեղծագործություն է: Դավիթ Մուրադյանը գրում է մի երկրի մասին, որտեղ «կողք կողքի ապրում են տարվա չորս եղանակները», «հորիզոնը փակված է լեռնաշղթաներով», իսկ հողը «դժվար ենթարկվող» է, երկիրը՝ «դժվար պատմության բեռ»:
Այսքանով չի վերջանում «Ձեռքով գրված նամակներ» խոհաշարքը, բայց արդեն գրավում է «Երևանյան հասցեներ» խորագիրը, որտեղ Դավիթ Մուրադյանը զբոսանքն է տող դարձրել: Այստեղ նույնպես չենք կարող չնշել, որ այնքան դիպուկ ու կարևոր ընդգծումներ է արել Դավիթ Մուրադյանը, որ հնարավոր չէ խորաթափանց կերպով չուսումնասիրել և գուցե մի պահ գտնվել այն փողոցում, որտեղով քայլում կամ որտեղ նստած են արդեն տողերում ապրող մարդիկ:
Իսկ գրքի «Դարանցումի զգացումներ» բաժնում կինոգետ Դավիթ Մուրադյանի հայկական կինոյի «ախտորոշումներն» են: Կինոգետը ներսից հայացք է ձգում. «Կինոն բաց չի թողնում: Նա ինձ շատ է խլել գրականությունից: Կինոն տարածական է, իսկ գրականությունը՝ ինքնակենտրոն: Որն էլ թողնում ես, դառնում ես կիսատ, երկուսը միասին լրիվ չեն լինում»: Դավիթ Մուրադյանի կինոգիտական միտքը խիզախում է տարբեր իրավիճակներում, դիտարկում հայկական կինոյի կարևորությունները, ստեղծաբանական նրբությունները, գեղարվեստական մտածողության զարգացման ճանապարհը և այլն:
Գրական շարժընթացը նոր զարգացումների սահմանագծին մեկ-մեկ կորցնում է, երբեմն՝ շահում, սակայն կան այնպիսի անուններ, որոնք բոլոր ժամանակներում ունեն իրենց ասելիքը՝ արդեն գրականության տեսքով: Բարդ է ճշմարիտ գրականությունը, հատկապես մի ժամանակաշրջանում, երբ բառը շատերի համար կարծես կորցրել է արժեքը, և խոսքը դադարել է խոսք լինելուց: Այնուամենայնիվ, չենք կարող չշեշտել, որ Դավիթ Մուրադյան գրողը առ այսօր մնում է իր դիրքում՝ և՛ խոսքով, և՛ գրչով: Նա հոգեբանական և ինտելեկտուալ գրականության տիրույթում է և չի գրում մոտավորություններով: Այդտեղից է սկսվում անվերջանալի ճանապարհը…