Ես թուղթը դնում եմ գրամեքենայի մեջ, գրում անուն-ազգանունս (բռնածս գործին լրջություն ու հեռանկար հաղորդելու հույսով), ապա, արդեն հաշտված ու հնազանդ, չխկչխկացնում վերնագիրը: Այո՛, հենց այս վերնագիրը՝ սպիտակ դրոշ պարզելու նման: Գրելու անհագուրդ, առավոտից ի վեր ինձ հանգիստ չտվող ցանկությունը, այն, ինչը ափեափ խմորվում է մեջս, մշուշվում, կորչում է ասես սեփական շնչից պղտորվող ապակու ետևում, հենց փորձում եմ թափառող մտքերս ու ապրումներս կարգուկանոնի բերել, թեկուզև պարզունակ սյուժե կառուցել: Քանի՜ անգամ օրվա ընթացքում թվում էր՝ ադամանդ եմ պեղել, բայց ծորում է ավազը մատներիս միջով, և նորից ձեռնունայն եմ մնում: Գլուխս ցավում է, չգիտեմ՝ ապարդյուն լարումից, թե ընդհակառակը, չեմ կարողանում գրել, որովհետև ցավում է: Ես ինձ հիշեցնում եմ, որ երբեք շախմատիստ չեմ եղել, չեմ տեսել ո՛չ տասը, ո՛չ էլ նույնիսկ երեք քայլ այն կողմ, հրապուրվել եմ ինչ-որ պատկերով ու ետևից գնացել հետքը բռնած շան նման, մինչև որ հոտերը, շշուկները, գույները ինձ բերել են աղբյուրի մոտ կամ անդունդի եզրին կանգնեցրել՝ երկու դեպքում էլ հնարավորություն տալով եթե ոչ բավարարվածության, ապա գոնե պարտք կատարած լինելու զգացումով վերջակետ դնել: Այս՝ կարծես թե տեղին հիշեցումը, սակայն, օգնելու փոխարեն ավելի է հուսահատեցնում: Բթացել է ծերացող շան հոտառությունը՝ ահա գաղտնիքը: Նա հետքը գտնում է, բայց տեղնուտեղն էլ կորցնում: Երկար կյանքի ընթացքում այնքան հետքեր են մեկը մյուսի վրա դրոշմվել, որ արի ու խլացած հոտառությամբ հազարավորների միջից ջոկիր այս պահին միակն ու գլխավորը: Բռնկումը ուժեղ է կայծակի նման, բայց՝ շանթարգելի հանդիպած կայծակի նման անհետևանք:
Կեսօրին, պատուհանի առաջ կանգնած, դիտում էի դանդաղ իջնող փաթիլները, ապակին իրոք քրտնում էր իմ շնչից, և հանկարծ, երբ ձեռքս տարել էի, որ մաքրեմ, հիշեցի, որ մի ժամանակ ճիշտ այսպիսի ապակիներին եղյամ էր պատում: Ես չսկսեցի (կամ չհասցրի) գլուխ կոտրել, թե ինչու անցած-գնացած ժամանակներում ինչ-որ մեկն ամեն գիշեր անխոնջ ստեղծագործում էր մեր պատուհաններին, որպեսզի առավոտյան ինձ զարմացնի սառցե մատներով արևադարձային երևակայություն դրսևորելու ունակությամբ, ես միայն հիմարավարի (բայց անկեղծ) մտածեցի՝ այդ ինչպե՞ս է լինում, որ մանկությանդ հետ կորչում են նաև քեզանից դուրս բաներ: Այստեղ էլ ամեն կարգի դատողությունների տուտը կտրվեց, որովհետև կտրվեց շունչս: Ես ետ չնայեցի, բայց տեսա, որ սենյակից, ասես հողմի բերանն ընկած, անհետացան գրասեղանս, հեռուստացույց ու համակարգիչ, և հատակից, պատերից, առաստաղից, բոլոր ծակուծուկերից ներս ծորաց մի ուրիշ ժամանակ: Արթնացան ուրիշ հոտեր, ուրիշ աղմուկներ, ուրիշ զգացողություններ, և խոհանոցում այլևս կինս ու որդիս չէին վիճում, այլ խաղաղ զրուցում էին ծնողներս: Կեսօրը դարձավ վաղ առավոտ, սենյակը մթնեց, ես այլևս կանգնած չէի լուսամուտի առաջ, ես չորս տարեկան էի ու դեռ արջամկան պես տաքանում էի իմ անկողնում՝ չկարողանալով ու չուզենալով անցնել քնի սահմանը: Ծանր փնչում էր, ոգևորված տնքում մեր վառարանը, նրա որովայնից, որտեղ փոթորկվում էր կրակը, ամեհի գազանի շունչ էր գալիս, թեյամանը, թխսկանի պես փքված, վիզը գոռոզամտորեն ճկած, տագնապած սուլում էր, չխկչխկացնում կափարիչը, եռացող ջուրը թափում վառարանին, որը պատասխանում էր բարկացած թշշոցով, և մինչ ես վերմակի տակ մտած իբրև թե վախենում էի այդ երկու հրեշներից և հատկապես գազանի հուրհրացող աչքերից, մայրս եկավ ու տարավ թխսկանին, որը նրա ձեռքում անմիջապես խեղճացավ ու լռեց: Ռադիոընդունիչը խոհանոցից վերջին լուրեր էր հաղորդում, հայրս նախաճաշում էր, ասես հեքիաթից ճտճտում էին չոր փայտերը, տաքությունը ալիք-ալիք տարածվում, մտնում էր վերմակի տակ, և երանության երկար րոպեներին, նախքան հայրս նախասրահում կհագներ վերարկուն ու կգնար աշխատանքի, և մայրս կգար վերմակի տակ ինձ փնտրելու, ես հանճարեղ հայտնագործություն արեցի:
Մեր փողոցով հաճախ էին թաղման թափորներ անցնում, երբեմն էլ լսում էի, որ այսինչը կամ այնինչը մեռավ, բայց տեսածս ու լսածս առաջին անգամ այդ առավոտ անցկացրի իմ միջով: Եվ ապշեցի: Եթե բոլորը մեռել են, մեռնում են ու պիտի մեռնեն, ուրեմն՝ ի՞նչ, նաև մե՞նք՝ հայրիկս, մայրիկս և, իհարկե, ես: Բայց չէ՞ որ դա անհնար է: Չէ՞ որ չի կարող պատահել, որ գոյություն չունենան մեր վառարանը, թեյամանը, խաղալիքներս, պատկերազարդ գրքերս, մեր բակը, մեր փողոցը, մանկական զբոսայգին, հայրիկս ու մայրիկս: Իսկ որպեսզի նրանք գոյություն ունենան, ես պետք է տեսնեմ ու լսեմ նրանց, հետևաբար, չնայած բոլորը մեռել են, մեռնում են ու պիտի մեռնեն, հրաշալի, զարմանալի, երջանիկ բացառությամբ ես անմահ եմ, ինձ հետ էլ, իհարկե, հայրիկս ու մայրիկս: Ես գոհ էի ու հպարտ, որ կարողացել եմ լուծել այդքան կնճռոտ հարցը, և փոքր-ինչ ավելի ուշ, երբ արդեն հագնված պպզել էի վառարանի առաջ, որի պեծին տվող մոխիրների մեջ խորովվում էին մորս գցած կարտոֆիլները, խոհուն ու իմաստուն տեսք ունեի, որովհետև մի քիչ ավելի էի հասկանում կյանքից, քան նա, որ իր խելքով մահկանացու էր ստեղծել մարդուն: Երբ մորս պատմեցի, թե ինչու և ինչպես մենք երեքս երբեք չենք մեռնելու, նա, չգիտես ինչու, հուզվեց և ինձ երկար սեղմել էր կրծքին:
Ես նստեցի գրամեքենայի առաջ: Պատմվածքն իմ ներսում զգում էի, ինչպես զգում են տենդը, զգում էի ստեղներին դիպչող մատներիս ծայրերով: Սկսեցի մի շնչով (անուն-ազգանուն, վերնագիր չխկչխկացնելու ժամանակ չկար), բայց ինչպես պատուհանների եղյամն էր կամաց-կամաց հալչում մեր վառարանի տարածած տաքությունից, այնպես էլ շուտով մանկությանս առավոտից ոչինչ չմնաց: Ինձ չհաջողվեց բառերով արտահայտել այդ առավոտի թրթիռը, իմ հայտնագործությունը գեղարվեստական հիմնավորում չստացավ, այն, ինչը տաք ու դողդոջուն, ժամանակի պատնեշը հաղթահարած թևածում էր իմ մեջ, ճերմակ թղթի վրա թևակոտոր եղավ:
Ես չէի ուզում այդքան հեշտ հանձնվել, նորից պատուհանին մոտեցա (ձյունը նորից էր թափվում), և ձմեռային առավոտը, ասես խղճահարվելով, վերադարձավ, բայց տոնածառով, նորածին քույրիկով, լացով, օրորով, վառարանի առաջ չորացող տակաշորերով, ջահել եղևնու թարմ խեժահոտով, և ես արդեն համարյա հինգ տարեկան եմ: Մայրս շշուկով է խոսում, որ քույրիկս չարթնանա. զգույշ կլինես, ձյան հետ քիչ խաղա, երկար չմնաս, հեռու չգնաս, որ վերևից տեսնեմ քեզ: Վերջին անգամ ստուգում է՝ արդյոք տաք եմ հագնված ու փաթաթված, բացում է դուռը, և ես, բևեռախույզի պես հանդերձավորված, իջնում եմ ներքև: Մայրս մոռացավ գլխավոր պատվիրանը՝ փողոց դուրս չգաս, իսկ ես հենց դա եմ խախտում, որովհետև առաջին անգամ իմ կարճ կյանքում անդիմադրելի կանչ եմ լսել, մեկը նրանցից, որին հնազանդ առաջ են նետվում աչքը խուփ, ետևում այրելով կամուրջները, խտրականություն չդնելով միջոցների միջև: Հրապարակը հեռու չէր մեր տնից, բայց, միևնույն է, մենակ ես դեռ երբեք այդքան հեռու չէի գնացել: Մեր փողոցն ավարտվեց, ահա առաջին ուղեցույցը՝ Մանկական այգու մուտքը, ուղիղ նրա դիմաց՝ Ստեփան Շահումյանը, թևերը կրծքին կանթած, և, վերջապես, Լենինը, ճիշտ է, առայժմ մեջքն ինձ արած, բայց ձեռքն անշեղ պարզած դեպի իմ կրքի աղբյուրը: Անփորձանք հաղթահարելով վտանգներով լի այդ ուղին (այգու մուտքի մոտ ինձ փորձեց գայթակղել ձողիկով շաքարաքլորիկ վաճառող մի ջադու, Շահումյանի ու Լենինի արանքում՝ ռետինե ճռռիկներով ձեռնածություն անող գառան փափախ դրած մի կախարդ)՝ ես վերջապես տեսա աշխարհի ամենամեծ տոնածառը, որի չորսբոլորը շուրջպար էին բռնել գույնզգույն կրպակները: Այս հրաշալի աշխարհամասը ես մտքումս պահել էի դեռ անցյալ Նոր տարուց, իսկ այս անգամ հայրս ոչ մի կերպ ժամանակ չէր գտնում ինձ այստեղ բերելու, մայրս էլ ոչ մի կերպ չէր կարող տանը մենակ թողնել նորածին քույրիկիս, բայց չէ՞ որ ես արդեն համարյա հինգ տարեկան էի և, ամենակարևորը, հինգ ռուբլի ունեի գրպանումս: Սկզբում վայելքս կատարյալ էր: Գլուխս տնկած բերանբաց նայում էի երկնքի հեռուներում կորչող տոնածառի կատարին, մեկիկ-մեկիկ ուսումնասիրում կրպակների պատերի նկարազարդումները և, իհարկե, գնորդի աչքով ծանրութեթև անում ցուցադրված խաղալիքներն ու անուշեղենները: Արկածախնդրությունս սրանով սահմանափակվեր, ես անպայման տուն կվերադառնայի բարձր տրամադրությամբ, հաճելի հիշողություններով, բացակայությունս էլ, իհարկե, այդքան երկար չէր լինի, համապատասխան էլ՝ հետևանքները: Բայց կար չարաբաստիկ հինգ ռուբլին, իմ չար բախտից էլ մատս ինչի վրա դրեցի, իմ ուզած գինը չուներ: Հիսուն կոպեկ՝ խնդրեմ, երկու ռուբլի՝ համեցեք, նույնիսկ տասը կոպեկ կամ չորս ռուբլի տասը կոպեկ, բայց ուղիղ հինգ ռուբլի՝ ոչ մեկը: Սկզբում ուշադրությանս կենտրոնում խաղալիքներն էին, բայց երբ դատարկված ստամոքսս ընդվզեց, աչքիս միայն անուշեղեններն էին երևում: Քանի՜-քանի գաթա ու կարկանդակ, կոնֆետ ու շոկոլադ բերանիս ջրերը տարան, բայց գները՝ մի քանի կոպեկից մինչև չորս ռուբլի, երբեմն էլ, իհարկե, հինգից բարձր, իսկ հինգռուբլիանոց՝ ոչինչ, բացարձակապես ոչինչ: Վերջին կրպակի առաջ երկար կանգ առա: Ես հոգնել էի, սառել, արդեն չէի հասկանում՝ ինչ է կատարվում շուրջս, Նոր տարի, տոնածառ ու նման դատարկ բաներ արդեն չկային ինձ համար, ոչ մի խաղալիք ու անուշեղեն այլևս չէր խոսում սրտիս կամ քիմքիս հետ, կար միայն ափիս մեջ տրորված, քրտնած հինգռուբլիանոցը, որը ոչ մի կերպ չէր ուզում ծախսվել, և ողջ հնգամյա կենսափորձս օգնություն կանչած՝ ես փորձում էի գուշակել, թե հատկապես ինչը ուղիղ հինգ ռուբլի կարժենա: Եվ համարյա գուշակեցի: Երբ կրպակում տաք-տաք նստած կինը վերջապես նկատեց ինձ և դեմքը պատուհանին մոտեցնելով հարցրեց, թե ինչ եմ ուզում, ես մատնացույց արեցի մի բավականին մեծ տուփ, որի մեջ հիմա չեմ հիշում ինչ կարող էր լինել: Չորս ռուբլի իննսունհինգ կոպեկ, ասաց կինը: Ճակատագրի հինգկոպեկանոց ծաղրը ես տարա արժանապատվորեն, տղամարդավարի կուլ տալով հուսախաբությունս՝ շնորհակալություն հայտնեցի և իրիկնացող օրվա միջով տուն քարշ եկա: Որտեղ չհասկացան ողբերգությունս կամ ժամանակ ու հնարավորություն չունեցան հասկանալու: Մայրս, նորածին քույրիկիս տանը թողած, մի քանի անգամ իջել էր ինձ փնտրելու, հետո զանգահարել էր հորս, որը աշխատանքը թողել էր, եկել թուք ու մուր տվել մորս և միացել որոնումներին, ամեն ինչ անցել էր նրանց մտքով, բացի այն, որ ես, սովորաբար անհամարձակ ու քաշվող, ընդունակ եմ այդպիսի արկածախնդրության: Հնգանոցը ափիս միջից ընկավ, երբ սառած ձեռքերս ջրի տակ էին դնում, որ ետ գան: Հայրս ամեն ինչ հասկացավ, ծայրեծայր ինձնից դուրս քաշեց ոդիսականս, և հետո, երբ ականջիցս բռնած ինձ տարել, անկյուն էր կանգնեցրել, մնում-մնում՝ սենյակից, խոհանոցից, նախասրահից ինձ էր հասնում նրա վրդովված-տարակուսած ձայնը. առևտրականի՜ս տեսեք, հազար անգամ մորդ հետ խանութ ու շուկա ես գնացել, չսովորեցի՞ր, որ փող մանրել կա: Հայրս, մեր ազգուտակը հիշելով, փորձում էր գուշակել, թե ես այդքան անճարակ ում եմ քաշել և մեծանամ՝ ինչ կդառնամ, իսկ մայրս, թե՛ մեխին, թե՛ նալին խփելով, պատասխանում էր՝ քե՛զ (ես էլ դարձա այն, ինչ դարձա): Հայրս ուզում էր շարունակել պատիժը՝ ինձ առանց ընթրիքի անկողին ուղարկել, բայց մայրս ըմբոստացավ: Դիմացս նստած՝ նա նայում էր, թե ես ինչպես եմ անախորժակ ուտում, և աչքերում արցունք կար:
Ես նորից գրամեքենայի առաջ նստեցի: Նորից սկսեցի առանց անուն-ազգանվան ու վերնագրի, բայց ոգևորությունն այս անգամ ինձ ավելի շուտ լքեց՝ առաջին նախադասության կեսից: Կուտ գնացած առաջին արկածախնդրությունս (կամ կյանքամուտս) զգացի, խորհրդանիշ դարձնելն անհեռանկար զբաղմունք է: Միամիտ ցավն ու հուսախաբությունը, զավեշն ու ողբերգությունը, որ այնքան տաք զգում էի պատուհանի առաջ, արդեն սառել էին երեկվա ճաշի նման: Առօրյա հոգսերի արագընթաց մակույկը ինձ հետևողականորեն հեռացնում էր եղյամապատ ու խեժահոտ օրերից, մոտեցնում ասֆալտապատ ափերին, որտեղ կեսօրից հետո պետք է զբաղվեի մի քանի հրատապ գործերով, որոնք, ըստ էության, կարևոր չէին, նույնիսկ պետք չէին, բայց անհրաժեշտ էին, ինչպես ուտելը, հագնելը, և որոնք չգիտեի ինչպես պիտի լուծեմ: Կեսօրը վաղուց անցել էր: Ես մի կողմ հրեցի գրամեքենան ու վեր կացա:
Կեսգիշերն անց ես, այնուհանդերձ, նորից գրամեքենային մոտեցա: Ծանր օրից հետո. գործերիցս ոչ մեկը տեղից չէր շարժվել, և առաջվա պես անհայտ էր՝ ինչպես եմ դրանք լուծելու: Ես հոգնել էի, գլուխս ցավում էր, բայց քունս չէր տանում, և երբ բոլորը քնել էին, ու միայն ես էի լուսնոտի պես դեգերում, գրամեքենան խոստովանահայրս դարձավ: Ինչո՞ւ դժվար պահերին, ներկան և նույնիսկ ապագան թողած, ապաստան ենք փնտրում անցյալում: Եվ ինչո՞ւ անպայման հեռավոր մանկության օրերում, արդյո՞ք ոչ այն պատճառով, որ նրանք վաղեմության ժամկետի շնորհիվ ենթակա չեն դատ ու դատաստանի: Տարօրինակ արարածներ ենք (նախևառաջ, իհարկե, ես), սեփական կյանքն այնպես ենք ավերում, որ ժամանակ առ ժամանակ որևէ համեմատաբար անխաթար անկյունում ծվարելու համար ստիպված ենք մինչև մեր նախապատմական անցյալը գնալ: Համենայն դեպս, աչքի անցկացրեցի առաջին չկայացած պատմվածքի համարյա լրիվ էջը և երկրորդի միակ նախադասությունը (առանց վերջակետի): Պատմվածք կա՞ր սրանց մեջ, թե՞ չկար: Ես պատասխանեցի՝ չկար, հրաշալի իմանալով, որ անկեղծ չեմ, որ չկա այնպիսի բան, որ մեջը պատմվածք չլինի: Որտե՞ղ ոգեզրկվեցին մանկությանս բնից թռած թռչունները, որտե՞ղ սպանվեցին: Ճերմակ էջի վրա՞: Անպայման: Բայց ինչո՞ւ: Արդյո՞ք ոչ այն պատճառով, որ մի կյանք էլ ճերմակ էջն է, երկուսն էլ՝ կյանք թե պատմվածք, սկսում ես Աստված գիտե ինչ թրթիռով, ինչեր արարելու հույս ու հավատով: Թող լինի կույր հավատով, վերջ ի վերջո ծնվող, ոտքի կանգնող, առաջին բառերը թոթովող (նաև պատմվածք սկսող) մարդը քիչ է տարբերվում ծաղկից կամ գազանից: Եվ եթե չի տարբերվում սկզբում, ինչու տարբերվի հետո, ուրեմն՝ նա էլ, ինչպես ծաղիկը կամ գազանը, կարող է տրորվել, գնդակի հանդիպել: Եթե բոլոր տնկիները չէ, որ տերևակալում են, թող մի երկու պատմվածք էլ չկայանա: Արժե՞ ափսոսալ: Չարժե: Ընդհանրապես չարժե այս խնդրի վրա երկար ծանրանալ, մեկ էլ տեսար հիշեցիր ուրիշ չկայացած պատմվածքներ, կուտ գնացած օրեր: Որ մեկին կարող էիր սիրել ու չսիրեցիր, որ ծնողներդ քեզնից այդպես էլ չտեսան ու չլսեցին այն, ինչ կուզենային տեսնել ու լսել, որ բարեկամիդ իզուր նեղացրիր, սրիկայի երեսին չասացիր, որ սրիկա է: Այս իմաստով, եթե մինչև վերջ անկեղծ լինենք, լավագույն էջերը չգրվածներն են: Իհարկե, դժվար է նույնը այդքան վճռական հայտարարել՝ ապրած ու չապրած օրերի հաշվեկշիռ անելով, բայց քանի որ երկուսն էլ՝ պատմվածք թե կյանք, սկսվում են ճերմակ էջից, ապա մեկն էլ, մյուսն էլ չապականելը երևի ամենադժվար խնդիրն է:
Ոչ մի անգամ, չնայած բազում խորամիտ փորձերիս, ինձ չհաջողվեց կյանքն այնքան համոզիչ բանաձևել, որքան այն չկայացած պատմվածքում, որտեղ վախենում էի վառարանի կարմիր աչքերից: Ըստ էության՝ երկրորդն էլ վատը չէր՝ մեկ էլ ե՞րբ և ուրիշ ի՞նչ եմ հնգանոցիս նման առանց մանրելու տեղ հասցրել: Իհարկե, հիսունհինգ և նույնիսկ քսանհինգ տարեկանում այլևս այն չես, ինչ հինգ տարեկանում, և այնուամենայնիվ…
Եվ այնուամենայնիվ ճերմակ էջից կատարյալ բան չկա: Եվ եթե հասել ես մի ճերմակ էջի, որը կարող է վերջինը լինել, գուցե իսկապես չարժե այն փչացնել:
2000, մարտ-մայիս