Հայրս արմատներով Կարին-էրզրումցի է: 1830-ական թվականներին, Կարապետ արքեպիսկոպոս Բագրատունու կազմակերպած մեծ տեղահանության ժամանակ, ի թիվս տասնյակ հազարավոր հայերի, մեծ պապս գաղթել և հիմնավորվել է Ջավախքում: Հետագայում, համագյուղացիների հետ Արդահանից Ախալքալաք աղ տեղափոխելու մեկնած մեծ պապս ըմբշամարտի է բռնվում հայերի ինքնասիրությունը վիրավորած մի թուրքի հետ, որը մինչ այդ մրցել և հաղթել էր մի քանիսին և հրապարակավ ծաղրում ու վիրավորում էր հայերի արժանապատվությունը, ու գետնում է նրան: Թուրքերը, խախտելով ազնիվ մրցակցության կարգը, թիկունքից նենգաբար կրակում են պապիս, թրատում և մարմնի մասերը լցնելով պարկերի մեջ՝ հայտարարում համագյուղացիներին, որ այսուհետ աղի համար նախատեսված պարկերը լցվելու են նույնպիսի պարունակությամբ, և նրանց սայլերը մշտապես տուն են վերադառնալու դիակներով բարձած: Հայրս սիրում էր պատմել իր տոհմի մասին առանձին դրվագներ, հպարտությամբ հիշում մեր արյունակից դյուցազունների գերբնական ուժն ու արարքները, ասես պատվիրելով մեզ պահպանել այդ մարդկանց և դեպքերի մասին հուշերը և չթողնել, որ դրանք անհետ կորչեն մոռացության փոշու մեջ: Նա հաճախ էր մեր տան պատշգամբից հայացքը հառում Արարատ լեռանը, կարծես հոր, պապերի, նախնյաց պատկերներն էր փնտրում, կարծես նրանց, իր արմատները թողած եզերքի կարոտն առնել էր ուզում բիբլիական սրբությունից: Հորս այդ խոհուն ու մտազբաղ հայացքը, հավանաբար, վերափոխիչ դեր ունեցավ իմ կյանքում: Չէ՛, նա վրեժի մասին երբե՛ք չխոսեց, չուղղորդեց, բարձրաձայն չհայհոյեց նեռին, հորիցս երբե՛ք չեմ լսել նման բան: Հայրս խաղաղ բնավորություն ուներ, տիրապետում էր իր ցավն ատամների տակ սեղմելու կամքին, հետագայում միայն պիտի հասկանայի, որ նա իր հրատարակչական աշխատանքով և ստեղծագործությամբ է կռիվ տալիս ցավի դեմ, իսկ գործի մարդիկ կա՛մ քչախոս, կա՛մ ընդհանրապես լուռ են… Չարության որդը անկարող էր թափանցել նրա ամուր և հաստատակամ էության մեջ:
Նա շատ էր հիշում հորը՝ Դիվինին: Հիշում և պատմում էր, որովհետև ընդհատված բախտորոշ բան կար նրա կյանքում, մանկան հայրական կարոտ ու հպարտություն՝ նրա քաջության և գրագիտության, կատարած բարի, մնայուն ու հայրենանվեր գործերի համար: Ինը տարեկան է եղել, երբ կորցրել է հորը, որը չնայած երիտասարդ տարիքին, հսկայական ներդրում ուներ Ջավախքի անվտանգության ապահովման, կրթական-մշակութային կյանքում և մեծ համբավ էր վայելում ամբողջ տարածաշրջանում: Հայրս ներքուստ, առանց ի ցույց դնելու, ապրում և վերապրում էր մանկության օրերի ցավն ու դառնությունը: Այդ չխամրող հիշողությունը գիր ու գրականություն դարձավ՝ ստանալով հավիտենական կյանքի ուղեգիր: Որբությո՛ւն, խորթությո՛ւն, սո՛վ, պատերա՛զմ… Ցա՛վ, ցա՛վ, ցա՛վ…
Հայրս չի հասցրել լիարժեք շրջանավարտ դառնալ. դպրոցական վերջին զանգի լուսաբացին սկսվել է Հայրենական մեծ պատերազմը: Ուղղակի դպրոցը, աշակերտական նստարանը նոր թողած՝ մեկնել է ռազմաճակատ: Մարտնչել է առաջնագծի ամենածանր ճակատներում, վիրավորվել ձեռքից, ոտքից, թիկունքից: Մի քանի անգամ ստացել ծանր վիրավորումներ: Տուն է վերադարձել, ասես, մի ուրիշ մարդ:
Իր ծննդավայրում անցնել է մանկավարժական աշխատանքի՝ դպրոցում ստանձնել է զինուսույցի պարտականություններ: Պատմում էր, որ տեղի բժշկի խորհրդով, ամեն օր դասերից հետո իջել է ձոր և երկար ժամանակ անցկացրել սառնորակ չռռիկի (ջրվեժ) տակ, որպեսզի ապաքինի փողոցային մարտերում ավտոմատի խզակոթով թիկունքից ողնուղեղին հասցրած հարվածի հետևանքները, որի պատճառով լրջորեն վնասվել էր նյարդային համակարգը, իսկ եռամսյա բուժումը հոսպիտալում կիսատ է թողել՝ աճապարելով Ստալինգրադի պաշտպանությանը, որի ելքով որոշվելու էր նաև թուրքական բանակի Հայաստան ներխուժման հիմնախնդիրը: Ջավախքի չեկայի պետը, որը տարբեր առիթներով նրան նախազգուշացրել ու սպառնացել էր հայրենասիրական ելույթների, հատկապես Նաիրի Զարյանի «Ինչո՞ւ չես խոսում հայերեն» բանաստեղծությունն արտասանելու համար, որը նույնացրել էր հակաբոլշևիկյան-նացիոնալիստական քարոզչության հետ և հորս կողմից արժանացել «թիկունքային առնետ» պատասխանին, անսպասելիորեն առաջարկում է հորս Կարսի պարետի պաշտոնը և սիրահոժար համաձայնություն ստանալով՝ ապսպրում չբացակայել քաղաքից առաջիկա օրերին: Ավա՜ղ, ինչ-ինչ հանգամանքներից ելնելով, խորհրդային զորքերի Թուրքիա մտնելու ռազմական գործողությունը չեղյալ է հայտարարվում, և ախալքալաքցիներին նվեր են մնում Եվրոպան ոտքի տակ տված և տեղում պարապուրդի մատնված, հաղթանակի արբեցումով լկտիացած զինվորականների հետ ամենօրյա բախումները: Պատմական իրադրությունը բարենպաստ էր հայոց երազանքի մասնակի իրականացմանը, բայց դարձյալ մեր խոփը քարին դեմ առավ, չամբողջացանք: Հայրս մեծ ափսոսանքով էր հիշում ի դերև եղած հույսերը, և այդ ափսոսանքն ու ցավը ևս արտահայտվեցին նրա գեղարվեստական ստեղծագործությունների էջերում:
Հորս երևանյան կյանքը սկսվում է Խ. Աբովյանի անվան մանկավարժական ինստիտուտի պատմալեզվագրական ֆակուլտետից: Պատահում է այնպես, որ գողանում են դիմորդ հորս հացի քարտը: Անծանոթ քաղաքում երկար ժամանակ սոված չմնալու համար ստիպված դիմում է ինստիտուտի ղեկավարությանը՝ խնդրելով մեկ-երկու օրվա ընթացքում արագ հանձնել ընդունելության բոլոր քննությունները: Ռեկտորատն ընդառաջում է պատերազմի հաշմանդամ երիտասարդին, և նա դրական արդյունքներով վերադառնում է Ջավախք:
Ինստիտուտն ավարտելուց հետո հորս աշխատանքի են հրավիրում Հայաստանի կոմկուսի կենտկոմ, որպես կուլտուրայի բաժնի մամուլի սեկտորի հրահանգիչ: 1958-1962 թթ. նշանակվում է «Գրական թերթի» գլխավոր խմբագիր, հետո՝ Հայպետհրատի գլխավոր խմբագիր, մինչև 1970 թ., մինչև Պարույր Սևակի «Եղիցի լույսի» (որի խմբագիր էր նաև) հրատարակման հետ կապված հայտնի բախումները երկրի կուսղեկավարներից մեկի հետ: Այս պաշտոնում նրա դերակատարությունը կարող են ուսումնասիրել համապատասխան մասնագետները և ըստ արժանվույն գնահատական տալ նրա պաշտոնավարման տարիներին լույս ընծայված գրականության նշանակությանը ոչ միայն գրահրատարակչական գործում, այլև մեր գիտական, կրթական, մշակութային, գրականության ոլորտներում, հատկապես, երբ ողջամիտ մտավորականությունը նախապատրաստում էր Ցեղասպանության 50-ամյակի համաժողովրդական ընդվզումը: Նշեմ միայն, որ 60-ական թվականների Հայպետհրատը մի հսկա կառույց էր, որից հետագայում առանձնացող ամեն մի բաժնի հենքի վրա կազմավորվեցին ինքնուրույն հրատարակչություններ: Հորս աշխատանքային վերջին հանգրվանը Գրողների միությունն էր: Իսկ այդ ընթացքում մեկը մյուսի ետևից հրատարակվում էին նրա գրքերը՝ բանաստեղծությունների ժողովածուներ, «Կյանքը կրակի տակ», «Ճակատագրով դատապարտվածներ», «Սերժանտ Կարոն», «Բարև, բարև արև» վեպերը, հետագայում, «Քեռի Սիմոնը», «Քաջ Նազար», «Շահմարի առեղծվածը», «Զինվորներ և սիրահարներ», «Խաղաղություն պատերազմից առաջ», «Գրիգոր Նարեկացի», «Դարավերջի հայը» վեպեր և պատմվածքների ժողովածուներ, ավելի քան քառասուն անուն գիրք: Գրականագետները նրան համարում են պատերազմական գրող, որին ես ամենևին համաձայն չեմ: Գուցեև նրա ստեղծագործության մեջ գերակշռում է պատերազմական թեման, որը միանգամայն օրինաչափ է այդ բովով անցած գրողի համար, բայց կենտրոնում մարդն է, ժամանակն՝ իր իրական դեմքով: Այս պարագայում միջավայրը, որտեղ ինքնադրսևորվում է անհատը, ըստ իս, զուտ միջոց է մարդու հոգեբանության գեղարվեստական պատկերման և ժամանակի, իրադարձությունների ու երևույթների ճշմարիտ ի ցույց դրման և հեղինակային գնահատման համար: Ինչևէ:
Նա աշխատասեր մարդ էր: Ցերեկային աշխատանքին հաջորդում էր անքուն գիշերների ստեղծագործական կյանքը: Բնավորությամբ լինելով համբերատար և բարի, հաճախ հանդես գալով որպես հաշտարար անզիջում և անհանդուրժող գրողների միջև՝ նա մարտունակ էր. նրա պայքարի նետերը միանգամայն այլ ուղղվածություն և թիրախ ունեին, այն է՝ ազգային մշակույթի, գիտության և գրականության համապարփակ և բնականոն զարգացումը՝ հայ գրականության ամենաընդարձակ ընդգրկմամբ: Ո՛չ, նա երբեք ղեկավարի պատմուճան չգցեց ուսերին, այլ մեկն էր այն կոլեկտիվի անդամներից, որտեղ աշխատում էր, նա ծառայում էր իր գործին, որը նույն է թե՝ գաղափարին: Ղեկավարումը տեսնում էր ճշմարտությանը ծառայելու մեջ և հաճախ էր հակադրվում ապազգային և հակամշակութային որոշումների: Չեմ կարծում, թե կգտնվի մեկը, որը հորս կողմից անտեղի նախատինքի արժանացած լինի: Եթե եղել են այդպիսիք, ուրեմն վաստակել են նրա այդ վերաբերմունքը, իսկ սյդպիսիք ժամանակին քիչ չէին, այսպես կոչված, հին բոլշևիկները, որոնք անմիջապես բողոքներ էին գրում Կրեմլ և նույնիսկ Լենինի դամբարանին՝ անհապաղ միջոցներ ձեռնարկելու «պենտագոնի ագենտ», «նացիոնալիստ», «դաշնակցական» Մկրտիչ Սարգսյանին բացահայտելու և սանձելու համար, որոնց հետևում էին քաղբյուրոյի հանձնարարականները «ստուգել և զեկուցել» մակագրությամբ, և ամեն անգամ հանրապետության ղեկավարությունը, հաճախ ճարահատյալ, նախշում էր հորս անձնական գործը՝ հերթական կուսակցական խիստ նկատողություն կարելով: Հորս, ասես, վիճակված էր ամբողջ կյանքում կռվել սրիկաների դեմ և՛ զենքով, և՛ գրչով՝ քայքայելով առանց այն էլ փուխր առողջությունը: Բայց նա նաև ներել գիտեր մարդկանց, վստահ եմ, որ դա նրա լայնախոհության և բարության արդյունքն էր, անչափելի ուժի արտահայտություն: Չէ՞ որ բարությունը ուժի արտահայտություն է: Տանել չէր կարող մանրախնդիր ու ճղճիմ երևույթներն ու արարածներին:
Լարված կյանքն իր անմիջական ներգործությունն ունեցավ նրա առողջության վրա: 1985 թ. հորս հոգնությունը ծայրակետին հասավ: Արդյունքը ուղեղի կաթվածն էր, որը հաջորդեց տարիներ առաջ պատուհասած սրտի տագնապին, և որից հրաշքով կարողացավ դուրս գալ: Չեմ կարող շրջանցել արժանահիշատակ մի դրվագ այդ օրերից: Հայրս պառկած էր «Լեչկոմիսիայի» հիվանդանոցում՝ ներկայիս «Նաիրի» բժշկական կենտրոնում: Հիվանդապահի իմ հերթն էր: Նա մի քանի օր շարունակ հրաժարվում էր սննդից: Նրան համոզելու բոլոր փորձերս զուր էին: Ձմեռային երեկո էր, երբ անսպասելի ցանկություն հայտնեց. «Ես իմ ծննդավայրի, իմ մանկության, մեր սարերի ջուրն եմ ուզում»,- ասաց դժվարությամբ շարժվող շուրթերի արանքից: «Վերջապես, մի բան ցանկացավ»,- ուրախացա ես և առանց հապաղելու, վերցնելով ջրի տարաները, ճամփա բռնեցի դեպի Ախալքալաք: Երկու հարյուր կիլոմետր գնալ և նույնքան վերադառնալ էր պետք մինչև առավոտ: Եվ հանկարծ ճանապարհին միտք առկայծեց՝ ջուր տանել Թալինի Կաթնաղբյուր գյուղից, որի որակն անքննելի էր, անհամեմատ համեղ, քան Ախալքալաքինը, և հայրս բազմիցս էր գովաբանել գյուղամեջի աղբյուրի սառնահամ ջուրը: Մանավանդ, ճանապարհին բուք էր, ժամանակը՝ սուղ: Անհրաժեշտ էր մշտապես հիվանդի մոտ լինել, թեև բուժքրոջը նախապես զգուշացրել էի ուշադիր լինել: Այդպես էլ վարվեցի: Աննկարագրելի էր իմ հոգեվիճակը, երբ հասկացա, թե ինչ հիմարություն էր արածս: Նա սիրով խմեց իրեն մեկնած ջրով լի բաժակը և վերադարձնելով, ասաց. «Շատ լավ ջուր է, բայց իմ մանկության ջուրը չէ»: Իմ ներսում ինչ-որ բան փլուզվեց, փշրվեց, ինչ-որ բան ալեկոծվեց և տակնուվրա եղավ: Փաստորեն ես անգիտակցաբար խաբել էի իմ ծանր հիվանդ հորը՝ չկատարելով նրա ցանկությունը, որը կարող էր և, Աստված մի արասցե, վերջինը լինել: Ես խոստովանեցի, որ Կաթնաղբյուրի ջուրն է, փորձեցի համոզել (չգիտեմ արդեն՝ իրե՞ն, թե ինձ), որ ավելի որակյալ ջուր է: Նա ոչինչ չասաց, ուղղակի մտահոգ, թե անօգնական իր չհասկացվածության համար, լռեց: Մեղքս քավելու միակ միջոցը հորս ցանկությունը շուտափույթ ի կատար ածելն էր: Լուսադեմին Ախալքալաքի «Սրբի աղբրի» ջրով լի բաժակը պարզեցի նրան: Հայրս կարոտով և ագահաբար կլանեց ջուրը: «Սա է իմ մանկության ջուրը,- ասաց:- Եթե ապրեմ, ապա միայն սրա շնորհիվ»: Հետո միայն ես հասկացա, թե ինչ գերբնական ուժ է թաքնված ջրի և նրա հիշողության մեջ, և բնավ անկարելի չէ, որ հայրս ճիշտ էր… Ապաքինվելուց հետո նա շարունակեց ստեղծագործել և բավական արդյունավետ: Ձախ ձեռքով էր գրում: Այդպես գրել էր ուսանողական տարիներին, երբ աջ ձեռքը տակավին վիրակապի մեջ էր: Նա շարունակեց անխոնջ ստեղծագործել ևս տասնյոթ տարի, մինչև հիվանդության երկրորդ և մահաբեր հարվածը: Չարաբաստիկ 2002 թվականի ամռանն էր՝ հունիսի 23-ին, հորս սիրտն այլևս չդիմացավ և կանգ առավ, թեև ես հաճախ այնպիսի զգացողություն ունեմ, թե հորս սիրտն այն աշխարհում, ինչ-որ մի տեղ շարունակում է բաբախել: Ի՞նչ իմանամ, բայց ես հաճախ եմ լսում նրա զարկերակի ձայնը, զգում հաճախականությունը…
Նա մինչ ի մահ չկորցրեց կապը ակունքների հետ, ավելին, գեղարվեստական գրականություն բերեց Ջավախքն իր մարդկանցով և բնաշխարհով, իր բառուբանով, և դա թե՛ արձակում, թե՛ պոեզիայում (ասում էր. «Արձակը իմ կինն է, չափածոն՝ սիրուհիս: Երբ հոգնում եմ կնոջիցս, գնում եմ սիրուհուս մոտ»): Նա անբաժան էր Ջավախքից, միգուցե մաս էր կազմում այն ամբողջության, որի մեջ մտնում էին իր հայրենակից հայտնի մեծամեծերը, նույնիսկ, կոմային մղձավանջի մեջ, խոսեց իր եզերքի բարբառով:
Կյանքով լի էր հայրս: Սիրում էր կյանքը: Ասես, կատարյալ ապրելու կարոտներ ու տենչ ուներ ամբարված իր ներսում: Սիրում էր նստել Գրողների տան նկուղային հարկում գտնվող սրճարանում, հատկապես երիտասարդ գրողների ընկերակցությամբ, ավելի ճիշտ, երիտասարդներն էին շրջապատում նրան, հավաքվում նրա սեղանի շուրջ: «Իմ հասակակիցներն ու տարեցները մի թեմա ունեն միայն՝ տրտնջալ իրենց ցավերից և հիվանդություններից, իսկ ջահելների հետ ես ինձ լավ եմ զգում, թարմանում, երիտասարդանում եմ»,- ասում էր հայրս: Նա անզուգական սեղանապետ էր, սիրում էր ուրախանալ, քեֆ անել: Իսկ այդ հավաքները, ընկերական խնջույքներից ամեն մեկը մշակութային մի ամբողջ տոնակատարություն էր, լեցուն երկարաշունչ և խորախորհուրդ կենացներով, կյանքի իմացությամբ, հոգևոր-մշակութային լիցքերով, ամենայն լրջությամբ ու կատակներով, երգով ու ասմունքով, հաճախ նաև բանավեճերով ամենատարբեր հարցերի շուրջ: Սիլվա Կապուտիկյան, Անահիտ Սահինյան, Համո Սահյան, Պարույր Սևակ, Վիգեն Խեչումյան, Սերո Խանզադյան, Հրաչյա Հովհաննիսյան, Հրանտ Թամրազյան, Էդվարդ Ջրբաշյան, Ռուբեն Զարյան, Վարազդատ Հարությունյան, Հրանտ Ավետիսյան, Վլադիմիր Բարխուդարյան, Ալեքսան Կիրակոսյան, Շչորս Դավթյան, Սևակ Արզումանյան, Բաբկեն Ներսիսյան, Էդգար Էլբակյան, Սոս Սարգսյան, Շահում Ղազարյան, Վլադիմիր Աբաջյան, Սուրեն Սաֆարյան, Սարգիս Մուրադյան, Լևոն Ներսիսյան… Չշարունակեմ այս ոսկե շղթայի թվարկումը… Իր ժամանակի շատ ու շատ ավագ, նաև միջին և երիտասարդ սերնդի գրական-մշակութային, գիտական-պատմական դեմքեր, գրեթե ամբողջ փաղանգը մի մեծ ընտանիք էր՝ փոխադարձ հարգանքով և սիրով ձևավորված: Նրանց բանավեճերն անգամ մարդու հոգի էին ջերմացնում, որովհետև սկզբունքային ու վերանձնական էին, զերծ չարության որևէ նշույլից: Ասես, բնությունը նրանց ներաշխարհում տիեզերական խորհուրդ էր ներդրել: Երբեմն, երբ հայրս գինովցած էր լինում, մորս հետ ծայրեծայր երգում էին «Անուշ» օպերան. մայրս՝ Անուշի, հայրս՝ Սարոյի, ըստ անհրաժեշտության նաև Մոսիի դերում: Արարումի, ստեղծագործ և մշակութային մթնոլորտ էր տիրում շատերի հոգիներում:
Հիմա նայում եմ շուրջս և չեմ տեսնում հորս տեսակը, չեմ գտնում քիչ թե շատ նրա շրջապատը հիշեցնող միջավայր, այն մթնոլորտը, որ նախանձելիորեն հոգևոր էր: Գուցե և կան ու հասու չեն ինձ: Տա Աստված, որ այդպես լինի, տա Աստված, որ անհույս աղքատացած չլինենք, չաղավաղվի մեր մարդկային և ազգային նկարագիրը… Նրանք օրվա, տարվա, նույնիսկ դարի մարդիկ չէին: Նրանց շունչը պատմության խորքերից էր գալիս և ձգվում էր հավիտենականություն… Չորբանա՛նք: Չցնցոտիավորվե՛նք: Չանէանա՛նք: Չինքնասպանվե՛նք: Հայրս աշխարհներ էր տեսել և այդ աշխարհները կրում էր իր մեջ: Հայրս կյանքեր էր ապրել և դրանց դասերով էր ապրում: Որոշ բաներ հասցրեց իրագործել իր ապրած յոթանասունութ տարիների ընթացքում, որոնց հետպատերազմական մասը համարում էր հավելյալ կյանք, երկնային պարգև, բախտի ու ճակատագրի բարեհաճություն: Հավատացած եմ, նա իր անելիքն այս կյանքում չսպառեց և երբեք չէր սպառի, որովհետև անհատակ էր նրա իմացական, ստեղծագործական աշխարհը: Ժամանակը երբեք չի բավականացնում այդ տեսակի, այդ տրամաչափի անհատականություններին:
Հայրս զարմանալիորեն համատեղեց արձակն ու չափածոն: Տարված լինելով նրա արձակով՝ ես մի տեսակ երկրորդական էի համարում նրա բանաստեղծական արվեստը, երևի իրականում երկրորդաբար էի վերաբերվում՝ որպես հորս սիրուհու: Այն խորությամբ ըմբռնեցի, երբ աշխատանքի բերումով «Սովետական գրող» (ներկայումս՝ «Նաիրի») հրատարակչության ժամանակակից գեղարվեստական գրականության խմբագրության վարիչ Լյուդվիգ Դուրյանը 1983 թ. հանձնարարեց ինձ լինել հորս «Աստղաբույլ» բանաստեղծությունների ժողովածուի հրատարակչական խմբագիրը, որը հատընտիր էր: Այդ ժամանակ լրջորեն ծանոթացա հորս պոեզիային և վստահ կարող եմ ասել, որ հայտնաբերեցի… Չխախտեմ պարկեշտությանս սահմանը, այդ մասին թող իր գրչակիցները և գրականություն ուսումնասիրող գիտնականները կարծիք հայտնեն:
Շատերն են վկայում Մկրտիչ Սարգսյան մարդու, Մկրտիչ Սարգսյան գրողի և Մկրտիչ Սարգսյան գրահրատարակչական-մշակութային գործչի նմանության, իրար մերված, սերտաճած լինելու մասին: Այդ ամենից զատ, նա իր երկրի նվիրյալ քաղաքացին էր: Ոգևորվում էր Հայաստան աշխարհի մեծ ու փոքր հաջողություններով և նվաճումներով՝ Սայաթ-Նովա փողոցի բացումից մինչև Հրազդան ստադիոնի կառուցում, Երիտասարդական պալատից մինչև Մարզահամերգային համալիրի, Զվարթնոց օդանավակայանից մինչև Մետրոպոլիտենի շահագործում: Նա հետաքրքրված էր ոչ միայն մայրաքաղաքում, այլև հանրապետության տարբեր քաղաքներում կյանքի կոչվող էական կառույցներով՝ քանդակներից ու հուշարձաններից մինչև թանգարաններ և առանցքային հանդիսություններ: Երբեմն ինքն էր լինում այդ արարողությունների բանախոսը: Ընկերներով, երեխաների հետ, հաճախ էին այցելում Ծիծեռնակաբերդ և հետևում Ցեղասպանության հուշահամալիրի շինարարությանը… Բայց, ըստ իս, նրա կյանքի ամենաերջանիկ օրերից մեկը, երբ աչքերից երջանկության արցունքի կաթիլներ գլորվեցին, նորանկախ Հայաստանի Հանրապետության Բանակի առաջին զինվորական շքերթի օրն էր, երբ Վազգեն Սարգսյանն ընդունեց զորահանդեսը: Ցնծության մեջ էր: Ընդամենը մի քանի տարի առաջ ազգային պետական բանակ ունենալու մասին երազելն անգամ աներևակայելի էր: «Երանի ջահել լինեի ու երջանկություն ունենայի ծառայելու իմ երկրի ազգային բանակում»,- կրկնում էր հայրս: Նրա ցանկությունն ի կատար ածեցին թոռները, ի թիվս նրանց՝ իր անվանակից Մկրտիչ Սարգսյան թոռը: Վստահ և համոզված էր, որ հայկական բանակում մեծ նվիրումով ծառայելու են իր տոհմածառի շառավիղները՝ ավագ թոռան՝ դեռ չծնված Մկրտիչ Սարգսյան անվանակիր թոռը, ծոռները և այդպես շարունակ. ա՛յս հողի վրա, հայոց բազմաչարչա՛ր ու սրբագործվա՛ծ հողի վրա՝ ամո՛ւր և հզո՛ր, աննահա՛նջ և հաստատո՛ւն, ի կատարումն իր Մեծ Երազանքի… Բարեբախտաբար, նա չտեսավ հայոց մերօրյա քաղաքական վերնախավի դավադրությունը, հայոց պետականության երերումը, հասարակության պառակտումը, հայի իր պատկերացրած տեսակի անկումն ու Արցախի գերեվարումը: Գնաց Հույսով և Հավատով լի մեծ հաղթանակների սերունդների ծննդյան և վստահ՝ նրանց հրաշագործությունների և փառքի հանդեպ:
Շատերն են ժողովրդական, սակայն քչերն են ժողովրդի մարդ: Հայրս այն քչերի մեջ էր, ովքեր ժողովրդից ստացածը վերադարձնում են ժողովրդին հավելումով, որովհետև երբեք չեն տարանջատում իրենց ժողովրդի հոգսերից, նպատակներից և իղձերից: Նրանց առաքելությունը անանձնական է, ժողովրդի հոգևոր-սոցիալական բարօրությունն ու զարգացումն է, պետության և պետականության հզորացումը: Դրանով են առանձնանում ընտրյալները, որոնք մինչև վերջ արժանապատվորեն կրում են նախախնամությամբ իրենց վերապահված Խաչը, որին ծառայելով են նրանք Տեր դառնում իրենց Երկրային Առաքելությանը…
Հայրս այդ Ուխտի խաչակիրներից էր: