Խաչիկ Մանուկյանի «Եթերային ապարանք» խորագրով բանաստեղծությունների գիրքը երազի և իրականության միջև շարունակ տատանվող, տարուբերվող անհատի մտորում-զգացմունքների արտահայտությունն է՝ մեղմ – սիրային պատկերներից մինչև հախուռն ու անզսպելի պոռթկումներ, քնքշանքից մինչև անսանձելի կիրք, ժպտուն-խաղացկուն հանգից մինչև զուսպ-հատու-մարտական շեշտերը:
Եթե փորձենք մի քանի բառով բնորոշել բանաստեղծությունների այս ժողովածուն, ապա կարելի է ասել, որ «Եթերային ապարանքը» երեք հզոր ատլանտների ուսերից է վեր խոյանում՝ առնացի սիրո, հայրենիքի նվիրյալ զավակի և հանրության կյանքով ապրող քաղաքացու: Չկա հակասություն այդ երեքի միջև, չկա անջատման գիծ, և այդուհանդերձ ձեռագիրը՝ որքան էլ նույնական ու ճանաչելի, ապրումի և մտածումի արտահայտության մեջ հարափոփոխ է, երբ տեսնում ենք անընդհատ անցումները մի թեմայից մյուսը: Առանձին ենթագլուխներով չի առանձնացրել, չի դասդասել. հաջորդաբար, ոնց կյանքում է՝ մե՛րթ խորհն է իր տեղի ու դերի մասին կյանքում, արդի իրականությունում, մե՛րթ հայրենի փառքի պանծացումն ու նրան սպառնացող վտանգի դեմ ծառացումը, մե՛րթ սիրո նվագների բազմերանգությունը: Այս շաղախը պատահաբար չի արվել, զո՛ւր չեն այս՝ հաճախ անսպասելի անցումները մի տրամադրությունից մի այլ տրամադրություն, ցածր-նուրբ, զգայուն տոնայնությունից մինչև զգացմունքի դղրդուն համազարկեր: Խաչիկ Մանուկյանի բանաստեղծությունը թե համեմատելու լինենք բնության տարերքների հետ, ապա հեղեղն ամենից շատ է սազում նրա պոեզիայի բնութագրին: Հասունանում է միանգամից, հեղվում հզոր՝ մե՛կ ջախջախիչ, մե՛կ ստեղծարար թափով, անզսպելի կրքոտ, հետո դարձյալ մեղմվում է՝ մինչ մյուս անսպասելի պոռթկումը:
Ի՞նչն է ամենից ավելի բնորոշում բանաստեղծի էությանը. Անհաշտությո՛ւնը: Թվում է՝ անշոշափելի երազների ապարանք է կերտում՝ ինքն իրեն ապաստանելու և հույսի ու ջերմության կարոտ հոգիներին էլ նրանում տեղ տալու համար: Ինքն իջել է ծաղկաթերթերից՝ թեթև, թիթեռակերպ, ուզում է սնանկ հոգիներին վերադարձնել իրենցից բռնագանձված լույսը, իր միտքը գալիս է նախաստեղծ մարդու ժամանակներից և հիմա՝ իր ապրած ժամանակից առաջ ընկած՝ բերում է փրկության ու ելքի սեփական բանաձևը.
Անկումներից պրծնել չէի կարող,//Ես լոտոսի թերթին իջա՝ որպես//Աստծո երանելի թափահարվող՝//Մկրատապոչ, թիթեռ կամ էլ բզեզ…//Հեռուների հեռվից ձեզ մոտ եկա,//Մարդուն հայտնի ամենահին թվից,//Որ շնչովս փրկեմ մեռնող ներկան՝//Ժամանակը գցած իմ հետևից…:
Իմաստն ու գույնն է ուզում վերադարձնել մոլորակին, որի բնակիչն է. ինքն այլ հասցե ու փախուստի վայր չունի. ապրած հիասթափությունները հետ չեն մղում իրեն կյանքից, մահվան աչքերի մեջ ուղիղ նայած մարդու իմաստնությամբ է հիմա քննում իրերը, ու մի տեսակ ծնողական հոգածությամբ վերաբերվում կյանքին, մարդուն, մոլորակին, որն ասես որբացած լինի և իր խնամքի կարիքն ունի, քանզի, իր խոսքերով, նրան «տաշում են, քերթում, սղոցում…».
Հեռվից նայում եմ՝//Ինչ պուճուր ես,//Քո ցամաքներով ու ծովերով,//Մի բուռ հող ես ու մի կում ջուր ես,//Խյուս ես՝ Արևի այրող սիրով…:
Գոյության իմաստն այստեղ է՝ այս մոլորակի, իր բուռ հողի վրա ու կում ջուրն՝ ափերում, ուստի մի այլ բանաստեղծությունում կարդում ենք՝ «Ես ետ գնալու հասցեներ չունեմ»: Բայց մոլորակում նաև ունի իր կոնկրետ հանգրվանը՝ իր հայրենի եզրը, որում մարդուն մարդ դարձնելու՝ բոլոր ազնիվ հոգիների հավերժական առաքելությամբ, խոսքն ուղղում է մե՛րթ մարդուն, մե՛րթ Աստծուն.
Ձեռքերս վեր պարզել,//Աստծո հետ խոսում եմ…//Մեր հոգին ցուրտն առել,//Ինքն իր մեջ մրսում է…:
Մարդու և մարդկայինի մասին մտորումը միշտ տանում է դեպի Հայրենիք: «Անհաղորդ ու անկարեկից» մարդկանց մեջ, ուր «հողն է դառնում անանուն», ասել է թե՝ կորսվում է սեփական հողի ու արմատի զգացողությունը, զգացմունքն առ նախնիների թողած ժառանգությունը դառնում է դատարկ ու սուտ ճառախոսություն, ուր մեկմեկուց օրեցօր խորացող օտարվածությունը կրծում է բանաստեղծի հոգին, երբ ատելության հայացքով են նայում իրար, և «հույս, հավատ ու սեր տանո՛ւլ է տրվել», դարձյալ պնդում է աներեր կամքով ու հաստատուն որոշմամբ՝
…Բայց ես ամո՛ւր եմ կանգնել իմ տեղում՝//Խորշակների դեմ անպա՛րտ ու անբի՛ծ,//Իմ հայրենիքն է ինձնից հեռանում,//Ես չե՛մ հեռանում իմ հայրենիքից»:
Ի՛նքը՝ բանաստեղծը, պետք է լինի այդ պատմության սրբագրողը, քանզի չկա մեկը, որ առավել հասկանա այն ցավի լեզուն, որ նույնական է անձի ու ժողովրդի համար, չի կարող գտնվել առավել կարեկից մեկը, քան ինքը, որ սատար պիտի կանգնի՝ նորեն չսայթաքելու համար: Գիտե՝ միայնակ է աշխարհի, իրեն մեկնված կեղծ, «օսլայած ձեռքերի» մեջ, որ ուրիշից կարեկցանք ու զորություն ակնկալելը զուր է, քանզի՝
…Մի՞թե մեկը կա, ինձանից բացի,//Որ իմ հաղթության շքերթն է ուզում…:
Որտե՞ղ է Հայաստանի տեղն ու դերը, ի՞նչ է տալիս աշխարհը իրեն, ու ի՞նչ ունի տալու նա աշխարհին: Պատասխանը յոթ կարճ տողի մեջ է.
Ես ո՛չ Եվրոպան եմ,//Ո՛չ Ասիան,//Ես դրանց արանքում տրոփող սիրտ եմ,//Որ մե՛կ աջ է գնում,//Մե՛կ ձախ.//Եվ ապրեցնում երկուսին էլ:
Հայրենիքի զորության համար սահմանին կյանք տվող տղեկների կերպարն առավել քան հուզիչ է «Ես փոքր եմ դեռ» տողով սկսվող բանաստեղծությունում: «Բարձունքը մերն է, տղերքը չկան» զորեղ տողերի հեղինակը ոչ շատ հեռու անցյալի իրադարձություններին իբրև արձագանք, գրել է՝
Ես փոքր եմ դեռ,//Բա ո՞նց մեռնեմ,//Թեպետ խիզախ եմ, հզոր ու քաջ,//Բայց այն աղջկան պիտի սիրեմ,//Որին տվեցի համբույր ու պաչ…:
Պարզ ու անխարդախ, առանց հոռհոռաձայն դիֆերամբների այս տողերը դրամատիկ ավելի մեծ լիցք ունեն, քան հերոսապատում-բարձրաձայնումները, քանի որ իրականության պատկերն են ու հասկանալի-մարդկային են: Բանաստեղծը թարգմանն է դառնում իր կյանքը զոհած այն տղաների՝ արդեն հավերժ լռության, որոնք բողոք ունեն անարձագանք-շահամոլ-շահադետների դեմ: Իսկ իրենք անշահ տվել են իրենց կյանքը՝ մի շահ ունենալով լոկ՝ հայրենի սահմանների անխախտությունը:
Զինվորի քայլքի պես հատու են հերոսացման ու մարտի պահը նկարագրող բանաստեղծական կարճ տողերը: Դրանց մի մասն ավարտելով նախավերջին վանկերի շեշտադրումներով՝ բանաստեղծություն հյուսելու տաղաչափական այս հնարքը գործածվում է քայլքի ու վճռականության, ռիթմի զգացողություն հաղորդելու համար.
Կրակահե՛րթ է,//Հրո շքե՛րթ է,//Գայլը ոռնո՛ւմ է,//Փախչում է չուն,//Արյո՛ւնն է ծորում,//Ցավո՛ւմ է վերքը,//Բայց նա բարձունքից չի՛ նահանջում:
Ինքն էլ մարտիկ է՝ որպես զինվորի հայր, և բոլոր ծնողների անհանգստությունն ու անքնությունն է կիսում, «թարգմանում», երբ գրում է.
Հիմա, երբ որդիդ սահմանին է,//Հիմա, երբ ռումբեր են պայթում,//Երբ ամեն զինվորի վերքից//Նաև արյուն է կաթում,//Չե՛ս կարող երազին կուլ գնալ,//Չե՛ս կարող մնալ արթուն,//Աննահանջ կռվե՛լ նրա հետ,//Նրա հետ հաղթե՛լ մարտում:
Բանաստեղծական նման հերոսապատումներ հյուսող պոետ – քաղաքացին անհանդուրժող է պնակալեզների, անմեղների «վարքը քննողների», հոռի բարքերի հանդեպ. նրա տեսիլքը՝ «Տեսա՝// Արնոտ էր մայրամուտը», մարդկային խարդավանքի դեմ իր ընդվզման մի արտահայտությունն է, նախանշանը մաքրագործման նոր ժամանակների, իր ջանքի՝ բերելու աշխարհն իր ստեղծարար ընթացքին՝
…Աստվածնե՞րը, թե՞ մենք մոլորեցինք-//Ուրիշ ընթացք էր աշխարհին սազում՝//Բոլորովին այլ տեղ գլորեցինք:
Ահա ևս մի հռետորական հարցում–բողոքի-անհաշտության արտահայտություն.
Ո՞նց փարթամացավ դատարկ սրիկան//Պարտեզների մեջ մեր հոգիների,//Երկնքի բոլոր կայծերը հանգան,//Մեր արևը մեզ ո՞վ հետ կբերի…:
Անհաշտ է նաև իր կորուստների հետ. ծնողների, տատ ու պապի, եղբոր կերպարները հուշի պատառիկներով կենդանի տեսլանում են իրեն.
…Կորուստ առ կորուստ ինձ դառնացրել են//Օրերը ծանր, օրերը սև,//Երգ, երազ ու սեր անմահացել են,//Եվ մնացել են մարող լույսեր:
Մանկության մեջ ինքն էր «ավերողն ու արարողը», այդ ժամանակը լի էր «խինդ ու հմայքով աստվածային», ու ցանկացած հուշ հիմա ցավ է պատճառում. երազի մոռացության մեջ որքան քաղցր է հայտնվելը, որտեղ հարազատ դեմքեր են, նույն չափով խորն է կորստի վիհն արթնության մեջ.
Հեռվում մանկության քաղցր հեքիաթն է,//Ո՞նց եմ կարոտել իմ անցյալին…:
Բայց հուշը միայն ցավ չի պատճառում. լույսի զգացողություն կա Խ. Մանուկյանի տողերում, երբ դիմում է ծնողներին.
Լուռ շրջանցում եմ ամեն ցավ ու վիշտ՝//մոտենալով ձեր եթերապարին,//Եվ որպես սիրո կենսավետ ավիշ՝//Ծրարում եմ ձեզ,//Հղում արևին…:
Կարոտները նաև սիրո երգերում են: Թեև դրանց մեծ մասը սիրո պահերի մտերմիկ ու վարակիչ նկարագրեր են, բայց էլի թաքուն թախծության երանգներ ու կարոտների ելևէջներ ունեն.
Իմ ցավը ձայն չունի,//Համր է,//Ուրիշի ցավի պես չի զնգում…:
«Սիրախաղիկ» վերնագրված գործում տողեր կան, որ ամենավեհ զգացմունքի զորության մասին են խոսում.
Սե՜րը…//Ու լցվեցին հոգուս//դատարկ կարասները…:
Նույն կերպ բանաստեղծն իր երգերով ունակ է լցնելու ընթերցողի «հոգու կարասներն» իր զգացմունքի բազմերանգությամբ, հզոր թափով և առնական սիրո զորությամբ: «Վերապրումների թաց շշուկներով» ոչ միայն հին ցավերի «կապտուկներն է» ի ցույց դնում (մեջբերում եմ իր բանաստեղծություններից տողեր ու արտահայտություններ), այլև բնության պատկերներով իր «սիրավոր» օրերի նկարագիրն է տալիս: Դրանք այնքա՜ն պարզ ու բնական են, ոչ արհեստածին, ապրված.
Ծաղկի մեջ փակվել է մեղուն,//Երգում է ամեն թևավոր,//Ու առատ անձրև է տեղում՝//Սիրավոր,//Սիրավոր,//Սիրավոր…:
Մե՛րթ երգում է շշնջաձայն՝
Եվ լուսավո՜ր,//Եվ թափանցի՜կ,//Եվ մաքո՜ւր՝//Դու մոտեցար մարող հոգուս սնարին,//Այդպես սիրո հրեշտակն է սահում, քո՛ւյր,//Եթերասա՜հ,//Աստղափրփո՜ւր,//Լուսնայի՜ն…,
մե՛րթ հակադրվում է բողոքաձայն, ակնհայտ բախումով, մենամարտում է՝
Ես հետ չեմ նայում,//Ես փախչում եմ, սե՜ր,//Ինքնասպանված այս տարածքներից…,
մե՛րթ հզորաձայն հայտարարում է իր սիրո տերը լինելու, հանուն նրա աշխարհին ընդդիմանալու մասին.
Հենց հեռանաս,//Ծառերն արմատախիլ կլինեն//Իմ մռնչոցից,//Թռչունները կթափվեն սրտապատառ,//Եվ ոչ մի շքեղություն չի մնա//Արևի և երկրի միջև…: (Շքե՛ղ, վառ զգացմունքի արտահայտություն-տողեր. Հ. Ս.):
Սրանով հանդերձ մի ներքին հաշտ, իմաստնացած երանգ շոշափվում է ողջ շարքում. «մահը ձեռքից բաց թողած» և ընդմիշտ «կյանքի ծփանքի մեջ», «մահվան կապերը քանդած» (այս բոլոր տողերը քաղված են Խ. Մանուկյանի «Եթերային ապարանք» շարքից)՝ լույս առավոտ, նույնն է թե՝ հույս, լավատեսություն ու հրճվանք է բերում իր բանաստեղծությամբ, երբ գրում է.
Ես ձեր առջև բացված
Լույս առավոտ էի,
Թռչնաձայնով նվագ…:
Հրաշալի հոդված է տաղանդավոր բանաստեծ Խաչիկ Մանուկյանի ստեղծագործությունները ըստ արժանվույն գնահատելու մասին։