Առաջին հայացքից այս պարզ հարցադրման պատասխան գտնելը բավական բարդ է: Այն ստիպում է անդրադառնալ ավելի քան չորս տասնամյակի ընթացքում «Գրական թերթում» տպագրված տարատեսակ հրապարակումներիս, որոնք ունեն և՛ հրապարակախոսական, և՛ գեղարվեստական, և՛ գրականագիտական ու նաև լրագրողական բնույթ:
Չեմ կարծում, թե ներքին համարձակությունս թույլ կտար երբևէ ընթերցողին հրամցնել որևէ գրավոր խոսք, որը չունենար կարևոր ասելիք, որի իմաստը չլիներ հասարակությանն ինչ-ինչ իրողությունների, մտորումների, դատողությունների հաղորդակից դարձնելը, այս կամ այն հասարակական, գրական-մշակութային երևույթին անդրադառնալը: Դրանք իրենց բովանդակային թիրախավորումներով արդեն իսկ հիշարժան են: «Գրական թերթում» տպագրվելու պատասխանատվությունը մեծապես պայմանավորված է այն հանգամանքով, որ նրա խմբագրակազմը գրեթե մեկդարյա կենսագրության ընթացքում, ձևավորել է իր գրական-մշակութային-հասարակական կերպարը, հետևաբար, մշտապես պահպանել է նյութերի ընտրության բարձր չափորոշիչներ: Այս տեսանկյունից ոչ միայն իմ, այլև բազմաթիվ հրապարակումներ յուրովի հիշարժան են: Ինչևէ: Հետադարձ հայացքն արթնացնում է հուշեր, որոնց շարքում, բնավ չթերագնահատելով մնացյալ հրատարակությունների կարևորությունը, ըստ իս, ամենահիշարժաններից մեկը, որքան էլ տարօրինակ թվա, լրագրողական մի փոքր հրապարակում է, ընդ որում, լրագրության ամենապարզ ժանրերից մեկով՝ տեղեկատվությամբ: Այն, թեև տպագիր խոսքի առումով հավակնություն չունի արժեք համարվելու, քանզի զուտ փաստի արձանագրում է, սակայն ինձ համար չափազանց հիշարժան է: Խոսքս վերաբերում է ԼՂԻՄ Ստեփանակերտ մայրաքաղաքում հեռավոր 1979 թվականի դեկտեմբերի վերջին, Մուրացանի ծննդյան 125-ամյակի առթիվ, գրողի հուշարձանի բացման մասին հրապարակմանը՝ «Մուրացանի հուշարձանը Ստեփանակերտում» խորագրով, որը լույս տեսավ «Գրական թերթի» 1980 թվականի առաջին համարներից մեկում: Հանդիսությանը մասնակցելու նպատակով Երևանից մեկնած գրողների պատվիրակության անդամներն այսօր ողջ չեն (Մկրտիչ Սարգսյան, Սուրեն Այվազյան, Միքայել Հարությունյան), մնացել ենք միայն պատվիրակության կազմում որպես լուսանկարիչ ընդգրկված Վան Արյանն ու ես՝ որպես լրագրող: Նույն ցավալի իրողությունն է նաև հանդիսավոր արարողության մասնակից՝ այն ժամանակվա Արցախի գրողների փաղանգի առումով: Այս հանգամանքն արդեն իսկ իմ լրագրողական նյութին տալիս է հիշարժանության բնույթ: Ավելին, դա իմ առաջին աշխատանքային գործուղումն էր: Վերջապես, հիշողությանս մեջ արթնանում է հուշարձանի բացման հանդիսությանը հաջորդած հյուրասիրության ժամանակ իմ՝ ընդամենը մի քանի ամիս առաջ համալսարանն ավարտած անփորձ լրագրողիս բարձրաձայնած անկեղծ հարցի պատճառով ծագած բանավեճին սեղանի շուրջ, որի գլխին, ինչպես պոետը կասեր, որպես ամպ ծանր բազմել էր սեղանակիցների ահուսարսափ ԼՂԻՄ կոմիտեի քարտուղար Բորիս Կևորկովը: Իմ հարցից հետո, թե ինչո՞ւ է Մուրացանի հուշարձանը կանգնեցվում ոչ թե գրողի ծննդավայր Շուշիում, այլ Ստեփանակերտում, սեղանի շուրջ տիրեց քար լռություն, որը խախտելու իրավունքը վերապահված էր միայն ինքնավար հանրապետության կուսակցական առաջնորդին, որի հայացքն անընթեռնելի էր մութ ակնոցների հետևում: Իմ ու նրա միջև տեղի ունեցած կարճատև բանավեճը, որի արդյունքում ես քաղաքականապես անգրագետ որակվեցի (սեղանապետը ֆշշաց. ,,Молодой человек, ты политически не грамотный!,,), դադարեց հորս բազմիմաստ միջամտությամբ. «Մի՛ շտապիր, ամեն բան իր ժամանակին…»: Հետո արդեն, փակ տարածքից դուրս, երբ անվտանգ միջավայր էր և չկար լսողական սարքերի վտանգ, Կառավարական առանձնատների բակում հորս ընկերակցությանբ զբոսնող Ստեփանակերտի կուսակցական ղեկավարներից մեկը, ինձ դիմելով, ցածրաձայն նկատեց. «Ա՛յ բալամ, բախտդ բերեց, որ հայրդ այստեղ է, թե չէ ԿԳԲ-ի պադվալում մի տասը օր լավ քյոթակ էիր ուտելու…»:
Դա իմ առաջին այցն էր Արցախ, որը հայրենաճանաչության նոր դուռ էր բացում իմ առջև: Ես առաջին անգամ լսեցի Ղարաբաղի հորովելը, և այն էլ Գուրգեն Գաբիրելյանի կատարմամբ: Ես ծանոթացա հրաշալի մարդկանց և տեղի մտավորականների հետ, որոնք ծանր զրկանքների և փորձությունների գնով պայքարում էին իրենց ազգային ինքնության համար, նաև ինքս անցա քաղաքական-դիվանագիտական բանավեճի առաջին փորձությունս և առաջին անգամ դեմ հանդիման տեսա կենդանի դավաճան սրիկայի… Այդ մասին հրապարակումը ինձ համար ամենահիշարժաններից է: Բոլոր հրապարակումներս ինձ համար հոգեհարազատ ու հիշարժան են, որովհետև միշտ հարգանք եմ տածել խոսքի, բառի, ընթերցող հասարակայնության, ինչու ոչ, նաև իմ անվան հանդեպ եղել բծախնդիր, բայց այս մեկն իմ կյանքում, մի քանի առումով, նաև իրադարձային է, քանզի այդ նյութի փոքր ծավալի տողատակերում մեծ իմաստ ու խորք, ապրող հիշողություններ կան պարփակված…
Դավիթ Սարգսյան
