ԳԹ – Ներկայացրեք Ձեր գիրքը: «Մեն ու միակ մոլորակ» գիրքը…
Մհեր Իսրայելյան – Իմ չորրորդ գիրքն է և ամփոփում է վերջին երեք տարում գրված 21 պատմվածք, որոնք բազմաշերտ ասելիք ու հարուստ ներկապնակ ունեն։ Ամեն պատմվածքում փորձել եմ խտացված ներկայացնել ինձ այդ պահին հուզած հարցերը` լինի մարդու, հայրենիքի, պատերազմի և խաղաղության, սիրո, ընկերության թե հասարակությանն ու աշխարհին հետաքրքրող տարբեր իրադարձությունների վերաբերյալ։ Թերևս պարզապես մեջբերեմ գրքի անոտացիան. «Մեն ու միակ մոլորակ» ժողովածուի պատմվածքները մարդու մասին են։ Պարզապես մարդու, որ ծնվում է ու մեռնում, որ ծիծաղում է և լաց լինում, որ ճաշակում է պատերազմի դառնահամն ու ըմբոշխնում խաղաղության բերկրանքը։ Հայաստանը սիրո կարոտ մեր փոքր հայրենիքն է, Երկիր մոլորակը՝ մեծ հայրենիքը։ Մարդկությանը միավորում է խաղաղ ու իմաստալից ապրելու երազանքը՝ այն մեն ու միակի վրա, որ պտտվում և դեռ երկար շարունակելու է պտտվել։
ԳԹ – Ի՞նչ զուգահեռներ եք տեսնում Ձեր և Դերենիկ Դեմիրճյանի ստեղծագործությունների միջև (քանի որ նրա անվան մրցանակին եք արժանացել):
Մ. Իսրայելյան – Իհարկե, հաշվի առնելով ժամանակի հանգամանքը, ստեղծագործությունների շարժառիթներն ու լեզվական տարբերությունները՝ դասական իմաստով զուգահեռներ կդժվարանայի անցկացնել։ Այնուհանդերձ, եթե լավ փնտրենք, ցանկացած երկու գրական ստեղծագործության մեջ կարելի է ասելիքի ընդհանրություն գտնել, քանի որ երկուսն էլ ստեղծվել են մարդու մտքի փայլատակմամբ, պատկերավոր ասած։ Դեմիրճյանի պատմվածքներում մարդու էության բացահայտման գրողական վարպետությունը, երկխոսությունների անկեղծությունը, նուրբ հումորը, ընդհանրապես մարդասիրական բնույթը հոգեհարազատ է ինձ թե՛ որպես ընթերցող, թե՛ որպես գրող։ Նա էլ է մարդկային հարաբերությունների միջոցով նաև ազգային հարցեր շոշափում։ Ես իմ պատմվածքներում ու վեպերում, բնականաբար, Դեմիրճյանին հուզող շատ հարցեր եմ արծարծում` ինքն ավելի հանդարտ, դասական ոճով, ես թերևս ավելի կտրուկ ու երևակայական մատուցմամբ։ Չմոռանանք իհարկե հումորը, ճիշտ չափաբաժնով։
ԳԹ – Ի՞նչ է ստեղծագործողի համար մրցանակը, կոչումները և, ընդհանրապես, ճանաչված-ընդունված լինելու զգացողությունը:
Մ. Իսրայելյան – Ամենամեծ մրցանակը այն բերկրանքն է, որ զգում ես ստեղծագործելուց։ Այնուհանդերձ, մրցանակները ստեղծագործողի համար գնահատված լինելու առումով կարևոր են, սակայն շատ կցանկանայի, որ Հայաստանում գրական մրցանակները շնորհվեին ավելի բաց ու թափանցիկ ձևով, քննարկումների և մասնագիտական գնահատականների հիման վրա։ Հիմա շատ են տարածված կեղծ, ինտերնետային, հնչեղ օտարահունչ անուններով մրցանակները, որոնք ընդհանուր եզր չունեն գրականության հետ, իսկ մրցանակ շնորհող մարդիկ կամ կազմակերպությունները երբեմն չեն էլ կարդացել դափնեկիրների ստեղծագործությունները։ Ինչ վերաբերում է կոչումներին, ես կողմ եմ, որ արվեստագետներին տրվող պետական կոչումները վերանան, քանի որ դրանք դարձել են ավելի շատ մարդկանց կառավարելու լծակ, քան թե գնահատական։ Չեմ կարծում, թե այսօր Նարեկացուն հիշում են իր կոչումների համար։ Գրողի դեպքում, ամենամեծ գնահատականը ընթերցողի սերն ու համակրանքն է։ Հայաստանը փոքր երկիր է, և բոլորը բոլորին քչից-շատից ճանաչում են, իհարկե այն մի քանի հարյուր, գուցեև հազար մարդիկ, որոնք իրապես հետաքրքրված են գրականությամբ։ Կարող եմ ուրախությամբ ասել, որ գրասեր մարդկանց այդ խումբը սիրել է իմ գրականությունը, այլապես չէի շարունակի գրել։
ԳԹ – Ձեր հետագա ծրագրերը, ինչի՞ շուրջ եք հիմա աշխատում:
Մ. Իսրայելյան – Գրական որևէ ստեղծագործություն չեմ ծրագրում, առաջնորդվում եմ ներշնչանքով, սակայն տեսականորեն կուզենայի նոր վեպ, գուցե մի օր նաև հեքիաթներ գրել։ Այս պահին հիմնականում ինձ հետաքրքրում է հետպատերազմյան իրականությունը։ Վերջին գրքիս հրատարակումից հետո արդեն ութ պատմվածք եմ գրել, որոնք կամփոփվեն հաջորդ գրքում։