Հայ գրականագիտությունը ցավալի կորուստ կրեց: 89-րդ տարում կյանքից հեռացավ բան. գիտ. դոկտոր, պրոֆեսոր, 1980 թվից ՀԳՄ անդամ Զավեն Վասիլի Ավետիսյանը: Նվիրյալ այդ գրականագետի մահը ընտանիքի և հարազատների հետ միասին ծանր վիշտ է պատճառել նաև գրական միջավայրին ու գործընկերներին: Նրանք կորցրել են լավ ընկերոջը և բարեկիրթ մարդուն, գրականության պատմաբանին ու տեսաբանին, հրաշալի գիտնական-մանկավարժին, որ երկար տարիներ համատեղում էր ԵՊՀ-ում և այլ բուհերում՝ մանկավարժական, իսկ ՀՀ ԳԱԱ Մ. Աբեղյանի անվան գրականության ինստիտուտում՝ ավագ գիտաշխատողի հաստիքով, բնագրագիտական աշխատանքը: Բուհական համակարգում նա դասավանդել է գրականության պատմություն և տեսություն, գրական երկի վերլուծության սկզբունքներ ու տեքստաբանություն, մեծ ջանքեր ներդրել գիտական երիտասարդ կադրեր պատրաստելու գործում՝ լինելով աստիճանաշնորհող խորհրդի անդամ, պաշտոնական ընդդիմախոս, գիտական ղեկավար կամ խորհրդատու:
Զավեն Ավետիսյանը ծնվել է 1933 թ. ՀԽՍՀ Իջևանի շրջանի Խաշթառակ գյուղում: Միջնակարգ կրթություն ստացել է ծննդավայրի դպրոցում: 1951-1956թթ. սովորել է Չեռնիգովի ռազմաօդային բարձրագույն ուսումնարանում, ստացել ռազմական օդաչուի մասնագիտություն: Լենինգրադում ծառայել է որպես զինվորական օդաչու:
1958 թ. զորացրվել է և նույն տարում ընդունվել ԵՊՀ-ի բանասիրական ֆակուլտետը, ավարտելուց հետո աշխատել է հայրենի գյուղի դպրոցում որպես հայոց լեզվի և գրականության ուսուցիչ:
1966-1969 թթ. Զ. Ավետիսյանը սովորել է ՀԽՍՀ ԳԱԱ Մ. Աբեղյանի անվան գրականության ինստիտուտի ասպիրանտուրայում, որն ավարտել է՝ պաշտպանելով «Թումանյանի գեղարվեստական մտածողության հարցերը» թեմայով թեկնածուական ատենախոսությունը:
1974 -ից Զ. Ավետիսյանն ինստիտուտի գրականության տեսության բաժնի ավագ գիտաշխատող էր։
Լայն էր գրականագետի հետաքրքրությունների շրջանակը. նրա պրպտող հայացքն ընդգրկում էր հայ գրականության զարգացման գրեթե բոլոր շրջանները՝ 5-րդից վաղ միջնադար, նոր ու նորագույն գրականություն, գրականության տեսության ու տեքստաբանության տարաբնույթ հարցեր, որոնք ուսումնասիրել էր պատշաճ խորությամբ: Իմացությունների այս մեծ պաշարի և անձնային այլ բարեմասնությունների շնորհիվ ակադ. Հրանտ Թամրազյանի կողմից նա հրավիրվեց ԵՊՀ և դարձավ հայ գրականության պատմության ամբիոնի դասախոս: Հիանալի զուգակցում էր բանասեր գիտնականի և մանկավարժի համաժամանակյա գործունեությունը: Գիտական գործունեությունն սկսել էր Թումանյանի ստեղծագործական լաբորատորիայի ուսումնասիրությամբ ու խորացել հայ գրականության պատմության և ընթացիկ գրականության բազմազան խնդիրների մեջ: Ուներ գրական երևույթները համադրաբար վերլուծելու և արժևորելու բարձր կարողություն: Մի կողմից՝ 5-րդ դարի՝ ընդելուզված, միասնաբար դրսևորված հայ պատմագրության և գեղարվեստական գրականության հարաբերակցությունը նա քննում էր «Մարդը 5-րդ դարի հայ գրականության մեջ» գրքում, համակարգում մեր առաջին գրողների՝ պատմական անձնավորությունների կերպավորման սկզբունքները, մյուս կողմից՝ անցնում էր 10-րդ դար, քննում Գր. Նարեկացու «Մատյան ողբերգության» երկի ժանրի և քնարական հերոսի բնույթը, կառուցվածքը, բովանդակային ու գեղարվեստական յուրահատկությունները: Գրեթե միաժամանակ ուսումնասիրում էր հայ պատմավեպի պոետիկան և նորագույն գրականության զարգացման միտումները՝ դրանք ընդգրկելով առանձին մենագրություններում, տպագրում էր տեքստաբանության ու գրականության տեսության վերաբերյալ իր մեթոդական աշխատությունները և հոդվածներ հրատարակում Հովհ. Շիրազի, Գևորգ Էմինի և նորագույն այլ գրողների ստեղծագործության մասին, կազմում հայ քնարերգության ընտիր նմուշների քրեստոմատիաներ: Հաճախ էլ իր ծանրակշիռ խոսքով մասնակցում էր դասական-ավանդականի և նորարարության, արդի գրականության և առհասարակ գեղարվեստական մտածողության շուրջ մամուլում և գրողների տանը ծավալված բանավեճերին: Եվ այս գիտատեսական ծանրակշիռ հիմքով, մանկավարժական արդիական մեթոդներով էլ նա կազմում էր իր հագեցած դասախոսությունները, որոնք ուսանող երիտասարդությունն ընկալում էր հաճույքով:
Բարձրակարգ հայ մտավորական էր Զավեն Ավետիսյանը, հավատարիմ ու վստահելի ընկեր: Հեռացավ մեզնից՝ սերունդներին թողնելով միայն բարի ու լավ հուշեր և իր գիտատեսական պատկառելի ժառանգությունը: Նրա հիշատակը ընդմիշտ կմնա ճանաչողների և նրա մնայուն աշխատություններին առնչվողների սրտերում:
ԵՊՀ հայ բանասիրության ֆակուլտետ
Ակադ. Հր. Թամրազյանի անվան հայ գրականաության
պատմության ամբիոն
***
ՀԱՅ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԲԱԶՄԱԿՈՂՄԱՆԻ ՀԵՏԱԶՈՏՈՂԸ
Որքան էլ որ դժվար է Զավեն Ավետիսյանի մասին անցյալով գրել, այնուամենայնիվ, արդեն ստիպված ենք հետադարձ հայացքով ի մի բերել նրա գիտագրական ժառանգությունը՝ նման դեպքերին բնորոշ որոշակի հուշագրություն հաղորդելով մեր խոսքին:
Զավեն Ավետիսյանը հավասարապես գրականության թե՛ տեսաբան էր և թե՛ պատմաբան: Որպես գրականության տեսաբան՝ սիրում էր գրաբարով կրկնել Արիստոտելի նշանավոր այն խոսքերը, թե չկա գիտություն առանց տեսության:
Պատահական չէ, որ Էդուարդ Ջրբաշյանի «Գրականության տեսությունից» հետո առաջինը նա համարձակվեց գրել գրականության տեսության նոր ձեռնարկ, որով դասական գրականագիտության հասկացությունները կամրջեց նոր տեսություններին:
Գրականության պատմաբանի ու տեսաբանի վերլուծությունների ոսկե համաձուլվածքն են 5-րդ դարի հայ պատմագրությանը նվիրված «Մարդը Ե դարի հայ պատմագրության մեջ» (1995 թ.) և «Ե դարի հայ պատմագրության տիպաբանությունը» (2013 թ.) աշխատանքները, որտեղ ոսկեդարյան հայ պատմագրության ընթացքը ներկայացվում է ժանրային նրբին դիտարկմամբ: Գրականության պատմաբանին ու տեսաբանին «Թումանյանի ստեղծագործական լաբորատորիան» (1981 թ.) ուսումնասիրության մեջ գումարվեց նաև բնագրագետը: Թումանյանի ստեղծագործությունների բնագրային տարբերակները այստեղ դիտարկված են 19-րդ դարավերջի և 20-րդ դարասկզբի հայ գրականության պատմության տեսանկյունից և բնագրային տարբերությունների համեմատությունը հանգել է ոչ թե նկարագրության, այլ տեսական ընդհանրացումների: Այս մեկնակետով է գրված նաև նրա «Տեքստաբանություն» (2008 թ.) բուհական ձեռնարկը:
«Հայ պատմավեպի պոետիկան» (1986 թ.) աշխատությունը այսօր ևս իր գիտական կարևորությունը պահում է, որի ամբողջ մի բաժինը նվիրված է պոետիկայի սահմանումներին:
Այս գիրքը ուղեցուց է եղել նաև ինձ համար՝ Երևանի պետական համալսարանի բանասիրական ֆակուլտետում Րաֆֆուն նվիրված դիպլոմային աշխատանքս գրելիս, որի ընդդիմախոսն է եղել Զ. Ավետիսյանը: Առաջարկելով աշխատանքս գնահատել գերազանց՝ գնահատականները հայտնելուց հետո նոր մի քանի դիտարկումներ կատարեց, որոնք օգտագործեցի թեկնածուական ատենախոսությունս գրելիս:
Նա կար և ԵՊՀ բանասիրական ֆակուլտետի մասնագիտական այն խորհրդում, ուր պաշտպանել եմ թեկնածուական և դոկտորական ատենախոսություններս: Երկու դեպքում էլ կարևոր դիտարկումներ է կատարել կողմ քվեարկելուց հետո: Իր օրինակով եմ զգացել, թե ինչ է նշանակում տեսաբանի հայացքը, եթե անգամ այդ հեղինակի կամ գրական տվյալ ժամանակահատվածի նեղ մասնագետը չէ այդ դիտարկումները կատարողը:
Զավեն Ավետիսյանը երկար տասնամյակներ իրենում մարմնավորեց դասախոսի և գիտնականի կերպարները:
Որքան էլ, սակայն, զարմանալի է, իր հասուն կյանքը նա սկսել է ռազմական բարձրագույն ուսումնարանից՝ որպես փորձարկող օդաչու: Այս մասին գրել է իր հուշերի գրքում, որը նրա կենսագրությունից աստիճանաբար վերածվում է Գրականության ինստիտուտի տարեգրությանը:
Նրա բարձրահայաց հայացքում իրապես ինչ-որ օդաչուական բան կար, և երբ որևէ հարցի հետ համաձայն չէր լինում, այդ խիստ հայացքով և զինվորական ուղիղ ու ձիգ քայլվածքով գալիս էր իր անհամաձայնությունը հայտնելու, իսկ այն, ինչ ընդունելի էր՝ արտահայտում էր հրամանատարական մեղմ ժպիտով:
Ինստիտուտում աշխատելու վերջին տարիներին, կարծես զգալով, որ քիչ ժամանակ է մնացել, տենդագին փորձում էր «Գրականության տեսության» նոր՝ արդեն ակադեմիական բառարան կազմել: Չնայած վատառողջ լինելուն, ամեն երկուշաբթի մարգարտաշար գրված մի քանի բառահոդված էր բերում կազմվելիք բառարանի համար: Ժամանակի ընթացքում կազմվեց երկու թղթապանակ: Յուրաքանչյուր նոր բառահոդված բերելիս այն ըստ այբբենական հերթականության տեղադրում էր ձեռագիր մյուս բառահոդվածների շարքում: Առողջության վատանալուն զուգընթաց, պակասում էր և իր լավատեսությունը բառարանը եթե ոչ տպագրված, գոնե ամբողջապես ավարտված տեսնելուն:
Նա գնաց և մեզ բարոյական պարտք թողեց ոչ միայն ամբողջացնելու այդ բառարանը, այլև շարունակելու առաջնորդվել գրական այն բարձր չափանիշներով, որոնք սահմանել էին ինքը և Գրականության ինստիտուտի իր անկրկնելի սերնդակիցները:
Վարդան ԴԵՎՐԻԿՅԱՆ
ՀՀ ԳԱԱ Մ. Աբեղյանի անվան գրականության
ինստիտուտի տնօրեն
Բան. գիտ. դոկտոր