Սոկրատ ԽԱՆՅԱՆ
Բան. գիտ. դոկտոր, պրոֆեսոր
Որպես թևավորող-ուրախալի լուր` երախտագիտության զգացումով արձանագրենք, որ վերջերս աշխարհասփյուռ մեր հայրենակիցները Համազգային հայ կրթական և մշակութային միության Նյու Յորքի մասնաճյուղի կողմից ստացան թանկարժեք նվեր` «Ձայն Արցախական» խորագրով, որպես 21-րդ դարի հայ գրականության թիվ 1 մատենաշար:
Բավականին ծավալուն (մոտ 500 էջ) սույն ժողովածուն կարելի է համարել նոր երևույթ հայ մշակույթի պատմության մեջ` առնչված մերօրյա ազգային-քաղաքական այն բարդ իրադարձություններին, որ տեղի են ունենում Մայր Հայաստանի և Հայոց Արցախ աշխարհի շուրջ:
Մատենաշարի համադրողը գիտությունների դոկտոր, Նյու Յորք նահանգի համալսարանի Րաքլընտ Քոլեճի պրոֆեսոր Հրանտ Մարգարյանն է:
Ի դեպ, տարիներ առաջ տպագրված «Դաժան սեր» ժողովածուի ստեղծման և տպագրման նախաձեռնողը, գրքեր համադրող-պատասխանատուն ևս հայ անվանի գրող, մշակույթի գործիչ ու ազգային նվիրյալ Հրանտ Մարգարյանն է, որին իր խորին շնորհակալությունն է հայտնում Արցախի գրողների միությունը:
«Ձայն Արցախական» տարեգրքում զետեղվել են Արցախի գրողների արձակ և չափածո ընտիր ստեղծագործություններ, որոնցում արձանագրված են հայրենիքի հանդեպ ունեցած սերն ու կարոտը: Ինչպես նշվում է գրքի նախաբանում, ժողովածուի հեղինակներից շատերը ոչ միայն գրչով, այլ նաև զենքով են մարտնչել թշնամու դեմ պայքարում վտանգված ինքնության, հոգևոր, պատմամշակութային արժեքների փրկության և պահպանման համար:
Ժողովածուի մեջ տեղ են գտել երեք պատերազմների միջով անցած, անդառնալի կորստի ցավն ու զրկանքներն ապրած, սակայն վերջնական հաղթանակի նկատմամբ հավատը չկորցրած ավագ, միջին և երիտասարդ սերնդի ներկայացուցիչների գրական գործերը:
Գիրքը բացվում է բան. գիտ. թեկնածու, դոցենտ Ամալյա Գրիգորյանի «Մաքառման գրականությունը և նրա անկոտրելի ոգին» ընդգրկուն հոդվածով, որտեղ երիտասարդ գրականագետը կյանքի խորիմացությամբ նշում է «Ձայն Արցախական» ժողովածուի ստեղծման շարժառիթը` այն համարելով «արցախյան վերջին` 44-օրյա ծանր ու Արցախի, հայ ժողովրդի համար անդառնալի հետևանքներով պատերազմը»: Երիտասարդ գիտնականը նշում է, որ այդ պատերազմը «կրկին փոթորկեց համայն հայությանը, և ցպահանջ դարձան մեր ինքնության վերահաստատումն ու համախմբման անհրաժեշտությունը` համազգային միասնականության գաղափարի շուրջ` հանուն վտանգված ազգայինի ու հոգևոր արժեքների պահպանման, տարածման»: Հոդվածի հեղինակը մատնանշում է, որ գրքի կազմման ուշագրավ գաղափարը հնարավորություն ընձեռեց մեկտեղել Արցախում ապրող և ստեղծագործող գրողների երկերը, որոնք ընդհանրության մեջ համարվում են որպես մի հավաքական ամբողջություն արդի հայ գրականության համապատկերում` ուրույն ձևով ներկայացնելով Արցախն ու արցախցուն, նրա ճակատագիրը, ազգային ազատատենչ ոգին, արժեհամակարգը, խաղաղասիրական ձգտումները, արդարության համար պայքարը:
Անդրադառնալով Արցախում ստեղծված արձակ և չափածո նշանակալից երկերին` երիտասարդ գրականագետը նուրբ դիտողականությամբ ընդգծում է, որ «Գրական գործն առհասարակ Արցախում սկսեց աննախադեպ վերելք ապրել հատկապես անկախության տարիներին, ուր և ծնունդ առավ Ազատամարտի արցախյան գրականությունը` գեղարվեստական ուրույն որակով ու մակարդակով» (էջ 6):
Ա. Գրիգորյանը ճիշտ է նկատում, որ Արցախի գրական ընտանիքի հիմնադիրը Գրիգոր Ներսիսյանն էր, որի ստեղծած ավանդները շարունակել են Բագրատ Ուլուբաբյանը, Բոգդան Ջանյանը, Սարգիս Աբրահամյանը: Նա գրականության փիլիսոփայության իմացությամբ նշում է. «Առաջին հայացքից իրար հետ կապ չունեցող հասկացությունները` պետություն, անկախություն, ազատություն, գրականություն, օրգանական մի ամբողջություն են կազմում և, անշուշտ, մեկնելի են մեկը մյուսի ընդհանուր համատեքստի մեջ»: Նա համոզիչ փաստերով ընդգծում է այն ճշմարտությունը, որ անկախության շրջանում գեղարվեստական խոսքի զարգացումը պայմանավորված էր, մի կողմից` ազատ մտածողության հնարավորությամբ, մյուս կողմից` մեր ժողովրդի ազգային-ազատագրական պայքարի նոր փուլով: «Պատերազմը,- գրում է Ա. Գրիգորյանը,- նոր գրական միջավայր ձևավորելու նախադրյալներ ստեղծեց: Արցախը դարձավ աշխարհի ամենաթեժ կետը»:
Ճիշտ է նկատում գրականագետը. «Արցախցի գրողը, լինելով ժողովրդական տրամադրությունների արտահայտիչը, ինչպես ասում են, ազատագրական պայքարի բոլոր փուլերում էլ հայտնվել է իրադարձությունների կիզակետում: Նա հանդես եկավ ոչ միայն որպես ազգային արդար ցասման ու ընդվզումների գաղափարախոս, այլև ընթացք տվեց պայքարին: Որպես իր կարծիքը հաստատող գնահատական, Ամալյան բերում է անվանի բանաստեղծ-գրականագետ Վ. Հակոբյանի խոսքը. «Արցախի գրողը, դժբախտաբար, նախ հասարակական-քաղաքական գործիչ է, ապա գրող»: Եվ դա ընդգծված երևաց ամենաճակատագրական ժամին` Շարժման բուռն տարիներին ու պատերազմի ընթացքում» (էջ 9):
Հոդվածի հեղինակը եզրակացնում է. «Արցախյան համազգային շարժումը առանձնացավ մեր պատմության մեջ մի կարևոր ու էական կողմով ևս, այն իր մեջ ընդգրկեց յուրաքանչյուր հայի` աշխարհում որ ծագում էլ որ նա լիներ, ամբողջ հայությանը, ժողովրդին: Եվ անշուշտ, պայքարի հաջողության գրավականներից մեկն էլ հենց դա էր: Արցախի ազատագրական շարժումն իր բովանդակությամբ համազգային էր և, բնականաբար, իր ուրույն արձագանքը գտավ հայ գրականության, հրապարակախոսության ու բանաստեղծության ուժով (էջ 10):
Ա. Գրիգորյանը նկատում է, որ ազգային-ազատագրական պայքարը, բնականաբար, իր արժանի արտացոլումն է գտել հայ գրականության մեջ: Ստեղծվել է գեղարվեստական տարեգրություն` ազգային ավանդույթների ամուր հիմքերի վրա: Նա նաև նշում է, որ գրական ժանրերից գեղարվեստական խոսքի մեջ առավել վառ արտահայտություն է գտել պոեզիան, որն այլաբանորեն շարունակել է հայրենիքի ու բնաշխարհի մոտիվը` բեկված ազգային ոգու ազատասիրական ոգորումներում. «Հայրենիքի կերպարը ստեղծված ռազմաշունչ գործերում ձեռք է բերել կոնկրետություն: Եվ ամենաբնորոշ առանձնահատկությունը, որ որդեգրել է արցախյան բանաստեղծությունը, գեղարվեստական ճշմարիտ խոսքին հատուկ դինամիզմն է ու պոլեմիկան, իսկ դրամատիկական այն շեշտերը, որոնցով կարելի է բնութագրել Արցախում ծնվող ցանկացած բանաստեղծություն` անկախ նրա գեղարվեստական մակարդակից, բացատրվում է հինավուրց հայկական այս բնածին ճակատագրով ու դժվարին պայմաններով, մեկը մյուսին հաջորդող տխուր իրադարձություններով» (էջ 9):
Ժողովածուի առաջաբանի հեղինակը հաստատում է, որ Արցախի գրական ընտանիքի գրեթե բոլոր ներկայացուցիչները արձագանքել են Ազատամարտին, և բերում է նրանց անունները. Գուրգեն Գաբրիելյան, Հրաչյա Բեգլարյան, Վարդան Հակոբյան, Սոկրատ Խանյան, Արկադի Թովմասյան, Նորեկ Գասպարյան, Ռոբերտ Եսայան, Կիմ Գաբրիելյան, Ժաննա Բեգլարյան, Դավիթ Միքայելյան և ուրիշներ: Նաև հպարտությամբ մատնանշում է, որ Արցախի գրողներից շատերը և՛ գրչով, և՛ զենքով են մասնակցել ազատագրական մարտերին: Խորին կսկիծով ավելացնում է, որ երիտասարդ բանաստեղծ Կոմիտաս Հակոբյանը իր կյանքն է նվիրել ազատագրական պայքարին: Տեղին է նկատում հոդվածի հեղինակը. «Արցախյան ազատամարտը ոչ միայն թեմատիկ առումով, այլև գեղարվեստական միջոցների, հնարավորությունների, գաղափարական շեշտադրումների տեսանկյունով զգալիորեն հարստացրեց Արցախում ստեղծվող պոեզիան, որն, անշուշտ, զարգացման ներքին աղերսներ ունի համաշխարհային գրականության նորօրյա հարցադրումների հետ» (էջ 10):
Ա. Գրիգորյանը խոսքի վերջում շեշտում է. «Մեր ժողովուրդը արհավիրքներ շատ է տեսել ու դրանք հաղթահարել է պատվով` առաջին հերթին իր ամուր կամքով ու ապագայի հանդեպ հավատով: Հայոց գիրն ու գրականությունը բոլոր դժվար պահերին, բոլոր ժամանակներում, անգամ Դեր-Զորի անապատներում հոգևոր հենակ են եղել հային` նրա մեջ ամուր պահելով անմեռնելի ոգին: Եվ բնական է, որ ներկա ժողովածուի ամենաթախծոտ տողերում անգամ կա մի պայծառ լավատեսություն. «Ինչ էլ որ լինի, // մենք լինելու ենք» կամ` «Թե փուլ գա հանկարծ աշխարհն անգամ, // Դու միշտ կանգուն ես մնալու, Արցախ» (Վ. Հակոբյան):
«Ձայն Արցախական» հանրագիտարանային գրքում զետեղված են 49 հեղինակների գործեր, որոնք հաստատում են, որ հայ գրականությունը, սկսած դարերի խորքից, մշտապես զինվորագրվել է մայր ժողովրդի ազատագրական բոլոր մարտերին, որի փառավոր շարունակությունը մերօրյա պայքարն է մեր դարավոր դաժան թշնամիների դեմ:
Գիրքը սկսվում է բանաստեղծ Վարդան Հակոբյանի մարտական բանաստեղծությունների շարքով, որը մեր օրերի մարտնչող պոեզիայի փայլուն օրինակն է: «Ձայն Արցախական» ժողովածուն, հիրավի, մեր իմաստուն ժողովրդի արցախյան հատվածի հաղթական ձայնն է` ուղղված գալիք սերունդներին: Սկսելով մեր ժամանակի «վայրկյանի» բնութագրմամբ` Վ. Հակոբյանը պատկերում է մեր ժողովրդի տագնապները, ընդգծում նոր վայրկյանների հայաշունչ բնույթը («Բանաստեղծություններ չորս գրչանցումներով»), փառաբանում սրբավայր երկիրը («Քրիստոսի ծաղիկներ»)՝ հաստատելով մայր ժողովրդի անմահությունը գալիք դարերի նոր հաղթանակներով:
Մարտական ոգու պոետական արտահայտություններ են Ն. Գասպարյանի, Կ. Գաբրիելյանի, Ն. Ավագյանի, Հ. Ավագյանի, Ա. Թովմասյանի, Վ. Բաղրյանի, Ժ. Բեգլարյանի, Ն. Սողոմոնյանի, Հ. Հովսեփյանի, Ա. Բեգլարյանի և մյուս գրողներից բերված գործերը: Առանձին բաժին է կազմում գրքի «Նրանք միշտ մեզ հետ են» շարքը, որտեղ մեջբերված են Լ. Աթաբեկյանի, Հ. Բեգլարյանի, Գ. Գաբրիելյանի, Մ. Հովհաննիսյանի, Ա. Ղահրիյանի, Կ. Հակոբյանի, Հ. Հովսեփյանի, Վ. Լալայանի գործերը:
«Ձայն Արցախական» ժողովածուն հաստատում է ոչ միայն մեր ժողովրդի իմաստուն խոսքի հավերժական թռիչքը` «Գիրս մնա հիշատակող», այլև գալիք բոլոր դարերում գեղարվեստական խոսքի մարտական ոգին ու հավերժող ուղին: