Ֆ­րանց ԿԱՖԿԱ

 

ԿԱՅՍՐԸ ՊԵԿԻՆԻՑ
Ե­թե մեկն այն մտքին հան­գեր, որ մենք ի­րա­կա­նում կայսր չու­նենք` հե­ռու չէր լի­նի ճշմար­տութ­յու­նից: Կր­կին ու կրկին պի­տի ա­սեմ. չկա թերևս կայ­սե­րը հա­վա­տա­րիմ մեկ այլ ժո­ղո­վուրդ, ինչ­պի­սին մերն է հա­րա­վում, բայց հա­վա­տար­մութ­յու­նը կայ­սե­րը օգ­տա­կար չէ: Ճիշտ է, մի փոք­րիկ սուրբ վի­շա­պի կո­թող կա գյու­ղի ծայ­րին, որ ան­հի­շե­լի ժա­մա­նակ­նե­րից հա­վա­տար­մութ­յան եր­դում է փող­հա­րում` կրա­կոտ շուն­չը ճիշտ Պե­կի­նի ուղ­ղութ­յամբ, բայց Պե­կինն ին­քը գյու­ղի մարդ­կանց շատ է օ­տար` որ­քան կյան­քը ան­դին: Կա­րո՞ղ էր իս­կա­պես մի գյուղ լի­նել, որ­տեղ տուն տան դի­մաց է, դաշ­տով մեկ փռված, հե­ռու` քան աչ­քը կկտրեր մեր բլու­րից, և­ այդ տնե­րի ա­րան­քում` գի­շեր ու զօր գլուխ գլխի կիտ­ված մար­դիկ: Մեզ հա­մար ա­վե­լի հեշտ է մի այդ­պի­սի քա­ղաք պատ­կե­րաց­նել, քան հա­վա­տալ, որ Պե­կինն ու նրա կայս­րը մեկ են, ա­սես մի ամպ` ժա­մա­նա­կի վազ­քում ար­ևի տակ խա­ղաղ թա­փա­ռող:
Այդ­պի­սի կար­ծիք­նե­րի հետ­ևան­քը հի­մա ո­րոշ չա­փով ա­զատ, ան­զուսպ կյանքն է միայն: Բ­նա՛վ ան­բա­րո­յա­կան. ես այն­պի­սի մի բա­րո­յա­կան մաք­րութ­յուն ու­նեմ, ինչ­պի­սին իմ ծննդա­վայ­րում է, որ հա­զիվ թե երբ­ևէ պա­տա­հած լի­նի իմ ճամ­փոր­դութ­յուն­նե­րին: Ու դեռ մի կյանք, որ ոչ մի ար­դի օ­րեն­քի են­թա­կա չէ, և միայն ցու­ցումն ու նա­խազ­գու­շա­ցումն են լսե­լի` հնա­գույն ժա­մա­նակ­նե­րից այս­տեղ մեզ հաս­նող…
Ա­մեն­ևին էլ ա­ռա­քի­նութ­յուն չէ այս ըմբռ­նու­մը: Ապ­շե­ցու­ցիչն այն է, որ հենց այս թու­լութ­յու­նը մեր ժո­ղովր­դի հա­մար ա­մե­նա­կար­ևոր միաս­նութ­յան մի­ջո­ցը կա­րող է թվալ, ա­յո՛, երբ մարդ հանդգ­նում է մի ար­տա­հայ­տութ­յամբ ա­ռաջ­նորդ­վել` ուղ­ղա­կի հո­ղին, որ­տեղ ապ­րում ենք մենք: Այս­տեղ մի թե­րութ­յուն ման­րա­մաս­նո­րեն հիմ­նա­վո­րե­լու հա­մար կոչ­ված ենք ոչ թե խղճով, այլ, որ ա­մե­նա­վատ­թարն է` մեր ոտ­քե­րը թափ տա­լով:

ԿԱՅՍԵՐ ԳՆԴԱՊԵՏԸ
Ա­մոթ էլ է ա­սել, թե ինչ­պես է կայ­սեր գնդա­պե­տը տի­րում մեր լեռ­նա­քա­ղա­քին: Ու­զեինք՝ նրա մի քա­նի զին­վոր­նե­րին ան­մի­ջա­պես կզի­նա­թա­փեինք. ե­թե կան­չեր, օգ­նութ­յուն նրա հա­մար կգար, ի­հար­կե, բայց ինչ­պե՞ս կա­րող էր. օ­րեր չէ, շա­բաթ­ներ կտևեր: Նա լրիվ վստահ է մեր հնա­զան­դութ­յան վրա և չի փոր­ձում ո՛չ բռնա­նալ, ո՛չ մտեր­մա­նալ: Եվ ին­չո՞ւ ենք մենք հան­դուր­ժում նրա նող­կա­լի իշ­խա­նութ­յու­նը: Ան­կաս­կած՝ նրա հա­յաց­քի պատ­ճա­ռով: Երբ մարդ մտնում է նրա աշ­խա­տա­սեն­յա­կը,- մի դար ա­ռաջ մեր մե­ծե­րի խորհր­դակ­ցութ­յան սրահն էր այն,-­ այն­տեղ գրա­սե­ղա­նի ա­ռաջ նստած է նա՝ հա­մազ­գես­տով, փե­տու­րը ձեռ­քին: Ձ­ևա­կա­նութ­յուն­ներ կամ կա­տակ­ներ նա բո­լո­րո­վին չի սի­րում, ոչ էլ ընդ­հա­տել աշ­խա­տանքն ու նո­րից վե­րա­դառ­նալ՝ փե­տուրն, ի­հար­կե, ձեռ­քին պա­հած: Շրջ­վե­լով՝ նա մի հա­յացք է ձգում այ­ցե­լո­ւին՝ ձախ ձեռ­քը տա­բա­տի գրպա­նում: Հայց­վորն այն տպա­վո­րութ­յունն է ու­նե­նում, թե գե­նե­րալն այդ­պի­սին թվում է միայն. ան­հայտ մեկն է, որ ամ­բո­խի մի­ջից քիչ ա­ռաջ է հայտն­վել, թե չէ՝ գե­նե­րալն այդ­քան ման­րազ­նին ին­չո՞ւ պի­տի եր­կար ու լուռ նա­յեր: Սուր, քննող, ներ­թա­փան­ցող հա­յացք չէ դա, որ կա­րող է ան­ձամբ մե­կին ուղղ­ված լի­նել, այլ՝ ան­փույթ, թա­փա­ռող, ան­շուշտ սևե­ռուն մի հա­յացք, հա­յացք, ո­րով մարդ կա­րող է ամ­բո­խի հե­ղա­փո­խութ­յա­նը հեռ­վից նա­յել: Եվ սևե­ռուն այդ հա­յացքն ա­նընդ­հատ ա­նո­րոշ քմծի­ծա­ղով է ու­ղեկց­վում, որ մե՛րթ՝ հեգ­նանք, մե՛րթ ե­րա­զա­յին մի վեր­հուշ է թվում:

ՎԱՅՐԵՆԻՆԵՐԸ
Վայ­րե­նի­նե­րին, ո­րոնց մա­սին պատ­մում էին, որ նրանք այլ ցան­կութ­յուն, քան մեռ­նելն է, չու­նեին, կամ որ նրանք այդ ցան­կութ­յունն ան­գամ չու­նեին, այլ մահն էր ցան­կա­նում նրանց, ու նրանք անձ­նա­տուր էին լի­նում, որ նրանք ընկ­նում էին ա­վա­զա­փին ու այլևս ոչ ո­քի չէին թող­նում կանգ­նել,- վայ­րե­նի­նե­րին. նմա­նեց­նում էի ես ա­վե­լի շատ,- և ու­նեմ, ի­հար­կե, տոհ­մա­կից­ներ ա­մե­նուր, բայց խառ­նա­շփոթն այդ տա­րածք­նե­րում այն­քան է մեծ, որ հրմշտոցն է ա­հագ­նա­նում գի­շեր ու զօր, և­ եղ­բայր­նե­րը ստիպ­ված են հան­դուր­ժել նրանց: Դա այս երկ­րում «մե­կին ձեռք մեկ­նել» է կոչ­վում. այդ­պի­սի օգ­նութ­յան այս­տեղ միշտ են պատ­րաստ. մե­կը, որ ի վի­ճա­կի է մինչև հա­տա­կը միայն խո­րա­սուզ­վել ու մնալ պառ­կած` վա­խեց­նում է ինչ­պես սա­տա­նա, դա օ­րի­նակ­նե­րի պատ­ճա­ռով է, ի­րա­կա­նութ­յան գար­շա­հո­տութ­յան պատ­ճա­ռով, որ բարձ­րա­նում է նրա­նից: Ան­շուշտ, ո­չինչ չէր լի­նի. մե­կը, տա­սը, մի ողջ ժո­ղո­վուրդ կա­րող էր պառ­կած մնալ, ու ո­չինչ չէր լի­նի. կշա­րու­նակ­վեր ա­մե­նա­զոր կյան­քը` ձեղ­նա­հար­կե­րը դեռևս դրոշ­նե­րով լեփ-լե­ցուն, որ փա­թաթ­ված չեն երբ­ևէ. այդ եր­գե­հո­նիկ­նե­րը մի մե­ղե­դի միայն գի­տեն, բայց հա­վի­տե­նութ­յունն ան­ձամբ է բռնա­կը պտտում: Ու ա­հը դեռևս: Ինչ­պե՞ս են մար­դիկ սե­փա­կան թշնա­մուն հան­դուր­ժում, որ­քան էլ ա­նուժ լի­նի նա` ներ­սը միշտ: Ն­րա պատ­ճա­ռով, այդ ա­նուժ թշնա­մու պատ­ճա­ռով են նրանք…

ՍՈՒՐՀԱՆԴԱԿՆԵՐ
Մի ընտ­րութ­յան հնա­րա­վո­րութ­յուն կար. կա՛մ թա­գա­վոր դառ­նալ, կա՛մ թա­գա­վո­րի սուր­հան­դակ: Ման­կամ­տո­րեն` բո­լորն ու­զում էին սուր­հան­դակ­ներ լի­նել: Այս­պես, ու­րեմն. սուր­հան­դակ­ներ կան միայն, որ սլա­նում են աշ­խար­հով մեկ ու կան­չում,-­ ու քա­նի որ թա­գա­վոր­ներ չկան,-­ ան­միտ լու­րեր են միմ­յանց հա­ղոր­դում: Կու­զեին վերջ տալ ի­րենց թշվառ կյան­քին, բայց չեն հա­մար­ձակ­վում` ծա­ռա­յութ­յան երդ­ման պատ­ճա­ռով:

ՕՐԵՆՔՆԵՐԻ ՀԱՐՑԸ
Մեր օ­րենք­նե­րը բո­լո­րին չէ, որ հայտ­նի են. դրանք գաղտ­նիք են ազ­նվա­­կան այն փոքր դա­սի հա­մար, որ իշ­խում են մեզ: Մենք հա­մոզ­ված ենք, որ այդ հին օ­րենք­նե­րը ճիշտ են պահ­պան­վում, բայց չա­փա­զանց մեծ տան­ջանք է ղե­կա­վար­վել ա­նի­մա­նա­լի օ­րենք­նե­րով: Ընդ ո­րում, ես չեմ մտա­ծում այն տար­բեր մեկ­նութ­յուն­նե­րի հնա­րա­վո­րութ­յուն­նե­րի և թե­րութ­յուն­նե­րի մա­սին, որ ու­նե­նում են նրանք, երբ ոչ թե ամ­բողջ ժո­ղովր­դին, այլ միայն ա­ռան­ձին մարդ­կանց է ի­րա­վունք տրվում մեկ­նել: Այդ թե­րութ­յուն­ներն, հա­վա­նա­բար, այն­քան էլ մեծ չեն: Հին են օ­րենք­նե­րը, դա­րեր շա­րու­նակ աշ­խա­տել են նրանց մեկ­նութ­յուն­նե­րի վրա, այդ մեկ­նութ­յուն­նե­րը նույն­պես օ­րենք­ներ են դար­ձել. մեկ­նութ­յան ա­զա­տութ­յան հնա­րա­վո­րութ­յուն­ներ դեռևս կան, բայց` չա­փա­զանց սահ­մա­նա­փակ: Բա­ցի այդ, պարզ է, ազն­վա­կա­նութ­յու­նը հիմք չու­նի իր սե­փա­կան շա­հե­րից ել­նե­լով՝ մեկ­նե­լու օ­րենք­ներն ի վնաս մեզ, քա­նի որ դրանք ի սկզբա­նե սահ­ման­ված են ե­ղել ազն­վա­կա­նութ­յան հա­մար, նրանք դուրս են օ­րենք­նե­րից, և հենց դա է պատ­ճա­ռը, որ օ­րենք­նե­րը բա­ցա­ռա­պես ազն­վա­կան­նե­րի ձեռքն են տրվել: Ի­հար­կե, սա իր խոր­հուրդն ու­նի,-­ ո՞վ կաս­կած ու­նի հին օ­րենք­նե­րի ի­մաստ­նութ­յան նկատ­մամբ,- թե­պետ նրանց մեջ տա­ռա­պանք կա մեզ հա­մար` հա­վա­նա­բար ան­խու­սա­փե­լի:
Ընդ­հան­րա­պես, այդ թվաց­յալ օ­րենք­նե­րը կա­րող են են­թադր­ված լի­նել: Ա­վան­դույթ է, որ դրանք գո­յութ­յուն ու­նեն և­ ազն­վա­կան­նե­րին են վստահ­վել, բայց ա­վե­լին չեն, քան հին և հ­նութ­յամբ հա­վա­տի ար­ժան ա­վան­դույթ­նե­րը, և չեն էլ կա­րող լի­նել, քան­զի այդ օ­րենք­ներն ի­րենց բնույ­թով առ­կա­յութ­յան գաղտ­նիութ­յուն են պա­հան­ջում: Ե­թե մենք հետ­ևենք ժո­ղովր­դի մեջ ազն­վա­կա­նութ­յան ա­րարք­նե­րին հնա­գույն ժա­մա­նակ­նե­րից սկսած, այդ մա­սին մեր նախ­նի­նե­րի ու­նե­ցած ար­ձա­նագ­րութ­յուն­նե­րին, բա­րեխղ­ճո­րեն շա­րու­նա­կենք դրանք և­ ան­հա­մար ե­ղե­լութ­յուն­նե­րից հստակ ուղ­ղութ­յու­նը պար­զենք, ո­րը պատ­մա­կան այս կամ այն փաս­տը թույլ կտա հաս­կա­նալ, և­ երբ խնամ­քով զտված ու հա­մա­կարգ­ված եզ­րա­հան­գում­նե­րից ներ­կա­յի ու ա­պա­գա­յի մա­սին մի բան փոր­ձենք ճշտել, հնա­րա­վոր է այն կաս­կա­ծե­լի մի բան, միայն մտքի խաղ լի­նի, ո­րով­հետև եր­ևի թե այն օ­րենք­նե­րը, որ մենք այս­տեղ գու­շա­կե­լով փնտրում ենք, ընդ­հան­րա­պես չկան: Մի փոքր կու­սակ­ցութ­յուն կա, որ իս­կա­պես այդ կար­ծի­քին է և փոր­ձում է ցույց տալ, որ ե­թե օ­րեն­քը կա էլ, այն բարձ­րա­ձայն­վում է միայն. ինչ ա­նում է ազն­վա­կա­նութ­յու­նը, դա է օ­րեն­քը: Այդ կու­սակ­ցութ­յու­նը տես­նում է միայն ազն­վա­կան­նե­րի կա­մա­յա­կա­նութ­յուն­նե­րը և մեր­ժում ժո­ղովր­դա­կան ա­վան­դույթ­նե­րը, ո­րը, ըստ նրա` միայն քիչ, պա­տա­հա­կան օ­գուտ է բե­րում, և հա­կա­ռա­կը` ա­վե­լի շատ ծանր կո­րուստ­ներ, քա­նի որ ժո­ղովր­դին` գա­լիք ի­րա­դար­ձութ­յուն­նե­րին հան­դի­ման` սուտ, խա­բու­սիկ ու թեթ­ևա­միտ ա­պա­հո­վութ­յամբ է ա­ռաջ­նոր­դում: Դժ­վար է ժխտել այդ վնա­սը, բայց մեր ժո­ղովր­դի գե­րակշ­ռող մե­ծա­մաս­նութ­յու­նը դրա պատ­ճա­ռը հա­մա­րում է այն, որ ա­վան­դույ­թը դեռ բա­վա­կան չէ ա­մեն ինչ մեկ­նա­բա­նե­լու հա­մար, ի­հար­կե, նրա նյու­թը նույն­պես, որ­քան էլ հսկա­յա­կան թվա, քիչ է դեռ, և դա­րեր պի­տի անց­նեն, մինչև այն բա­վա­րար լի­նի: Ար­դի ժա­մա­նա­կում հե­ռան­կա­րի ա­նո­րո­շութ­յու­նը լու­սա­վոր­վում է այն հա­վա­տով միայն, որ երբ­ևէ կգա մի ժա­մա­նակ, որ ա­վան­դույ­թը և ն­րա ու­սում­նա­սի­րութ­յու­նը ո­րոշ չա­փով վերջ­նա­կե­տին կհաս­նեն, պարզ կլի­նի ա­մեն ինչ. օ­րեն­քը կպատ­կա­նի միայն ժո­ղովր­դին և­ ազն­վա­կա­նութ­յու­նը կան­հե­տա­նա: Ազն­վա­կա­նութ­յան հան­դեպ ա­տե­լութ­յու­նից չէ, որ աս­վում է սա, բնա՛վ, ոչ մի դեպ­քում: Ա­վե­լի շատ ինք­ներս ենք մեզ ա­տում, ո­րով­հետև մենք դեռ չենք կա­րո­ղա­նում ար­ժա­նի լի­նել օ­րենք­նե­րին: Եվ, ճիշտն ա­սած, այդ պատ­ճա­ռով է հենց, որ կա այդ բա­վա­կան գայ­թակ­ղիչ կու­սակ­ցութ­յու­նը, որ­տեղ քչերն են մնա­ցել, ո­րով­հետև ոչ մի իս­կա­կան օ­րեն­քի նրանք չեն հա­վա­տում և­ ազ­նվա­կա­նութ­յանն ու նրանց ի­րա­վուն­քի առ­կա­յութ­յունն են ամ­բող­ջո­վին ըն­դու­նում:
Ի­րա­կա­նում, սա կա­րող է միայն հա­կա­սութ­յամբ ար­տա­հայտ­վել. մի կու­սակ­ցութ­յան, որ օ­րեն­քի նկատ­մամբ հա­վա­տի հետ մեկ­տեղ նաև ազն­վա­կա­նութ­յունն է դեն նե­տել, ամ­բողջ ժո­ղո­վուր­դը կհետ­ևեր, բայց այդ­պի­սի կու­սակ­ցութ­յուն չէր կա­րող ի հայտ գալ, ո­րով­հետև ազն­վա­կա­նութ­յա­նը ոչ ոք չի կա­րող դեն նե­տել: Այս դա­նա­կի ծայ­րին ենք ապ­րում մենք: Գ­րող­նե­րից մե­կը մի ան­գամ ա­սել է. «­Միակ տե­սա­նե­լի, ա­ներկմ­տե­լի օ­րեն­քը, որ սահ­ման­ված է մեզ հա­մար` ազն­վա­կա­նութ­յունն է. պի­տի՞ որ այդ միակ օ­րեն­քի հա­մար մենք ինք­ներս կոր­ծա­նենք մեզ»:

ՍԻՆԱ ԼԵՌԸ
Շա­տերն են գաղ­տա­գո­ղի Սի­նա լե­ռա­նը մո­տե­նում: Անհս­տակ է նրանց խոս­քը. շա­տա­խոս են նրանք, գոռ­գո­ռում են և կամ էլ լռակ­յաց են: Սա­կայն որ­ևէ մե­կը նրան­ցից լայն, նոր սար­քած հարթ ճա­նա­պար­հով ու­ղիղ չի­ջավ, իր քայ­լերն ա­րեց մեծ-մեծ ու հապշ­տապ:

ՄԵՍԻԱՅԻ ԳԱԼՈՒՍՏԸ
Մե­սիան կգա, երբ հնա­րա­վոր լի­նի դա­վա­նան­քի ա­մե­նաան­սանձ ան­հա­տա­կա­նութ­յու­նը. ոչ ոք այդ հնա­րա­վո­րութ­յու­նը չի ոչն­չաց­նի, ոչ ոք չի հան­դուր­ժի ոչն­չա­ցու­մը, քան­զի գե­րեզ­ման­նե­րը կբաց­վեն: Գու­ցե դա նաև քրիս­տո­նեա­կան հա­մոզ­մունք է, ինչ­պես օ­րի­նա­կի հայտ­նութ­յու­նը, որ հա­ճախ կի­րառ­վում է որ­պես ա­խո­յան լի­նե­լու փաս­տա­ցի ներ­կա­յա­ցում. ան­հա­տա­կա­նութ­յան մի օ­րի­նակ, այն­պես, ինչ­պես մի ան­հա­տի մեջ միջ­նոր­դի հա­րութ­յան սիմ­վո­լիկ ներ­կա­յա­ցու­մը:
Մե­սիան կգա այն ժա­մա­նակ միայն, երբ այլևս հար­կա­վոր չի լի­նի, նա կգա իր ժա­մա­նու­մից մեկ օր անց, կգա ոչ թե վեր­ջին, այլ՝ ա­մե­նա­վեր­ջին օ­րը:

Թարգ­մա­նութ­յու­նը
գեր­մա­նե­րե­նից՝
Հեր­մի­նե ՆԱՎԱՍԱՐԴՅԱՆԻ

Գրեք մեկնաբանություն

Ձեր էլ․փոստի հասցեն չի հրապարակվելու։ Պարտադիր դաշտերը նշված են * -ով։