Վահագն Դավթյանի գրական հարուստ ժառանգության մեջ ծանրակշիռ տեղ են գրավում լայն կտավի ստեղծագործությունները՝ պոեմները, որոնք գրվել են բանաստեղծի ստեղծագործական ուղու տարբեր հանգրվաններում:
Անվանի բանաստեղծի պոեմներին շատերն են անդրադարձել, սակայն առ այսօր հրապարակում չկա որևէ ուսումնասիրություն, որ համակարգի դրանք, արժևորի ինչպես բանաստեղծի, այնպես էլ ժամանակի գրական-գեղարվեստական շարժընթացի ընդհանուր համակարգում, ցույց տա Վահագն Դավթյանի տեղն ու դերը ժանրի զարգացման գործում: Այս բացը լրացնելու է գալիս գրականագետ Սեյրան Գրիգորյանի «Վահագն Դավթյանի պոեմները» (Եր., 2021) ծավալուն ուսումնասիրությունը, որը հանգամանորեն ներկայացնում է բանաստեղծի պոեմների ստեղծագործական պատմությունը, ժանրային առանձնահատկությունները, տիպաբանությունը, պոետիկան:
Ուսումնասիրության մեջ գրականագետն ընտրել է պոեմների քննաբանության ինչպես ժամանակագրական, այնպես էլ թեմատիկ-գաղափարագիտական առանցքների շուրջ պոեմների համախմբման սկզբունքը, ինչը հնարավորություն է ընձեռնում հետևելու ինչպես բանաստեղծի ժառանգության մեջ ժանրի առաջընթացի դինամիկային, այնպես էլ շարժընթացի տարբեր հանգրվաններում կերպարակերտման ու պատկերաստեղծման յուրահատկություններին, գրական վարպետության կատարելագործման ընթացքին:
Գրքի «Ներածություն» բաժնում գրականագետն ընդհանուր գծերով անդրադառնում է «անկոնֆլիկտայնություն «տեսության» մղձավանջային տարիներին», երբ 1946 թ. ընդունված որոշումները կաշկանդեցին ստեղծագործական մտքի ազատությունը, գրական զարգացումները մղեցին փակուղի, ինչի հետևանքով գրական շուկան հեղեղվեց հանգավոր ճառերով, «սոցիալիզմի վեհ գաղափարների», «հզոր բանվորազարկի» անկիրք ու անարյուն փառաբանություններով, կոլեկտիվացումը փառավոր ապագայի միակ ճիշտ ճանապարհ համարող աշուղական «նեյնիմներով» (Գ. Էմինի բնորոշումն է): Այնուհետև անդրադառնում է «ձնհալի» և նրան հաջորդած «լճացման»՝ խաղաղ համակեցության տարիների գրական-գեղարվեստական զարգացումներին և այս ընդհանուր համապատկերում՝ պոեմի ժանրի տարաբնույթ դրսևորումներին:
Հայ բանաստեղծները, բնականաբար, չէին կարող անմասն մնալ այս ամենից. «Քիչ թե շատ հայտնի գրեթե բոլոր բանաստեղծները գրեցին և հրատարակեցին կոլտնտեսային գյուղի ու գործարանային քաղաքի տնտեսական կյանքը սխեմաներով պատկերող «սյուժետային պոեմներ», որոնք «հակառակ իրենց նկարագրականությանը և պրոզաիզմին՝ ճակատագրի ինչ-որ հեգնանքով կնքվեցին «չափածո վեպ» կամ «չափածո վիպակ»:
Պ. Սևակը գրեց «Գո՞մ, թե՞ պալատ» չափածո վիպակը, որը 1953-ին լույս տեսավ «Անհաշտ մտերմություն» խորագրով, Վ. Դավթյանը՝ «Տուրուխանյան երկրում (ֆրագմենտներ)» պոեմը՝ նվիրված Ստալինի աքսորավարման ժամանակին, «Պտուտակները» (1949)՝ նվիրված գործարանում աշխատող բանվորներին, «Զրույց Մակարաշենցի Մակարի մասին» չափածո ակնարկը:
Նշված պոեմներից էականորեն տարբերվում է Հունան Ավետիսյանի սխրագործության մասին պատմող պոեմը, որը «ավանդական հերոսական թեմայի մեջ բարձրացնում էր մարդու և ժամանակի ավելի լայն խնդիրը» (10): Պոեմում բանաստեղծը ներկայացնում է «ճանապարհ բացող, պատմության ներկան ու ապագան ագուցող» կերպարը և «ասպարեզ է հանում մարդու և ժամանակի փոխհարաբերության մի լայն կոնցեպցիա, որի խորացումը պիտի տար ավելի ուշ շրջանի պոեմներում»:
Այդ «ուշ շրջանը» սկսվեց «ձնհալի» տարիներին, երբ հասարակական-քաղաքական մթնոլորտի բարեփոխումները գրական-գեղարվեստական զարգացումները մղեցին առաջընթացի նոր՝ բնականոն հուն: Գրականություն «վերադարձավ» այնտեղից հալածված անհատը՝ իր հոգսերով ու մտահոգություններով, դրամատիկ ապրումներով, հույսերով ու հուսալքումներով, մշակվեցին նոր արժեհամակարգեր, պատմության հայեցակարգի նոր ընկալումներ:
1960-ականներից սկսած՝ պոեմի ժանրը դառնում է Վ. Դավթյանի ստեղծագործության ամենածավալուն մասը: 1962-ին գրում է «Ասք Մաշտոցի մասին» պոեմը, որտեղ բանաստեղծը Մաշտոցի գործի արժեքը գնահատում է «հրաշքի կոնցեպցիայի» դիտանկյունից.
Ապրելու համար մեզ զարմանալի մի հրաշք էր պետք,//Հրաշք, որ դառնար լեռներին հենված բյուրեղյա գմբեթ,//Հույսի դեմ՝ սոսյաց անտառ մի դալար,//Ոգու աղեղին՝ պնդաձիգ մի լար,//Փոթորկի հանդեպ՝ մի ծանր խարիսխ,//Հորձանքի դեմ սև՝ կոփածո պարիսպ,//Ոգու երաշտին՝ ներշնչման տարափ,//Մութ գիշերի մեջ՝ լույսի պատարագ,//Քուրայի կրակ, օջախի անթեղ,//Հանճարի բուրվառ, մտածման կանթեղ,//Դառնար անսպառ ու մաքուր ցորյան,//Մեր ոգու հացը, հանապազօրյան: (2, 48)
1960-1990-ականներին Վ. Դավթյանի պոեմները Սեյրան Գիրգորյանը համախմբում է գաղափարագեղագիտական հինգ առանցքների շուրջ.
1. «Ասք պոեմներ» («Բանահյուսական ավանդույթը պատմական ասքերում», «Ասք սիրո և սրի», «Ճերմակ ձիավորը», «Ծուխ ծխանի», «Զվարթնոց»),
2. «Թոնդրակեցիներ» պոեմը («Պոեմի ծնունդը» և «Ստեղծագործական պատմությունը», «Կերպարները», «Ժանրային համակարգը», «Թոնդրակեցիները» որպես պոեմ-ոճավորում», «Բանահյուսական ժանրերի ոճավորումը պոեմում»),
3. «Պոեմ-շարքերը և փոքրիկ պոեմները» («Գինու երգը», «Անկեզ մորենի», «Ծննդավայր», «Տաղարան», «Փոքրիկ պոեմներ»),
4. «Եղեռնի թեման Վահագն Դավթյանի պոեմներում» («Բայց ծնվեցի», «Ռեքվիեմ», «Գիշերային զրույց Նարեկացու հետ»),
5. «Վերջին շրջանի պոեմները» («Տենդ», «Մարդու դրամատիկական պոեմը», «Հայոց միջնադարը նոր պոեմներում», «Հիշատակարան անանուն գրչի», «Մոմիկ», «Երգի ծնունդը», «Քելե, լաո» երգի ստեղծման պատմությունը», «Ասք Սարդարապատի և Հայաստան-88»):
Գրականագետը դիպուկ նկատում է, որ պատմական թեմային Վ. Դավթյանն անդրադառնում է պատմության՝ ներկայում թողած հետագծի հայտնաբերման կոնցեպցիայի տեսանկյունից և կապ է ստեղծում պատմական անցյալ-ներկա-ապագա ժամանակային չափումների միջև, ասել է թե՝ անցյալը որոշակի հետագծով շարունակվում է ներկայում, ներկան ուրվագծում է անցյալը, և ամբողջանում է «ժամանակների կապի գեղագիտությունը», որը դիտարկվում է որպես «գրական ընթացքի միտում»:
Առաջին գլխում ընդգծում է Դավթյանի «հայացքներում բանահյուսության «հեգեմոնիայի» մի յուրատեսակ դիտակետ, ըստ որի՝ ազգային կյանքի իրողություններն առավել հարազատորեն արտացոլվում են հենց ժողովրդի ստեղծածի մեջ» (39), և պատահական չէ, որ բանաստեղծը «հենց բանահյուսության դիրքերից է իմաստավորում հայոց պատմության հայտնի դրվագները՝ Արտավազդի գերեվարումը, Գնելի սպանությունը, թոնդրակեցիների ապստամբությունը, բանահյուսության ընկալումների վրա է հիմնում իր սեփական պատմափիլիսոփայությունը» (39): Միաժամանակ ընդգծվում է, որ «ասք» ժանրային ըմբռնումը Դավթյանի համար չի մնացել բանահյուսական սկզբնատիպերի շրջանակում» (45):
Առանձնակի քննության է ենթարկվում «Թոնդրակեցիներ» պոեմը, որ բանաստեղծի ամենածավալուն չափածո ստեղծագործությունն է, և մի քանի անգամ լույս է տեսել էական մշակումներով: Գրականագետն ուշադրություն է հրավիրում պոեմի վերջնական տարբերակի վրա: Եթե առաջին տարբերակում «հայտնի աղանդավորական շարժումը դիտվում էր գերազանցապես իբրև սոցիալական պայքար, արդեն մեկնաբանվում է որպես մարդու և ժողովրդի՝ դեպի ազատություն և երջանկություն տանող ճանապարհի փորձ: Պատմափիլիսոփայական այդ շրջադարձին Դավթյանը հասել է ժանրային ձևի կտրուկ և արմատական փոփոխությամբ»:
Երկրորդ տարբերակում Դավթյանը «հրաժարվել է դրամատիկական ձևից, կրճատել կամ մշակել է էպիկական ծանր նկարագրությունները և ստեղծել լիրոէպիկական համադրական ժամանակակից պոեմ» (168):
Գրքի երրորդ գլխում գրականագետն անդրադառնում է Վ. Դավթյանի պոեմ-շարքերին և փոքրիկ պոեմներին՝ հատկապես ընդգծելով «Գինու երգը», որը նա անվանում է «ժանրով պոեմ-շարք»:
«Գինու երգում» Սեյրան Գրիգորյանը նորովի է բացահայտում Վարուժանի «Հացին երգի» և «Հեթանոս երգերի» ու Դավթյանի «գիներգության» առնչություններն ու աղերսակցությունները՝ հակադարձելով մի շարք գրականագետների այն պնդումներին, որ «Գինու երգը» պարզապես «Հացին երգի» «նմանակումն է»: Ճիշտ է, թե՛ Վարուժանի, թե՛ Դավթյանի «հովվերգական սիրավեպի ենթաիմաստը պտղաբերության և արգասավորության, վանատուրյան և անհատական հիմքերի նույնացումն է» (291), ճիշտ է , որ Վահագն Դավթյանի «Գինու երգը» որոշակիորեն ներշնչված է նաև Դանիել Վարուժանի «Հեթանոս երգերից», կրում է հեթանոսականության բարերար շունչը գաղափարաբանության և պոետիկայի ոլորտներում, բայց «զգալի են երկու գործերի միջև եղած տարբերությունները», որոնք արևմտահայ և արևելահայ պոեզիաների «խաչաձևման» և «ոսկե միջինի» հայտնաբերման դրսևորություններ են:
Չորրորդ և հինգերորդ գլուխներում գրականագետն անդրադառնում է Դավթյանի պոեմներում եղեռնի թեմային ու անկախության տարիներին գրած ստեղծագործություններին:
Եղեռնի թեմային մեր գրողներն անդրադարձան այն ժամանակ, երբ անհատի պաշտամունքի հաղթահարումից, գաղափարախոսական արգելքների, զսպաշապիկների ու տաբուների ժամանակները մնացին անցյալում: Գրականագետը նկատում է (և ճիշտ է նկատում), որ «եղեռն երևույթը Դավթյան բանաստեղծին տրվել է տառապագին ապրումների և խոհերի գնով», և «եղեռնի մասին գրելը եղել է հոգեբանորեն գրեթե անկարելի գործողություն», բանաստեղծը, սակայն, չդարձավ ողբասաց. դրա ապացույցներից մեկը «Բայց ծնվեցի» պոեմն է՝ գրված Մեծ եղեռնի 50-ամյակի տարում, որը «եղավ հայոց ողբերգության որքան գեղարվեստական, նույնքան էլ հրապարակախոսական արծարծումը»: Եղեռնի թեմային բանաստեղծն անդրադառնում է նաև «Կոմիտաս» փոքրածավալ պոեմում, «Ռեքվիեմում», որոնց մեջ Հայաստանի «պատմության ու ոգու առեղծվածների փիլիսոփայական որոնումն է, հայոց ճակատագրի դիալեկտիկան»: Պատմության ընկալման այս կոնցեպցիան ավելի ցայտուն է երևում «Գիշերային զրույց Նարեկացու հետ» պոեմում, որի եղեռնական պատկերները իրենց ուժով չեն զիջում «Բայց ծնվեցի» ու «Ռեքվիեմ» պոեմների ոճրագործություններին: Այդ ոճրագործությունների մասին «ճշմարտությունն իմանալը պետք է ոչ այնքան մեզ, որքան աշխարհին և անգամ թուրքերին», որովհետև «իր չարագործությունը չխոստովանած ու չգիտակցած թուրքը հիվանդ է նացիոնալիզմով և հոգեպես առողջանալու նշաններ ցույց չի տալիս» (376):
1980-1990-ականներին գրած պոեմներում Վ. Դավթյանը, հավատարիմ մնալով թեմատիկ իր նախասիրություններին, ընդլայնում է դրանց ընդգրկումների շրջանակները՝ կյանքի ու մահվան փիլիսոփայական իմաստավորում, գոյի առեղծված, քնարական հերոսների անհանգիստ, լարված հոգեվիճակներ, տենդագին, մղձավանջային ապրումներ («Տենդ»), լեռնային գյուղերի քայքայման խիստ արդիական պրոբլեմ («Գյուղը»), անպաշտպան մնացած բնակավայրեր, որոնք ժամանակին անառիկ բերդեր են եղել («Բերդը բաց է հիմա հողմերի դեմ քոչվոր»): Բոլոր դեպքերում բանաստեղծը շաղկապում է պատմական անցյալն ու ներկան, թարմացնում ընթերցողի պատմական հիշողությունը, մղում պատմության դասերից ներկայի ու ապագայի համար նոր դասեր քաղելու անհրաժեշտության գիտակցում:
Սեյրան Գրիգորյանը, արժանին մատուցելով Վ. Դավթյանի ստեղծագործությունների, հատկապես պոեմների մասին հոդվածներով, առանձին ուսումնասիրություններով հանդես եկած գրականագետներին, իրավացիորեն գտնում է, որ բանաստեղծի պոեմներն արժանի են որպես կայացած գեղարվեստական համակարգ առանձին ուսումնասիրության, ինչն էլ նա անում է հաջողությամբ, ուսումնասիրվող նյութի գերազանց իմացությամբ, պոեմների նորովի ընթերցմամբ:
Սեյրան Գրիգորյանի «Վահագն Դավթյանի պոեմները» լավագույն նվեր է մեծ բանաստեղծի ծննդյան 100-ամյակին, որը, հույս ունենք, կնշվի մեծ հանդիսավորությամբ և նախադեպ կհանդիսանա արժանին մատուցելու նաև մեր մյուս երախտավորներին:
ՎԱՀԱԳՆ ԴԱՎԹՅԱՆԻ ՊՈԵՄՆԵՐԸ ՆՈՐՈՎԻ ԸՆԹԵՐՑՄԱՄԲ / Մարտին ԳԻԼԱՎՅԱՆ
