Ճանաչված արձակագիր, գրականագետ Զարիֆե Ռույինը գրական սյուժե դարձնելով իրանցի հոգևոր և այլ ոլորտների մեծամեծերի կենսագրությունը, յուրովի ներկայացնում է որպես գեղարվեստական գործ: Այս թեմայով նա գրել է նաև գրականագիտական հոդվածներ: Ռույինը հրատարակել է շուրջ պատմվածքների 10 ժողովածու և վեպեր մեծահասակների ու պատանիների համար: Առավել հայտնի ստեղծագործություններից են` «Նանի Ռանան», «Կտավները խոսում են», «Ճնճղուկ վերջակետ, ճնճղուկ նոր տողից», «Միայն պատուհանները գիտեն»:
Կանգնում եմ հայելու առաջ ու նայում ինձ: Արցունքի կաթիլները մշուշում են պատկերս: Ծովի ձայնը խախտում է սենյակի դառը լռությունը: Արցունքներս հոսում են ու պղտորում հայելում արտացոլված պատկերները: Արցունքներս հոսում են… Փարիայի մատնահետքերը կապտին էին տալիս Սաիդի բազուկներին: Ինձ նայելիս միանգամից զայրույթով լցվեցի` ինչո՞ւ չգնացի: Բռունցքով հայելին ջարդուփշուր արեցի: Պատկերս ջարդվում, փշուր-փշուր է լինում, մատներիս ծայրից արյունը կաթիլ-կաթիլ թափվում է հատակին: Սպիտակ մարմարյա հատակի արյան շրջագիծն աստճանաբար մեծանում է: Ոտքս դնում եմ վրան: Փարիան բղավում է. «Կպայթի…»։
Ոտքս դնում եմ վրան ու գնում դեպի պատուհանը: Երբ նայում եմ հատակին, արյունոտ ոտնահետքեր եմ տեսնում: Սաիդից հեռանում եմ: Ծովափի փափուկ ավազների վրա տեսնում եմ իմ ոտնահետքերը: Մի հանդարտ ալիք գալիս, սրբում-տանում է ոտնահետքերս: Երբ շրջվում եմ, տեսնում եմ, որ իմ ու Սաիդի միջև հետք չի մնացել: Սենյակի հատակի արյունոտ ոտնահետքերը չորանում են: Արյունը լերդացել է հայելին ջարդող բռունցքիս վրա: Ակամայից է լինում` բանականությունն ինձ վրա այլևս իշխանություն չունի:
Մարմնիս անդամներն ինձ հետ համերաշխ չեն: Ամեն մեկն իր սազն է նվագում: Մատներս դեղնել ու չորացել են այս սենյակի ծաղկամանի ծաղիկների նման: Քսան օր է, ինչ չեմ ջրել: Քսան օր է, ինչ զգում են ծարավի համը: Ջրի տափաշիշը Սաիդի մոտ է: Ասում եմ. «Շատ եմ ծարավ»:
Տափաշիշը տալիս է ինձ ու հանգիստ նստում կողքիս: Ապա սկսում է ցուցամատով նկարել ծովափի փափուկ ավազների վրա: Արև է նկարում ու բաց պատուհանով մի տուն…
Փակում եմ պատուհանը: Ծովի ձայնը ներթափանցում է պատուհանի ճեղքերից: Երկու ձեռքով փակում եմ ականջներս: Կարծես սրտիս վերքին աղ ցանած լինեն: Ինչո՞ւ չգնացի: Ինչո՞ւ ոտքերս չօգնեցին: Ինչո՞ւ մնացի ու դիտեցի: Դեմքս վառվում է: Հենց որ աչքերս փակում եմ, սկսում են հոսել արցունքի խոշոր կաթիլները: Փարիայի մատնահետքերը՝ Սաիդի բազուկների վրա: Գեթ մի պահ ինձ հանգիստ չեն տալիս: Աչքերս բացում եմ: Ալիքը գալիս է, իր հետ տանում Սաիդի նկարչությունը: Նա ասում է. «Դեռ չէի ավարտել» և ափին նկարում է նոր տուն, սակայն ալիքը չի խնայում ու իր հետ տանում է նրա նոր տունը:
Լալիս եմ: Սիրտս սեղմվում է: Ցավազրկող եմ կուլ տալիս: Չի ազդում: Ցավս շատ մեծ է: Սաիդը հեռախոսով ասում է. «Ավելի լավ կլինի, որ այս ամուսնությունը տեղի չունենա»:
Անհանգստացած հարցնում եմ. «Ախր ինչո՞ւ ես նման բան ասում»:
– Դե հիմա շատ բան է փոխվել, ես նախկինը չեմ, տկար եմ, մի ոտք ունեմ…
Ես նրան ասում եմ. «Ճիշտ է, մի ոտքից զրկվել ես, բայց սիրտ հո ունես: Համոզված եմ, որ սիրտս չես կոտրի…»:
Սիրտս չի կոտրում: Ծովի ալիքը ոտքիս տակից ավազը լվանում-տանում է: Ծարավում եմ: Մի կում ջուր եմ խմում տափաշշից: Սաիդը կողքիս նստած է: Գլուխը բարձրացնում ու Փարիային է նայում, որ թեթև-թեթև վազում է գնդակի ետևից: Հարցնում եմ.
– Նրան ինձանից շա՞տ ես սիրում:
– Խանդո՞ւմ ես:
– Ո՛չ:
Նա ժպտալով ասում է.
– Փարիայի գոյությամբ իմ սերը քո նկատմամբ կրկնապատկվել է:
Նայում եմ նրան: Խոսքը համոզիչ է: Ժպիտով երախտիքս եմ հայտնում: Անձրևում է: Անձրևի կաթիլները սահում են պատուհանի ապակու վրայով:
Դեղահաբ եմ ընդունում:
Փարիան գոռում է.
– Գնդակս ջուրը տարավ,- և վազում է դեպի ծովը:
Բարձրանում ենք ավազների վրայից: Սաիդը բղավում է.
– Կանգնի՛ր, Փարիա, ո՞ւր ես գնում:
Փարիան լացելով վազում է գնդակի ետևից:
Բացականչում եմ.
– Չմտնես ջուրը:
Բայց նա գնում է: Լսում եմ սրտիս բաբախյունը: Ոտքերս թուլանում, անզգայանում են: Չգիտեմ ինչ անեմ: Գլուխս պտտվում է: Ինձ կորցնում եմ: Անգամ չեմ կարողանում շարժվել: Անճարակ դիտում եմ: Սաիդը գնում է Փարիայի ետևից: Աստիճանաբար երկուսն էլ հեռանում են: Տագնապահար կանչում եմ. «Սաի՜դ… Փարիա՜…»:
Ներսս հանկարծակի ինչ-որ բան է կոտրվում: Մեկը ճանկռում է սիրտս, հափշտակում հույսս: Վախը ներթափանցում է ներսս: Չլինի թէ արհեստական ոտքը դավաճանի նրան, Աստված իմ…
Եվ ամբողջ ուժով գոռում եմ.
– Փարիա՜… Սաի՜դ…
Հայացքս հառել եմ ծովին: Սաիդը մի ձեռքով Փարիային է գրկել, մյուսով ջուրը քշում է մի կողմ: Սարսափահար ճչում եմ.
– Ամուսնո՜ւս… աղջկա՜ս ջուրը տանում է:- Այս կողմ, այն կողմ եմ նայում: Արցունքոտ աչքերով աղաչում եմ,- օգնեցե՜ք… օգնեցե՜ք…
Աստիճանաբար մարդիկ են հավաքվում: Ծովն եմ ցույց տալիս: Նրանց հետքը չի երևում: Հայացքով ջուրը տակնուվրա եմ անում: Կոկորդս ջղակծկումից սեղմվում ու պայթում է, արցունքներս հոսում են: Անօգնական ճչում եմ: Քամին բացում է պատուհանը և դիպչում վիրավոր ձեռքիս: Ձեռքս այրվում է: Սիրտս վառվում է: Ճանկռում եմ դեմքս: Ծեր կինը, ում տունը վարձել էինք, ձեռքը դնում է ուսիս.
– Ծովը նրանց չի պահի, իմ աղջկան էլ հետ տվեց:
Սառած հայացքս հառում եմ նրան.
– Ախր աչքիս առաջ գնացին:
Ծեր կինը բռնում է ձեռքս.
– Իմ աղջկան էլ աչքիս առաջ տարավ:
Մի քանի դեղահաբ միանգամից կուլ եմ տալիս: Հայրս ասում է.
– Անօգուտ է, արի գնանք այստեղից: Ծովը ցավդ մեծացնում է:
– Եթե գամ, ցավս ավելի շատ կմեծանա:
Նա ասում է.
– Նայիր հայելուն: Ախր այդպես դու ոչնչանում ես:
Հառաչելով պատասխանում եմ.
– Դու գնա, ես մնում եմ:
Հոգոց հանելով խնդրում է.
– Ես առանց քեզ չեմ գնա:
Լացակումած ասում եմ.
– Հայրի՛կ, հավատա, ինձ համար մնալն ավելի լավ է, դու գնա…
Գնում եմ ծովափ: Ջրերը ճանկռում եմ: Բայց նա այնքան դաժան է, որ ցավս դող չի պատճառի:
Ծեր կինը հորդորում է.
– Համբերություն ունեցիր:
Հանդարտ ու լռելյայն լացում եմ: Նա ասում է.
– Բավ է, այդպիսով դու քեզ ոչնչացնում ես:
Պատասխանում եմ.
– Սաիդի բազուկները տեսար, չէ՞…
Նա լռում է: Հայացքս երկնքին ուղղելով ասում եմ.
– Ով Աստված, օգնիր:
Մեկը վազեվազ մոտենում է.
– Գտել են:
Հարցնում եմ.
– Երկուսին էլ գտե՞լ են:
– Այո՛, երկուսին էլ:
Ծեր կինն ասում է.
– Տեսա՞ր, որ ասում էի՝ ծովը դիակներ չի պահում:
Խելագարված գնում եմ ծեր կնոջ հետ: Ամուսնուս ու աղջկաս կողք կողքի պառկեցրել են:
Ասում են.
– Նրանց բաժանել ենք միմյանցից,- և ցույց են տալիս Սաիդի բազուկները: Նրա բազուկների վրա կապտին են տալիս հինգ փոքրիկ մատնահետքեր: Ձեռքս գցում եմ մազերիս, ծեր կինը ձեռքս բռնում է.
– Աղջի՛կս, մեղք է:
Մատնացույց եմ անում Փարիային.
– Տես, իսկ և իսկ հրեշտակի է նմանվել:
Նա հանդարտ լալիս է: Ուշագնաց եմ լինում:
…Սաիդը հարցնում է` ի՞նչ է պատահել:
– Ոչինչ, շուտով հայր ես դառնալու:
Ուրախությունից կորցնում է իրեն: Գլուխս գնդակի պես ուռչում է: Փսխում եմ: Ներսս ինչ կա-չկա, ուզում եմ դուրս թափել: Ծեր կինը կրկին հորդորում է.
– Վերջ տուր, համբերություն ունեցիր:
Հարցնում եմ.
– Երբ քո աղջկան տարավ, ի՞նչ արեցիր:
Լացում է: Հանկարծակի ցավը գլուխ է բարձրացնում: Հայացքս քարանում է Սաիդի ու Փարիայի վրա: Ձեռքս այրվում է, սիրտս ցավում: Իսկ հայելին ցույց է տալիս իմ ջարդված պատկերը: Ծովի, անձրևի ու քամու ձայները միահյուսվում են: Փսխում եմ: Բերանիցս գնդակի գույնի արյուն է դուրս հոսում: Շրջվում, ետ եմ նայում: Տանից մինչև ծովափ, փափուկ ավազի վրա ինձանից մնացել էին իմ ոտնահետքերը:
Պարսկերենից թարգմանությունը՝
Էմմա ԲԵԳԻՋԱՆՅԱՆԻ