Մ եր մշակութային կյանքը հարստացավ ևս մեկ ինքնատիպ երևույթով. մի քանի ամիս, ամեն ուրբաթ երեկո Հովհ. Թումանյանի թանգարանը դառնում էր և՛ լսարան, և՛ ջերմ մթնոլորտ ապահովող հանգրվան՝ սուրճի բույրով համեմված: Ու մեր դժվարին ու դժնդակ կյանքն ապրող արվեստասեր ու սրճասեր մարդիկ մի առանձնակի սիրով ու անհամբերությամբ էին շտապում թանգարան՝ հերթական «սրճային պատմության» բացահայտմանը մասնակից դառնալու համար: Ասել եմ ու էլի կասեմ՝ ամենամեծ մշակույթը մարդկային շփումն է, իսկ երբ նրանց միավորում է սեփական մշակույթն ավելի բազմակողմանի ճանաչելու ձգտումը՝ արդյունքն ի սկզբանե կանխատեսելի է: Ամիսներ շարունակ մեր քաղաքի ամենահետաքրքիր մարդիկ ներկայացնում էին իրենց պատմությունները, որոնք լուրջ ուսումնասիրությունների արգասիք էին: Բանախոսներից յուրաքանչյուրը իր բաժին հետազոտությամբ լրացնում էր այն համապատկերը, որ «Սուրճ-սէր-թանգարան» խորագիրն ուներ:
Իրոք, աննախադեպ նախագիծ էր սա, և ամեն հանդիպումից հետո առավել իրատեսական էր դառնում միտքը, որ շարունակություն լինելու է: Անպայմա՛ն լինելու է, որովհետև այն իրականացնողները իրենց գործի նվիրյալներ են՝ նախագծի հեղինակից մինչև թանգարանի աշխատակիցը, որոնց ջանքերի շնորհիվ մեր քաղաքն ունի մշակութային ևս մեկ պատմություն:
Կարինե ԽՈԴԻԿՅԱՆ
ԳԹ – Հունիսի 4-ից հոկտեմբերի 8-ը, ամեն ուրբաթ (բացի օգոստոս ամսից) երեկո Հովհաննես Թումանյանի թանգարանի հյուրընկալ դռները բացվում էին «Սուրճի մշակույթի հայկական հետագծի» հերթական բացահայտման համար: Ինչպե՞ս կայացավ Ձեր համագործակցությունը նախագծի հեղինակ Տաթև Սարոյանի հետ:
Անի ԵՂԻԱԶԱՐՅԱՆ – Սուրճի և սրճաշխարհի մշակութային այդ յուրահատուկ միջավայրի հայկական հետագծի որոնումների մասին Տաթևի հետաքրքրությանը ծանոթացա այն շրջանում, երբ բավական մեծ հետազոտական աշխատանք էր արված և Նարինե Թուխիկյանի հետ նպատակադրվել էին ցուցահանդես կազմակերպելու։ Բայց հանգամանքների բերումով այն հետաձգվել էր։
Մեր օրերում թանգարանների գործառույթը, ինչպես ամբողջ աշխարհում, այնպես էլ Հայաստանում, բավական փոխվել է։ Թանգարանները դադարել են զուտ մշակութային արժեքների պահպանման տարածքներ լինել։ Այսօր դրանք նաև կրթական մեծ գործառույթ իրականացնող կենտրոններ են։ Անշուշտ, հենց այս ելակետից էլ ողջունվեց գաղափարը։ Ավելին՝ ծրագիրն իր հետազոտական տեսանկյունից ճիշտ նույն եզրն ունի, ինչ այսօր թանգարանն իր գործունեության մի շերտում իրականացնում է՝ նուրբ, երբեմն շատ փոքր թվացող դետալների, մանրամասների ուսումնասիրմամբ բացահայտել ու խորամուխ լինել Թումանյան մարդու կյանքի քիչ կամ ոչ լիարժեք քննված էջերի։ Եվ ահա Նվարդ Թումանյանի հուշերում գրառված մի զուսպ հիշատակություն, որ կապված է որբախնամ առաքելության շրջանում Թումանյանի՝ Էջմիածնում ծավալած գործունեության, նրա առօրյայի, կենսակերպի կցկտուր դրվագների հետ, հանկարծ առանձնացվում է մի վկայություն. բանաստեղծը ծանր ապրումների ու հոգսերի մեջ օրվա ընթացքում հասցնում էր ըմպել միայն սուրճ, այն էլ՝ կոնյակով: Ինչպե՞ս, որտեղի՞ց և ինչո՞ւ… այս հարցերի պատասխանը մշակութային մի ամբողջ շերտի հետազոտման առիթ է դառնում: Կենսագրական հետագա փուլերում էլ բանաստեղծի կյանքում սուրճը զուգադրվում է Արևելքի նկատմամբ նրա բացառիկ հետաքրքրությանը՝ որպես այդ աշխարհի սիմվոլներից մեկը… Այսպես մեկնարկեց այս ինքնատիպ ու հետաքրքիր ծրագիրը:
ԳԹ – Ուրբաթ երեկոներն արդեն դարձել են ավանդական և մեր քաղաքի մշակութային իրադարձություն: Պարզ է, որ դա թանգարանի աշխատակազմի ջանքերի շնորհիվ էր նաև: Բացենք ձեր խոհանոցը՝ ուղղակի (սրճային հյուրասիրությունները) և անուղղակի (հյուրընկալելը) իմաստներով: Այդ անկրկնելի մթնոլորտը դյուրին չէր ստեղծելը…
Ա. Ե. – Անշուշտ, իրավացի եք: Հատկապես մի շրջանում, երբ դեռ 44-օրյա պատերազմի հետևանքով առաջացած ցավոտ վերքը սպիացած չէր, իսկ համավարակը կարծես ոչ մի կերպ չէր նահանջում: Որոշում կայացնելը դյուրին չէր: Բայց մի գաղտնիք պիտի բացահայտեմ. բազում գաղափար-ծրագրերից կյանքի են կոչվում նրանք, որոնք թերևս բխում են թումանյանական մտածողությունից: Որովհետև մատուցման ձևը, հանդիպումների պարբերականությունը, միջավայրի ստեղծման որոշ գաղտնիքներ, հյուրընկալման արարողությունը, զրույցի մթնոլորտի ապահովման նրբությունները նոր գյուտեր չեն. այստեղ մեկ հիմնական խորհրդատու կա. Թումանյանը: Զրույցը գիտելիքի փոխանցման ամենափորձված տարբերակն է թերևս, պարզ, բայց կիրթ ու ինտելեկտուալ զրույցը՝ համեմված անուշաբույր ըմպելիքի խորհրդավոր ու զգլխիչ տարատեսակ համերով:
ԳԹ – Այս նախագիծը ի՞նչ նոր մտահղացումներ ու գաղափարներ տվեց թանգարանին:
Ա. Ե. – Ծրագիրը թանգարանի աշխատակիցների նոր փորձառության լավագույն հնարավորություններից է: Այն նաև թանգարանի նկատմամբ հանրային ընկալումների ընդլայնման նուրբ միջոց է, որն այնքան էլ միանշանակ չի ընդունվել: Բայց քանի որ Թումանյանն ինքը մշտապես բացառիկ նախաձեռնող է եղել հայ կյանքի տարբեր ոլորտներում նոր էջեր բացելու հարցում, ուստի՝ Հովհաննես Թումանյանի թանգարանն էլ չի վարանի թանգարանային ոլորտում դեռևս չփորձված նախաձեռնություններ կյանքի կոչելու և գուցե նաև ոլորտի զարգացման օրինակ ծառայելու: Այն նաև միջթանգարանային լայն համագործակցության փորձառություն է, որ հաջողելու դեպքում պիտի նախադեպ դառնա շատերի համար՝ նորանոր ծրագրեր կյանքի կոչելու: Եվ, ի վերջո, ծրագիրն իր տեսակի մեջ մեծահասակների ոչ ֆորմալ կրթության ապահովման մեր հերթական նախաձեռնություններից է, որի կարիքը խիստ զգալի է:
ԳԹ – Ի՞նչ է անձամբ Ձեզ համար այս նախագիծը:
Ա. Ե. – Նախագծի նկատմամբ իմ հետաքրքրությունները նախ և առաջ հետազոտողի հայացքով դիտարկելն է: Ի վերջո գործ ունենք համաշխարհային մշակութային մի հարուստ շերտում հայկական հետագծի հստակեցման և ամրագրման, փաստագրման հետ, ինչի հանրագումարը պետք է դառնա բազմալեզու պատկերագրքի հրատարակումը: Հայը, հայագիտությունը և հայկականությունը ամենատարբեր եզրերով եղել են Թումանյանի հետազոտման դաշտում՝ սկսած հայկական էպոսը աշխարհի ոչ մեծ թվով ժողովուրդների էպոսների հետ համեմատությամբ, մինչև հայի դերն ու տեղը մարդկության պատմության մեջ: Չափազանց ուրախ եմ, որ Տաթև Սարոյանի հետազոտական աշխատանքներն արդեն գիտական հենքի վրա են դրված՝ որպես հայցորդության թեմա հաստատում ստանալով ԳԱԱ Հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտում:
Մյուս կողմից, որպես թանգարանի ներկայացուցիչ, անշուշտ կարևոր է ապահովել ճիշտ փոխգործակցություն հանրության մի քանի շերտերի միջև՝ մշակութայինից մինչև գործարար՝ ամուր կամուրջներ ստեղծելով թանգարանի հետ և թանգարանի համար:
ԳԹ – Հունիսի 4-ը Ձեզ համար շրջադարձային կարելի է համարել. այդ օրը Հովհաննես Թումանյանի թանգարանում մեկնարկեց «Սուրճի մշակույթի հայկական հետագիծը» նախագիծը: Ինչպե՞ս ծնվեց այդ հրաշալի գաղափարը:
Տաթև ՍԱՐՈՅԱՆ – Մասնագիտությամբ թանգարանագետ եմ։ Շուրջ 14 տարի աշխատել և աշխատում եմ Հայաստանի տարբեր թանգարաններում։ Աշխատանքային առաջին քայլերս սկսվեցին Երևան քաղաքի պատմության թանգարանում։ 2012 թ.-ին, աշխատանքային մի օր հերթական անգամ թանգարանի պղնձե իրերի ֆոնդապահոցում էի. թանգարանային պահոցներում միշտ զգացել եմ հրաշքի կամ առանձնահատուկ իրեր տեսնելու խորհրդավորությունը, դրանց մասին լսել հետաքրքրաշարժ պատմություններ։ Այս ֆոնդապահոցն էլ այնքան կոկիկ էր դասավորված, որ կարծես ինքնին ցուցադրություն լիներ, իսկ առարկաները լուռ զրուցում են, երբ երկար նայում ես նրանց։ Նաև կար այն հանգամանքը, որ ազգագրական մտքի անսպառ հարթակ էր՝ տեսնել ու պատկերացնել՝ հարյուրամյակներ առաջ հայերն ինչ կենցաղ են վարել, ինչպիսի կատարելությամբ են հայ վարպետները պատրաստել ամենօրյա կիրառության իրերը, ինչ հետաքրքիր գաղտնագրեր են մեզ թողել զարդանախշերի ու կապգրերի միջոցով։ Նման մի այցի ժամանակ ինձ հետ երկար զրույցի բռնվեցին սուրճի պարագաները։ Հարց առաջացավ, թե ե՞րբ են հայերը սուրճ խմել, ի՞նչն է դարձել այն շարժառիթը, որ այս մշակույթը ներթափանցել է Հայաստան և դարձել մեր կենցաղի անբաժան մասնիկ։ Այս հարցերի պատասխանները գտնելու համար հետազոտողի լավագույն հարթակներից մեկը թանգարանային ֆոնդերում աշխատելն է, բացել դարերի խորքից եկող նմուշների անհատական պատմությունները։
ԳԹ – Թումանյանի թանգարանի ընտրությունը որպես նախագծի հարթակ, ես կասեի՝ հյուրընկալ տուն, ի՞նչ չափանիշներով կատարվեց:
Տ. Ս. – Հետազոտությանս մեկնարկը տրված էր, ժամանակ առ ժամանակ այցելում էի թանգարաններ, հանդիպում տնօրենների, աշխատակիցների հետ, զրուցում սուրճից, և պարզվում էր, որ ֆոնդերում, երբեմն էլ ցուցադրություններում կան հետաքրքիր հիշատակություններ սուրճի մասին՝ այն էլ հայ մեծերի հետ կապված։ Այս որոնողական աշխատանքները, բնականաբար, պետք է բերեին Հովհաննես Թումանյանի թանգարան։ 2017 թ. փետրվարին այցելեցի թանգարան, զրուցեցի տնօրեն Նարինե Թուխիկյանի հետ։ Ի սկզբանե հարցերս կազմել էի Նարինե Թուխիկյանի հայրիկի՝ Լևոն Թուխիկյանի մասին, քանի որ վերջինս քաղաքի սրճարաններից իր երիտասարդական հուշերից փոխանցած կլիներ դստերը։ Խոսակցության ընթացքում նա հարցրեց, թե ինչո՞ւ Թումանյանի՝ սուրճի նկատմամբ հետաքրքրություններից չեմ հարցնում, մեծ սիրով պատմեց ու ցույց տվեց բոլոր նմուշները և պատրաստակամությամբ առաջարկեց հետազոտությունը ցուցահանդեսի վերածել ու մեր մտավորականներին հավաքել Թումանյանի հարկի ներքո՝ հաշվի առնելով Թումանյանի հետ կապված սուրճի հետաքրքիր պատմությունները և թանգարանի մեծ սրահը, որը հարմար է լայնածավալ ցուցահանդես կազմակերպելու համար։ Մի քանի ամիս անց արդեն ունեի բավականին տեղեկություններ հայ մեծերի սրճախմությունից, ցուցանմուշների մեծ հավաքածու և բացառիկ լուսանկարներ սուրճի սեղանի շուրջ։ Սակայն ամեն գործ ունի իրականացման իր ժամանակը, ինչ-ինչ պատճառներով այն հետաձգվեց, և աշխատանքները շարունակեցինք թանգարանի նոր տնօրեն, ծրագրի համահեղինակ Անի Եղիազարյանի հետ։ Որոշվեց, որ նախագիծը պետք է ներառի նաև պատկերագիրք, և իրականացման տարի սահմանեցինք 2020 թվականը, սակայն բոլորիս հայտնի պատճառներով հետաձգվեց։ 2021 թ. փետրվարին որոշեցինք, որ այսքան հետազոտված և նախագծի ամեն քայլ հաշվարկած գործողություններին պետք է ընթացք տալ, չնայած վախեր ունեինք, որ մեր երկրի դժվարին վիճակից ելնելով՝ հանրությունը չի կարող պատկերացնել այն, ինչ նպատակադրվել էինք։ Այդ իսկ պատճառով որոշեցինք հանրությանը երեկոների բանախոսությունների միջոցով քայլ առ քայլ իրազեկել մեր նպատակների ու գաղափարների մասին։ Միջոցառման իրականացման վայր ընտրեցինք Թումանյանի թանգարանի ամառային այգին, որը կամերային միջավայր էր ապահովում և բացօթյա սրճարանի մթնոլորտ։ Այգու տարածքը ձևավորվեց 60-70-ական թվականներին բնորոշ կահույքով և փոքր ցուցադրությամբ։
ԳԹ – Ի՞նչ սկզբունքով էին ընտրվում բանախոսները:
Տ. Ս. – Բանախոսության թեմաները ընտրում էինք՝ ելնելով հետազոտության նյութերից, իսկ հրավիրված բանախոսները տվյալ թեմայի շուրջ հետազոտություններ իրականացրած մասնագետներ են։
ԳԹ – Արդեն հայտնի է, որ նախագիծը շարունակվելու է: Ի՞նչ ձևաչափով և ե՞րբ կլինի հաջորդ մեկնարկը:
Տ. Ս. – Սուրճի ուրբաթ երեկոներին հաջորդելու է լայնածավալ ցուցահանդես, որը նախատեսել ենք 2022 թ. գարնանը։ Ցուցահանդեսին մասնակցելու են 20-ից ավելի թանգարաններ՝ ներկայացնելով իրենց սրճային նմուշները։ Նման միջթանգարանային համագործությամբ բացվող ցուցահանդես թերևս առաջին անգամ է հայաստանյան թանգարանների համար, որտեղ նման մեծ թվով կառույցներ մեկտեղվում են մեկ հարկի ներքո։ Ցուցահանդեսին զուգահեռ պատրաստում ենք գիտահանրամատչելի պատկերագիրք։ Առաջին անգամ հանրությանը կներկայացվի ամփոփ տպագիր նյութ հայերի սուրճի հետագծի մասին։ Աշխատությունը լինելու է երկլեզու՝ հայերեն-անգլերեն։ Նաև միտք ունենք հետագայում թարգմանել ռուսերեն, ֆրանսերեն, իսպաներեն, գերմաներեն։ Ցուցահանդեսին զուգահեռ շարունակվելու են նաև ուրբաթ երեկոների բանախոսությունները։
ԳԹ – Որքանո՞վ արդարացան Ձեր սպասումները:
Տ. Ս. – Պետք է նշեմ, որ նախագծի մեկնարկը մեր սպասվածից ավելի մեծ արձագանք գտավ։ Իրականացվեցին 14 երեկոներ, և եթե յուրաքանչյուր հանդիպման հրավիրյալների թիվը չպետք է գերազանցեր 30-ը, բայց ի ուրախություն մեզ՝ յուրաքանչյուր երեկո գերազանցում էր նախորդին, և ի վերջո կրկնապատկվեց սահմանված թիվը։ Այսինքն՝ 14 երեկոյի ընթացքում ընդհանուր թվով հյուրընկալեցինք մոտ 700 մասնակցի։ Մյուս հետաքրքրվողներին անմասն չթողեցինք։ Նախագծի համար բացված Սուրճ-սէր-թանգարան ֆեյսբուքյան էջով կազմակերպեցինք կենդանի հեռարձակում, որի դիտումները բավականին բարձր ցուցանիշ գրանցեց։ Մամուլը շատ լավ լուսաբանեց այս արտառոց ու հետաքրքիր ծրագիրը։ Ֆեյսբուքյան էջի ակտիվությունը հավաստում էր, որ մեր սպասելիքներն արդարացել են։ Այսինքն՝ մեր հանրությունը մեծ սպասումով պատրաստ է այցելել ցուցահանդեսը դիտելու և հաղորդակցվելու մեր առօրյա կյանքի կարևոր մասնիկի՝ սուրճի պատմությանը։
Նախագծի հաջողությունը պայմանավորված է Հովհաննես Թումանյանի թանգարանի աշխատակիցների, կամավորների աջակցությամբ։ Նախագծի համահեղինակ, Ակտուալ արվեստ հրատարակչության տնօրեն Մկրտիչ Մաթևոսյանի շնորհիվ ձևավորվեց երեկոների միջավայրը, նա շարունակում է ցուցահանդեսի հայեցակարգի կառուցման ողջ աշխատանքները։
ԳԹ – Նախագծի գործընկերների ընտրությունը ի՞նչ սկզբունքով էիք կատարում:
Տ. Ս. – Բնականաբար, խոսելով սուրճից, բանախոսությունները պետք է ուղեկցվեին համեղ ըմպելիքով։ Թումանյանի թանգարանի տնօրենի հետ որոշեցինք, որ պետք է համագործակցենք Հայաստանում և Հայաստանից դուրս գտնվող այնպիսի սուրճի տների ու սրճարանների հետ, որոնք մատուցում են բարձրորակ սուրճ։ Բանախոսությանը հաջորդում էր սուրճի կազմակերպությունների մեկնաբանությունները ըմպելիքի մասին։ Մասնագետները պատմում էին՝ ինչպես ճիշտ սուրճ պատրաստել, ինչ բովման ու պատրաստման եղանակներ կան և այլն։ 14 հանդիպումների համար ունեցել ենք շուրջ 10 գործընկեր կազմակերպություններ։ Ի ուրախություն մեզ, նախագծին միացել է նաև Սան Ֆրանցիսկոյում գործող հայկական սուրճի տունը։ Այս պահին բանակցություններ ենք վարում այլ տարածաշրջաններում հայերի կողմից բացված սուրճի տների ու սրճարանների հետ։ Նշեմ, որ գործընկերների հարցում նույնպես գործում է համահայկական համագործակցություն, անգամ օվկիանոսից այն կողմ գործող հայ ընտանիքներ, որոնք մեծ ավանդ ունեն հայկական սուրճի հանրայնացման հարցում, ներգրավվել են ծրագրին։