ՀԳՄ վարչությունը
շնորհավորում է
գրականագետ, թարգմանիչ
ԱԼԲԵՐՏ ՄՈՒՇԵՂՅԱՆԻՆ
ծննդյան 90-ամյակի առթիվ
«Գրական թերթը» միանում է
շնորհավորանքին
ԼԱՊՏԵՐԸ
Կույրի համար արև ու լույս եղած-չեղած մի հաշիվ է:
Աշուղ Ջիվանի
Մթին գիշերին նեղլիկ մի ճամփով
Մի կույր էր անցնում՝ ձեռքին լույս-լապտեր.
Երկինքը մռայլ պատած էր ամպով.
«Իր ինչի՞ն է պետք այս լույսը, օ՜, Տեր»:
«Խոսում ես պարապ էն աշուղի պես՝
Լուսավորում եմ քո ճամփան, հիմա՛ր,
Որ ինձ չդիպնես, կաթըս չթափես-
Տանում եմ հիվանդ Ջիվանու համար»:
2013 թ.
ԹՌՉԵԼՈՒ ՑԱՎԸ
Երբ մեծ Բրուտը շունչ փչեց կավին
Եվ իր պատկերով արարեց մարդուն,
Այն ժամանակից ահա տակավին
Մարդկային հոգին, միշտ քուն թե արթուն,
Թռչում է, թևում, ճախրում, սավառնում.
Հոգին ձգտում է իր ստեղծողին,
Թևեր է առնում ու վեր է հառնում,
Մարմինը, սակայն, կառչում է հողին:
Նա, որին Աստված հունցեց հում կավից,
Արդ՝ տառապում է թռչելու ցավից.
Ո՜վ գիտե, գուցե երկիրն ատելուց
Խելքը տվել է վերին եզերքին,
Կամ էլ, պարզապես, շատ կուտ ուտելուց,
Սուտ ու խաբեբա տերերի ձեռքին,
Միշտ կուտ ուտելով մարդիկ տիրացան
Թռչունի նման թռչելու ցավին
Ու երազանքով երկինք վերացան:
Այնպես սիրեցինք երկինքը ծավի
Ու տառապեցինք երկնքի ցավից,
Որ պոետները հիմա և հնում
Տիեզերական վիշտ են անվանում:
Մեր դարը շատ է քիթը վեր ցցում,
Երբեմն նույնիսկ չափից առավել-
Առաջ պառավը հեծնում էր ձձում,
Հիմի հեծնում է թռչող ցախավել:
Այսպես, երկնքի Աստծուն խնդրելով
Եվ իրենց հոգում աստված փնտրելով,
Ոչ թե սերունդներ միայն ծերացան,
Այլ դարերն անգամ ալեհեր դարձան,
Դարձան հնադար՝
Հայացքը երկնին հառած անդադար,
Փախչո՜ւմ են անհույս մեղավոր, արդար,
Այս համատարած մահվան խուճապից,
Այս մահատարած հողի սարսափից,
Որ սերունդները իր տակն է առնում,
Իր խնամողին գերեզման դառնում:
Մարդը առել է աստղային թևեր,
Ձգտում է սուրալ աստղերից էլ վեր,
Զզվել է արդեն այս մթնոլորտից,
Այս խավարչըտին, մթին ոլորտից:
Մարդը աստղային թևեր է առել
Ու երազում է պարապ թափառել.
Նրա մեջ վայրի կիրքն է խլրտում`
Ձգտում է ճախրել վերին ոլորտում,
Վերին ոլորտում անբան սավառնել,
Ուր աստղիկներն են պչրում, նազկըտում.
Եվ աստղից աստղ վազ տալ, բույր առնել,
Ինչպես ծաղկունքն են դաշտում հոտոտում.
Աստղի թփի տակ համբույր տալ-առնել,
Մեկ-մեկ էլ աստղիկ պոկոտել թփից,
Մենակ թե բոցը ձեռքերը չայրի,-
Մարդու բնությունն ունի գեշ մի բիծ՝
Պոկել-գջլելու մոլուցքը վայրի:
Չէ՛ մի, ձգտում է դեպի տիեզերք,-
Հին երգ է սա լոկ, հնամաշ մի երգ.
Այդ տիեզերքը անդունդն է որ կա,
Աստվածաշունչը խոսքիս է վկա՝
«Շրջում էր Հոգին անդունդի վրա»,-
Սա՛ է տիեզերքն, ավա՜ղ, մեր գիտցած՝
Մարդը տենչում է անհունը նրա,
Գահավիժում է գլխով դեպի ցած
Ու կարծում է, թե վերև է սուրում.
Իբր ճախրում է երկնի լազուրում,
Այնինչ լողում է խորխորատի մեջ,
Քանզի ասված է՝ «Ել, այսինքն՝ էջ»:
Կա՜ ճշմարտություն սակայն մի վերին՝
Ով գլխիվայր է նայում իրերին,
Անկումը նրան թռիչք է թվում.
Եվ այս է միակ պատճառը ուստի,
Որ այդ անդունդը, վիհը կորըստի
Վեհ տիեզերք է աչքին երևում, –
Մարդ զգում է միշտ իրեն վերևում,
Բայց չի հասկանում, որ իր ներքևում
Մեկն էլ իրեն է նայում վերևից.
Այնինչ չգիտե, որ իր ներքևում
Կամ հենց իր ներսում`
Դատարկություն է և անդունդ է խոր.
Հա՜, տիեզերքը անդունդ է դա խոր-
Մարդ սավառնում է այս անդնդախոր
Տիեզերք կոչված ահռելի փոսում,
Որ հին հայերըս՝ արհամարհելով,
Փոս-մոս ենք ասել վաղ ժամանակից,
Եվ իրենց լեզվին այն հարմարելով,
Կոսմոս են կոչել հույները դրկից:
Չէ՛ մի, ձգտում է դեպի տիեզերք,-
Հին երգ է սա լոկ, հնամաշ մի երգ.
Ո՜վ, մարդ արարած,
Օ,՜ բարդ արարած,
Այդ ո՞ւմ ես խաբում,
Թե՞ ձև ես թափում,
Իբր երազանք ու լույս ես պաշտում.
Դու նյութ ես պաշտում, նյութ համատարած,
Դու երկրի վրա գանձ ես մթերում,
Ո՞նց ես ապրելու աննյութ եթերում
Առանց քո սիրած շահի ու փողի,
Առանց գռփելու, առանց գռփողի.
Քո ինչի՞ն են պետք լուսե տորթիկներ,
Երբ որ պաշտում ես մսե խորտիկներ.
Դու ինձ չես խաբի, դու քեզ կխաբես-
Քո շահն է միայն քեզ ղեկավարում.
Դու լույսի մեջ էլ պիտի խարխափես
Քո իսկ սեփական մտքի խավարում.
Դու՝ հողե զանգված, հին երգ ես երգում՝
Ի՞նչ պիտի անես դու տիեզերքում:
***
Սուրեն ԱԲՐԱՀԱՄՅԱՆ
Ալբերտ Մուշեղյանի ֆենոմենը
Դժվար է կռահել այնպիսի մեծանուն մեր գրականագիտության մեջ, որ քայլում է մեր կողքին՝ հայրենի հողը անձայն շոշափելով, զանգում է և խոսում երկար, հրճվանքով գիտական իր հայտնագործումների մասին, ասես այրվում է արածի ներքին կրակով, ում խոսքն, անշուշտ, ոչ թե աչքի տեսածի, այլ հոգուն տրված լույսի շնորհով է աշխարհ եկել: Նա՛ է, ահա, բանասիրության դոկտոր Ալբերտ Մուշեղյանը, որ ինը տասնամյակն է արդեն բոլորել, հայագիտության մերօրյա նահապետն է այսօր, որ, կուտակած ժառանգությամբ, զարմացրել ու զարմացնում է քանի տասնամյակ: Ավելին, նույն որոնողն է, ինքն իրենից դժգոհը, չհամակերպվողը շուրջը կատարվող ամեն ինչի հանդեպ, և գրիչը ձեռքից ցած չի իջնում երբեք… Ուստի նրան բնութագրելիս բառերն անգամ կորցնում են իրենց իմաստը և կշիռը, հասարականում… Բայց, թերևս, պետք է ասվի, որ Ա. Մուշեղյանի գիտական վաստակը մեծ է հայագիտության այնպիսի ոլորտներում, ինչպիսիք բանասիրությունն է, պատմագիտությունը, գրականագիտությունը: Լայն է, անշուշտ, Մուշեղյանի հետազոտությունների ոլորտը և ժամանակագրությունը: Դեռևս չորս տասնամյակ առաջ Ա. Մուշեղյանի գրական մուտքը նշանավորվեց Ավետիք Իսահակյանի վաղ տարիների (1887-1898) ստեղծագործության քննությամբ, որ, միաժամանակ, տարեգրություն էր և հիմք էր ստեղծում Իսահակյանի գիտական կենսագրության ստեղծման, գրողի աշխարհայեցության հասունացման նկարագրության և հետազոտության համար: Մուշեղյանի մենագրության (1983) աղբյուրը Իսահակյանի վավերագրերն էին, արխիվային նյութեր, որոնք իսահակյանագիտության համար կարևոր նյութ է արդեն վերջին տասնամյակներին մեր գրականագիտության համար՝ մեկնաբանելու Իսահակյանի ուսումնառության տարիների, գրական նախասիրությունների ձևավորման, եվրոպական փիլիսոփայության փորձառության, մասնավորապես՝ Նիցշեի ուսմունքի հետ առնչությունները, խնդիրները:
Ինչ խոսք, եթե Իսահակյանի մասին մենագրությունը նախակարապետն էր Մուշեղյանի ոճի ու հետազոտության յուրահատկության, ապա հետագա տասնամյակներում այն հարստացավ նորանոր գծերով, որոնք առնչվում են արդեն 5-րդ դարի հայ մատենագրության խնդիրներին, որի կենտրոնը Մովսես Խորենացուն նվիրված մենագրությունն է (2007), որին նախորդում էր «5-րդ դարի հայ մատենագրության ժամանակագրական խնդիրներ» աշխատությունը: Երկու այս աշխատությունները շաղկապված են միմյանց հարցադրումների ընդհանրությամբ, փաստերը համադրելու և վերլուծելու հիմնավորվածությամբ: Ա. Մուշեղյանի քննող միտքը ճշգրտում է հայագիտության հիմնարար հարցեր, ինչպիսիք հայ գրավոր մշակույթի սկզբնավորման և Ագաթանգեղոսի Պատմության գրության ժամանակն է, որ ավանդական ընդունված ըմբռնումից (460-ական թթ.) Մուշեղյանը առաջ է բերում մինչև 410-ական թվականները՝ հիմնավորելով Ագաթանգեղոսի և Կորյունի երկերի համեմատական քննության միջոցով: Ըստ այդմ, Ագաթանգեղոսի Պատմությունը գրված է Կորյունի երկից առաջ, որը համընկնում է գրերի գյուտի, Մաշտոցի և Պարթևի գործունեության շրջանի հետ: Ակամա հարց է առաջանում, ի վերջո, երբ Մաշտոցը և Պարթևը հիմնում էին հայ դպրոցը, ի՞նչ էին ուսուցանում դպրոցում, եթե ոչ Գ. Լուսավորչի վարքը և քրիստոնեության հիմնումը Հայաստանում: Մի՞թե միայն թարգմանություններով հնարավոր էր պահպանել և զարգացնել դպրոցը, եթե նրա հիմքում չլիներ ազգայինի գաղափարն ու նրա պատմությունը: Մուշեղյանը, անշուշտ, հարցադրումը ընկալում է լայն՝ դարի, ժամանակի տեսանկյունից, հիմնավորում հարցը մշակութային տեսադաշտում, և եթե անգամ հեղինակի (Ագաթանգեղոսի) հարցը մնում է դեռևս բանավեճի առարկա, ապա հարցի նորությունը դրանից չի տուժում:
Այնուամենայնիվ, գլխավորը, որ պակասում է թերևս մեր պատմաբանասիրական մտքին, բնագրի վրա չհիմնվող ընթերցումն է: Մուշեղյանը գրաբարի խորը իմացությամբ հաղթահարում է այդ հարցը: Նրա վստահելի սկզբնաղբյուրը գիտաքննական բնագիրն է, պատմիչների հետ կապված վիճելի հարցերը քննախույզ հայացքով վերլուծելը: Վճռական է այս հարցում «Չորս Հայքերի առեղծվածը» ուսումնասիրությունը, որ թե՛ «Մովսես Խորենացու դարը», թե՛ «5-րդ դարի հայ մատենագրության ժամանակագրական խնդիրներ» աշխատությունների ելակետն է: Չորրորդ Հայք անվանումը Անանիա Շիրակացու (7-րդ դար) «Աշխարհացույցի» վկայությունն է, որով Խորենացու ժամանակը հայագետների կողմից տեղափոխվում է 5-րդ դարից ետ՝ մինչև 6-7, մինչև 9-րդ դարը: Մինչդեռ Մուշեղյանը, ձեռագրագիտական նյութերի հիման վրա, հետազոտելով Խորենացու ժամանակի հարցը, եզրակացնում է. «Աշխարհացույցի և Խորենացու պատմության հեղինակները միևնույն անձն են» (էջ 61): Այս իրադարձության հիմքում պարսիկների Բյութանիա կատարած արշավանքն է 608 թ.-ին: Մուշեղյանը 4-րդ դարի լատին պատմագիր Ամմիանոս Մարկելինոսի «Հռոմեական պատմության» մեջ հայտնաբերում է, որ պարսիկները առաջին անգամ Բյութանիան գրավել են 330-ական թթ. վերջին, 4-րդ դարում, և հմուտ պատմաբանի ու բանասերի փաստարկով հերքում հայագետների վերը նշված վարկածը, ապացուցում Խորենացու Պատմության հավաստիությունը:
Անհերքելի փաստ է, որ երբ Խորենացուն տեղաշարժում են 5-րդ դարից, փշրվում է հայոց պատմության ողնաշարը: Ա. Մուշեղյանը գիտական փաստարկներով հետամուտ է հերքելու ի հայտ եկած այն կեղծ թեզերը, որոնք հայտնի են սկսած Լակրոզից (18-րդ դար) մինչև Գուդշմիդտ, Օ. Կարիեր, Գ. Խալաթյանց, որոնք Խորենացուն տանում են մինչև 6-7-րդ դարերը: Նույն կարծիքն են պաշտպանում Յո. Մարկվարտը, Հ. Հյուբշմանը, Ն. Ադոնցը: Բանավեճը շարունակվում է մինչև մեր օրերը, մինչև Կ. Թումանովի և Ռ. Թոմսոնի դրույթները, նույն շնչով նրանց արձագանքում է Ռ. Հովհաննիսյանը: Ա. Մուշեղյանը իր աշխատություններում, հերքելով այս տրամաբանական շղթան, կտրում է այդ գորդյան հանգույցը, Խորենացուն զեղծարար ու խաբեբա համարողներին պարտադրում հիմնավոր գիտական պատասխաններ: Օրինակները բազմաթիվ են, բայց հանգուցայինը Վասպուրական, սեպուհ և մարդպետ բառերի բացատրությունն է: Մուշեղյանի մեկնաբանությամբ Վասպուրականը 7-րդ դարում հիշատակված նահանգանունը չէ, այլ, ըստ 3-րդ դարի Սասանյան վիմագիր արձանագրության, թագաժառանգ տոհմի նախարարների պարթևական անվանումը, որ Արշակունիների Հայաստանում «պատուականագոյն» տիտղոս է «որպէս առաւել թագաւորազն», «զարմս թագաւորաց», որոնք հողային ժառանգություն էին ստանում թագավորական ոստանից արքունական կալվածքների հաշվին, առանձնացված գավառներում, բաժին ստանում արքունական գանձարանից: Վասպուրականը Մուշեղյանի մեկնաբանությամբ պահլավական ծագում ունի, որի ական վերջածանցը գրաբարին բնորոշ հոգնակիակերտ է և նշանակում է տան որդի: Եվ, ինչպես սեպուհ բառից առաջացել է սեփական, այնպես էլ վասպուհրից՝ վասպուրական: Իսկ մարդպետ տերմինը մարզպետի աղավաղված ձևն է, որի ուղիղ ձևը վկայված է Եղիշեի մոտ:
Ալբերտ Մուշեղյանի հայագիտական ներդրումը, իհարկե, մեծ է մանավանդ մեր օրերում: Նրա հետազոտության նյութը ոչ միայն հինգերորդ դարն է՝ Ագաթանգեղոսը, Կորյունը, Խորենացին, Եղիշեն, այլև նախամաշտոցյան շրջանը՝ Արարատյան (Ուրարտու) թագավորության, Տիգրան Երվադյանի, Տիգրան Մեծի և Արամի կերպարները, Վանի թագավորության առեղծվածը, հայ ժողովրդի ծագումնաբանության, պետություն հիմնելու և դրանով իր պատմության, գոյության իրավունքը հաստատելու մեջ է, որի գաղափարին լծված է Ա. Մուշեղյանը մինչև օրս: Ուրեմն, ոտքի ելնենք՝ պատիվ անելու հայագիտության վաստակած նահապետին:
***
Ալիս ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ
20-21-րդ դարի ֆենոմեն…
Ալբերտ Մուշեղյան… Մի երևույթ, որ ոչ թե Գինեսի գրքում, այլ մեր պատմության մատյանում կարելի է գրել: 90-ամյա այս երիտասարդը ոչ միայն հեռու է խամրող հիշողության զիգզագումներից, այլև կարծես նրա հուշերը ավելի ու ավելի են պայծառանում ու շողարձակելու են դեռ: Նա պայծառատես է… Վաղ մանկությունից զրկված լինելով տեսողությունից, ներկայի մեջ հաճախ ամեն ինչ տեսնում է ավելի ճշգրիտ, քան տեսնողներից շատ շատերս, տեսնում է ապագան… իսկ անցյալը իր հոգու աչքերով դիտարկում է այնքան վառ, որ թվում է, թե ապրել է վաղնջական ժամանակներում, ականատեսն ու վկան է մի մեծ շարք կարևոր դրվագների, որ պատմությունը փորձել է թաքցնել մարդկության հայացքից:
Սովորական մարդկային մեր հասկացողությամբ, ըմբռնումներով դժվար է հասկանալ, թե ինչպես է չտեսնող մարդը տեսնում այն ամենը, ինչ շրջապատում է մեզ, և որոնց կողքով մենք հաճախ անհաղորդ անց ենք կենում:
Երբ հետամուտ ես լինում նրա կյանքի պատմությանը, պատկերն այնպիսին է, թե նա մի պահ անգամ զուր չի ապրել այս աշխարհում: Նաև բարձր պաշտոններ է վարել: 1956 թ. կազմակերպել է չտեսնողների համար գրքերի, դասագրքերի բրայլյան տպարան: 1962 թ. ՀԽՍՀ Մինիստրների խորհրդի որոշմամբ կազմակերպել է տպագիր և «խոսող գրքերի» հրատարակչություն՝ ձայնագրման ստուդիայով. նշանակվել հրատարակչության պետ: Նրա շնորհիվ ու ջանքերով միավորման արտադրության արմատական վերակառուցմամբ և էլեկտրապարագաների թողարկմամբ ոչ միայն բարելավվեցին չտեսնող աշխատողների աշխատանքային պայմանները, այլև ստացած եկամուտների խնայողության հաշվին Երևանում և Հայաստանի մյուս քաղաքներում (Գյումրի, Վանաձոր, Էջմիածին, Աշտարակ, Արմավիր, Սևան, Արզնի) կառուցվեցին ավելի քան 48 բնակելի, արտադրական և մշակութային շենքեր և առողջապահական հիմնարկներ, այդ թվում՝ Մալայանի անվան ակնաբուժական հանրապետական կենտրոնը: Կառավարությունից առաջարկ ստացավ՝ «Եռաբլուրում» բնակելի շենքեր կառուցել Մերձավոր Արևելքից Հայաստան վերադառնալու ցանկություն հայտնած 10.000 չտեսնողների համար:
Եթե ուզում ես նրա կյանքի վեպն ընթերցել, նստի՛ր կողքին ու լսի՛ր աուդիոպատումն այն մասին, թե ինչպես պետք է ապրի մարդ արարածը… դժվար թե բացի իրենից մի ուրիշը այնքան տարեթիվ ու ամսաթիվ, այնքան անուն ու ազգանուն, այնքան վերծանված ձեռագիր ու թարգմանված (նաև՝ երկարաշունչ) պոեմներ ու բանաստեղծություններ հիշի՝ բնագրով և իր թարգմանությամբ: Նրա կատարած գործերի և իր գործածած պատմական փաստերի մեծ մասն արդեն դարձել են գիտական հազվագյուտ աշխատություններ, բայց դեռ մի մեծ ցանկ էլ նրա գլխում է… Դրանցից ոչ մի փշուր չկորցնելու համար հենց հիմա է պետք բանիմաց ու նվիրյալ հետազոտողների խումբ ստեղծել: Բայց էդ ե՞րբ ենք կարողանում լուրջ գործեր կատարելու վրա ժամանակ ու դրամ ծախսել: Հետաձգում ենք… Մինչև ուշանում ենք հույժ կարևոր գնացքներից, որոնց թանկարժեք տոմսը մեր ձեռքին է:
Հիմա նա օրական … ժամ աշխատում է «Խորենացու դարը» աշխատության երկրորդ հատորի վրա: Իր ասելով՝ քնելու ժամերից հանում է վեց ժամ, գումարում այն ժամերին, երբ սովորական մարդիկ արթուն են լինում:
Յուրաքանչյուր դար ու դարաշրջան մեր Պատմահոր ժառանգության մեծությունն ու անվերջությունը յուրովի է արժևորում: Ալբերտ Մուշեղյանը ոչ միայն դիտարկել ու հայտնաբերել է փաստեր, որ հայ և օտարազգի ուսումնասիրողների աչքից վրիպել են, այլ նաև տեղ-տեղ շտկել է Խորենացու թույլ տված վրիպումները: Այսպես, նա ոչ առանց հպարտության արձանագրում է, որ չորս նոր հայ թագավոր է հայտնաբերել: «Խորենացու դարը» ուսումնասիրության առաջին հատորում ամենաթարմ հայացքով նա տեսնում է, այո՛, տեսնում է կամ տեսանում է մի նոր Խորենացի, որի ժառանգությանն այսօր ոչ ոք այնպես չի տիրապետում, ինչպես Ալբերտ Մուշեղյանը: Նրա բոլոր դիտարկումները հավաստի են, և ոչ մի կասկած չի հարուցում, որ Խորենացին ու Ղազար Փարպեցին շփվել են միմյանց հետ: Եթե Մուշեղյանն ասում է, որ Բագրատունիները ոչ թե հրեական, այլ զուտ հայկական ծագում ունեն, ու սրանով հակադրվում է Խորենացուն, ուրեմն կարող ենք հանգիստ հղում կատարել նրա բերած փաստարկներից: Մուշեղյանը, հենվելով «Աշխարհացույցի» վրա, մի շարք ճշգրտումներ է անում Մեծ Հայքի տեղի ու սահմանների վերաբերյալ: Բառային միանմանության և բազմիմաստության սկզբունքով պատմական ճշգրտումներ է կատարել. օրինակ՝ լատիներեն aestas բառը նշանակում է և՛ «շոգ եղանակ», և՛ «արշավանք»… Մինչև Մուշեղյանի ուղղումը, ուրեմն, ոչ ոք հինավուրց, եվրոպական ու հայ գիտնականներից չի նկատել այս «մանրուքը», որ պատմական իրադարձությունների մի ամբողջ շղթա է պարունակում:
Մեռած լեզուների (աքքադերեն, բաբելոներեն, ասուրերեն, ուրարտական արձանագրություններ) տիրապետող Մուշեղյանի հայերենը կենդանի է ու ոսկեղենիկ, ինչպես գիտական աշխատություններում, այդպես էլ բանաստեղծություններում ու առակներում:
Եվ չի թողնում բանասերը,
Որ ես դառնամ սիրերգու…
Մուշեղյանի բանաստեղծական հանգը անբռնազբոս է, ոչ մի բռնություն չի հանդուրժում, հոսում է ասես ազատ, սարից իջնող առվի նման, որին ոչ ոք չի կաշկանդում, ընդհակառակը՝ ճամփա են տալիս բոլոր գլաքարերն ու ջրիմուռները, մի բան էլ՝ հաջողություն են մաղթում իրենց բնատուր, ինքնագյուտ կերպերով… Նրան շրջապատող ամեն ինչ կարծես կարող է վերածվել բանաստեղծության: Ալիտերացիայի ու ասոնանսի հիանալի նմուշներ են «Շոգեքարշ», «Լուսայգ» բանաստեղծությունները, որոնցում կրկնվող ու նման հայկական բաղաձայններն ու ձայնավորները թռչկոտում, մեղեդային ու տրամաբանական խաղեր են կապում միմյանց հետ: Մուշեղյանի մի շարք բանաստեղծություններ ու առակներ հանիրավի մինչև այժմ չեն զետեղվել դպրոցական դասագրքերում՝ ներքին հանգավորում, ռիթմ ու մեղեդի չունեցող այլ բանաստեղծությունների փոխարեն, երբ այնքան հեշտ ընկալվող ու հիշվող են առաջինները: Նրա պատկերները պարզ են հասկանալու, բարդ են ըմբռնելու համար, բայց ամեն պայման առկա է, որ առաջին իսկ տողերից սիրով առաջ մղվես, որ տեսնես, թե ուր է տանում քեզ մեղեդին, միտքը…
Մերօրյա այս բանաստեղծը նաև փիլիսոփա է, գիտի՝ մեր մոլորակի որ անկյունում ինչ է կատարվում, էլ չասենք մեր երկրի բոլոր անցուդարձերի մասին: Անգիր գիտի Աստվածաշունչը, ինչպես շատ ու շատ բանաստեղծություններ ու պոեմներ՝ հայերեն, գերմաներեն, ռուսերեն…
Եվ ոչ մի տրտունջ իր բախտի համար, երբեք, հակառակը՝ անսահման կենսասիրություն և սեփական աշխարհաստեղծություն: Մի քանի օր առաջ ծնվեց նրա երրորդ ծոռնիկը, որի գեղեցկությունը այնպես էր ներկայացնում հեռախոսով, կարծես նրա ծննդյան պահին ներկա է եղել: Ձայնի ելևէջներից հորդում էր իր շառավղի աշխարհ գալու մարդկային երջանկությունը:
Թե ինչպես է այս ամենը համատեղվել մի մարդու մեջ, որ աշխարհ գալուց հետո միայն վեց տարի ժամանակ է ունեցել տեսնելու լույս աշխարհը, այնուհետև սուզվել է ու լույս որոնել, գտել իր ներսում… Ինչպե՞ս է եղել, ո՞նց է լինում այս ամենը հարցին Ալբերտ Մուշեղյանն իր հանդարտ, պատանեկան ձայնով պատասխանում է. «Մարդ պետք է ինտուիցիա ունենա… կռահելու ունակություն: Առանց դրա մարդը բանի պետք չէ»: