«Թեկուզ արմատներդ հասել են մինչև դժոխք, դու կարող ես արմատներդ մխրճել երկինք»,- գրում է Մարգարիտ Դերանցը իր «Սեր լուսնաեզրին» վեպում, որը հենքն է այս ստեղծագործության։ Եդեմից մինչև գեհեն է հերոսուհու սիրո ճամփան։
Հմայքի դարպասներից անդին բացվում է կանացի գունագեղ մի ներաշխարհ՝ սիրո, նվիրումի հիասթափության, ցավի ու ատելության նոտաներով, և ստիպում է, որ փորձես ճակատագրով նույնանալ հերոսուհու հետ, նրա ապրումները համարես քոնը։
Այդպես է լուրջ գրականության հրավերը, որտեղ վիպասանն իր կեցվածքի անկեղծությամբ ասում է՝ սա կյանք է՝ կնոջական ձեռնահյուս մի կտավ, որտեղ բոլոր գույները ներդաշնակորեն տալիս են մեր երևակայության թևերին լայն բացվածքներ։ Մի երանգը ավարտվում է՝ սկիզբ դառնալով մյուսին։
Մարգարիտ Դերանցի «Սեր լուսնաեզրին» վեպն իր հետ բերում է տարատեսակ ապրումների մի ողջ ճշմարտություն և ամբողջացնում կանացի այն կերպարը, որը ընդհանրական է շատերիս համար։ «Մեր ես-ը կազմավորվում է ամենախոր ապրված զգացմունքներով։ Հաճախ հենց դրանք են մեր շղթաները»,- հաստատում է նա։ Մարգարիտը այդ շղթաների մեջ է փնտրում իր ոգեղենիկ թռիչքների երկինքը, որտեղ միշտ չէ, որ արևալույս է…
Սերը նրա վեպում դրամի երկու երես ունի՝ մեկը մյուսին չճանաչող, զգացմունքային պատկերներով։ Չհրաժարվելով իր բարեկրթությունից՝ նա բարձր կուլտուրայով ու զսպվածությամբ է պատկերում մարմնի կանչը, զգացածի տաքությունը, բժժանքը, սիրատենչը, աղջկանից կին դառնալու բնական գլխապտույտը։ Էրոտիկ վիճակները հեղինակի համար նուրբ, բայց տպավորիչ անցումներ ունեն, կոկետության խաղից դուրս են մնում։ Մարգարիտի ստեղծագործական հայելու մեջ յուրաքանչյուրը կարող է իրեն որոնել։ Մերթ՝ սիրաբորբոք, որպես նվիրումի խորհրդանիշ և հաճախ էլ իր հոյակերտ անձեռակերտի առաջ կանգնած մի քնքշուհի է Մարգարիտը՝ ավերումի մուրճը ձեռքին։ Նա համոզված է, որ ապրվածի այդ փլատակները նոր երազանքի համար երբեք չէին կարող սյուներ դառնալ կամ տանիք ունենալ։
Գրքային հերոսն արվեստագետ է՝ նկարչի և գրողի եսակենտրոն համաձուլվածքով։ Վիկտորը՝ իր փառքը պրպտողը, համտեսած, ուրիշի ստեղծածով չապրող անհատականություն է, ով խարդավանքների ակունքներից է հաճախ սնվել և հոգու բոլոր բջիջներով ցավեցրել է հերոսուհուն՝ Մեգիին, ում կուսական սերը խաչվել է տառապանքի մեխերով՝ նրա ճակատագիրը դարձրել վանդակապատ, բանտել սերը և անգամ քնքշության փշրանքներով չկերակրելով այդ գունազարդ թռչնակին, ում համար զգացմունքը համարվում էր Աստծո պարգև։ Շրջադարձը սիրո նոր մետամորֆոզի է փոխվում, ատելության մագիլներում մեռնում է գեղեցիկը։
Գիրքը փիլիսոփայական, հոգեբանական մի կառույց է, որտեղ գրողական բոլոր սրահները կանչում են ներս, որ մնաս այդ բազմաձև տարածքներում և հարստացած դուրս գաս նորից շքամուտքից։ Հետաքրքիր են գրքի ընդգրկումները, երբ սիրո հանգրվանից հիասթափված հերոսուհին կորցնում է իր չծնված երեխային, դառնում է ինքնախոհ, մեկուսի, անօթևանների պաշտպանը։ Նա յուրաքանչյուր երեխայի մեջ մայրաբար փնտրում է իր զավակին, ով թեպետ սիրո պտուղ չէր, բայց արթնացրել էր գորովանքի քնած բջիջները և նրան տանում էր խոհականության ճանապարհով, հասուն կնոջ մտապատկերների մետամորֆոզով՝ արարումի սրբագույն ուխտը համարելով դատավճիռ և ուղի։
Մարգարիտի համար սիրուց մինչև ատելություն մի ողջ շրջադարձ է, կա նաև ինքնակերտումի հաստատակամությունը՝ ստորոտից դեպի վեր ձգվող երազանքի ճոպանով։ Ճակատագրական շրջադարձերը Մարգարիտի համար կենսաձևեր են, կանացի ուժի կուտակումներ։ Արտագաղթը, ցեղասպանությունը, մարդկային արժեքների փոշիացումը, հավատի կորուստն ու ցավի բոլոր պտուտակները ամրացնում են վեպի կառույցը և ուղղորդում են համամարդկային քուրան, որտեղ աշխարհը սկսում է նույնանալ, կորցնել յուրատիպությունը, պտտվել աջից դեպի ձախ՝ փոշիացման սպառնալիքով։ «Կգան նոր մարդիկ, որոնք խուլ ու համր կլինեն։ Արյան կանչ չեն ունենա։ Ես դեռ չեմ կորցրել ինձ տարբերակող կոդը։ Դրա մեջ կա զորություն ու թշվառություն»,- մտահոգվում է Մարգարիտը։
Վեպի արժանիքներից կարևորագույնն է ժամանակի արտացոլանքը։ Կարծես մի բաժակի տարողունակության չափ տեսանելի են դառնում անգամ մանրիկ ավազահատիկները։ Հեղինակն իր ժամանակի գնացքում է, որը ամեն մի կայարանում կանգ առնելով՝ նոր հորիզոններ է հաղթահարում և բացահայտում, որ կա հաջորդ կայարան։ Խայտաբղետ այս աշխարհը շնչավորվում է վիպասանի գրչի տակ, և քննախույզի ոսպնյակը վարակում է նաև ընթերցողին։ Արտագաղթը համարելով ազգի ողնաշարը կոտրող երևույթ՝ Մարգարիտը բացում է փակագծերը, որտեղ սկիզբն ու վերջը հանդիպում են իրար՝ որպես ցավի հանգույցներ։
«Սեր լուսնաեզրին» վեպը մարդկային բարդ հոգեբանության կտավ է՝ իր շարժական դիմապատկերներով, անալիտիկ և սուր անկյուններով։ Անգամ դարի հիվանդությունը գալիս է իր բազմակետերով՝ դառնում գրքի լուսանցքային արժանիքներից։ Այստեղ չկա մտքային խորթ զավակ, բոլորը հարազատացած կերպարներ են։ Ինձ մնում է, հիացումներիս ծափերը հասցնել սիրելի Մարգարիտին, ով կարողացավ կապույտ երկինքը գեղեցկորեն ցուցանել և դիպուկ կրակել արարումի իր նշանակետին և չվրիպել։
ՍԻՐՈ ՇԱՂԱԽԻ ԴԱՌՆՈՒԹՅՈՒՆԸ / ՀՌԻՓՍԻՄԷ
