«Ցավը սևով է ներկել երկինքը». երբ բանաստեղծուհին իր բանաստեղծական մտածողության մեջ չկենտրոնացավ խաղաղություն երևույթի վրա, այլ համոզեց ինքն իրեն՝ չշոշափել այդ բառը: Չգիտեմ՝ հիմա ի՞նչ է այդ խաղաղությունը, որովհետև…
Ժամն ու ժամանակը//Պայմանական են,/Պայմանական են//Տարածքն ու տարածությունը:
Միանշանակ, այս ամենից զատ հիմա պայմանական է նաև խաղաղությունը:
Ալիսա Բաղդասարյանի նոր՝ «Պատերազմից հետո» գիրքը չկարողացա առաջին էջից կարդալ, այլ իմ սովորության համաձայն՝ բացեցի վերջից ու սկսեցի կարդալ այս տողերից՝ «Ցավը ծնկաչոք լիզում է ապրողների արյունը»:
Իսկ ինչո՞ւ այդպես… Հեղինակն անկեղծ է ընթերցողի հետ, որովհետև անկեղծ չլինել՝ կնշանակի դավաճանել կյանքիդ ու սկզբունքներիդ: Բայց ես տողերում նկատեցի զգուշավորություն, որը շատ անգամ ցույց է տալիս հեղինակը՝ առաջ կամ ետ չնայելով ու ամեն անգամ ինչ-որ մի աստիճանի բարձրացնելով այդ զգուշավորությունը: Այդ ամենի մեջ նաև կարելի է ընդգծել բառագործածության էթիկան, որը նույնպես խտացված է ու կարծես շարունակվում է անընդհատ և ընտելանում իր ընտրած տողի խորությանն ու զգացմունքայնությանը:
Տար ինձ//Աշխարհից հեռու,//Այնտեղ կպատﬔս//Մատներիդ երազները,//Շուրթերովդ կնկարես//Քո` ինձ նվիրած արևը,//Բառերը օդում կճախրեն,//Իսկ ﬔնք//Փակ աչքերով կորսանք//Նրանց ճախրանքը//Եվ ﬔր թռիչքը`//Անեզր, անսահման…
Մենք նախևառաջ որոշ օբյեկտիվ պատկերներ ենք տեսնում, որոնք համաչափություն չեն սիրում, և որոնց ազատությամբ է օժտել հեղինակը: Թռիչը երբեք չի կարող ընդհատվել, եթե ազատ է հեղինակի ներսը։ Իսկ այս դեպքում «հրամաններ» տվողը հեղինակն է:
Ալիսա Բաղդասարյանն այնպիսի համեմատություններ է արել, որոնք անգամ չգիտես՝ գունավո՞ր են, թե՞ անգույն, որովհետև հեղինակը թողել է ընթերցողի ընտրությանը:
Տողերի բազմազանության մեջ թեքվում է պատերազմը, որովհետև «մահվան գիտակցումը վտանգից հետո է հասնում մեր գիտակցությանը»: Կարծես հոգին է թարգմանում ցավը, ապրումը, սպասումն ու կարոտը, որոնք ինչքան էլ մեկը մյուսի շարունակությունն են, միևնույն է՝ իրարից տարբեր են:
Պատերազմից հետո պատերազմի մասին գրելը թվում է հեշտ է, բայց պաթետիկ ձևակերպումներից զատ պետք է պահել ժամանակակից պոեզիայի ռիթմը: Հեղինակը ճիչը ներկայացնում է իր ձևակերպումներով, տողատակերում թողնելով այն ամենը, ինչը երբեմն հանդգնում է խանգարել մեր կյանքի բնականոն ընթացքին:
Ժամանակը,//հավաքելով//Իր մարﬓի ծանրությունը,//կուչ է եկել//անորոշության դռան արանքում, //Վախն աչքերը փակած՝//Շնչահատ,//թաքցնում է իրեն//մոտակա ախոռներում,//Որտեղ //Ձիերի փոխարեն//Արդեն ավանակներ են որոճում:
Պատկերների տեսանկյունից խոսելու ժամանակ պետք է անպայմանորեն ընդգծել հեղինակի ժամանակակից ձևակերպումները, որոնք, կարծում եմ, ավելի նոր ընթացք են տալիս կյանքին ու այլ պատկերացումների ծնունդ հանդիսանում:
Ալիսան ինչքան իր ցավն ուզում է զսպել տողում, նույնքան աղաղակում է պատերազմը՝ մեր ներսի ու դրսի մղձավանջը:
Աղաﬖիները կարﬕր են://Խաղաղությունը//Թնդանոթի զարկի նման//ավարտում է աﬔն բան.//Կյանքն ու մահը//գրկել են իրար:
Եվ այդ գրկի մեջ մայրն իր որդուն է տեսնում, որ ժամերով արնաքամ լինելուց հետո դառնում է իրեն ծնած ու սնած հայրենիքինը: Հավերժ հայրենիքինը:
Ռմբակոծված հայրենիք,//Ուզում են//Քարից հաց սարքող ազգիդ//Թողնել անտուն:
Բանաստեղծուհին խոսում է հայրենիքի հետ, ասում, որ «հայը քարուքանդված պատիդ ներսում էլ հոգի է առնում», իսկ մարդիկ ապրելով ու արարելով ցույց են տալիս իրենց հայրենասիրությունը:
«Պատերազմ պատերազմից հետո» շարքը բանաստեղծուհին սկսում է այսպես.
Պատերազմն//ինձնից խլում է քեզ.//Ժամանակ ու տարածություն//մոլորվել են անորոշության մեջ…
Պատերազմի պատկերը Ալիսա Բաղդասարյանի ստեղծագործություններում ամփոփում են եղածն ու շարունակվողը, մղձավանջն ու վերքերի մշտարթուն ցավը, որ նոր բարձրակետերի է հասնում՝ ամեն քամու հետ փարվելով արյունոտ արշալույսներին ու մեզ բաժին հասած ցավոտ մայրամուտներին:
Երկիրը ոչ պատերազմ,//Ոչ խաղաղություն//կարգավիճակում՝//Աﬔն օր, //տասնյակ զոհերի//անուններ է գրանցում://Քաղաքական դաշտում //անհասկանալի ու//վտանգավոր//խաղեր են խաղում`//մահացու կրակահերթերով,//Անորոշ կարգավիճակում /գտնվող երկրի քաղաքացին//անճարակությունից//կորցնում է//իր հույսի վերջին կաթիլը.//Ցավի ծանրությունից //Ամրակուռ հողը//ճաքեր է տալիս:
Այստեղ անորոշ կարգավիճակ ստացած երկրի քաղաքացու մտորումներն ու ներքին պատերազմն է, որ հազար անգամ գրողի ներաշխարհում բախվում է՝ իբրև իրականությանը չպատկանող էակի: Հողը ճաքեր է տալիս, այն հողը, որ ծանրացել ու արտասվում է, բայց միաժամանակ մեզ հետ ամրանալով, չնայած նա անորոշ է էլի, բայց մեզ համար բացարձակ հայրենիք է, սուրբ հայրենիք, որն էլ ավելի են իմաստավորել մեր զինվորները:
Խոսքերն ավելորդ են,//Ո՞ւմ են պետք բառախաղերը.//Որդուն զոհ տված մո՞րը,//Հայր կորցրած զավակի՞ն,//Ով աﬔն պահի ﬔջ//Սեղմվում է ցավից՝//Զգալով երկինք համբառնած //Շունչն ընկերոջ://Թե՞ հաշմանդաﬕն,//Ով հիշողությամբ է//Գրկում կնոջը։
Կրկին իրականությունն է Ալիսայի տողերում՝ իրար շարունակող, բայց և չվերջացող մտքերով: Ցավը խեղդում է նաև տառերի ազատությանը, սակայն, ինչ արած, ամեն ինչ ու ամենքս մի օր հիշողություն ենք դառնալու: Հեղինակը, սակայն, չի ուզում, որ հայրենիքը հիշողություն դառնա և անընդհատ ասում է, որ չի կարող առանց հայրենիքի, իսկ պատճառներն էլ համեստորեն ներկայացնում է.
Հայրենի՛ք,//Եթե ես չեմ կարող առանց քեզ,//Ուրեﬓ դու իﬓ ես ավելի,//Քան տերևը ծառինը,//Ծառը` հողինը,//Հողը` ջրինը://Եթե ես չեմ կարող//առանց քեզ,//Ուրեﬓ ես քոնն եմ ավելի,//Քան աստղերը՝ երկնքինը,//Երկինքը` երկրինը,//Երկիրը` բոլորինը:
Հետաքրքիր էր կարդալ սիրո ու պատերազմի մասին Ալիսա Բաղդասարյանի պոեզիան, որը ժամանակակից գրականության մեջ նոր բացահայտումներ է անում և ձևավորում պատկերավոր էջ: