Յոթ գյուղեր՝ Կոճոռ, Ներքին Ախտա, Աղբյուրակ, Մաքրավան, Աթարբեկյան, Ջրառատ, Կաքավաձոր, գիշերը քնեցին, առավոտյան արթնացան, անասուններն ուղարկեցին արոտ: Նախրագնայում գյուղացիներն ամենքից մոռացված, բայց հետաքրքրությամբ փիքր արեցին օրերի անցուդարձից, ապա կամաց-կամաց քաշվեցին իրենց բան ու գործին։ Նրանք չգիտեին, որ այլևս գյուղացիներ չեն, այլ՝ Հրազդան քաղաքի բնակիչներ, այսինքն՝ քաղաքացիներ, քանի որ Սովետի ամենակարող անիծյալ գրչի շարժը յոթ գյուղեր իրար խառնել, գունդուկծիկ էր դարձրել` կազմավորելով Հրազդան քաղաքը։ Եվ եղավ Հրազդան քաղաքը յոթ մոգաթվի խորհրդով։ Յոթը երջանիկ թիվ է, ու ինչքան էլ աթեիստական գաղափարախոսությունն էր իշխում Խորհրդային Միությունում, այնուամենայնիվ մարդիկ զուրկ չէին նախապաշարումներից և կանխազգալու հույսից, որովհետև բաներ կան, որ մարդկային գեներով են գալիս ու հուշում՝ վերջը լավ է լինելու, իսկ սովետների երկրում այդ լավը կոմունիզմն էր, որին հասնելու համար քաղաքին զարդ ու շարժիչ ուժ էր պետք՝ բանվոր դասակարգ, հետևապես՝ արդյունաբերություն, այն էլ, իհարկե, խոշոր։ Սովետի ամենակարող գրիչն այդ շարժն էլ արեց, ու առաջին մեծ արդյունաբերական կառույցը Հրազդանում եղավ Լեռնաքիմիական կոմբինատը, որի շինարարությանը զուգահեռ «Ռնդամալա քյալմնոցների» տեղում վեր բարձրացան չորսհարկանի շենքեր: Ծնվեց Միկրոշրջանը, որ պիտի փոխեր մի ամբողջ տարածաշրջանի սոցիալ-հոգեբանական իրավիճակն ու դառնար քաղաքի միջուկը։ Ժողովուրդը կարճ ու հստակ նրան կնքեց ՄԻԿՐՈ անունով։ Հայտնվեցին առաջին հանրակացարանները, որոնք լցվեցին հյուսիսից եկած շեկլիկ աղջիկներով, ու գյուղական թաղամասերին փչեց ավանդույթներ քանդող նոր կենցաղավարության, ազատախոհ բարքերի առաջին քամին։ Բազում «թորիկներին» ավանդապահ բնակիչները «միկրոիստ» պիտակեցին՝ որպես պարսավանք։ Սակայն օր օրի, ի հեճուկս երկարափեշ, լանջափակ կանանց անեծքներին, Միկրոն մեծացավ, ընդարձակվեց ու ողջ Հրազդանին դարձրեց «միկրոիստ»։ Գյուղական միջավայրում ընթացող ալարկոտ ժամանակն աշխուժացավ ու սկսեց արագ շարժվել՝ խաթարելով տարիներով ձևավորված մարդու և բնության ներդաշնակ կապը։ Հողաթաթախ գյուղացին հիմնարկի բանվորական ճաշարանում գործարանի կաթ սկսեց խմել՝ մտքում կարդալով պապենական տան «տամազլըղ» կովի կաբալեն, միաժամանակ աչքերով շոռելով «ռսի կնանոց»։ Հրազդանյան գործարանները գնալով ավելանում էին, աշխատատեղերը` շատանում, իսկ աշխատուժն աշխարհի տարբեր կողմերից գալիս ու լցվում էր Միկրոն։ Միկրոն դարձավ մարդկային տարատեսակ բնավորությունների, հոգեբանությունների, կենցաղավարության ու մշակույթի ժողովրդային խառնարան՝ մի նոր բաբելոնաշունչ հավաքատեղի, որն արհեստականորեն փչվող փուչիկի պես մեծանում էր, Լենին պապիկի պարգևած թղթափետուր երջանկությամբ խաբված բնակիչներն էլ հետը։ «Լենի՛ն, Լենի՛ն,- ինչպես կասեր միկրոյեցի դարձած Ծովո տատին,- չակոռվես դու, հա՜»։ Իրականում ճիշտ հակառակն էր նրա ցանկությունը: Է՛հ, ինչ բան է կյանքը, ո՞վ գլուխ կհանի, թե երբ է մարդ հարազատդ, երբ է ուրիշ ու օտար: Այդ թուրքի եղբոր` քաչալ շան պատկերով հոկտեմբերիկի, հետո էլ կոմերիտականի կրծքանշան եմ կրծքիս կպցրել ու Հրազդանում «հպարտացել», որ ինձնից ճառագում է Լենինի լույսը։ Ամենուր էր Լենինի լույսը, ժողովրդին մտցրել էր մի թունել, որտեղ անհայտ խավարում սպասում էր փուչ կոմունիզմը (ինչքան խեղճ է երբեմն լինում հայ մարդը ու զարմանալի, թեկուզ հավատացած եմ, որ նրա մտքի շողքը տիեզերական է, բարձրանվաճ)։ Այդ տարիներին գլոբալիզացիայի մասին խոսք չկար, և Բաբելոն-Միկրոյում հավաքված էին ախպարն ու տեղացին, կիրովաբադցին ու ղարաբաղցին, ախալքալաքցին ու չգիտեմ որտեղացին, ինչպես նաև ռուսը, թուրքը, եզդին, ուկրաինացին, ո՞ր մեկը թվարկեմ: Կոմունիզմի ուրվականը բոլորին Միկրոյի կաթսայում խառնել էր իրար ու էթնիկական, մշակութային արժեքները դարձրել շիլաշփոթ։ Ճիշտ է՝ Հրազդանը մեծանում էր, կայանում իբրև քաղաք, բայց, ցավոք, Հայրենյաց, հիմնականում Ջավախքի, Արցախի, Գարդման աշխարհների գյուղական բնակավայրերի հայաթափման հաշվին:
ՀԽՍՀ-ն նոր արդյունաբերական քաղաք էր ստեղծում՝ հանուն համայնավարական արժեքների։ Գեղջուկը, հողից կտրված, հայտնվում էր քաղաքում «ո՛չ ձուկ, ո՛չ միս» կարգավիճակով, հիմնականում անհայրենիք մարդու զգացողությամբ, ու դա որքան էլ խորթ, բայց ցավալի բնական էր, քանի որ սովետականն ինչ էլ որ լինի, ի վերջո` ի՞նչ հայրենիք: Չէ որ «ձևով՝ ազգային, բովանդակությամբ՝ սոցիալիստական» կարգախոսը ժամեժամ էր մարդուն հեռացնում իր ազգային ակունքներից` առաջացած դատարկությունը լցնելով հորինովի ու կեղծ պատեհապաշտությամբ։ Փառք Աստծո, որ հայ ազգի մեջ առողջ է և աշխատում է բնազդային ինքնապաշտպանական գենը, որի շնորհիվ Միկրո-բաբելոնյան կորիզով քաղաքը, իր մեջ ներառած Քոռ ախտեն ու Ախպարան, Քարվանսարան ու Ռնդամալը, Ֆառուղն ու Մաքրավանը, վերածվեց նոր քաղաքի` Հրազդան։ Ես հասակակից եմ և հասակ եմ առել նրա կայացման հետ ու մե՛կ վստահ, մե՛կ խարխափելով, ընկնելով ու վեր կենալով, հիասթափվելով ու ոգևորվելով, բայց միշտ լավին հավատալով գտել եմ ես-իս ճանապարհը։
Հրազդան քաղաքի էվոլյուցիան զարգանում է գյուղական յոթ համայնքների և Միկրոյի ոչ հարթ սերտաճումով, բարդ փոխհարաբերությունների արդյունքում: Հրազդան քաղաքի տարածաքարտեզային բնութագրիչ բանաձևը սկզբնական շրջանում խորհրդանշորեն կարելի է ներկայացնել որպես պարզ թվաբանություն՝ «7 + 1» (յոթ գյուղական թաղամասեր, գումարած Միկրո), այնուհետև, տարիների հետ այն վերափոխվեց «7 + 1 + 1» (ավելացած 1-ը Ռայկոմն է), իսկ ժողովրդագրական կտրվածքով՝ «1 + 3 + 1» բանաձևով: Առաջին մեկը տեղացիներն են` «քոռ ախտեցիներ» ընդհանրական անվանումով, երեքը եկածները` կիրովաբադցիներ, ախալքալաքցիներ, ախպարներ, երկրորդ մեկը՝ հազար ու մի տեղից եկած «ռուսկի խախոլներն» էին, որոնք Հայաստանի անկախացումից հետո աննկատելիորեն նվազեցին, ու աննշան դարձավ նրանց դերակատարությունը քաղաքի կյանքում: Փաստորեն, Հրազդան քաղաքը հայկական ժամանակակից քաղաքի մոդել է իր վարք ու բարքով, իր անորոշ ու հակադրական, այդպես էլ չհստակեցված կոլորիտով, իր թանձր ու թափանցիկ մարդկային խմբերի բաժանարար գծերով, որոնք հանգուցվում են հարսանիքների ու հուղարկավորությունների ժամանակ, որովհետև հողը բոլորին առնում է իր գիրկը, իսկ այնտեղ նազուտուզի տեղ չի, ու Հրազդանի քաղաքային գերեզմանոցը, որ գտնվում է «Կոճոռի բարձրավանդակում», խառնում է բոլոր թվաբանական բանաձևերը, այնտեղ ամենքն ու ամեն ինչ 1 է, որից անպակաս է հիշողությունը՝ հիշատակի զերոներով, որպես ապրված կյանքի տասնապատիկ, հարյուրապատիկ, հազարապատիկ, չգիտեմ ինչապատիկ ազդակներ` ապագայի ճանապարհները լուսավորող ու ՈՉԻՆՉԸ իմաստավորող:
Հրազդանի էությունը մեկնելու համար պետք է ընդունենք այն իրողությունը, որ քաղաքը բաժանվում է նաև երկու սոցիալ-հոգեբանական կեցությամբ, որն արտահայտվում է, առաջին՝ տուն ունեցողների, և երկրորդ՝ բնակարան ունեցողների փաստով: Առաջինի դեպքում կեցության խնդիրը կայացել է (տեղացիներ՝ ենթագիտակցությամբ գաղթականներ), իսկ բնակարաններ ունեցողների դեպքում կեցությունը կայանալու ընթացքում է (եկածներ, գիտակցությամբ՝ գաղթականներ): Տուն ունեցողներն անմիջապես խրված են հողի մեջ, իսկ բնակարան ունեցողները (այս կամ այն կերպ բնակարան ձեռք բերածները) դեռ պիտի շենքի որերորդ հարկից հասնեն հողին, որ արմատ գցեն: Այս հոգեբանական իրավիճակի շնորհիվ է, որ Միկրոն, տարածքով և բնակչության քանակով լինելով մեծ, թերևս ամեն ինչով գերազանցում է քաղաքի մյուս յոթ համայնք-թաղամասերին: Լինելով քաղաքային կյանքը շարժող, միևնույն է, զարմանալիորեն միշտ հանդես է եկել քաղաքականապես դիմազուրկ (տիպիկ հայկական դրսևորում, որն անհարգի ծառայամտություն է, հային հատուկ պարադոքսային աբսուրդ, մի կտոր հացի հետևն ընկած), ինչն էլ հանգեցնում է կեղծ կուռքեր, կեղծ հայրենիք պաշտելուն: Ժամանակի ընթացքում տուն և բնակարան ունեցողների հոգեբանության ազդեցությամբ էլ զարգանում են քաղաքի սոցիալ-քաղաքական գործընթացները: Այս բաժանման գոյությունը ցայտուն երևացել է անկախության տարիներին տեղի ունեցող ընտրարշավների ընթացքում, երբ ձևավորվել են տեղական ինքնակառավարման մարմինները, ընտրվել պատգամավորներ: Անտարակույս, Հրազդանը ժամանակի մեջ ծավալվել է գյուղ-քաղաք հակադրությունում, սակայն յուրահատուկ համակեցությամբ, ինչպես մի ընտանիք, որում ամուսիններն իրար հետ գժտված են, սակայն իրար հեգնելով` շարունակում են կատարել ընտանեկան պարտավորությունները` փոշի փչելով աշխարհի երեսին: Թերևս այս է պատճառը, որ հրազդանցին իր մեջ թերարժեքության զգացում է ձևավորել, առանձնակի պատկառանք մայրաքաղաքից (կամ վերևներից) եկած ցանկացած անձի նկատմամբ: Նա սիրտն ու օջախի եղածը փռում է նրանց հեգնալի կեցվածքի ու ժպիտի առջև` թերագնահատելով իրեն: Հրազդանյան ասեկոսեներում պահպանվել է մի զավեշտ. վաթսունականներին Հրազդանի առաջին հանրախանութի՝ ունիվերմագի շինարության ժամանակ պատշարի օգնականը, տեսնելով, թե ինչպես իրեն ժշխելով, շինհրապարակի կողքով հովանոցը գլխին պահած` անցնում է մի «դաչնիկ», հիացած իր վարպետին ասում է. «Մկա մենք էլ ասենք կնիկ ունենք ու ծոցն ենք մտնում, էս դելի մարդն է՞լ»:- Ուստան բարկանում է. «Գյա՛, տալաշը տուր, մենք մեր խոր քյալլեն ա … ենք»:
Հետաքրքիրն այն է, որ մայրաքաղաքից եկած «դաչնիկները», «կամանդիրովչիկները», երբեմն էլ «հովեկները» հաճախ տարբեր գյուղերից ինչ-որ ժամանակ քաղաք գնացած ու զարգացած, քաղքենու վարքն ու բարքը սերտած գեղջուկներ էին լինում:
Քաղաքով կտրում-անցնում է Սևանից եկող Հրազդան գետը, որ նախկինում Զանգու է կոչվել: Նրան է խառնվում Հանքավանի ձորով հոսող Մարմարիկ (Միսխանա) փոքրիկ գետը: Հրազդան գետի վրա կառուցված երկաթբետոնյա կամուրջների քանակը՝ դարձյալ հետաքրքիր զուգադիպությամբ, յոթն է: Գետն ամբարտակով արգելափակվել է, արդյունքում ստացվել է արհեստական լիճ, որը «Ծովինար» կոչվող ջրային ավազանն է՝ գեղեցիկ մի լճակ` շրջապատված լեռներով ու բլուրներով: Ծովինարը հաճախակի ցամաքում ու լցվում է` կախված տարվա եղանակից ու ոռոգման ջրի օգտագործումից: Լճակի տարածքում նկարահանվել է արևմտահայ մշակույթի գեղարվեստական բարձր արժեքը կրող «Կարինե» օպերետը, որի հրազդանյան ցուցադրության ժամանակ, 1967 թվականին, Միկրոյի կինոդահլիճում ընդամենը մեկ տասնյակի չափ հայրենադարձ հայեր էին` ախպարներ: Հրազդանում մեծ էր խզումն արևմտահայ և արևելահայ մշակույթների, որոնց համակեցությունն ու իրար հանդուրժելը հասնում էր անհնարինության, թերևս պատճառներից մեկն էլ դա էր, որ ախպարները ոնց հայրենիք սիրելով եկան, այդպես էլ հայրենիք սիրելով գնացին, չհարմարվելով կենցաղին ու անաստվածությանը, լուն ուղտ դարձնելով, զորօրինակ. «Ծո՛, աս մարդիկ ավելը դուրսի դուռի ներսի կողմը կդնեն: Կըմտնաս տուներնին, փոշոտ ավելը ոտքիդ տակ կինա»: Այդ տարիներին Տիգրան Չուխաջյանի երաժշտությունը չէր հուզում հրազդանցուն, նրան ավելի հոգեհարազատ էին հնդկական երգն ու կինոն:
Հրազդան ու Մարմարիկ գետերի երբեմնի հեղեղոտ ու ձկնառատ փառքից բան չի մնացել, պատմում են, որ երբ սայլը գետով անցել է, ջուրը կարմրել է անիվների տակ մնացած ձկների արյունից: Այս գետերի հատման կետում կամուրջ կա, որի տակ մանկության տարիներին լողում էինք, բայց քանի որ այնտեղ երեխա էր խեղդվել, մերոնք ինձ արգելել էին գնալ: Մի օր ասացի, որ գնում եմ ձուկ բռնելու: Մայրս կտրուկ մերժեց: Խնդրեցի, լացեցի, բայց նա անդրդվելի էր: Երբ դուրս եկա տնից ու տեսա ձկնորսության գնացող տղաներին, գայթակղվեցի: Ձուկը մերկ ձեռքերով էինք բռնում, քարերի տակից: Համբերատար ու տանջալի գործ էր: Ձեռքերդ քարի երկու կողմից մտցնելով` կուրորեն ձուկ ես փնտրում, և ինչ ձեռքդ է ընկնում, բռնում ես, ուրախ-ուրախ ափ նետում: Չեմ հիշում, վեց թե յոթ ձուկ բռնեցի: Որսս տուն բերեցի վաստակած աշխատավորի պես: Մայրս հարցրեց. «Աս ի՞նչ ձուկ են»:- Ես էլ հպարտացա, որ գետից եմ բռնել: Նա միանգամից շառագունեց ու անսպասելի ապտակեց ինձ, ապա ձեռքիցս խլելով ձկները, տարավ լցրեց զուգարանակոնքի մեջ: 2-3 ժամվա չարչարանքս գնաց լցվեց Հրազդանի կոյուղին, ինձ մնացին մատներիս քերծվածքները: Ցավ զգացի, դեռ չգիտեի, որ Հրազդանի (ոչ միայն) կեղտաջրերը քրտինքս դեռ շատ են իրենց մեջ առնելու, չնայած որ քրտնքիս աղն Աստծո շնորհն է, իսկ Աբովյանում ապրող բախտագուշակ Հրանտը կարեկցելով ինձ ասել էր. «Ինչ էլ անես, միևնույն է, հացիդ մեջ աղ չկա»:
Ահա կյանքի աբսուրդը, երբ քեզ թվում է` իրական ես ու իրատես, մինչդեռ այդ օրը ես շեղվեցի ի վերուստ տրված բարությամբ ապրելու պատվիրանից և չափազանց բարկացրի մորս: Նրան այդպիսին չէի տեսել: Արտասվելով ասում էր, թե ինչքան փորձանքներ կան ամենուր. «Տղա՛ս, վախցիր մեջիդ առյուծեն չվախցողեն, ասի իմ խոսքը չէ, քո չնքուշցի պապերու ասացվածքն է»,- չէր հանգստանում. «Աստված չըներ քեզի բան մը ըլլար, ես ինչ պիտի ընեի, հորդ ինչ պիտի ըսեի»:
Ժամանակ անց երբ մայրս խաղաղվել էր, կատակեցի, թե կարող է իմ բռնած ձկների մեջ ոսկե ձկնիկ կար… Մայրս էլ թե` ուշադիր է նայել, մեջները ոսկե ձկնիկ չի եղել. «Տղա՛ս, ձուկը ըսած է՝ ով ինձի ուտե, չըպիտի կշտանա: Ատոր համար քեզի կըսեմ ատանկ պարապ բաներու ետևեն ինալու տեղը գիրք կարդա, մարդ դարձիր, այնժամ ոչ միայն ձուկ կուտես, այլև ամենասուղնոց ձկնկիթն ալ»:
Հետագայում այդ դեպքը հիշելիս լավ բան արածի բավարարվածությամբ ասում էր. «Եթե այդ ձուկերը ան օրը թափած չըլլայի, անշուշտ դուն փողոցեն տուն չպիտի գայիր, է՛, տղա՛ս, ջուրին կուժը ջուրին ճամփան կը կոտրի»:
Երիցս ճիշտ էր մայրս, եթե այդ օրն ինձ դաս չտար, գուցե այսչափ չսիրեի մեր տունը, շենքը, Միկրոն, Հրազդանը, Չնքուշը, Հայաստան աշխարհը… Հարկավ, Երևանում էլ ինձ հրազդանցի չպիտի ասեին, երբեմն էլ` քոռ ախտեցի, Հրազդանում՝ ախպար, ախպարներն էլ՝ չնքուշցի գասապ Հարութի տղա, իսկ ռուսաստաններում էլ` երևանցի, բայց ոչ երբեք քաղքի կամ գեղի տղա: Ես Հայաստանում ո՛չ մեկը եղա, ո՛չ էլ մյուսը: Ինչքան էլ ճանապարհս Սովետի գրչի զարկից բեկբեկուն էր, գեներս մաքուր, ուժեղ դուրս եկան. ընդաստեղոք ինձ բաժին ընկավ հայի ճակատագիրը, ինչպես Նարեկացու աղոթքն առ Տիեզերք` համայնն է քո մեջ ու դու համայնի: Տարիների հետ հասակակից Հրազդանս ինձնից մեծացավ ու մեծացավ, և եղբայրական, ընկերական զգացմունքներս փոխարինվեցին որդիականի: