Գուրգեն Խանջյանի «Ենոքի աչքը» վեպին անդրադարձել են Սերգեյ Սարինյանը, Հայկ Համբարձումյանը, Դիանա Համբարձումյանը, Վալերի Փիլոյանը, տողերիս հեղինակը և այլք: Սույն հոդվածն ընդամենը լրացում-ճշգրտումն է մեր նախորդ անդրադարձներում արտահայտված որոշ տեսակետների: Մեր նպատակն է գրական երկի քննության տարբեր հայեցակարգերի կիրարկման արդյունքում առանձնացված երկու կենտրոնների որոշարկումը Գ. Խանջյանի «Ենոքի աչքը» վեպում: Գլխավոր խնդիրն է կառուցվածքային և սյուժետիկ-բովանդակային կենտրոնների բնորոշումը: Ածանցյալ խնդիրն է «Ենոքի աչքը» վեպի ձևակառուցվածքային և բովանդակային ինչ-ինչ հատկանիշների վերհանումը: Հետազոտության ընթացքում կկիրառենք վերլուծության (անալիզ), համադրության (սինթեզ), համանմանության (անալոգիա) և համեմատության ընդհանուր տրամաբանական մեթոդները, մեկնաբանական մեթոդը:
Մեզ համար ուղենիշ է Յու. Տինյանովի այն ըմբռնումը, որ դիտանկյունը կարող է պայմանավորել ինչպես ուսումնասիրվող երևույթի նշանակությունը, այնպես էլ՝ բնույթը: Գ. Խանջյանի «Ենոքի աչքը» վեպում երկու տարբեր կենտրոններ առանձնացնելն արդյունք է զուտ դիտանկյան փոփոխության։ Համանմանության մեթոդի օգնությամբ կարելի է որոշակի գաղափար ձևավորել գրական տեքստի երկու կենտրոնների մասին։ Այսպես, արվեստաբան Վիգեն Ղազարյանը «Սյուժետային մանրանկարը Կիլիկիայում» մենագրության մեջ պարբերաբար անդրադառնում է տարբեր մանրանկարների սյուժետային կենտրոններին: Մանրանկարների կառուցվածքային մեկնաբանության տեսանկյունից ուշագրավ է նաև «դաշտերի» ըմբռնումը. ««Դաշտային» ձախ խումբը կազմում են բազմած Քրիստոսը, նրա ետևում գտնվող աշակերտները՝ սարալանջի հետ միասին, աջը՝ Զեբեդիայի երկու որդիները սարալանջին հավասարակշռող և նկարը աջից փակող ճակատային շինությունների հետ միասին: Նրա կենտրոնը համապատասխանում է նաև սյուժեի կենտրոնին….»: Մեզ հետաքրքրող հարցի տեսանկյունից ավելի մեծ կարևորություն է ներկայացնում սույն հատվածի ծանոթագրությունը. «Նկատեցինք, որ բյուզանդական Laur. VI, 23-ում «Բորոտի բժշկությունը» ներկայացնող մանրանկարում (էջ 14բ) սյուժետային և կոմպոզիցիոն ծանրությունների կենտրոնները միմյանց հետ այնքան էլ որոշակի չեն համընկնում»: Գրական ստեղծագործություններում նույնպես կարելի է պայմանականորեն առանձնացնել երկու կենտրոններ: Իհարկե, գրական տեքստը կերտվում է այլ օրինաչափություններով, սակայն որպես արվեստի ստեղծագործություն՝ ենթադրում է կառուցվածքային և բովանդակային դաշտերի առկայություն: Դրանք փոխպայմանավորված են միմյանցով: Վերլուծության տարբեր հայեցակարգերը և դիտանկյունները հետազոտողի ուշադրությունը կարող են կենտրոնացնել երկի տարբեր կողմերի վրա: Ե՛վ սյուժետիկ-բովանդակային, և՛ կառուցվածքային դաշտերն ունեն իրենց կենտրոնները, այսինքն՝ այն միավորները, որոնք կրում են բովանդակային կամ կապակցելիական ամենամեծ ծանրաբեռնվածությունը: Ինչպես մանրանկարներում, այնպես էլ գրական տեքստում այդ կենտրոնները կարող են համընկնել, այսինքն՝ սյուժետիկ-բովանդակային տիրույթի կենտրոնական միավորը (գեղարվեստական պատկերի տարբեր տեսակներ՝ կերպար, պատկեր-գործողություն, պատկեր-խորհրդանիշ և այլն) նաև կառուցվածքային ամբողջականության և կապակցելիության կենտրոնն է, իր շուրջն է համախմբում գեղարվեստական կառույցի մյուս դետալները: Ասվածն ընդհանրացնելով՝ կարող ենք բնորոշել սյուժետիկ-բովանդակային և կառուցվածքային կենտրոնները: Այսպես՝ գրական ստեղծագործության սյուժետիկ-բովանդակային կենտրոնն այն պատկերամիավորն է, որ կրում է բովանդակային հիմնական ու հնարավորինս ընդհանրական ծանրաբեռնվածությունը և մեծ մասամբ դրվում է գործողությունների առաջին պլանում: Կառուցվածքային կենտրոնն այն պատկերամիավորն է, որ կապակցում, համակարգում և իր շուրջն է համախմբում գեղարվեստական կառույցի մյուս դետալները: Արդեն նշել ենք, որ այս կենտրոնները կարող են նաև համընկնել: Կան նաև բազմակենտրոն ստեղծագործություններ, որոնք ներկայացնում են կառուցվածքային առավել բարդ պատկեր (Ջ. Ջոյս-«Ուլիսես»): Իհարկե, շատ հաճախ նմանատիպ ստեղծագործություններում էլ հնարավոր է լինում առանձնացնել ընդհանուր կենտրոնը: Մի կողմ թողնելով այս տեսական հարցերի հանգամանալից վերլուծությունը՝ անցնենք քննության առարկա ստեղծագործությանը:
Այսպես, Գ. Խանջյանի «Ենոքի աչքը» ստեղծագործությանը նվիրված մեր հոդվածում հանգել ենք այն ըմբռնմանը, որ «Ենոքի կերպարն իրավամբ տեղակայվում է ստեղծագործության բովանդակային տիրույթի կենտրոնում»: Գ. Խանջյանի «Լուր չկա» վեպին նվիրված հոդվածում հպանցիկ անդրադարձել ենք նաև «Ենոքի աչք»-ի կերպարներից Ջիվանին. «Դանդ Արշոն վեպի կառուցվածքային մակարդակի նախադասության մոդելում ստորոգյալն է և այդ տեսանկյունից կարող է զուգահեռվել «Ենոքի աչքը» վեպի կերպար Ջիվանին»: «Ըստ կերպարի գործառութային նկարագրի՝ Դանդ Արշոն համապատասխանում է Գ. Խանջյանի «Ենոքի աչքը» վեպի կերպար Ջիվանին: Խոսքը բացակայության և ամենակենտրոնության գործառույթների մասին է»: Այսինքն՝ երկու հոդվածներում մենք առանձնացրել ենք երկու տարբեր կենտրոններ։ Որպեսզի խուսափենք թյուրընկալումներից, և չստեղծվի այնպիսի տպավորություն, որ հանգել ենք միմյանց հակասող եզրակացությունների, կարիք ենք զգում որոշակի ճշգրտում-հավելումների։ Նախ՝ երկու հոդվածներում կիրառել ենք միանգամայն տարբեր հայեցակարգեր և հետազոտության մեթոդներ։ «Բացակայող կերպարը՝ իբրև վեպի կառուցվածքային տարրերի կապակցելիության կենտրոն (Գուրգեն Խանջյանի «Լուր չկա» վեպի օրինակով)» հոդվածում ուշադրություն ենք դարձրել կերպարների գործառութային հատկանիշներին։ Այստեղ, որպես այդպիսին, բովանդակային քննություն չենք կատարել և «Լուր չկա» վեպում առանձնացնելով կառուցվածքային կենտրոնը՝ նույնպիսի կենտրոն ենք որոշարկել նաև «Ենոքի աչքը» վեպի համար։ Սա խոսում է վիպաստեղծման խանջյանական տեխնիկայի օրինաչափությունների մասին։ «Լուր չկա», «Ենոքի աչքը» վեպերում և «Սպանել Փրկչին» վիպակում կառուցվածքային կենտրոնը վիպական գործողություններին ուղղակի մասնակցություն չունեցող, բացակայող կերպարն է (Դանդ Արշո, Ջիվան, Փրկիչ)։ Այսինքն՝ սրանք այն կերպարներն են, որ դառնում են վիպական կառույցի կազմակերպման կենտրոնն ու հիմնաքարը, մյուս միավորները միմյանց կապակցող օղակը։ Մյուս հոդվածում մեր ուշադրության կենտրոնում «Ենոքի աչքը» վեպի գաղափարական բովանդակությունն է։ Այսինքն՝ այս դեպքում պետք է որոշարկել բովանդակային կենտրոնը։ Մենք այդպիսի կենտրոն ենք համարել Ենոքի կերպարը։ Գաղափարական տեսանկյունից այս վեպը ներկայացնում է բարոյական տարբեր սկզբունքների ու արժեհամակարգերի և լիարժեք կեցության պայքար՝ բեկված ներսուդուրսային հակադրությունների համակարգում: Իսկ ներսի և դրսի բովանդակային հատկանիշների առավել խտացվածությունը հենց Ենոքի կերպարում է: Այսինքն՝ Ենոքի կերպարն է սյուժետիկ-բովանդակային ծանրության կենտրոնը։ Այս ամենի արդյունքում հանգում ենք այն ըմբռնմանը, որ «Ենոքի աչքը» վեպի երկու կենտրոնները Ջիվանի (կառուցվածքային կենտրոն) և Ենոքի (սյուժետիկ-բովանդակային կենտրոն) կերպարներն են։ Ասվածը փաստում է Յու. Տինյանովի մտքի ճշմարտությունը։ Կառուցվածքաբանական և մեկնաբանական մեթոդներով տարվող քննությունները հանգեցնում են տարբեր արդյունքների և որոշակիորեն փոխում նաև ուսումնասիրվող երևույթի բնույթը, պայմանավորում են տարբեր կենտրոնների ըմբռնում։ Բովանդակային կենտրոնի որոշարկմանը մեծապես կարող է նպաստել գրական երկի վերնագիրը։ Հմտորեն ընտրված վերնագիրը մեծ մասամբ ճակատային կամ քողարկված կերպով ուղղորդում է դեպի ստեղծագործության բովանդակային կենտրոն։ «Ենոքի աչքը» վերնագիրն ամբողջությամբ կատարում է այդ գործառույթը։
Այսպիսով, Գուրգեն Խանջյանի «Ենոքի աչքը» վեպում կառուցվածքային և սյուժետիկ-բովանդակային կենտրոնները չեն համընկնում։ Դրանց տարբերակումն իրագործվում է տարբեր հայեցակարգերի և մեթոդների կիրարկմամբ։ Գրական ստեղծագործության երկու կենտրոնների առանձնացումը թույլ է տալիս ավելի լայն հայացքով քննել երկը և շոշափել նրա տարբեր մակարդակները։