Պատերազմի ավարտից հետո երբեք այսքան ամուր չէի զգացել ինձ, սիրելի՛ Յակով ու Իննա: Գլոբալացման օրավուր անհասկանալի սլացքի մեջ ձեր ընտանեկան այս օազիսը հարկադրում է էլի ու էլի մտածել մարդկային հասարակության ամենափոքր բջջի՝ ընտանիքի կարևորության մասին, որից սկսվում է ազգը, հետո գալիս է մեծ աշխարհը: Իսկ որ ՍԵՐՆ է Տիեզերքի ամենամեծ, շարժիչ ուժը, այստեղ երևում է առանց «քոմենտների»:
Յակո՛վ ջան, եթե Աստված կամենա, մի օր կգամ, կնստեմ կողքիդ, միասին գրի կառնենք քո նշանավոր տոհմի այն պատմությունները, որ մեր առաջին հանդիպմանը լսեցի քեզնից: Քո փայլուն հիշողությունն ու փիլիսոփայական, վերլուծող միտքը գիտնականին են վայել: Իսկ իր հողն զգացողի, համով-հոտով ասացողի խոսքդ ժողովրդական բանահյուսության նյութ կարող է ծառայել: Գյուղատնտեսությանն էլ նույն՝ գիտնականի վերաբերմունքն ունես: Ասացիր. «Գյուղատնտեսությունից անգրագետ մարդը ավելի լավ է հեռու մնա հողից»: Քո պատվաստած հարյուրավոր թթենիները, խնձորենիներն ու տանձենիները հիմա իրենց անտիրական ծաղկունքի մեջ են Հադրութի շրջանի Մեծ թաղերում, մեղուները, սագերը, հավն ու ճիվը կա՛մ վայրենացել են, կա՛մ շուն ու գելի բաժին են դարձել: Քո մշակած հայրենի հողը հիմա սարսում է օտար քայլերից:
Յակով Ալթունյանի մասին իմացա Քնար Թադևոսյանի՝ իմ աղջկա հարցազրույցից, որին նախորդել էր նրա հիացած, նույնիսկ շփոթահար ծանոթությունը այս ոսկե մարդու հետ: (Նրա ազգանունը մոտավորապես հենց «ոսկե մարդ» է նշանակում): Այն ժամանակ դեռ շատ հեռու էինք պատերազմի մասին մտքերից, կամ այդ մտքերն էին մեր հորթային անտեղյակության հետ թև թևի տված հեռվում իրենց անելիքը նյութում: Մեծ ցանկություն ունեի, մտքիս դրել էի հենց Մեծ թաղեր գյուղում հանդիպել այս կենդանի լեգենդին, տեսնել նրա դրած խաղողի այգին, որից այն ժամանակ 10, իսկ պատերազմին նախորդած տարիներին արդեն 20 տոննա բերք էր ստանում: Առաջին արցախյան պատերազմում երկու ոտքերը կորցրած, բազմաթիվ բարձրագույն պարգևներ ու մեդալներ ստացած Յակով Ալթունյանը, զինվորականի իր լավագույն հատկությունները բանակում գործի դնելու հնարավորությունից մեկընդմիշտ զրկվել էր ճակատագրով, բայց մտքի ու հոգու ամբողջ ուժը գործի դրեց կյանքն արժանապատիվ շարունակելու, իր որոշումներն իրականություն դարձնելու աներևակայելի կամքով:
Յակովի մասին շատ է գրվել, ֆիլմեր են նկարահանվել, բայց այս մեծ մարդուն, ցավոք, պատերազմից հետո տեսնելու առիթը ներկայանալու էր ոչ թե Մեծ թաղերում, այլ Աբովյան քաղաքի նրա մի ծանոթի տանը՝ իր ծննդավայրից քշվածի կարգավիճակով, կնոջ ու երրորդ աղջկա՝ 10-ամյա Աննայի հետ:
Աղջկաս ու ինձ Յակովը բակում ընդառաջ եկավ իր ոտքերին փոխարինող չորսանվանի «տախտակամածով», դրանով էլ նա սպորտսմենի ճարպկությամբ բարձրացավ աստիճաններով, մեզ ներս հրավիրեց: Թե ինչպես տեղափոխվեց շարժասայլակի վրա, չնկատվեց: Բայց ահա դեմ հանդիման, նրա ազնվական անթերի պահվածքից ակնածելով, նստել ենք, ուզում ենք, որ նա առաջինը սկսի խոսել: Վաղուց՝ մանավանդ պատերազմից հետո, երբ շուրջդ միայն ընկճված, փախչող, խոնարհվող հայացքներ են, չէինք հանդիպել արհավիրքների բովով անցած մի մարդու, որին ոչ թե ինքդ պետք է հուսադրող խոսքեր ասես, այլ որից միայն արժանապատիվ խաղաղություն, անվեհերություն, կամք պետք է սովորես. հույս ունենաս, որ գոնե մի բան կընդօրինակես:
«Էս էլ մեր հարսն է»,- ներկայացրեց Յակովը ներս եկած երիտասարդ, գեղեցիկ կնոջը: Գիտենք, որ որդին՝ Գրիգորը, 20-նն էլ դեռ չի լրացրել, բանակում է, մասնակցել է պատերազմին, հիմա էլ ծառայության մեջ է, մեծ աղջիկը երեխայի հետ Ստեփանակերտում է, համալսարանում քննություններ է հանձնում… Ի վերջո տեղը բերեցի, որ «մեր հարսը» հենց Յակովի կինն է՝ Իննան:
Իննան՝ գյուղի ամենագեղեցիկ աղջիկը, հենց Յակովին՝ քաջության ու նվիրվածության տիպար, պատերազմում հաշմված այս հերոսին ընտրեց, ամուսնացան, երեք զավակ ունեցան, արդեն թոռնիկ ունեն: Վերջին այս պատերազմին Յակովն ու Իննան մասնակցում էին սրտի տագնապով հետևելով բանակում կռվող որդու՝ մեկը մյուսին հաջորդող սխարանքներին, երբ իրենք էլ արդեն հեռացել էին հայրենի գյուղից՝ առանց անգամ կարևոր փաստաթղթեր ու առաջին անհրաժեշտության գոնե մի քանի պարագաներ վերցնելու: Ուզում էի թվարկել 44-օրյա պատերազմում Գրիգորի կատարած քաջագործությունները, բայց Յակովն ասաց, որ որդին դեռ փոքր տարիքից չի սիրել, որ իրեն գովում են տնեցիք: Համեստությունը նրանց գերդաստանական բարձր հատկություններից մեկն է:
Աշնան առատ բերքից մի փոքր մասն էին միայն վաճառել, բայց գնորդը չէր հասցրել վճարել, զոհվել էր առաջին իսկ մարտերում: Մեծ մասը մնաց անքաղ… Իրենց մշտական տեղերում իրենց մշտական տերերի հոգածու ձեռքերին սպասող մնացին գինու, օղու բազում տակառները, մեղվափեթակներն ու առատ մեղրը, աշխատանքից երբեք չհոգնող Իննայի ու Յակովի ձեռքերով ստեղծված ամբողջ բարիքը:
Գյուղում բոլորին խուճապի չմատնվելու կոչերը Յակովը դադարեցրեց միայն այն ժամանակ, երբ հավաստի աղբյուրներից իմացավ Հադրութի անկման լուրը: Դրան նախորդած օրերին նա իր հարկի տակ էր հավաքել ազգականներին, ընկերներին՝ իրենց ընտանիքներով՝ բոլորի համար ապրելու ամեն հարմարություն ապահովելով:
Աբովյան քաղաքի այս գեղեցիկ, հարմարավետ առանձնատունը, որտեղ հյուրընկալվել ու ձմեռել էր Յակովի ընտանիքը, քիչ թե շատ դարմանել էր ընտանիքի դժբախտությունը: Թեև ամեն օր Գրիգորից պատերազմական լուրեր սպասելը հաճախ անտանելի էր դառնում: Իսկ այն օրը, երբ որդու անուն-ազգանունը հայտնվեց զոհվածների ցուցակում, ամենադաժանն էր: Բայց մեկը մյուսին հաջորդեցին հրամանատարների, մարտական ընկերների և վերջապես Գրիգորի զանգերը… Նույն անուն-ազգանունով մեկ ուրիշն էր զոհվել… մեր զավակներից… Չուշացան այս մարտում Գրիգորի գործած սխրանքների մասին լուրերը, շնորհակալությունները, գովասանքի խոսքերը…
«Ես միայն այստեղ, այս ամեն հարմարություն ունեցող տանը զգացի Յակովի հաշմանդամ լինելը»,- ասում է Իննան: Իրենց պապենական տանը Յակովն իր աշխատանքային բոլոր պարագաներն այնպես էր դասավորում, որ միշտ ձեռքի տակ ունենալը խնդիր չլինի, մյուսներին նեղություն չտա: Ձմեռվա ամբողջ փայտը ինքն էր ջարդում: Նույնիսկ իր մի ամբողջ պատ զբաղեցնող գրադարանին աստիճաններ էր հարմարեցրել այնպես, որ իր ուզած գիրքը ամենաբարձր տեղից ինքը վերցնի: Այս ձմեռը նույնպես պարապ նստելու համար չէր: Կազմել է գյուղի բոլոր բնակիչների ցանկը՝ անուն- ազգանուններով, կարգավիճակով, ընտանիքի մականուններով, գուցե գրի նաև նրանց պատմություննե՞րը: Խորացրել է գիտելիքները իր նախնիների մասին: Հիշեց իր հայրական ու մայրական կողմի բոլոր հեղինակավոր մարդկանց, որոնք հիմնականում երկարակյացներ են եղել: Նրա Պուժի անունով մայրը գերդաստանի սիրելին է եղել: Գերդաստանի, ընտանիքի մասին իր հիացմունքն ու մեծ հարգանքն էին արտահայտում Իննայի՝ տան փոքր հարսի բոլոր խոսքերը: «Այս ցեղի մարդիկ բոլորը իրար հետ կապված են ամուր թելերով: Եթե մեկի տանը մի բանի կարիք կա, բոլորով պատրաստ կանգնած են օգնելու համար»: Երբ ամուսնացել է Յակովի քույրերից մեկը՝ Իրան, նա կանչել է գերդաստանի բոլոր անդամներին ու այդ տարին հայտարարել Իրայի տան տարի: Բոլորը պետք է ձեռք ձեռքի տված հոգային Իրայի նոր ընտանիքի մասին՝ ով ինչով կարող էր: Հիշեցին բոլոր այն երեխաներին, որոնք մեծանում էին իրենց հարկի տակ, տան երեխաների հետ, և համագյուղացիներից շատերը շատ ուշ էին իմանում, որ սրանք իրենց բիոլոգիական հարազատները չեն: Գերդաստանում, առանց գենետիկայի մասին գիտելիքներ ունենալու, ուշադիր հետևել են, թե երեխաներից որ մեկի մեջ են կրկնվում նախապապերի կամ նախատատերի նշանավոր հատկությունները, ու ճշգրտորեն որոշել. «Սա Հերսիկն ա (Յակովի հայրական տատը), սա Կաքավն ա (մայրական տատը), սա Մովսեսն ա (պապը), սա Սանթուրն ա (հորեղբայրը), սա Գրիգորն ա (հայրը)…»: Այսպես է, որ չի կտրվում մեր ժառանգականության թելը. հարատևության գաղտնիքներից մեկը սա է հաստատ…
Պատմական Դիզակ գավառի իրենց գյուղը, ինչպես և Հադրութը, երբևէ թշնամու ոտնահետք չէին տեսել: Յակովն ինքը, ազատագրված Արցախի առաջին նախագահի՝ Արթուր Մկրտչյանի հետ սկսել էր ազատագրական շարժումը, Առաջին արցախյանում պահպանել էին շրջանը, հանձնվելու մասին խոսք անգամ չէր եղել:
«Երբ գյուղի կանայք, հարսները մեր տուն էին գալիս իրենց դարդերը պատմելու, խոսքերը բերաններում էր մնում: Այն, ինչ տեսնում էին մեր տանը, եթե մինչև այդ միայն ուրիշներից էին լսել, իրենց աչքի առաջ էր կատարվում: Մեր անտրտունջ աշխատանքը, մեր ստեղծած բարիքից գոհությունը, կարիքավորին օգնության հասնելու մեր պատրաստակամությունը, սերը, հարգանքը ասելիք չէին թողնում: Կենդանի օրինակ էինք: Մեր կորցրածի մասին էլ չենք մտածում, նոր կյանք ենք սկսելու»,- հոսում է իր գրական հայերենից դժգոհող Իննայի հանդարտ ձայնը:
Յակովի հոր մեծագույն պատգամը եղել է համընդհանուր սերը: Ես ու աղջիկս Յակովից առաջին անգամ լսեցինք հայերեն մի գոյական, որն օգտագործելը և կիրառության մեջ դնելը երկուսիս համար էլ էականացավ մեր հանդիպման օրվանից սկսած… «Սերություն»… Բառի արմատը անշուշտ ՍԵՐ-ն է… բայց ի՜նչ ենթաշերտեր են դրել արցախցիք այս տիեզերական գոյականը մի ածանցով ավելի գոյականացնելով… Արարչի հիմնական պատգամ-գոյականը… այն ընկալող ու գործադրող մարդկության հիմքը…
Ների՛ր, Յակո՛վ, սիրելի՛ս, էլի կշարունակեի մարդկային քո եզակի ներկայության, կյանքիս կարևորագույն այս հանդիպման մասին իմ մտքերի ընթացքը, եթե «մարդկություն» բառը գործածելուց հետո նորից ու նորից մտապատկերումս աներեսաբար չհայտնվեր այս վերջին օրերին տեղի-անտեղի իրեն հիշեցնող, զարհուրեցնող պատկերը… Ալիևն՝ իր մտահղացած «սադիզմի պուրակով» հրեշ-երեխայի անմեղսունակ ուրախությամբ զբոսնել-նկարվելիս…