Նոնա Պողոսյանի ստեղծագործությունն անձնական նուրբ քնարերգության և, միևնույն ժամանակ, ազգային կենսամտածողությամբ ընդարձակվող գեղարվեստական պատկերների համակարգ է: Արդի գրական շարժումը մեկնաբանող և վերջինիս հեռանկարներն ընդհանրացնող քննադատությունը ժամանակ առ ժամանակ անդրադարձել է նրա ստեղծագործությանը և երկերի՝ գեղարվեստի որակական չափանիշներին համապատասխանությանը՝ հատկապես կարևորելով բանաստեղծի ներկայությունը գրական դաշտում:
Ն. Պողոսյանը որևէ առիթ չունի դժգոհելու քննադատության անբարյացակամ վերաբերմունքից: Նրա գործերը արժևորել են Ս. Դանիելյանը, Ա. Դոլուխանյանը, Ա. Եղիազարյանը, Ն. Ղազարյանը, Ֆ. Բախչինյանը, Ա. Ավանեսյանը, Ա. Փաշայանը, ինչպես նաև գրչընկերները՝ Էդ. Միլիտոնյան, Դ. Մուրադյան, Հ. Հարություն, Ա. Ալեքսանյան և այլք: Ընդհանուր առմամբ՝ բոլորն էլ համակարծիք են, որ բանաստեղծն արտահայտվում է բնության անմիջական ազդակով, ազատ բանատողի ռիթմական շնչառությամբ, ստեղծում է ինքնահատուկ ոճ, ամբողջությամբ համակրելի գրական համակարգ: Թեև պետք է նշել, որ Ն. Պողոսյանի գրականությունը միայն համակրանքի և թեթև բերկրանքի պահանջարկը բավարարող ստեղծումներից էապես տարբեր է առնվազն քնարական ժանրաձևերի բազմաձև իրացման, խոհականության, պատկերի առնականության, վերլուծական ներքին շերտերի, նյութի ընտրության և մարմնավորման իմաստով:
Ն. Պողոսյանի «Երկիր արքենի» ժողովածուի ծնունդը նշանային է: Այն համընկավ հայ ժողովրդի դեմ սանձազերծված ադրբեջանաթուրքական պատերազմի ժամանակաշրջանին՝ 44 օր և ավելի: Այդ պատմական փաստը և դրանից բխող գաղափարական ելակետերը նոր շեշտադրումներ հավելեցին ներկա հատորին, որն ընդարձակվելով՝ լայնածավալ ահաբեկչության քննադատության վերածվեց՝ վերլուծական հայացք պարտադրելով նրա ստեղծման գեղարվեստական մտադրույթի, պատմականության, ենթատեքստի, զգացական ֆոնի, պատկերման մեթոդի և նույնիսկ պահանջատիրության իրավաչափության, առհասարակ՝ գեղարվեստական ձեռագրի ու համակարգի ուղղությամբ:
Ակնհայտ է, որ գաղափարական հենակետերն ու պատմական պոետիկան չեն խաթարում «Երկիր արքենի» երկի գեղարվեստականության առանցքը՝ կառուցվածք, պատկերակերտում և բովանդակություն: Հակառակը՝ առաջ են մղում վերացարկված գաղափարներն ու մեգահասկացությունները՝ դրանք շոշափելիորեն առարկայացնելով (ցեղասպանություն, հայրենիք, պատերազմ, հակամարտող քաղաքակրթություններ և այլն): Երևույթ, որը ժամանակակից հայ պոեզիայի որակը հաստատող էական պայմաններից մեկն է:
Ասվածի հիմքում նաև ժանրային նոր ձևաչափի կիրառման հարցն է:
Բանաստեղծական տարատեսակների հետ ասպարեզ բերելով նույնանուն՝ «Երկիր արքենի» քնարախոհական պոեմը՝ Ն. Պողոսյանը շարունակում է նախկինում հաջողությամբ կերտած բանաստեղծական ձևերի կիրառությունը: Խնդիրը ոչ միայն արտաքին նորոգումն է, այլև, ինքնին, գեղարվեստի պատմափիլիսոփայական նպատակի առաջադրումը, որով անմիջապես ներկայանում է՝ իբրև ժամանակակից աշխարհի գլոբալ անհանգստություններն ընկալող հայ հեղինակ: Խրամատների, ականապատ դաշտերում պայթյունների, դարավոր թշնամուն օրհասական տարաժամին դիմակայելու, լույս հայորդիների զոհաբերության, առ հայրենին պարտքը կատարելու թեմաները նա մեկնաբանում է՝ տարրալուծվելով սեփական ազգային ինքնության, ապա՝ հայոց պատմության խորքերում, թեև նրա պատկերած նյութը, նախ, դաջված է արդիականության կնիքով: Վերընձյուղելով անցյալը՝ բանաստեղծ Պողոսյանը ստեղծագործում է արդի պատմությունը գոյաբանորեն քննախոսելու հանգակետից: Լինելություն – ինքնություն – հակամարտության դարավոր ընթացք – մշակութային ինքնատիպության պահպանում: Այս զուգահեռով է նա ընկալում հայոց պատմությունն ու գոյափիլիսոփայությունը: Ուստի պատկերում է պատերազմը՝ իբրև միջմշակութային աբսուրդի, երբ հակառակորդի ռազմական գործողությունների արդյունքում ցեղասպանության հիշողությունը վերաիմաստավորվում է: Պատմության անիվը պտտվում է՝ հարյուրամյակը մեկ ստիպելով հին թշնամուն նայել նոր լույսի ներքո: Ն. Պողոսյանի «Երկիր արքենին» հայության գոյապահպանական խնդրին միտված ստեղծագործություն է, որի առաքելությունն ազգային դիմադրող ուժի վերահաստատումն է: Ոչ այնքան զենքով ու ԱԹՍ-ներով պատերազմում միմյանց կործանող զորքի նկարագրություն, որքան քաղաքակրթությունների և մշակույթների հակամարտության պատկերում, որտեղ բանաստեղծի անհատականությունը բացահայտվում է հայոց հնագույն մշակույթը և քաղաքակրթությունը կրողի ողջ հարստությամբ: Թերևս դա մեծ երևակայություն չպահանջեր, եթե միայն ստեղծված չլիներ սահմանային հոգեվիճակում և պատմական մղձավանջի ֆոնին՝ գեղեցիկի և այլանդակի փոխհարաբերություններում: Ըստ այդմ՝ ո՞վ է Նոնա Պողոսյանը, եթե ոչ 21-րդ դարում հայոց պատմության ողբերգական արձանագրությունից գեղարվեստ զտող նորոգ բանաստեղծ:
Լինենք ավելի ստույգ: Ն. Պողոսյանն ստեղծագործել է վաղ պատանեկան տարիքից: Նա ընթերցողներին հուզել է սիրային թրթիռների հաջողված շարքերով: Եվ լիովին հասկանալի է, որ նշված մեկնաբանությունը որոշ իմաստով նվազեցնում է նրա՝ որպես լիրիկ բանաստեղծի դերակատարումն ու գործառույթներն արդի գրական դաշտում, ինչին լիովին համապատասխանում է:
Բայց դա ինքնանպատակ չէ: Վերլուծական մեկնակետը ներկայանում է հայոց պատմության բռունցքի հրամայականով՝ այլ պատեհության առանձնացնելով բանաստեղծի սիրային քնարերգության հետագա քննությունը:
Այսօր ավելի էական է, որ իր պոեզիան փնտրելու ողջ ընթացքում Ն. Պողոսյանի պոեզիան հայկական տարածքների գեղագիտական սահմանները գծողի դերում է: Եվ որ նա անբեկանելի է դարձնում արդի հայոց պատմության հիմնախնդիրների գեղարվեստական վերակերտումը: Արդի պատմության անմիջական արձագանքը լինելով՝ նաև ռազմավարական նպատակներ է լուծում՝ դիպուկ հարվածելով նշանակետին, որովհետև բոլորս ենք այսօր փոթորիկների մեջ: Այն, ինչը գրում է, տրամագծորեն հակառակն է, այսպես կոչված, ռոմանտիկական հայրենասիրության: «Երկիր արքենի» ժողովածուն և համանուն պոեմը հաստատում են, որ ազգային մշակույթի շարունակականության հարցը ռետրոյի շրջանակներում չէ, մանավանդ երբ ազերին քարանձավաբնակի վայրագությամբ բացել է Թուրքիայի զինվորական վերնախավի, վարձկան սիրիացի ջիհադիստների ճանապարհը դեպի Արցախ և Հարավային Կովկաս՝ մեզ պարտադրելով լինել-չլինելու օրհասը:
…Այս պատերազմի աչքերը //կապեմ,//բայց դեռ չգիտեմ՝//թե քանի հազար սև
գլխաշորով…//Այս պոռնկության//մարիոնետները//կամուֆլյաժե բախտեր են //հանել//նույն բեմի վրա//ու …նույն թատրոնում…//Ես հագնում եմ իմ շապիկը //հողե,//որ չթրջվեմ//ժամանակների ցեխաջրերում…
…Այս պատերազմի ունկերը //փակեմ…//…Բայց դեռ չգիտեմ՝//թե քանի հազար մահվան//պայթյունով…
Ներըմբռնելի է, որ 21-րդ դարում հայ մտավորականները քաղաքակրթական այլ չափանիշներ էին նախատեսում գործադրել՝ հենվելով հանդուրժողականության, ժողովրդավարության և առաջադեմ այլ դրույթների իմաստավորման վրա: Սակայն ազդակները գլխիվայր շրջվեցին, քանի որ առաջադեմ մարդկության ուշադրությունը պետք է սևեռել հայ ժողովրդի բնաջնջման՝ պանթուրքական ծրագրի ուղղությամբ: Խնդրահարույց են Թուրքիայի ծավալապաշտական նկրտումներն ընդհանուր առմամբ՝ քրիստոնյա աշխարհի դեմքին շպրտված: Բացի այդ՝ բանաստեղծը տեսնում է մեծ խաղացողներին՝ գերտերություններին, իսկ համեմատության մեջ՝ փոքր Հայաստանը.
…Մի օր, երբ մեր տան//մաշված քարտեզի//անբիբ հայացքից //սահմանները բիրտ//խուժեցին իմ մեջ,//ես սկսեցի//ծով-ծով շոշափել//անծանոթ կնոջ//կիսադեմը վեհ…
(«Երկիր արքենի»)
«Անծանոթ կնոջ կիսադեմը» ֆոսֆորային զենքով ամայացնելու օտարի ծրագրին հակադրվում են «անծանոթ կնոջ» պատմությունն ու մշակույթը, որոնք յուրացրած քնարական անհատը արդար բողոք ունի: Զուգահեռի վրա երկրի արտաքին՝ ուրվագծով անթերի՝ գեղագիտական և ներքին՝ մշակութային դիմանկարն է: Բանաստեղծը գիտի, որ առանց պատերազմի էլ գոյատևում է դիմաբախվող երկու մշակույթների միջև: Նրա համար օտարից տարանջատումն սկսվում է իր տան պատին փակցված քարտեզից, որտեղ յուրայինի սահմանը որոշվում է այլոց սահմանների ճանաչմամբ: Ու թեև նրա բանաստեղծական չափը մեծ տատանումներ չունի, իսկ ծավալային ցուցանիշները շատ տարբեր չեն՝ բանատողում հինգից տասը վանկ, այդ չափն զգալի ուժականություն է ստանում ներքին քնարական հորդացող ապրումի ու շնչառության շնորհիվ, որոնք ի սկզբանե հաղորդակից են նորմատիվ պոետիկային, ազդում են բանաստեղծելու, ռիթմական ընթացքի, գեղարվեստական պատկերների հավաստիության վրա: Նշանակալի ճանաչողական-հաղորդակցական խնդիր է լուծում ենթատեքստը: Այս իմաստով՝ բազմամշակութային աշխարհի դրական ընկալումը հիմնական ֆոնային հույզն է, որը ենթատեքստում առաջնորդում է ընթերցողի վերաբերմունքն ու տեսակետը.
…Ու երբ սահեցրի//մատներս նրա//անհարթ գծերով,//ինձ թվաց՝/մորս պատկերն եմ //նախշում ժայռերի վրա//քո արևածոպք,//մորս կարոտն եմ//ճոճում քո կորցրած//ծովերի բախտին,//մորս թևերն եմ//երկնին խաչքարում՝//որպես աղոթքի//զարդակար մատյան՝//բացված Աստըծո//ծաղկած շշունջին…
«Երկիր արքենի» ժողովածուի պոետիկայի համակարգում առանձին կարևորություն ունեն պոետական տարբեր հայտնագործությունները, որոնց թվում՝ տարատեսակ փոխաբերությունների շարային համակարգը, հեղինակային նորակազմությունները, խորհրդանշանները, պատկերների միջև տպավորությունների և տեսիլների կամրջման տեխնիկան, տեքստային և ենթատեքստային բաղադրիչների որոշակի համաձայնությունը և այլն: Ասել, որ Ն. Պողոսյանի փոխաբերությունը զարդարանքի միջոց չէ, քիչ կլինի: 20-րդ դարը և մոդեռնիզմն այդ հարցը հիմնավորապես լուծել են: Հետևաբար, փոխաբերությունն այս բնագրում գոյության իմաստի, տիեզերական ներդաշնակության, հոգևոր ամբողջության փնտրտուքի, գոյության քաոսում կարգուկանոնի հաստատման, անհասանելիի գեղագիտության և բացարձակի հաստատման պատկերային միջոցներից է: Միայն «պատերազմ» մեգահասկացույթի ճանաչողական դաշտը նա ձևավորում է մի քանի տասնյակ կառույցներով. «Մորս կարոտն եմ ճոճում քո կորցրած ծովերի բախտին», «Եվ իմ մեջ մեկ-մեկ թևաբախվեցին բառերը կռունկ», «Մորս թևերն եմ երկնին խաչքարում», «Երբ ես սահեցի հիացումների ծաղկած ջրերի տաք վտակներով…» և այլն: Յուրահատուկ օրինաչափություն են ձևավորում հեղինակային մյուս գյուտերը՝ նորաբանությունները, որոնք սակավ դեպքերում են մատնում բառի
հանդեպ բանաստեղծի անկեղծ հրապուրանքը, ինչից երջանկացած՝ հայտնագործում է. «Ես ղողանջեցի բառը լուսացեղ»: Գեղարվեստական հիանալի կերտումներ են «արևածոպք, խաչքարել, ցավեղեն, տարազել, ամենացեղ, ամենատրոփ, սյունաշարել, վանքե, նռնե, ծիրանաթեփուկ, իշխանակարկաչ, քարայրանախշ, մաշտոցաերկունք, աստեղածոփք» նորակերտ բառերը, որոնց թիվը կարելի է հաշվել հարյուրներով: Այդ բառերի գեղագիտությունը եռակի հարստանում է կոնկրետ բանատողում և ամբողջ բանաստեղծության մետաֆորիկ միջավայրում՝ ստեղծելով կառույցի ոճական-արտահայտչական ինքնատիպ հյուսվածքի ամբողջություն: Այսպիսով, Ն. Պողոսյանի «Երկիր արքենի» ժողովածուն հայերի դեմ ադրբեջանաթուրքական վերջին պատերազմի այլանդակությունը քաղաքագիտորեն վերլուծող, ահաբեկչության հանդեպ սթափ քննադատություն հնչեցնող, քրիստոնեական աշխարհը ափերի մեջ պահող ստեղծագործություն է, որի պոետիկան ձգտում է պատմական օրինաչափությունների վերհանմանը, գնահատմանը: Բացահայտվում է ժամանակակից բազմամշակութային աշխարհի պատկերը միջմշակութային հակամարտությունների հորձանուտում: Իբրև քրիստոնեական մշակույթի կրող՝ բանաստեղծը խաղաղության պատգամի կրողն է, հայության դատը պաշտպանող ընդդիմադիրը: Պոետական մտածողությունը, ինչպես նաև բանաստեղծելու գրական-գեղարվեստական հասունությունն ապահովում են նրա արժանի ներկայությունն արդի գրական հարընթացում՝ որպես ազգային չափանիշներով առաջնորդվող շրջահայաց գրողի: Եվ դա Ն. Պողոսյանի ստեղծագործելու անհատական դրոշմն է դնում արդի հայ բանաստեղծության և գրական ընթացքի վրա, որտեղ նա իր ներբանի հենակետն ունի՝ առինքնող և այլևս՝ անշփոթելի: