Երան ԳՈՒՅՈՒՄՃԵԱՆ
Գրող, հրապարակախօս, գլխաւոր
խմբագիր եւ արտօնատէր
«Ազատ խօսք» ելեկտրոնային պարբերաթերթի
Մէկ շունչով կարդացի «ՆՈՐ ՀԵՐՈՍԱՊԱՏՈՒՄ» արեւմտահայերէն պատմուածքներու շարքը, արտասուախառն աչքերով, յուզումով այլեւ ներքին հպարտութեամբ, քանզի զայն մտայղացողը՝ բանաստեղծ, գրականագէտ, գրաբարագէտ, բան. գիտ. թեկնածու, «Հայ միտքի դպրոց» հայագիտական կեդրոնին ղեկավար՝ Լուսինէ Աւետիսեանը եւ պատմուածքներուն շնորհալի հեղինակները այնքան խոր իմաստասիրութեամբ, վսեմ բարոյականութեամբ եւ վճիտ հայրենասիրութեամբ կրցած են ներկայացնել, մեկնաբանել եւ իմաստաւորել մերօրեայ «Նոր հերոսապատում»ի իւրաքանչիւր հերոսի ապրումները, յոյզերը, խոհերը, երազանքը եւ աշխարհայեացքը՝ մահու-կենաց ամէնէն նուրբ սահմանին վրայ, երբ կարծես ՃՇՄԱՐՏՈՒԹԻՒՆԸ կը դառնայ թափանցիկ, յայտնագործելի, լոյսին պէս պարզ ու լոյսին պէս բարդ: Գիրքը կ’ամփոփէ, ինչպէս գրուած է, «Հայ միտքի դպրոց» հայագիտական կեդրոնին արեւմտահայերէնի դասընթացքի սաներուն պատմուածքները, որոնց նիւթը 2020 թ. արցախեան պատերազմին հերոսական, յուզիչ, յիշարժան ու նուիրական դրուագներն են։
Իւրաքանչիւր պատմուածքին մէջ, այնքան կենդանի ու արեւմտահայերէնի հարազատ եւ մաքրամաքուր ոճով նկարագրուած, կը տողանցեն հերոսները՝ ամէն մէկը մի տան ճրագ, ամէն մէկը՝ անսահման հայրենասիրութեամբ, արդարութեամբ, վեհանձնութեամբ, երախտագիտութեամբ տոգորուած լուսակիր անձ, որ ամէն պահ պատրաստ է սխրանք մը գործելու, ինքզինք նուիրաբերելու յանուն ազգի, հայրենիքի արժանապատւութեան, յանուն անոր սրբութիւններուն, յանուն անոր երազանքին… Հերոսներ որոնք «Հողի տակէն դուրս ելած դալար ծիլեր էին, զորս, կը թուէր, թեթեւ քամին իսկ կրնար ջարդել, սակայն դալար այդ ծիլերը կրակոտ իրենց սիրտերուն մէջ պայքար ունէին, եւ անոնք փոթորիկն անգամ կրնային դիմագրաւել։ Բառերով ու խաւսքերով չարտայայտուող հայրենասիրութիւն ունէին, որ հայ զինուորը բնորոշող ամէնէն ցայտուն զգացումն է։ Ունէին պատիւ ու արժանապատուութիւն, անոնցմէ վեր բան մը չկայ հայու մը համար: Պատերազմը չարիք է», ինչպէս կ’արձանագրէ Անժելա Մկրտչեան իր «ԿՈՉԵՄ ԶԱՊՐՈՂՍ» պատմուածքին մէջ: Պզտիկ բայց խորունկ այս պատմուածքներուն մէջ գեղարուեստական մտածողութեան տպաւորիչ կտորներ կան, որոնք այնքան սրտառուչ են եւ դաստիարակիչ. Օրինակ, ընկոյզ վաճառող փոքրիկ Վահէին «Փոքրիկ տախտակը կ’ազդարարէր. «Փրկիչ ընկոյզներ։ Ամէն ընկոյզ փամփուշտ մըն է»։ Սա գրութիւնը սիրոյ եւ ջերմութեան փամփուշտի մը պէս դիպաւ ամէն անցորդի սիրտին։ Հատ առ հատ վաճառեց Վահէն ընկոյզները»։ Կամ այլ պատմուածքի մը մէջ, «Ալէնին բանակային ընկերները հարցուցած էին, թէ ինք ինչու երբեք չի հայհոյեր, եւ ան պատասխանած էր, թէ հայերէնը չափազանց գեղեցիկ լեզու է, զայն հայհոյելու համար գործածելը աններելի մեղք ըլլալու է»։ Կամ ալ՝ այս մէկը. «Ալէնը կը յարգէր կիները, կը խոնարհէր կնոջ իր կատարելատիպին՝ մաւրը առջեւ, եւ որոշած էր գիրք մը գրել իր մաւրը մասին։ Ան կ’ըսէր, որ կանայք՝ յատկապէս իր մայրը, շատ ուժեղ են»։ Այսպէս, պատմուած դրուագներուն ընդմէջէն, կը պատմուին պատերազմին՝ որեւէ կերպով մասնակից հերոսներու աշխարհայեացքը, առաքինի վարքագիծը, հերոսական սխրանքները, հայու վճիտ հոգին, որպէս խոնարհում, խրախոյս եւ կեանքի օրինակ ներկայ եւ գալիք սերունդներուն:
Գիրքի յառաջաբանին մէջ, Լուսինէ Աւետիսեան ճշմարտացիօրէն կը գրէ. «Ակնյայտօէն լեզուն է ծնողը ազգին։ Ազգ մը կը ծագի եւ գոյութիւն կ’ունենայ շնորհիւ լեզուի մը… Խորագոյնս ըմբռնելու է սա իրողութիւնը։ Եւ ծնունդէն ի վեր ազգի մը ամէնէն ապահով ապաստանն իր լեզուն է, իր մտածողութեան միակ անկողոպտելի կրիչը… Այն է ազգի ճշմարիտ հայրենիքը, ուրկէ ոչ ոք կրնայ տեղահանութիւն կազմակերպել, եթե միայն այդ ոգեղէն հայրենիքին ազգ-բնակիչը ինք չլքէ զայն…»:
Վահան Թէքէեան, մեծ բանաստեղծը պիտի ըսէր. «Քեզ, հայ լեզու, կը սիրեմ մրգաստանի մը նման», քանզի լեզուն, տարագիր արեւմտահայութեան պարագային, եղած է ոգեղէն հայրենիք մը, բռնագրաւուած հայրենիքի ոգին, յիշողութիւնը, նկարագիրը, մշակոյթը համակ….եւ տարագիր մեր ժողովուրդը անսահման սիրով, գուրգուրանքով փարած է իր լեզուին, զայն խնամած է մրգաստանի մը նման, զայն պաշտպանած է օտար հողմերէն ու փոթորիկներէն, ոռոգած է զայն իր սրտի արիւնով ու արցունքով… քանզի ան մնացած է այն միակ գանձը անկողոպտելի, որ կարենայ հարազատօրէն ցոլացնել իր ինքնութիւնը, հայու հոգին Սփիւռքի օտար ափերուն… Տարիներ ու տասնամեակներ շարունակ, հայ հողին այրող կարօտը, անոր կորուստին առթած ցասման վրէժը, ազգային արժանապատուութիւնը, հայ մնալու եւ ապրելու տենդը մղած են «փոշի ազգ» դարձած Սփիւռքը՝ ամրօրէն կառչելու իր ազգային արմատին՝ հայոց լեզուին, որպէս հաց հանապազօրեայ, որպէս սերունդներու շարունակականութեան անքակտելի օղակ, որպէս «Տունը հայուն աշխարհի չորս ծագերուն», որպէս «Ներքին Հայաստան»:
Խորիմաստ է Լուսինէ Աւետիսեանի մտորումը. «Սա գիրքը սփիւռքի երիտասարդին ու պարմանիին իր իսկ մայրենիով պատերազմէն պատառիկներ պատմելու փորձ մըն է նաեւ։ Բայց եւ յորդոր ու խրախոյս՝ իր մայրենիին փարելու։ Սա գիրքը հայաստանցիի պարզած դողդոջ ձեռք մըն է սփիւռքի իր եղբաւրը»:
Թող այդ դողդոջ ձեռքը տակաւ զօրանայ, պնդանայ եւ դառնայ ճշմարիտ ոգեղէն կամուրջ՝ Հայաստան-Սփիւռք կապերը ամրապնդող: Այդ ոգեղէն կամուրջն է այսօր եւ յաւիտեան երաշխիքը մեր միասնականութեան, մեր հաւաքական ոյժին ու մշակութային յարատեւման:
Ջերմագին զգացումներով կը շնորհաւորեմ «ՆՈՐ ՀԵՐՈՍԱՊԱՏՈՒՄ» գիրքի նախաձեռնողն ու բոլոր հեղինակները, որոնք արեւմտահայերէն քաղցրահունչ լեզուով հաղորդակից կը դարձնեն ընթերցողը մերօրեայ հերոսներուն ոգիի սխրանքներուն, հոգիի ճառագայթումին եւ վսեմագոյն ազգայնութեան ու մարդկայնութեան առաքինութիւններուն: Վարձքերնիդ կատար: