Ամեն անգամ Պարույր Սևակի բանաստեղծական արվեստի տաճարը մտնելուց առաջ Վլադիմիր Օդոևսկու խոսքերն եմ մտաբերում. «Պոեզիան նախագուշակն է այն վիճակի, երբ մարդկությունը դադարում է ձեռք բերելուց և սկսում է վայելել ձեռք բերածը»։
Մեծանուն բանաստեղծի պոեզիան էի կրկին վայելում, ցավից ու ներքին տառապանքից ծնունդ առած այդ պոեզիայի հրաշքը։ Ու հանկարծ հեռախոսազանգ. իմ ծանոթներից էր՝ Գագիկ Սարգսյանը. «Վաղը կիրակի է, գնա՞նք Զանգակատուն։ Մեղքս ինչ թաքցնեմ, չեմ եղել Պարույր Սևակի տուն-թանգարանում»։
– Անկեղծորեն խոստովանեմ,- ասացի,- ես նույնպես չեմ եղել ու մինչև հիմա էլ չեմ կարողանում ինձ ներել։
Եվ ահա գնում ենք Զանգակատուն։ Մեքենան Գագիկն է վարում։ Աշնանային պարզ, արևոտ օր է։ Պահեստազորի փոխգնդապետ է 64-ամյա Գագիկ Սարգսյանը, զինվորական թոշակառու։ Ճանապարհին կրկին համոզվեցի, որ հետաքրքիր զրուցակից է։ Ինձ հիացնում էին նրա անկեղծությունն ու անմիջականությունը, դեպքերի, իրադարձությունների մանրամասները հանգիստ, անկաշկանդ պատմելու նրա բնատուր ձիրքը, համեստ, շարային ձգվածության պահվածքը նրա։ Համառոտակի պատմեց իր կյանքը։ Շուրջ 40 տարի հայրենիքին ծառայած, իր ուսերին ծառայության ծանրությունը արժանապատվորեն տարած զինվորական մարդու կյանք է դա։
Գագիկը մեքենան արգելակում է Պարույր Սևակի տան բակում։ Դիմացը տուն-թանգարանն է։ Ասես սրբացած տաճար ես մտել՝ շուրթերիդ մի մաքուր աղոթք։ Տուն- թանգարանի պատերին սիրելի բանաստեղծի մեծադիր նկարներն են։ Ահա ինքը՝ թուխ մազերով, ասպետորեն գեղեցիկ։ Աչքերում՝ իմաստություն ճառագայթող աչքերում հոգու կրակն է շողում։ Մեր մշակույթի մեծերի հետ է նկարներում, Մարտիրոս Սարյանի հետ. խոնարհված համբուրում է վարպետի աջը։ Ծնողների, կնոջ՝ Նելլիի ու երեխաների հետ… Վերջին նկարներում տխուր է։ Դեմքին անքնության, գիշերային ծանր մղձավանջների հետքերն են։ Մի այլ նկարում՝ հսկա ժայռաբեկորին նստած խորհում է՝ գլուխն առած ափերի մեջ։ Ինչի՞ մասին է խորհում, դժվար է ասել։ Նկարներից մեկում մարդիկ ձեռքերի վրա տանում են բանաստեղծի անկենդան մարմինը։ Ասես խաչից վար բերված Հիսուսին են տանում։ Շնչահատ էի լինում գունդ դառած փղձկոցից։ Ասես աքցաններով սեղմում էին կոկորդս։ Թանգարանի աշխատակցուհին հավանաբար նկատել էր, որ երկար եմ նայում նկարին, մոտեցավ և կամաց ասաց. «Դրանք այն պահերն են, երբ ավտովթարի զոհ դարձած Պարույր Սևակին դուրս էին բերել մեքենայից…»,- աղջկա ձայնը դողում էր հուզմունքից։ Նման ծանր պահեր մեկ էլ Ծաղկաձորում եմ ապրել, անտառային կանաչ մի բացատում, այն բացատում, ուր Չարենցն է ոտք դրել։
Գարուն էր, մայիս։ Ես այդ օրերին ՀԳՄ Ծաղկաձորի ստեղծագործական տանն էի հանգստանում։ Նախօրեին անձրև էր եկել, և թարմ հողահոտով բուրող բացատի ցողաթաթախ կանաչն արծաթին էր տալիս, ցոլցլում արշալույսների փայլով։ Աշխարհի աղմուկ-ժխորից հեռու, միայնության մեջ խորհում էի այն մասին, որ այս խորհրդավոր բացատն իր թավիշներում քանի՜ տարի հանճարեղ բանաստեղծի ոտնահետքերն է պահում, նրա քայլերի շրշյունը։ Ես խորհում էի նաև այն մասին, թե դժոխային այն օրերին բանաստեղծի դեմ ահավոր դատաստանից հետո ի՞նչ արին, ո՞ւր տարան նրա հանգած, բզկտված մարմինը։ Ժամանակներն այնքան դաժան էին, որ նա գերեզման էլ չունեցավ…
Բացատն ինձ համար սրբավայր է դարձել։ Այնտեղ ծաղիկները խիտ են ու վայրի։ Ցողերն այնտեղ ամպրոպներից պոկված արցունքի կաթիլներ են։ Չարենցը չէ՜ր կարող չհմայլվել բացատի կուսական գեղեցկությամբ, թեև այդ օրերին հոգեկան ծանր ապրումների մեջ էր։ Հասցրե՞ց, արդյոք, գեղեցկությունն այդ լույսի փոխարկել իր տողերում, որ պիտի ջերմացնեին մարդկանց սրտերը։
Չարենցն իմ կուռքն է, ինչպես Թումանյանն ու Պարույր Սևակը։
Ասում են, խիստ վտանգավոր է, երբ մարդը հասնում է արձանի սառնության։ Թումանյանի, Չարենցի, Պարույր Սևակի, մեր մյուս մեծերի բանաստեղծական արվեստի տաճա՜րը մտեք, օծվեք այնտեղ աստվածային մաքրությամբ ծփացող լույսերով, և դուք, համոզված եմ, կձերբազատվեք այդ սառնությունից… Դուք կմաքրվեք, կբյուրեղանա՜ք ու մանկան աչքերով կնայեք աշխարհին, ինչպես ձեր խոնարհ ծառան, որ հիմա մեծ բանաստեղծի տուն-թանգարանի սրբացած պատերի մեջ փոշուց մաքրել իր հոգու հայելին, հասել է լեռնաղբյուրային զուլալության…
…Պարույր Սևակի գրասեղանն է՝ պարզ ու հասարակ։ Գրքեր են գրասեղանին, «Արձագանք» շաբաթաթերթի 1887 թվականի համարները, օրացույցն է, գրամեքենան, փայտե գրչակալը, մոխրամանն ու կրակայրիչը։ Ես ուզում էի ձեռք տալ, դիպչել այդ ամենին, որոնց վրա բանաստեղծի մատնահետքերն են։ Ցուցափեղկերին նրա գլուխգործոցներից մեջբերված հանճարեղ խոհերն են՝ բանաստեղծական տողերի տեսքով։ Հայացքս կանգ առավ հետևյալ տողերի վրա.
…Այդ ջարդ-սպանդը, նախճիր-եղեռնը,
Որ չի ավարտվել ու չի՜ ավարտվում.
Կարմիր էր, հիմա ճերմակ է դարձել…
…Ուստի վախեցեք սպանդից ճերմակ
Ավելի, քան թե եղեռնից կարմիր…
Ահազա՛նգ է սա, տագնապի զա՛նգ, որ բանաստեղծը հնչեցրել է ավելի քան կես դար առաջ։
Ես այն ժամանակ Բաքվում էի ապրում։ Աշխատում էի հայերենով հրատարակվող «Կոմունիստ» հանրապետական թերթի խմբագրությունում, նամակների բաժնի վարիչն էի։ Մի կին էր եկել խմբագրություն, հազիվ էր քայլում։ Եկել ու պատմում էր, որ իրեն հալածում են, մինչև անգամ զրկել են թոշակից, պատերազմում զոհվածի այրուն զրկել են ապրուստի միակ միջոցից։ Եվ հաշմանդամ այդ կինը պիտի սովամահ լիներ։ Խմբագրությունը, իհարկե, օգնեց, վերականգնվեց Արփենիկ Միրզոյանի թոշակը։ Մինչև հիմա էլ այդ կնոջ աչքերն եմ հիշում, մորմոքից մխացող աչքերը… Ես եղել եմ նրա տանը։ Ուր նայում էիր, գրքեր էին՝ սեղանին, մահճակալին, լուսամուտի գոգին՝ հայկական, մեր դասականների հատորները։ Պատին Արարատ լեռան նկարն էր։ Բաքվում, որի երակներով միջնադարյան բարբարոսության սև լավան էր հոսում, հանկարծ սուրբ լեռան նկա՜րը… Ես Արփենիկ մայրիկի միջոցով եմ ձեռք բերել Պարույր Սևակի «Եղիցի լույսը» և Զորի Բալյանի՝ այն ժամանակ արգելված «Օջախը»։ Հայաստան տեղափոխվելուց հետո փնտրել եմ այդ կնոջը, երկար եմ փնտրել՝ փախստականներով վերաբնակեցված շրջաններում, ամենուր, չեմ գտել սակայն։ Ու այդպես էլ չիմացա՝ ի՞նչ պատահեց նրա հետ, ճակատագրի ահեղ հողմը ո՞ւր նետեց Արփենիկ մայրիկին, որ խեղճ էր ու անհայրենիք։
Բաքվում ապրող մեր հայրենակիցներից շատերն են Արփենիկ Միրզոյանի դառը ճակատագրին արժանացել. նրանց աշխատանքից ազատում էին, զրկում թոշակից, դուրս հանում իրենց հին, պապենական տներից։ Բաքվում, այո՛, վաղուց էր սկսվել, դեռ մինչև Արցախյան շարժումը, հայերի դեմ կատարվող ճերմակ նախճիրը, որի մասին Պարույր Սևակը դեռևս 60-ական թվականներին էր ահազանգել։
…Քարոտ կածանը բանաստեղծի տան բակից իջնում է տնամերձ այգին, ուր Պարույր Սևակի աճյունն է ամփոփված։ Աշունն իր ծիածաններն է վառել հովերից խշշող ծառերի ճյուղերին։ Խնձորի, սերկևիլի, մասուրի հոտն է տարածվել այգում։ Շատ մոտիկից ջրի գլգլոց է լսվում։ Քիչ հետո խոտերի միջից ելնող արծաթե ձայնը փոխվում է զնգոցի։ «Ի՜նչ բույրեր են, ի՜նչ գույներ։ Ես այգու հետ գիշերը կմնայի արթուն»,- ասաց Գագիկն ու քայլեց դեպի աշնանային կրակներով ցոլացող մասրենին, սկսեց հայացքով տնտղել, շոյել տերևները։ Երբ իմացա, որ մասրենին Պարույր Սևակն է տնկել, ինձ թվաց, թե նրա տերևների թրթռոցներում շունչն է բանաստեղծի։
…Ես այդպես էլ չիմացա, թե ինչպես մատներս հպվեցին նրա ցուրտ շիրմաքարին։ Չիմացա, թե ինչպես իմ աչքերի դեմ լույսը սևեր հագավ… Քարացել, համրերի ճիչ եմ դարձել բանաստեղծի շիրմի առաջ։ Գրանիտե սև ժայռաբեկորի տակ Պարույր Սևակի հանգած կյանքն է։ Շուրթերիս բանաստեղծական տողեր են թրթռում.
Ես թուրման կոչվող աղավնու նման
Անկումներում եմ բարձրանում վերև՝
Ուրախացնելով գուցե շատերին…
Իր տողերն են։
1971-ի հունիսյան այն սև օրը ճակատագրական եղավ անկումդ։ Եվ դու այլևս չկարողացար բարձրանալ վեր՝ շարունակելու վսե՜մ, փառահե՜ղ քո թռիչքը աստվածային բարձրություններում։ Ու այդպես էլ չիմացանք, թե ինչ պիտի ասեիր վերջին պահերին։ Չիմացանք անդարձ հեռանալուդ գաղտնիքը։ Ո՞վ կբացի այն։
…Երբ ուզում էինք հրաժեշտ տալ, ինձ թվաց՝ ուր որ է թեթևակի կճռնչա ու կբացվի բանաստեղծի տան փակ դուռը, և շեմին կերևա ինքը՝ Պարույր Սևակը՝ հայրենի հերկերի թուխը դեմքին, և ես կտեսնեմ նրան՝ կենդանի, կլսեմ նրա ձայնը, կապրեմ մեծ բանաստեղծի հետ առաջին հանդիպման անհուն բերկրանքը։ Սակայն հրաշքն այդ չիրականացավ։ Ու ես, աշնանային արևոտ օրն առել հայացքիս մեջ, Զանգակատան լազուր երկնքին էի նայում, որ շողում էր լուսնաքարե գմբեթի նման, նայում էի գյուղից վերև, երկնակապույտի մեջ սուզված սարերին, ուր բանաստեղծի ուրցի ծաղիկն է թփերի տակ ծվարած թախծորեն բուրում։
«Մեր պարտքն է մասունք առ մասունք հավաքել, ամբողջացնել «Անգիր Սևակի» առօրեական և աստվածային կերպարը և հանձնել սերունդներին». Համո Սահյանի այս խոսքերը թող դառնան սրբազան պատգամ մեզնից յուրաքանչյուրի համար։