Վաչագան ՄԱՆՈՒԿՅԱՆ
ՄԱՀԻՑ ՅՈԹ ՐՈՊԵ ԱՌԱՋ, ԿԱՄ ՈՒՂՂԱԿԻ՝ ԳՆԴԱՊԵՏԸ…*
Նրան ոչ ոք չէր նեղացրել…
Մանկության անթիվ հեքիաթային գեղեցիկ գույներից բացի, ներսում մեծ ցավ ուներ պահած, որն անխնա հոշոտում էր իրեն, իր իսկ ներկայում․․․
Զորացրվելուց հետո սիրում էր նայել հրաշք դպրոցականներին, ուսանողներին՝ մտովի հասնելով հուշերի գեղեցիկ ամրոցը…
Աններդաշնակության ծանրությունը կրելով՝ հյուծվում, ինքնաոչնչանում էր՝ խաղաղության, ներքին կայունության կարոտը սրտում…
Կոսմետիկ փոփոխություններով համակված ժամանակը իրեն բոլոր իմաստներով անտեսում էր, քանի որ մշակույթի, ինքնության, գոյության պահպանման բարդ ընթացքում անտեսվեցին սակավաթիվ ճշմարտության ձայները, որոնց երազանքներում ինքնիշխանությունն ու ազգապահպանության իրական պատկերն էր ամփոփված․․․
– Խաղաղ երկինքն ու մեր ազգային միասնությունը իրար չսիրեցին։ Հզորներից յուրաքանչյուրն իր պայքարով փորձում էր փրկել երկիրը՝ մոտեցնելով ազգաբնակչությանը փրկության կայարանին, բայց․․․
– Բայց նորից քաղաքակիրթ հանրությունն ասում է՝ մենք ճանաչում ենք Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը։ Այսինքն՝ մեր երազանքը Ադրբեջան է, և վե՞րջ․․․
– Գիտես, Աննա՛, «դեմոկրատական» խաղաղության քարոզի ներքո են պայթում մոլորակակործան ռումբերը` իրենց իսկ ուժերով կերտված խաղաղությունը ոտնահարող պատերազմական իրողություններում:
– Հետո՞…
– Հետո կրկին հաջորդում են հարգարժան պարոնների խաղաղասեր կոչերը, որից անմիջապես հետո գալիս է բազմաթիվ անմեղ մանուկների անմանկության երթը, սովի մատնված հասարակության փրկություն աղերսող ձայները, հողին հավասարեցված, քանդված երկիրն իր ինքնության դիմագիծն արտացոլող պատմամշակութային շինություններով, բազմաթիվ կորուստներով…
– Եվ․․․
– Եվ կրկին ուրան, էլի ոսկին, նավթը, անմեղ մարդկային կյանքերն ու․․․
– Ցավոտ է․․․
– Մայրական խնամքով ապրող մանուկը հիմա անտարբերության ճիրանի լաբիրինթոսում քաղցած վազում է Սիրիայի փողոցներով, քանի որ իր խաղաղ երկիրը դարձրին հրեշների թատերաբեմ:
– Ու երազը մնում էր…
– Կար մի ժամանակ, երբ սիրիացին արտասվելու ժամանակ չուներ, քանի որ այդ ծաղկուն երկրում մարդն անելու բան ուներ: Երազանքը մարդուց չէին խլել, երեխաները որբացած չէին, և փողոցները նրանց արյամբ ողողված չէր․ ու նորից ԱՐՑԱԽԸ․․․
– Արցախը․․․
– Հա՛, Արցախը․․․ քաղաքակիրթ հանրության անտարբերության սառը ժպիտը ճաշակող, արյունաթաթախ երազներով կերտված մեր Արցախը․․․
– Դժվարին ժամանակներ ենք ապրում:
– Ես կասեի՝ ԱՆՍԵՐ ԺԱՄԱՆԱԿՆԵՐ: Մոլորակում սիրո պակաս կա։ Մարդիկ անբնական են ժպտում, քաղաքակրթության ոտքերի տակ զոհելով անկեղծությանը՝ դառնում են ստապատկերներ․․․
– Սիրո պակասը զգացվող ժամանակներում ենք․․․
– Ուր անձնական շահը փշրում է գեղեցիկ երամը մարդկության․․․
– Կուզեի մեկ օր բոլորս ապրեինք սիրիացի մանուկների պես՝ որբացած, աներազ երկնակամարում, որ լսելի լիներ խլացած ձայնը մեր խղճի…
– Գիտես, առյուծը առյուծ է, անտառի արքան։ Նրա մռնչոցից զգաստանում են «օրինազանց» գազանները։ Բնությունը անխախտորեն դիմապատկերել է արքա կոչվածին, բայց անգամ արքայի ձագի համար վտանգավոր է միայնակ շրջել ինքնիշխան հոր արքայության տարածքում։
– Գնդապետ Գևորգ Մհերյան․․․
– Ի՞նչ:
– Կուզեի՝ Գևորգ Մհերյանի նման պետական մտածողությամբ մեկը գնար խոսեր մեզ դասեր տվող քաղաքակիրթ աշխարհի հետ։ Գնար պատմեր հայի վերքերով լի մարմնի պատմությունը․․․
……………………….
Իմ ժամանակի հերոսի աչքերում հրաժեշտի պատկերն էր դրոշմված: Մաքրելով մեղքերն ու հարթելով ճանապարհը այս խենթ տիեզերքի հեղինակի հետ՝ նա օտարվում էր ներկայից։
Զուլալվող աչքերի ինքնահոս արցունքներում աներազ ներկայից դեպի երկինք գնացող ճանապարհն էր․․․
Աստծո ճանապարհը փնտրող, վիրավոր վերքերով այս տղամարդ ազատամարտիկի սիրտը թաթախված էր մշուշապատ թախծում, ուր անթիվ հարցականներ կային․․․
– Քրիստոսի կերպա՞րը, հա՞․․․
– Յուրահատուկ քրիստոնյա չկարծես։ Օրս էլ քարոզներով չեմ սկսում, բայց նրան… փորձիր մտածել։ Մեզ ներկայացվող պատմության ամենագեղեցիկ արարումն է. Որդին գալիս է մարդացած, գալիս է միայնակ, առանց երկնային բանակների ուղեկցության, գալիս է որպես մարդկության ու տիեզերապետի հաշտության հարատև կամուրջ, գալիս է Հոր կողմից նույն այդ մարդկությանը մատուցվող խաղաղության, մեծ սիրո, նվիրումի, հաշտության ողջակեզ…
– Գնդապե՛տ, աստվածները նույնպես վերանայում են իրենց երբեմնի մոտեցումները, չէ՞․․․
– Իհա՛րկե: Մարդակործան ջրհեղեղներով երբեք հարցեր չեն լուծվում։ Այդպես չի կառուցվի, չի ստեղծվի համերաշխության մթնոլորտ, և հայրը սեր չի դառնա իր զավակի սրտում։
– Հիմնավոր էր:
– Որքան ուզենք, որքան ցանկանանք խաչվող Քրիստոսի օրինակի մեջ գեղեցկություն կգտնենք:
…………………
Գնդապետի քունը կորցրած աչքերն ինձ հուշում էին իր հոգնածության մասին։ Որոշեցի թողնել նրան, որ հանգստանա․․․
Գիշերը մոտենում է, իսկ եղանակի մեջ մեծ տխրություն կար։ Չէի հասկանում, թե այս ցիկլոնաթափանց եղանակի ձմեռն հիշեցնող անհասկանալի սառնությո՞ւնն էր իրական, թե՞ ես էի հորինում, նկարում այն իմ մեջ ու անխնա տարածում փողոցներում․․․
Գնդապետը․․․
Արցախյան գոյամարտից տարիներ անց կորցրեց հղի կնոջը։ Հետո ինքն իր մեջ փակված՝ գիտակցված ոչնչացնում էր իրեն։ Բժիշկները գիտեին, որ բուժման մասին առհասարակ չէր մտածում․․.
Երբեմն սկսել եմ ինձ հարցնել՝ մարդը, ո՞վ է այդ մարդը, գրողը տանի, ո՞վ է նա։ Գիտնականների, փիլիսոփաների մեկնություններով, վերլուծություններով հանդերձ, կրկին չի ամբողջանում ինքն իր համապատկերում։ Անշոշափելի մթության պես առեղծվածային և լույսի նման պայծառ է նա․․․
Ի՞նչ է կատարվում ինձ հետ։ Մի՞թե գնդապետը ապաշխարության ճանապարհն է։ Կրոնական թույլ զգացմունքներս, երերուն հավատս երբեք թույլ չեն տվել մտածելու Աստծո-Քրիստոսի մասին, բայց հիմա մարդը որքան մերժի Աստվածաշնչյան օրինակներ, մեկ է, չի կարող հերքել գնդապետի նշած կերպարի յուրահատուկ, ինքնատիպ օրինակի գեղեցկությունը…
Սկսել եմ մտածել նաև աշխարհի մեծ խաղացողների իրականությունը ամեն կերպ շրջանցող «քաղաքակիրթ»> անտարբերության մասին։ Մի՞թե մենք այդ պատճառով պիտի զոհվենք, կորցնենք կամ մշտապես կռվով պահպանել փորձենք հայրենիքը․․․․
Արցախյան գոյապայքարի առյուծն այսօր վիրավոր է։ Անհասկանալի, բազմաթիվ հարցեր առաջացնող դիվային խաղից ծնված քառօրյա մի պատերազմ, որտեղ առյուծը մռնչաց, կռվեց, կրկին այրելով իրար ետևից կյանքի կամուրջները բոլոր, բայց այս անգամ իր որդիների սերնդի բանակներն առաջնորդելով։
Ահա, Թալիշում՝ պաշտպանությունն իրականացնելիս, թշնամին հրետակոծում էր տարածքը՝ փորձելով ճեղքել մեր պաշտպանությունն ու առաջ անցնել: Գնդապետին վստահված էր ռազմավարական նշանակություն ունեցող կարևոր մի ճանապարհ, որտեղ նա կատարեց իրական հրաշք՝ գերազանցելով ինքն իրեն։ Գնդապետը ոչ միայն պահպանում է ճանապարհը, այլև իր ենթակա զինվորների մարտական ոգին չգցելու համար՝ վիրավոր, արնաքամ մարմինը թաքցնում է բոլորից․․․
Գնդապետը ջերմում էր։ Սաթիկի հետ միասին փորձեցինք ամեն կերպ հնարավորինս իջեցնել նրա ջերմությունը։ Նա համարյա անընդմեջ կրկնում էր․ «Սոնա՛, մենք հզոր երկիր ենք ունենալու, իսկ դու այդ հզոր երկրի սուրբ տաճարի աստվածային երգչախմբում կերգես պայծառ շարականները։ Քեզ ոչ մի փամփուշտ այլևս չի դիպչի․․․»:
– Սաթի՛կ, մի՞թե Սոնան նրա մահացած․․․
– Այո՛, Սոնան նրա կինն էր։
Մարդու մեջ կարոտի կուտակումները նկատվում են այն ժամանակ, երբ նա շարունակ փնտրում, կանչում է ինչ-որ մեկին կամ երազում է: Երբեմն այդ կարոտը շփոթում ենք թախիծի հետ: Գույները գուցե նման են իրար, բայց նույնը չեն: Ինչպես գրիչն ու վրձինը…
Հիշողությունները իշխում են ներկան: Միայն ներկայում կարող ենք ճաշակել, զգալ հուշերի պտղի գեղեցիկ համը, քանի որ սերմը երեկ դեռ պտուղ չէր դարձել մեր գիտակցության մեջ…
Աղունի կերպարը կերտող մայրը եթե չլիներ, Հրանտի արձակի շնչառությունը գուցե այսքան բավարար ուժ չունենար՝ դիմակայելու վաղվա իրարամերժ մարտահրավերներին, պահանջմունքներին․․․
Օրինակ՝ ինչո՞ւ Մարկեսը հոգնեց իրավագիտությունից ու գնաց դեպի լրագրություն: Իմ և ձեզ համա՞ր… հաստատ, միանշանակ, ո՛չ: Նա գնաց իր ներքին խաղաղությունը գտնելու: Հիմա այս գնդապետը մեր աչքի առաջ փորձում է փրկել արնաքամ մարմնի մեջ տանջվող հոգին…
Կյանքում ոչինչ հենց այնպես չի լինում հենց այնպես․․․
– Իսկ դուք կլինեք ՆՐԱ երկնային բանակի ԱՄԵՆԱՍԻՐԵԼԻ ԳՆԴԱՊԵՏԸ և կապահովեք տիեզերքի խաղաղ ընթացքը: Վստահ եմ, բոլոր անհայտ ու հայտնի ուժերը կզգաստանան Արարչի անպարտ բանակի ներկայությամբ, գնդապե՛տ:
– Աննա՛, ուսումնասիրեք մեր էպոսը կրկին: Այնտեղ ամբողջությամբ արտացոլվում է մեր անխոստում ներկայից ծնված հետևանքները…
– Այսի՞նքն…
– Մենք էպոսի նկատմամբ ուղղակի սիրողական մոտեցում ենք ցուցաբերել միշտ: Հիշեք մի բան. էպոսի մեջ ազգի ողջ ծածկագիրն է դրված: Մսրա Մելիքն ու Դավիթը Մեծ Մհերի սերմի ծնունդ էին: Մելիքը օրենքով եկավ, որպես իր հոր ավագ որդի, հողերին տեր լինելու:
– Իսկ…
– Լսիր… ես նրան որպես ազգիս առաջնորդ տեսնելու ցանկությամբ չեմ ապրել երբեք, բայց սխալը այլ տեղում է…
Ընդունեք թե ոչ, բայց միշտ ավագ որդուն է մնում հոր գահը, ու Մհերի անդրանիկը Մելիքն էր…
Սրանով ի՞նչ ենք հասկանում… հասկանում ենք, որ Մելիքները ծնվում են մեր ԳԻՏԱԿՑՎԱԾ կամ գուցե ՉԳԻՏԱԿՑՎԱԾ սխալներից, որոնք հետագայում մեծ խոչընդոտներ են հանդիսանում երկրի զորացման, ազգային անվտանգության համար…
– Գնդապե՛տ, վստահ եմ…
– Եվ հետո, ի՞նչ եղավ հետո…
Դավիթին խոցեց թունավոր նետով իր իսկ դուստրը: Ինչո՞ւ խոցեց…
Որովհետև Դավիթը, հոր նման թողնելով հրաշք հայրենիքը, գնաց և իր սերմը դրեց օտարության մեջ, որի պտուղը այլևս իրենը չէր:
– Սերմը՝ մեր ազգային սերմը….
Գնդապետը… իր երազներում Սոնային ամուր գրկած գնդապետը…
– Աննա՛…
– Ոչինչ չի կարող հենց այսպես ավարտվել, Սաթի՛կ: Նա պիտի ծնվի… թող իր հարազատ երկնքում ամրանա, զորացնի վիրավոր մարմնում տառապած անմեղ հոգին, բայց վերադառնա․․․
– Իսկ ես այսօր հպարտացա քեզնով:
– Միշտ տարված եմ եղել Բրեդ Փիթով, որովհետև հայ տղամարդու կերպարը միշտ պատկերացրել եմ բազմաթիվ չհիմնավորված կարծրատիպերով։ Երբեք չեմ կարողացել ընկալել նրանց ճիշտ:
– Գիտեմ:
– Բայց եկավ մի գնդապետ և իր անկախական մռնչոցով փոշիացրեց հոլիվուդյան մի ողջ աստղաբույլ:
– Աննա՛, իմ պայծառ գեղեցկուհի, գնդապետի անունը կգրվի հայոց պատմության փառավոր էջերում: Նրա անվամբ փողոցներ կանվանակոչվեն, դպրոցներ կկառուցվեն, լսարաններ կբացվեն, ու դու…
– Կվերադառնա, չէ՞…
– Կվերադառնա…
– Չարենց է կարդում…
– Ի՞նչ…
– Հեռո՜ւ, մոտիկ ընկերներին,- աշխարհներին, արևներին,-
Հրանման հոգիներին։-
Բոլո՜ր նրանց, ում որ հոգին վառվում է վառ,-
Բոլո՜ր նրանց հոգիներին արևավառ,-
Կյանքի՜, մահի՜ այս ամեհի աղջամուղջում՝
Ողջակիզվող հոգիներին – ողջո՜ւյն…
– Աննա՛…
– Չարենցյան այս տողերը…
– Դու…
– Այս տողերը բարձր հնչում են հիմա իմ ներսում, իր ձայնով…
– Նա գալու է…
– Գեղեցիկ են, չէ՞, աստղերը:
– Գեղեցիկ են:
– Կվերադառնա, չէ՞, նորից…
– Կվերադառնա…
– Իր Սոնայի հետ:
– Հա՛, իր Սոնայի հետ:
- Վաչագան Մանուկյանի վերջին պատմվածքն է, տպագրվում է հատվածաբար։
ԲԱՐԻ ՍՐՏՈՎ ՄԵՐ ՀՍԿԱՆ
Բարձունքը մերն էր, տղերքը պիտի լիեին։ Քանի-քանի անգամ ընթերցում եմ որդեկորույս պոետի, այլևս սգի խարանը կրող, հավերժ մռնչացող Խաչիկ Մանուկյանի բանաստեղծությունը և փլվում եմ։ Առավոտյան արթնանում ենք գնացողներին երանի տալով, երեկոյան քնում՝ գերի տղաների համար աղոթքով։ Չնայած չենք էլ քնում արդեն։ Ազգը չի քնում այլևս։ Հայտնի մուլտֆիլմի պապիկի պես։ Մեր երազը մնաց Շուշիի տակ՝ Քարին տակ կոչվող վայրում։
Վաչագանը իր բոլոր ընկերներին հրաժեշտ էր տվել անբառ, թաքցնելով, որ դա հրաժեշտի հանդիպումն էր։ Վաչը իր մարմնով ողջ խրամատի տղաներին ծածկող հսկա էր։ Իր երազները միշտ իրենից առաջ էին վազում, իր խոսքն ու գործը միշտ հաղթողի դիրքերից էր։ Գիտակցված էր իր անձնազոհությունը։ Նա գնաց, երբ երկրորդ անգամ համայն հայությանը զորահավաք հայտարարվեց ի լուր աշխարհի՝ «Ձեր բակի տղաներով ջոկատներ կազմեք» կոչին անսալով։ Էլ ո՞վ կարող էր ետ պահել Վաչին։ Հզոր պոետի գրով, շնչով, բռունցք խոսքով, պողպատե ոգու դաստիարակությամբ մեծացած տղան արդեն վաղուց հայրենիքի զինվոր էր։ Գնաց առանց վարանելու։
Հիմա արդեն հարազատների ու ընկերների մորմոքն ու կարոտը, կիսատ թողած հանդիպումների հույսը, մեր սրտերի ցասումն ու մրմուռը պետք է երկինք հղենք։ Նույնիսկ երեխաների հետ համընկնում էր իր՝ աշխարհի մաքուր ընկալման եզրը։ Երեխաները իր ընկերներն էին, իմ երեխաների մեծ ընկերն էր։ Գրիչն էլ էր իր ընկերը։ Մաքուր գիրը կամակորությամբ, բայց արդեն հնազանդվել էր Վաչագան Մանուկյանի ձեռքին։ Գիրը պետք է հզորանար ու երկրորդ գիրք դառնար։ Բայց գիրքը «գրվեց» Շուշիի տակ, երկնքում ու մեր դառնացած սրտերում։ Նայում եմ իր զավակին ազգի գոյամարտին նվիրած պոետի՝ Խաչիկ Մանուկյանի դեմքին և հիշում եմ պոետի մարգարեություն դարձած տողը․ «Իմ հայրենիքը ինձ պիտի ուտի․․․»։
Այսօր դժոխքը դուրս է եկել գետնի տակից ու տարածական է դառնում Հայաստանով, Արցախով, իսկ դրախտը անմահներինն է, ովքեր գիտակցված անցան սուրբ հողի տակ։ Ինձ, ձեզ, մեզ՝ բոլորիս Վաչիկներ են պետք, լույսի պես շատ Վաչիկներ։ Նրանք գիտեին դեպի Լույս տանող ճանապարհը, նրանք տվեցին մեզ անգին այդ դասը, մնում է մենք ընդունենք և ուղղենք մեր ազգի ճկված, ցավացած ողնաշարն ու շարունակենք անմահների գործն ու չապրած տարիները։
Արմինե ՔՈՉԱՐՅԱՆ
«Արմավ» հրատարակչության տնօրեն
ՊԱՐԶՈՒԹՅԱՆ ԶՈՐՈՒԹՅՈՒՆԸ
Վաչագան Մանուկյանի առաջին ժողովածուն բավականին խոստումնալից քայլ է: Այստեղ ամփոփված երկերում կարելի է տեսնել մեր ժամանակաշրջանի մարդուն հուզող խնդիրները: Փոքր ծավալի այս երկերում հեղինակն ընդհանրացրել է մեր ժամանակաշրջանի համապատկերը: Այս երկերում չկան արհեստական խճողումներ և ավելորդ ծեքծեքումներ: Դեպքերը, իրադարձությունները ներկայացվում են արտաքին պարզության մեջ: Բայց Վ. Մանուկյանի պարզությունը երբեք չի վերածվում պարզունակության: Այդ պարզությունը դռներ է բացում բովանդակային անընդգրկելի խորությունների առաջ: «Ավելի լավ է՝ գործերիս մեջ սեփական խեղճությունս երևա, քան ուրիշի մեծությունը»,‐ ասում է հեղինակը:
Վ. Մանուկյանի երկերի կերպարաշարը ներկայացնում է հասարակության տարբեր շերտերի ներկայացուցիչներին: Գլխավոր կերպարները ինչ‐որ չափով դառնում են հեղինակային գաղափարների արտահայտիչներ: Այսինքն՝ կարող ենք փաստել, որ կերպավորման արվեստին օժանդակում են նաև կենսական ազդակները: Հեղինակի գլխավոր կերպարներն իրենց մեջ են բեկում քաղաքական‐հասարակական իրադարձությունները: Այս երկերում մենք տեսնում ենք այդ իրադարձությունների հետևանքները առանձին անհատների վրա, այլ ոչ թե բուն իրադարձությունները: Վ. Մանուկյանի կերպարները երբեք չեն հասնում մերկապարանոցության: Արձանագրելով ժամանակաշրջանի խնդիրները՝ նրանք դառնում են նաև երազայինի կրողներ: Իրականությանը մշտապես հակադրում են իրենց երազները: Այս հանգամանքը խոր քնարականություն է հաղորդում Վ. Մանուկյանի արձակին: Չորս երկն էլ աչքի են ընկնում քնարականության արտահայտություններով: Մարդկային կյանքի տարբեր դժվարությունները երբեք չեն պայմանավորում հոռետեսություն: Այս երկերի գլխավոր կերպարները դառնում են հեղինակային լավատեսության կրողները: Նրանք մշտապես պայծառ հայացքով ու խոր հավատով են նայում կյանքին: Կարող ենք փաստել, որ սա ապրեցնող գրականություն է:
Վ. Մանուկյանի արձակը տոգորված է ազգային ճակատագրի մասին մտորումներով: Հեղինակը վիթխարի ընդհանրացումներ է կատարում այս երկերում: «Չատենք իրար» պատմվածքը վերապատկերում է հայ ժողովրդի ազգային ողբերգությունը: Դրա համապատկերում ներկայացվում է պարոն Արամի ընտանիքը: Եղեռնի ցավը և հարվածներ կրած այդ ընտանիքի ապրելու մեծ ցանկությունը: Հեղինակային լավատեսությունը և պայծառ հայացքը արմատավորվել են պարոն Արամի, տիկին Գոհարի, Մարինեի, Կարենի և Սոնայի կերպարներում:
Վ. Մանուկյանին բնորոշ է ոչ թե ողբերգականությունը, այլ խոր թախիծը, որի միջից ճառագում է պայծառ լավատեսությունը:
Այսպիսով՝ կարող ենք փաստել, որ Վաչագան Մանուկյանի գրական երախայրիքը տոգորված է բարությամբ, մարդասիրությամբ, ապագայի նկատմամբ ունեցած խոր հավատով և պայծառ լույսով: Վստահ եմ, որ այս ժողովածուն կունենա շատ ընթերցողներ, իսկ հեղինակը ապագայում գրական հասարակությանը կներկայանա նոր ստեղծագործություններով:
Կարեն ՄԱՆՈՒՉԱՐՅԱՆ