Էդուարդ ԽԱՉԻԿՅԱՆ
Ազատամարտիկ-հրամանատար
Ներկա օրհասական պահին, երբ սև ամպերը կրկին թաքնվեցին Մռավի ետևում, և երբ արնոտ յաթաղանը վերստին ցոլաց Հայոց աշխարհի վերևում, հանկարծ մտածեցի, որ ղարաբաղյան հարցը երբեք չի կարող հանգուցալուծվել, քանի դեռ հակընդդեմ են տարածքային ամբողջականության և ազգերի ինքնորոշման սկզբունքները:
Հարկ է արմատապես փոխել այս անպտուղ կոնցեպցիան և վերջ տալ մեր պարտվողական «նեյնիմ-նեյնիմ» դիվանագիտությանը, որը հարցն արդեն 30 տարի քաղաքական փակուղի է մտցրել: Եվ այս պարագայում չի կարող լինել ընդունելի փոխզիջում, որովհետև կողմերից յուրաքանչյուրը շարունակում է պնդել իր ճշմարտացիությունը: Նախիջևանը հնամենի հայկական տարածք է, բայց որը վաղուց հայաթափվել է «բարեկամական գոյակցության» շնորհիվ, և հետևաբար չի կարող նրա համար այլևս գործնական համարվել ազգերի ինքնորոշման սկզբունքը. ի՞նչ է, ուրեմն հրաժարվե՞նք պատմական Նախիջևանից:
Զարմանալի մի երևույթ ևս. բոլոր միութենական ինքնավարությունները կոչվում էին ազգային պատկանելիության անուններով՝ աբխազական, աջարական, օսեթական և այլն, բացառությամբ՝ Նախիջևանի և Արցախի: Բայց հայկական ինքնավար կազմավորումների առկայությունը հաստատում է դրանց ոչ ադրբեջանական լինելը, նամանավանդ, որ Նախիջևանի Ինքնավար Հանրապետությունը մինչ օրս էլ Ադրբեջանի հետ ցամաքային սահմաններ չունի: Եվ այսպիսով՝ որտեղի՞ց աշխարհի քարտեզի վրա հայտնվեց արհեստածին Ադրբեջանը՝ որպես պետական միավոր, ապա և բուն ադրբեջանցին՝ իբրև ցեղային երևույթ:
Նախ պետք է հստակեցնել՝ ովքեր էին նրանց նախնիները:
Թյուրքական ցեղախմբերը Կովկաս մտան XI-XII դդ., իսկ Տուղրիլ բեկը ոտք դրեց Փոքր Ասիա սոսկ մ. թ. 1147 թվականին: Այսինքն՝ ներկայիս ադրբեջանցիները զտարյուն քոչվորներ են, որոնք իրենց խառնիխուռն հոտերով Ալթայի և Հյուսիսային Չինաստանի կողմերից եկել, տնավորվել են ներկայիս տարածքներում: 1918 թ. մայիսին կովկասյան թուրքերը, կամ Լենինի բնորոշմամբ՝ «կովկասյան թաթարները» հռչակեցին Ադրբեջանի Դեմոկրատական Հանրապետությունը: Ինչո՞ւ Ադրբեջանի, քանզի այն Ատրպատական բառի աղավաղված ձևն էր, և այդ անունն էր կրում պատմական Պարսկաստանի հյուսիսային նահանգներից մեկը։ Դա նաև հեռահար նպատակ էր հետապնդում Պարսկաստանին հողային պահանջներ ներկայացնելու առումով, թեև դեռևս մ.թ.ա. 349 թ. Ալեքսանդր Մակեդոնացին Հյուսիսային Մեդիան հանձնել էր պարսիկ նշանավոր իշխան Ատրոպատեսին, որը հույն զորավար Պրետիկասի աներն էր:
Այնուհետ Մեդիայի այդ մասը Ատրոպատեսի անունով կոչվեց Ատրոպատյան Մեդիա կամ Ատրպատական: Սակայն նշված տարածքում ապրում էին բազմաթիվ ազգեր` հայեր, եզդիներ, իրանալեզու թալիշներ, դաղստանախոս լեզգիներ, ուդեր, թաթեր և այլք, որոնք դեմ էին նորաստեղծ թուրքական պետությանը, և կովկասյան թուրքերը Նուրի փաշայի բանակի օգնությամբ մտան երեք ամիս դիմադրող Բաքու, կոտորեցին ավելի քան 30.000 մարդ և միայն սեպտեմբերի 15-ին կյանքի կոչվեց նոր պետականությունը՝ ԱԴՀ-ն:
Ադրբեջանը հայտնվեց աշխարհի քարտեզի վրա, բայց դեռ պարզ չէր, թե ովքեր էին դրա բնակիչները, և 1936 թ. ԽՍՀՄ նոր սահմանադրության ժամանակ Ստալինը միանձնյա կերպով ամրագրեց, որ Ադրբեջանի տարածքում բնակվող ազգաբնակչությունն այսուհետ պետք է կոչվի ադրբեջանցի:
Եվ այժմ, նախկին քոչվոր թյուրք ցեղի առջև ծանրացավ իբրև բնիկների՝ սեփական պատմություն ունենալու ցնորածին բարբաջանքը: Խորհրդային 70 տարիների ընթացքում նրանք առնվազն 4 անգամ կերտեցին իրենց պամությունը, սկզբում համարելով, որ իրենց նախնիները թյուրքերն են, բայց Խորհրդային պետության և Թուրքիայի միջև հարաբերությունների վատթարացման պատճառով փորձեցին նոր վարկածներ մշակել: Եվ զարմանքով «հայտնաբերեցին», որ ներկայումս ապրում են հնագույն պետություններից մեկի՝ պատմական Մեդիայի տարածքում: Եվ Ադրբեջանի Կենտկոմի առաջին քարտուղար Մ. Բաղիրովի նախաձեռնությամբ, որը ազգությամբ ԹԱԼԻՇ էր, ադրբեջանցիները համարվեցին Մեդիայի կամ Կովկասյան Ալբանիայի ուղղակի ժառանգորդներ:
Ի միջի այլոց՝ մ.թ.ա. 612 թ. Հայաստանը սերտ առնչություն ուներ Մեդիայի հետ. մեդիական արքա Կիակսարը ընդվզեց Ասորեստանի բռնակալության դեմ։ Նրան այդ հակամարտության մեջ սատարեց Սկայորդի իշխանի տղան՝ Պարույրը, որի արդյունքում ջախջախվեց ասորական բանակը, և միացյալ զորքը մտավ ասորական մայրաքաղաք Նինվե և գահազուրկ արեց Ասորեստանի տիրակալ Սարդանապալային. հայ անվանի իշխանը Մեդիայի դաշնակից արքայից ստացավ մեծամեծ պարգևներ և օծվեց Հայաստանի արքա…
Բայց այդ վարկածները, որը ստեղծվել էին ադրբեջանցիներին հին ժողովուրդ անվանելու համար, մի լուրջ, բացասական կողմ ուներ. Մեդիան երբեք սահմանակից չէր եղել իր հնամենի հարևաններին` Հայաստանին և Վրաստանին, և այնտեղ դարեր ի վեր ապրել էին թալիշները, ովքեր Մեդիայի իրավական ժառանգորդն էին և, բացի այդ, իրանախոս ազգություն էին: Մի խոսքով, այս վարկածը ևս քննություն չբռնեց, և նորակոչ ադրբեջանցիները որոշեցին մի նոր պատմություն հնարել։ Համառ «պրպտումների» արդյունքում ծնվեց Աղվան-Շիրվանական տարբերակը: Այդ վարկածի հեղինակը ակադեմիկոս Զ. Բունյաթովն էր: Նախ և առաջ աղվանները հնամենի ժողովուրդ էին և սույն տարածքի բնիկներ, և դրա որոշ բեկորներ դեռ պահպանվել էին տխրահռչակ Ադրբեջանում: Ընդ որում, ակադեմիկոսն առաջարկում էր չհրաժարվել մեդիական տարբերակից, զուգահեռաբար այն բխեցնելով և Աղվանքից: Մնում էր այդ ժողովուրդների մշակույթը համարել ադրբեջանական, և հարցը կլուծվեր: Ու նրանք մտովի ընդարձակեցին Աղվանքի պատմական սահմանները` դրա մեջ ընդգրկելով Մեդիան և Պարսկաստանի հյուսիսային հատվածը: Այսպիսով ստեղծվեց հորինովի, բայց իրենց համար ընդունելի սեփական պատմություն և նոր էթնոգենես:
ԽՍՀՄ-ի հարաբերությունները բարելավվեցին Թուրքիայի հետ, և կոմունիստական վերնախավը սկսեց Թուրքիային վերաբերվել ավելի հանդուրժողական, իսկ ԽՍՀՄ-ի փլուզումից և հանրապետությունների անկախությունից հետո ադրբեջանցիները հանկարծ հիշեցին, որ իրենք էթնոսով թուրք են, և որ իրենց տարբերությունը եղբայր թուրքերից կրոնի հակամետ հոսանքներն են՝ սունի-շիա, թեև բնիկ կովկասյան ցեղերը մեծ մասամբ սյունի էին՝ ավարներ, լեզգիներ։ Եվ հարց ծագեց՝ հրաժարվե՞լ գեղեցիկ կերպով «կերտված» անցյալից, թե՞…
Եվ ընտրվեց 4-րդ, ցնորածին տարբերակը:
Պատմաբանների նոր սերունդը «այդ բոլոր անցյալները» դրեց մի կաթսայի մեջ, խառնեց շիլան և ստեղծեց մի նոր, հիբրիդային ապուր. էթնոսով թուրք են, բայց աղվանացիների և մեդիացիների հետնորդներ: Բանից պարզվում է՝ աղվաններն ու մեդիացիները սերում էին թուրքական ցեղերից: 1989 թ. «Ադրբեջանի կոմունիստ» թերթում այս վարկածն էին պաշտպանում գիտնականներ Ալիբեյզադեն և Վելիևը, ավելին՝ սկյութներին և շումերներին անգամ համարելով ադրբեջանցի (պարսիկ Նիզամիին, քուրդ Ֆիզուլիին նույնպես դասեցին ադրբեջանցիների շարքը, քանի որ նրանք ապրել էին ապագա Ադրբեջանի տարածքում)։
«Գիտական» ցնորամտությունը հասավ այն աստիճանի, որ Մ. Ռաֆիլին «Խորհրդային Նախիջևան» թերթում զետեղված իր գիտական հոդվածում ապացուցում էր, որ նահապետ Նոյը ադրբեջանական մեծագույն աստղագետ է, և որ շումերները նույնպես ադրբեջանցիներ են, իսկ հայերը՝ եկվորներ:
Ղարաբաղյան հակամարտության ժամանակ՝ ինչպես և այսօր, ադրբեջանական իշխանությունները առաջնագիծ են ուղարկում, իբրև հրանոթային միս, իրենց հանրապետությունում ապրող փոքրամասնություններին.
Թալիշներ
Որոշ պատմական տվյալներ փաստում են, որ թալիշները մեդիացիների ուղղակի ժառանգներն են և իրենց երկրամասը կոչում են Թալիշստան։ Հետագայում Մեդիան կլանվեց հզորացող Պարսկաստանի կողմից, որը էթնիկապես նրանց մոտ ազգ էր և ուներ լեզվական ընդհանրություններ։ Ռուս-պարսկական պատերազմի արդյունքում՝ 19 դարի առաջին կես, Թալիշստանի հյուսիսային մասը անցավ Ռուսաստանին (1928 թ. Թուրքմենչայի պայմանագրով), իսկ Պարսկաստանի մասում մնացած թալիշները ստացան ինքնավարություն, քանի որ երկու ազգերի մեջ շատ էին ցեղային և լեզվական ընդհանրությունները (դեռևս 18 դարից Պարսկաստանում գոյություն ուներ թալիշական խանություն)։ Շատ պատմաբաններ թալիշներին համարում են ոչ միայն իրանախոս, այլև իրանական ցեղախումբ, և որոնց լեզուն կոչվում է ազարի կամ ազերի։ Սրանք երկճեղքված ժողովուրդ են, քանի որ նրանց մի մասը շարունակում է բնակվել հուսիսարևմտյան Իրանում՝ Գիլանի և Մազանդարանի երկրամասերում, և հորջորջվում են մեր վայ-հարևանների կողմից իբրև ադրբեջանցիներ։
Ըստ 1999 թ. մարդահամարի՝ թալիշների թիվը Ադրբեջանում 76,8 հազար էր, որը, ըստ ամենայնի, խեղաթյուրված թիվ է, իսկ նրանց իրական թիվը հասնում է մոտ կես միլիոնի։
Թալիշները երբեք չեն համակերպվել թուրքական պետության կառավարման հետ և քանիցս (1919 թ. և 1993 թ.) ընդվզել են։ Մինչ օրս էլ շարունակվում է թալիշ մտավորականների հալածանքը: Ժամանակին Բաքվում ձերբակալվեցին, ապա կալանավորվեցին պրոֆեսոր Նովրուզալի Մահմեդովը, որը «Թալիշական ձայն» թերթի գլխավոր խմբագիրն էր և դոցենտ Էլման Կուլիևը, որը համանուն թերթի պատասխանատու քարտուղարն էր։
Լեզգիներ
Լեզգիները հավաքական ապրում են Ադրբեջանի Կուսարս, Կուբինսկի և Խաչմազանսկի շրջաններում, շատերը հիմա բնակվում են Բաքվում։ Սա բաժանված ցեղախումբ է, քանզի մեծ մասը ապրում է Դաղստանում։
Ըստ 1999 թ. մարդահամարի տվյալների՝ Ադրբեջանում ապրում էր 178.000 լեզգի։
Հետաքրքիր է, որ 1989 թ. մարդահամարը հայտնաբերել էր 171.000 լեզգի։ Պարզվում է՝ այդ ավանդական պտղաբեր, երեխաշատ ազգը 10 տարվա մեջ լոկ 5%-ով է ավելացել, իսկ Ադրբեջանը՝ 24,12%-ով: Իրականում լեզգիների թիվը մոտ 550.000 է, Ռուսաստանում բնակվողների հետ միասին՝ 850. 000։
Նրանց լեզուն պատկանում է Դաղստանական լեզվախմբին և թյուրքականի հետ ոչ մի աղերս չունի։
Ավարներ
Իրենց սովորույթով և ապրելակերպով մոտ են լեզգիներին. իրական կովկասյան ցեղախումբ են։ 1999 թ. Ադրբեջանում ավարների թիվը 50.900 էր և դավանում էին սունի կրոն։ Ըստ իս, նույնպես թիվը նվազեցված է, քանի որ 19-րդ դարում Ատրպատականում ապրում էին ավելի քան 60.000 ավարներ։
Ադրբեջանում կարծիք է տիրում, որ ավարները բնիկներ չեն, քանի որ ֆարսի լեզվով ավար բառը նշանակում է գաղթական։
Ազերիները, ինչպես միշտ, իրենց չափով են կարում պատմության վերմակը։ Ավարները նույնիսկ իրենց բնակության վայրերում զուրկ են իշխանական լծակներից։
Ցախուրներ
Ադրբեջանում ապրում է լեզգիներին և ավարներին շատ մոտ ցեղախումբ՝ ցախուրներ, որոնք էլ դավանում են սունի կրոնը։
Ուդիներ
Կովկասյան Ալբանիայի հնագույն ցեղերից են։ Նախկինում շատ մարդաշատ էին, որոնք լեզգիների ու ցախուրների հետ կազմում էին Կովկասյան Ալբանիայի կորիզը և որոնք դավանում էին քրիստոնեություն, սերտ կապեր էին պահում Ռոստովի հայկական առաքելական եկեղեցու հետ։ Ուդիներն այժմ քչաքանակ են, և նրանց մի մասը ընդունել է իսլամի շիա դավանանքը և այժմյան ադրբեջանցիների համար այլևս վտանգ չի ներկայացնում։
Թաթեր
Բնակվում են Ադրբեջանի հյուսիսարևմտյան մասում, որոնք ըստ էության հրեաներ են և խազարներից են ընդունել հրեական կրոնը։ Ադրբեջանական ճնշումների ներքո որոշ թաթեր ընդունել են իսլամը, այսինքն՝ դոյմեններ, և հետագայում ձուլվել են ադրբեջանցի թուրքերին, իսկ մի փոքր մասն էլ ընդունել է քրիստոնեություն։ Իսրայելը՝ որպես պետություն, ամեն կերպ խրախուսում է ջհուդակրոն թաթերի վերադարձը հայրենիք։
Քրդեր
Ինքնանվանումը՝ կուրմանջի, այսինքն՝ մահմեդական՝ Կովկասյան Ալբանիայի առաջատար ցեղերից, իրանախոս են և հիմնականում դավանում են շիա իսլամը։
Բնակվում են Իրանին սահմանակից շրջաններում։ Ադրբեջանցիները նրանց տարհանել էին հյուսիսային շրջաններից և վերաբնակեցրել Արցախի հարավային շրջանների հարևանությամբ՝ Լաչինում, Կուբաթլուում և Զանգելանում՝ սրի պես բաժանելով հայկական հոծ զանգվածը՝ Արցախը փաստացի կտրելով մայր Հայաստանից: Քրդերը մշտապես կռվել են հայերի դեմ՝ Թուրքիայի կողմից (1904-1905 թթ. և 1918-1921 թթ.), իսկ ղարաբաղյան առաջին պատերազմի տարիներին իրենց առջև գերակա ուժ նկատելով՝ նապաստակաթռիչք քաշվել են երկրի խորքերը և դուրս մնացել ադրբեջանական քաղաքական թատերաբեմից, թեև որոշները արժանացել էին բարձր պաշտոնների։ Այսպես օրինակ՝ առաջին քուրդը, որ հասավ վարչական բարձունքի, Հեյդար Ալիևի հարազատ հորեղբայրն էր՝ Հասան Ալիևը, որ պաշտպանել էր թեկնածուական թեզ։
Ալիևների կլանը ամբողջությամբ քրդեր են։
Հեյդար Ալիևը, իշխանության գալով, իրեն շրջապատեց Հայաստանում և Նախիջևանում բնակվող ցեղակիցներով (ըստ Ադրբեջանի նախագահի թեկնածու Աշրաֆ Մեխտիևի)։ Անգամ Հեյդարի կնոջ՝ Զարիֆայի աղջկական ազգանունը Ալիև էր և քուրդ-եզդի Ազիզ Ալիևի դուստրն էր՝ Հայաստանից։
Կարծում եմ, Ադրբեջանն ամբողջովին հափռելուց հետո հերթը վերջապես կհասնի և քուրդ Ալիևին, քանզի նա նորասուլթանի դրածոն չէ։
Եվ վերջապես, երիցս Անկախ ու անառիկ մեր ԱՐՑԱԽԸ:
Չեմ ուզում խոսել Արցախում հայտնաբերված Տիգրանակերտ քաղաքի ավերակների, բազում հնամենի եկեղեցիների մասին, լոկ կփաստեմ, որ ըստ օտարազգի մատենագիր Ստրաբոնի` Տիգրան Մեծի ժամանակ Արցախը Մեծ Հայքի 15 նահանգներից մեկն էր, իսկ արդեն մեր թվարկության 1001-1260 թթ.՝ ինքնուրույն թագավորություն: Տարբեր ժամանակ նրա մայրաքաղաքներն են եղել Խաչերի Բերդը, Հաթերքը և Վայկունիքը: Սա տիպիկ միջնադարյան պետություն էր, որը ընդգրկում էր Խաչենի, Գարդմանի և Գեղարքունիքի իշխանությունները:
Արցախի արքայական տոհմը սերում է Սյունիների մի ճյուղից և հայտնի է Խաչենի իշխանական տոհմ անունով: Արքայական տոհմը հիմնադրել է Խաչենի իշխան Հովհաննես Սենեքերիմը, ով ստացել է միապետի՝ թագավորի տիտղոս Բյուզանդիայի և Պարսկաստանի տիրակալների կողմից:
ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆ ԻՐԱՎԱԿԱՆ ԿՈՂՄԸ
ԽՍՀՄ սահմանադրությունը պահանջում էր, որ Միությունից դուրս գալու ժամանակ պետք է տեղի ունենա հանրաքվե՝ ազգաբնակչության կարծիքը ճշգրտելու համար:
1991 թ. օգոստոսի 30-ին Ադրբեջանի Հանրապետության Գերագույն Խորհուրդը ընդունեց «Պետական անկախության հռչակման վերաբերյալ» հռչակագիր: Թողնենք մի կողմ տվյալ փաստաթղթի իրավական զորությունը, ուժը և տարրական գրագիտությունը: Բաքվում օգոստոսի 30-ին գործում էր Խորհրդային Ադրբեջանի, այլ ոչ թե Ադրբեջանի Հանրապետության Գերագույն Խորհուրդը, միայն 1918-1920 թթ. է գործել Ադրբեջանի Ժողովրդավարական Հանրապետությունը և այլն:
Խնդիրն այլ էր:
ԽՍՀՄ-ի միջազգային իրավունքը և օրենքները պահանջում էին հանրաքվեի միջոցով իրականացնել ԽՍՀՄ-ից միութենական հանրապետությունների կամ ինքնավարությունների անջատումը՝ ազգաբնակչության կարծիքը իմանալու համար։ Ադրբեջանի Հանրապետության ինքնահռչակումը իրականացվեց առանց տվյալ՝ ժողովրդական գործոնի առկայության, ինչը նշանակում էր իշխանության ուղղակի և անուղղակի բռնազավթում: Ավելին, «Միութենական հանրապետությունների ԽՍՀՄ-ից դուրս գալու հետ կապված հարցերի լուծման կարգի մասին» օրենքի 3-րդ հոդվածը պահանջում էր, որ «Միութենական Հանրապետությունում, որն իր կազմում ունի ինքնավար տարազան կառույցներ՝ մարզեր, ինքնավար շրջաններ և այլն, հանրաքվեն անցկացվի առանձին-առանձին՝ յուրաքանչյուր ինքնավարության համար»:
Ինքնավար հանրապետություններին և ինքնավար կազմավորումներին իրավունք է վերապահվում ԽՍՀՄ կազմի մեջ մնալու կամ չմնալու հարցի ինքնուրույն լուծման, ինչպես նաև իր պետական-իրավական կարգավիճակի հարցի վերաբերյալ։
Ըստ իս, ազգերի ինքնորոշման կռվանի հետ պետք է նաև խաղարկել բնիկ հայկական տարածքների թեզը, որպեսզի ազերիները այլևս երբեք չկակազեն իրենց հորինված երկրի «տարածքային ամբողջականությունից», քանի որ մինչև օրս նրանք գտնվում են պետական ու ազգային կազմավորման մեջ, որը վերջ չունի, քանզի չունի նաև տարրական սկիզբ…
Այժմ Էրդողանը իր զավթողական նկրտումներով կիսով չափ կլանել է Վրաստանը, ուզում է նաև վերաստեղծել Մեծ Թուրանը՝ իրեն ձուլելով չինական թրքախոս ույգուրներին, և նրա ճանապարհին, իբրև կոկորդում խրված ոսկոր, անկոտրում հայությունն է։ Կարծում եմ, նա՝ եղբայր-եղբայր խաղալով, կուլ կտա և ամբողջ Ադրբեջանն ու այն կսարքի իրեն բռնակցված մի նոր վիլայեթ՝ ինչո՞ւ նավթի կամ գազի համար վճարի, եթե կարող է ձրի հայթայթել։ Հայաստանից էլ պիտի խլի Նախիջևանը Ադրբեջանին կապող միջանցք, իսկ հիմնական նպատակն է բնաջնջել հայի տեսակը և ողջ Հայոց աշխարհը։
Հիմա, երբ հոգնությունից տնքում են մեր զորեղ մկանները, և երբ Հայաստան աշխարհը վերստին վտանգվել է, երբ Արցախի ու Հայաստանի ղեկավարները «ի զեն» են կոչում, երբ դրված է մեր գենոֆոնդի լինել-չլինելու հարցը, երբ ոգեկոչին արձագանքել են անգամ մեր փափկասուն աղջիկներն ու կանայք, պիտի ազգովի ոտքի կանգնենք ու զարկենք տմարդի ոսոխին: Սա Հայրենական պատերազմ է՝ մի նոր Գոյամարտ։ Ուրեմն, ի զե՛ն, եղբայրնե՛ր, կանգնենք մեր տղաների կողքին, թույլ չտանք, որ թշնամին ոտնակոխ անի մեր սուրբ հողը։