Այս օրերին Արցախի և Հայաստանի սահմաններին սանձազերծված ադրբեջանա-թուրքական լայնածավալ պատերազմը առավել քան երբեք համոզիչ է դարձնում ազգային պատմության, հավատի ու մշակույթի իմացության բացառիկ նշանակությունը ներկայի ու ապագայի կենսական հիմնախնդիրների լուծման համար։ Իսկ այդ պատմությունը մեզ հղում է մի քանի կարևորագույն դաս ու պատգամ… Դրանցից առաջինը մեր անմահ էպոսի գլխավոր հերոսի՝ Սասունցի Դավթի գործողություններից բխող երրորդ զարկի տեսությունն է։ Մսրա Մելիքի դեմ ճակատագրական մենամարտում, տեղի տալով նրա մոր ու քրոջ թախանձանքներին, Դավիթը նրանց է բաշխում Թուր-Կեծակիի երկու զարկերը։ Պահի թուլությո՞ւն է… Ամենևի՛ն։ Գաղտնիքը Դավթի երրորդ զարկի զորության մեջ է։ Դավիթը գիտի իր վերջին զարկի մահացու ուժը.
Վերջին զարկի ժամը հասավ,
Ելավ Դավիթ երրորդ անգամ.
– Էս մի զարկն ու աստված, ասավ,
Էլ մարդ չըգա, պետք է որ տամ։
Ասավ, ելավ ու փոթորկեց,
Թըռավ, ցոլաց Դավթի հուր ձին,
Ձին փոթորկեց, փայլատակեց
Ու ցած իջավ Թուր-Կեծակին…
Եվ ապա՝ դեռևս 5-րդ դարում, երբ թվում է՝ ընդամենը մեկ դար առաջ ընդունված քրիստոնեական ուսմունքը չարին չհակառակվելու, խոնարհության և համընդհանուր ներման իր գաղափարախոսությամբ, հակասության մեջ էր մտնելու հայ ժողովրդի ազգային նպատակների ու ձգտումների հետ, հայոց ոսկեդարի պատմագիրներն ու իմաստասերները զարմանալիորեն նուրբ ու խորաթափանց մոտեցում էին հանդես բերում նաև այդ հարցում։ Շատ բնորոշ է, մասնավորապես, Եզնիկ Կողբացու օրինակը, որն իր «Եղծ աղանդոց» աշխատության մեջ, դավանելով Աստծո կողմից մարդուն տրված ազատականության գաղափարը, չարի և բարու հակադրության կրոնական հիմնադրույթն օգտագործում է իր երկիրը ներխուժած թշնամուն զենքով դիմագրավելու մարդու և ժողովրդի ազատ կամքի արդարացիությունը հիմնավորելու համար.
«Եվ կամ երբ ավազակախումբը արշավում է երկիրը՝ մարդկանց կողոպտելու և կոտորելու համար, թող զորք չհավաքեն ու իրար ետևից գնդեր չկազմեն՝ երկրից ավազակներին դուրս քշելու համար. այլ թող պատճառաբանեն, թե «երկրի ճակատագիրն է ավազակից կոտորվել, մենք ինչո՞ւ պիտի դեմ գնանք ճակատագրին»։ Բայց զորքեր գումարելով և երկրից թշնամուն դուրս վռնդելով՝ ցույց են տալիս, որ կոտորածները ճակատագրի ինչ-որ սահմանումով չեն տեղի ունենում, այլ՝ ավազակի բռնությամբ, որը գալով անհագաբար կոտորում է ժողովրդին, զրկում ունեցվածքից»։
Այդպես դարերի մեջ տոկացել ու շարունակել ենք մեր ճանապարհը և չենք տրտնջացել մեզ հասած բազում աղետներից ու փորձություններից։ Ու չենք տրտնջալու այսուհետ ևս՝ քանզի դեպի նոր դար, նոր հազարամյակ մեր երթը տեսանելի է մեզ մեր ռազմի դրոշների փայլով, մեր վեհանձն հոգու աչքերով և մեր ավելի քան 1700-ամյա քրիստոնեական հավատի լույսով։