Հարկադիր պարապուրդից օգտվելով՝ ասի գնամ սահմանամերձ N գյուղ՝ ընկերոջս տեսնելու: Գիտեի, որ գյուղի դպրոցում լեզու ու գրականություն է դասավանդում ու շրջանում հայտնի է իր կիրառած արդիական ու ինքնատիպ մեթոդներով: Երբ վերջապես հասա, արդեն իրիկուն էր: Նստած էր նոթբուքի առաջ ու հոգնած աչքերն էր տրորում:
– Բարով տեսանք, էդ ի՞նչ բանի ես:
– Հազար բարի: Հեռավար դաս եմ անցկացնում, նստիր՝ հիմա կվերջացնեմ:
– Բա ինչո՞ւ ես էդքան հոգնած ու տանջված:
– Շատ կարևոր առաջադրանք էի տվել, սպասում եմ մի խելքը գլխին պատասխանի, բայց ընդամենը մի քանի ապուշ բան են ուղարկել: Հազար անգամ էլ բացատրեցի, որ էս դասից է կախված սերունդների բախտը:
– Ինչի՞ մասին է դասդ:
– Ասացվածքների:
– Լավ թեմա է, բայց ի՞նչ կապ ունեն սերունդները:
– Դե, առավոտից բացատրել եմ, որ մեր ժողովուրդը տարբեր կենդանիների ու թռչունների մասին հազար ու մի ասացվածք է ստեղծել, որ մենք սովորենք ու իմանանք ամեն կենդանու բնույթը: Բայց արի ու տես, որ չղջիկի մասին ոչ մի ասացվածք չունենք: Դա մեր միամիտ պապերի թերացումն է: Էսօր չղջիկը ամենամեծ զուլումն է, ու դրա մասին ասացվածք ստեղծելու պատասխանատվությունը ընկել է մեր ուսերին: Եթե էսօր չստեղծենք, վաղը արդեն ուշ կլինի, ու սերունդները մեզ չեն ների:
– Արդեն կա՞ն պատասխաններ:
– Ասացի, չէ՞, մի քանի ապուշ բան:
– Օրինա՛կ:
– Խնդրեմ, տես՝ ինչ է գրել էս մեկը. «Չղջիկը ծառից հեռու չի ընկնի»:
– Էդ ոնց որ մի տեղ լսել եմ: Հլը մյուսը կարդա:
– «Չղջիկը յոթ երգ գիտի, յոթն էլ՝ մեղրի մասին»:
– Էդ էլ էն չի:
– Բա էս մեկը լսի. «Չղջիկի գլխին ավետարան են կարդում, ասում ա՝ շուտ արեք, ոչխարը սարն անց կացավ»:
– Դա էլ հարմար չի՞:
– Չէ՛: Էս էրեխու հերը գյուղի չոբանն ա, դրա ուշք ու միտքը ոչխարն ա ու սարերը:
– Էլ տարբերակ չկա՞:
– Մնաց մի հատ:
– Դե կարդա:
– «Խելոք չղջիկը տասնչորս ծիծ ա ուտում»:
– Բայց ինչի՞ տասնչորս:
– Դե, չոբանի թվաբանություն ա: Հիշել ա, որ խելոք գառը յոթ մոր ծիծ ա ուտում, բազմապատկել ա երկուսով ու…
– Էլ չկա՞:
– Չէ՛, սպասում եմ, որ մի հատ էլ ասեն:
– Բայց էդ վերջինը ոնց որ հարմար ա, չէ՞:
– Սրա ի՞նչն ա հարմար: Չղջիկը էսօր աշխարհ ա ուտում, ի՞նչ տասնչորս ծիծ: Եթե տասնչորս ըլներ, դրանց տերերին կմեկուսացնեին ու կպրծնեին: Սպասի դուռը բացեմ, ոնց որ ծեծում են:
Այդ պահին մի կարմրաթուշ տղա ներս ընկավ:
– Ընկե՛ր Գառնիկ, հերս ասեց՝ էլ չղջիկով բան չեմ կարում հնարեմ: Բայց մի հատ լավ շուտասելուկ հնարեց:
– Շուտասելո՞ւկ:
– Հա՛:
– Դա էլ կարևոր բան ա, բա ինչի՞ պլանշետով չուղարկեցիր:
– Հերս հոգնած էր, պլանշետը ձեռիցս առավ, որ նարդի խաղա:
– Էդ շուտասելուկը հիշո՞ւմ ես:
– Հա՛:
– Հլը ասա:
– Աղջիկը լղճեց չղջիկ,
Մի խղճուկ չղջիկ լղճեց,
Գեղջուկը լղճեց աղջիկ,
Որ խղճուկ չղջիկ լղճեց:
– Ոնց որ լավն էր, ապրի հորդ արևը: Հլը մի հատ էլ դանդաղ ասա:
– Դանդաղ չեմ կարողանում:
– Խի՞ չես կարողանում:
– Որովհետև շուտասելուկ ա:
– Լավ, գնա՛, բայց հորդ ասա, որ էս հեռավար դաս ա, թող անպայման պլանշետով ուղարկի:
Երբ երեխային ճանապարհեց, դարձավ ինձ.
– Լավ շուտասելուկ էր, չէ՞:
– Տպավորիչ էր, բայց սերունդները դրանով կզգա՞ն չղջիկի զուլումը:
– Ինձ թվում ա՝ արդեն զգում են:
– Քանի՞ աշակերտ ունես:
– Գյուղում երկու աշակերտ կա, բայց մեկը հոր հետ գնացել ա շրջկենտրոն, էս մեկի հետ եմ պարապում:
– Հեռո՞ւ է ապրում:
– Մի տուն էն կողմ:
– Բա էլ ինչի՞ ես չարչարում, կանչի տուն, մարդավարի պարապի, էլի:
– Չի կարելի, բա չղջիկի զուլո՞ւմը: Մարզպետարանից հրաման կա՝ մենակ հեռավար ուսուցում: